Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs ja hi tornem una temporada més, i ja és la desena, que deu n’hi do. Espero que hàgiu passat unes bones vacances i que tingueu ganes de seguir-nos i escoltar les nostres i variades propostes. Seguirem amb la mateixa dinàmica, la que fem any darrera any i que consisteix en posar-vos la música més actual, la dels músics de casa nostra que ens fan arribar els seus projectes, alhora que la música de les editorials que ens donen suport i que en són ja unes quantes i també amb els micro contes a càrrec de Teresa Tuset i Carme de la Fuente. Per aquest programa, les nostres “cuentistes” tenen molt “cuento” i diuen que bé, que serà la setmana vinent. Ha. Farem un repàs de les editorials. Fresh Sound New Talent, Quadrant Records, Temps Record, Youkali Music, Errabal Jazz, Moonjune Records, i també donem suport a Discordian Records i a Underpool.

Començarem la temporada però amb dos discos recentment reeditats per la discogràfica Wah Wah Records, discos que em va cedir l’amic entranyable Òscar de Pombo una de les ànimes que fan rutllar el Jamboree Jazz Club i en aquests moments també, encarregant-se de coordinar les Jam Sessions dels dilluns. Òscar em va fer un magnífic regal i aquest van ser els discos “Mantequilla y su conjunto” i “Nits de Jazz al Jamboree”. Vinils que un servidor s’ha encarregat de digitalitzar en primera escolta, o sigui que no haurien de sortir “cracs”, “cracs”. Ambdós discos relacionats amb la nostra estimada cova cava, la de la Plaça Reial, i on tantes magnífiques estones hi hem passat i encara hi passem. Gràcies Òscar, aquest programa està dedicat a tota la gent del Jamboree amb el Joan Mas al capdavant, passant pels tècnics de so com són l’Àlex Monsoliu, Pol, Leo Bianchi, la magnífica presentadora Eli Bassas, la Carme qui s’encarrega de confeccionar la programació conjuntament amb el Joan i per descomptat que dedicat a tu, amic, Óscar de Pombo sense oblidar-me de la gent que hi ha a la taquilla i als qui es preocupen que no passem set mentre escoltem la música. Una menció especial va pels amics fotògrafs com l’Antonio Narváez, Josep Tomàs, Joan Carles Abelenda, Joan Cortès, Sergio Sabrini, Oliver Adell, Quim Cabeza, Dani Alvarez i segur que me’n deixo algun més.

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Comencem doncs amb el primer disc de la nit i que serà....


“MANTEQUILLA Y SU CONJUNTO”

Vinil reeditat per Wah Wah Records compilació de tres EPs editats els anys 1961, 1963 i 1965.

Vinil amb dotze temes extrets dels tres EPs on haurem de fer una acurada selecció. El típic so de la costa Oest, el West Coast Sound és el característic so del líder de la formació, Mantequilla mentre que de la resta de músics, cadascú té les seves predileccions, la qual cosa escoltarem ben aviat. Dels dotze temes, 10 són composicions pròpies del líder de la formació, Mantequilla. Del primer disc EP del 1961 editat per Belter i músics...

Salvador Font “Mantequilla”, saxo tenor
Manolo Mercedes, trompeta
Pere Ferré, piano
Rafael Lizandra, contrabaix
Rafael Verdura, bateria

Comencem com és habitual amb una baladeta, i de les dues que hi ha, podeu escoltar ara mateix el tema dedicat a Manolo Mercedes anomenat...

A6.- Azul trompeta              (S. Font)                    2m35s

Una preciosa balada per començar amb un lirisme remarcable el del trompetista Mercedes el qual gestiona sobre seu la totalitat del tema. La melodia és preciosa i  com que aleshores els temes no podien ésser massa llargs car no hi cabien, en aquests 2minuts i mig, aquest magnífic trompetista ens ha acaronat, també amb el suport del líder en segon terme, i sense cap solo, hem pogut gaudir d’una delicada melodia, la que ens ha ofert Manolo Mercedes i la seva trompeta.

Dir-vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

Seguim amb la mateixa formació i EP del 1961 i ara ho farem amb el tema també de Font anomenat....

B3.- La Tuna Club              (S. Font)                    4m30s

I quin magnífic tema acabem d’escoltar, farcit de swing amb una melodia principal força ben trobada i ara sí, amb els solos adequats de músics de casa nostra, dels primers jazzmen que havien escoltat el jazz de la post guerra, la nostra, la més incivil de totes, i també el de la segona guerra mundial. Músics de gran talent, els quals sense els recursos que ara tenim, varen escoltar i transcriure com van poder els solos dels seus mestres, que també encara són els nostres. El tema l’han interpretat els dos vents alhora, essent el líder “Mantequilla” qui primer ha desenvolupat el seu solo, tot i recordant-nos per so a temps llunyans i al gran Coleman Hawkin i pel seu fraseig ja més proper al de la west coast. Mercedes ha fet el seu de manera magnífica. La tècnica emprada per aquest músic aleshores crec jo que està a un gran nivell, considerant els impediments per estudiar jazz a l’època. El nostre estimat, encara viu i que per molts anys Pere Ferré ha mostrat el seu domini del llenguatge jazzístic aportant el seu gra de sorra.

El següent tema va dedicat al Jamboree però perquè es diu així mateix...

A4.- Jamboree         (S. Font)                    3m35s

El tema l’han començat amb els darrers acords a base d’introducció ideal per a escoltar la melodia interpretada pels dos vents. De nou Font ha iniciat la roda de solos amb el seu so fosc, característic de Hawkins però amb fraseig personal. El net so de la trompeta de Mercedes contrasta amb el més fosc del líder, i aquesta devia ésser la gràcia dels projectes d’ambdós músics. El solo del trompetista és remarcable, el d’aquest músic que escoltà als grans del moment, mort ja Clifford Brown però ja amb els joves Miles Davis, Freddie Hubbard, Lee Morgan, etc. Per sonoritat i fraseig està però més a prop d’altres trompetistes com Art Farmer  i Roy Eldridge.


Seguim ara amb el següent......EP 1963 editat per Belter amb els músics...

Salvador Font “Mantequilla”, saxo tenor
Manolo Mercedes, trompeta
Pere Ferré, piano
Manel Gas, piano i vibràfon
Rafael Lizandra, contrabaix
Josep Farreras, bateria

Escoltem un tema emblemàtic i que va ser símbol dels Art Blakey & Jazz Messengers compost pel pianista de la banda Bobby Timmons i anomenat...

A1.- Moanin             (B. Timmons)            2m45s

Aquest va ésser un magnífic tema i encara ara el toquem a les Jam Sessions, tot i que ja no el podem escoltar en discos actuals, la qual cosa no vol dir rés més que, els músics actuals el que volen fer és crear la seva música i no tant fer “covers” d’estàndards. Segur que haureu reconegut melodia i tema, car, aquest és un d’aquells temes que no s’oblida mai. Interpretat com cal, primer amb piano a la intro i després amb els vents, el varen brodar. El solo de Salvador Font està súper ben trenat i l’ha fet també força melòdic. Ara bé, qui s’emporta la palma de melodies i delicadesa és el trompetista Mercedes el qual ha estat superb. Tingueu en compte que estem escoltant temes boppers no tant bebopper i més en l’ona de la transició cap el Hard Bop, amb tota la modernitat que això implicà en el moment de l’enregistrament.

I darrerament amb els amics de Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Shindowsky estem en contacte i així és que em fan arribar alguns dels projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://www.youkalimusic.com/ i veure’n tot el seu catàleg.

Seguim ara amb el tema dedicat al Blue Note, club de jazz i discogràfica, tema de Mantequilla...

A5.- Blue Note         (S. Font)                    3m02s

Tota una declaració d’intencions de Mantequilla tot i fent menció a Blue Note car, en aquells temps s’havia de fer proselitisme i mostrar als aficionats de casa nostra editorials i clubs de Jazz, com aquest i abans el Jamboree. Un altre tema farcit de swing iniciat pel pianista Gas, amb la melodia a cor pels dos vents, una molt bona melodia. Salvador Font havia afegit un punt d’agressivitat en el seu fraseig des del seu anterior treball, recordant-nos en aquest EP i tema del 1963 a Benny Golson. Té un so ample, robust i el seu fraseig segueix fil per randa l’estructura harmònica, cosa que sovint agraïm els aficionats, tot i entendre perfectament que la música ha d’evolucionar i la creativitat dels músics també, i prou que ho sabeu, els qui em seguiu en aquest programa. Mercedes i la seva trompeta segueixen acaronant-nos amb el seu lirisme i el seu so. Què bons que eren aquests músics fent aquesta música allà pels anys 60s, quan The Beatles i demés grups de pop iniciaven els seus camins amb músiques força més senzilles i essent encara uns músics força mediocres pel que fa a la interpretació solista. El so del piano ha canviat, car ara és Manuel Gas qui l’ha tocat, i prou que s’ha notat amb sonoritat una mica més plena i un solo i fraseig diferent del nostre amic Pere Ferré.


Escoltem ara un altre magnífic tema de Font, ell ara amb el violí i Manuel Gas vibràfon i la resta de companys en el tema anomenat...

B5.- Full de ases                 (S. Font)        2m07s

Tema farcit de swing i encetat melòdicament per violí i vibràfon, i que ben aviat ens ha captivat amb el nítid i perfecte so del violí a les mans d’aquest gran   músic i multiinstrumentista que va ser Salvador Font “Mantequilla”. Havia crescut escoltant Stephane Grapelli i així ens ho ha mostrat en el seu magnífic i massa curt solo. Gas al vibràfon també ens ha mostrat la seva classe amb un estil proper a Lionel Hampton, més clàssic que el posterior Milt Jackson, però farcit de bon gust i bon fraseig. També el nostre estimat Pere Ferré ha deixat anar espurnes de la seva qualitat, ell que ens va acompanyar en un concert que vam fer al Jazz Club La Vicentina ja fa algun temps, però que podeu escoltar cada dilluns el vespre al club Jazzman del carrer Roger de Flor.

Encarem ja el final d’aquest projecte i ho farem amb algun tema del darrer.........
EP 1965 editat per Discophon amb la formació...

Salvador Font “Mantequilla”, saxo tenor
Manolo Mercedes, trompeta
Ricard Mirallas, piano
Enric Ponsa, contrabaix
Josep Farreras, bateria

I d’aquest EP del 1965 escoltarem un altre tema de Mantequilla....anomenat...

B4.- Atmosfera         (S. Font)        2m45s

Doncs en aquesta formació ja heu pogut veure que hi ha el Ricard Mirallas, pianista que va acompanyar a Serrat en els seus inicis i l’Enric Ponsa, piano i contrabaix respectivament. Un tema força maco de Salvador Font del qual n’hem vist avui diverses facetes i totes a un gran nivell, la de compositor, saxofonista i violinista. Amb aquest tema, també farcit de swing i blues, o sigui en l’ona del primer Hard Bop com he comentat abans que circula aquest projecte, el compositor ha mostrat el domini que tenia de la composició i harmonia alhora que el seu domini instrumental, amb un solo al saxo tenor força interessant, amb recursos tècnics i gust interpretatiu. Manolo Mercedes no ha parat de sorprendren’s pel seu acurat so i llenguatge i domini de l’instrument, tot i tocar-lo en el registre mig-alt i no en els súper aguts a l’estil de Dizzy Gillespie. Mirallas ens ha deixat mostra de com ho pelava, amb no massa notes però molt ben posades.

I ara sí, escoltem per acabar aquest magnífic vinil reeditat aquest 2018 de grans músics de casa nostra i que van fer història, el blues.....

A3.- Blues 3/4          (S. Font)        2m57s

I amb aquest Blues a 3x4, a ritme de vals, hem acabat aquest projecte havent escoltat una bona colla dels 12 temes que hi ha. Un bon blues, i com quasi tots, amb una melodia força senzilla encabida en els compassos. Mercedes ha iniciat els solos i ho ha fet amb un encabit en dos chorus del tema. I si no he comptat malament m’ha semblat que és de 32 compassos doblats, o sigui que deu ser de 16 compassos. Mantequilla primer i Mirallas després han reeixit amb les seves interpretacions, el primer amb molt bon tempo i swing en el fraseig, i el segon seguint amb l’ona de poques notes, tot i que ara n’hi ha cabut unes quantes més. Deu n’hi do el Mirallas. El retorn al “tema”, la melodia, ens ha situat en un final acabat a base d’un acord en pla “vamp”, jo diria. Comentar també que la base rítmica dels tres projectes amb gent com Pere Ferré, Manel Gas i Ricard Mirallas, piano; Rafael Lizandra i Enric Ponsa, contrabaix i Rafael Verdura i Josep Farreras, bateria estan magnífics, fent una gran feina.

I nosaltres seguim però......deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

I seguim amb l’altre projecte, l’altre vinil editat per Wah Wah Records i que és


“NITS DE JAZZ AL JAMBOREE”

Enregistrat i editat per Edigsa el 1968 excepte el “bonus track” Solar
Ricard Roda, saxo alto i flauta
Ricard Mirallas, piano
Enric Ponsa, contrabaix
Joan Josep Tuduri, bateria

I doncs hem acabat el projecte anterior amb un Blues a 3x4 i començarem aquest també amb un Blues però a 4x4 amb Roda a la flauta....

B1.- Kelly Blue         (Wynton Kelly)         4m33s

Doncs per seguir a tot “swing” ho hem fet amb un magnífic Blues del gran pianista Wynton Kelly. No oblidarem mai el seu solo en el “Freddy Freeloader” del A Kind of Blue de Miles. Però és que l’hem escoltat en tants projectes què és un dels nostres pianistes favorits, d’una llarguíssima llista, esclar. Un tema que Ricard Roda va clavar amb la flauta. Una primera “intro” dels darrers compassos ha servit per iniciar el tema amb Roda com a solista en dos chorus del tema per després iniciar el seu magnífic solo, igualment en dos chorus. I quin tros de músic que va ésser Ricard Roda, amb vents com el saxo alto i la flauta. Mirallas, que també hem escoltat en l’anterior projecte de Mantequilla està sobri, elegant, i eficient en la seva interpretació en els seus també dos chorus del solo. Ponsa al contrabaix segueix amb el gran nivell d’aquesta formació en el seu solo, i també de dos chorus. Roda ha fet una passejada solista per un choru del tema per després tornar-hi amb la melodia i acabarlo, aquest magnífic de Wynton Kelly. Un tema que va enregistrar per Riverside el 1959 amb músics com Nat Adderley, Bobby Jaspar, Benny Golson, Paul Chambers i Jimmy Cobb, mateix any que el A Kind Of Blue.

També tenim una bona col·laboració amb l’editorial basca Errabal Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaça a la seva pàgina web..............

Seguim ara amb un altre magnífic tema, i que per casualitat també va incloure Wynton Kelly en el seu disc comentat, el magnífic...


A2.- On Green Dolphin Street      (Kaper & Washington)       4m21s

"On Green Dolphin Street" (originalment anomenat "Green Dolphin Street") és una cançó popular de 1947 composta per Bronisław Kaper amb lletra de Ned Washington. La cançó, composta per la pel·lícula Green Dolphin Street (que es va basar en una novel·la de 1944 del mateix nom d'Elizabeth Goudge), es va convertir en un estàndard de jazz després de ser gravada per Miles Davis el 1958. Kelly la va enregistrar un any després i els nostres herois, 10 anys després de Miles. I quina magnífica interpretació de Roda i també sonoritat la del seu saxo alto. Un mestre que va desaparèixer massa aviat de casa nostra i que va demostrar-nos a tots el seu gran nivell. Ell però, mentre viure, va tocar amb tothom, fos del Jazz, del Pop de la Nova Cançó, del que fos. Tothom el volia i ja l’heu escoltat. Un crack. El seu solo ha estat abassegador, esclatant, amb una potència rítmica increïble i llenguatge jazzísitc d’alt voltatge. Tot un mestre. La base rítmica sòlida li ha servit de magnífic coixí, així com també pel solo del mestre Mirallas, en la seva ona de precisió i bona pulsió alhora que amb un també molt bon llenguatge. Molt bon solo de Mirallas. Després ha fet una roda de “vuits” amb en Roda tornant a la melodia del tema de nou, magnífic tema i molt ben interpretat. De fet, es noten els anys passats entre el projecte anterior i aquest, tot i que no masses, però sí que es noten en l’estil més bopper de Roda i no tant de Font.

I seguim amb el “bonus track” tema de Miles anometa....

B4.- Solar                  (M. Davis)                 3m04s

Aquest és un tema que Miles va incloure en el seu “Walkin’” el 1954 i que els nostres herois han executat de manera impecable a la melodia i solos en un tema a trio afegit posteriorment com a bonus track. Mirallas aquí ens acaba de mostrar i demostrar el per què va estar tan ben considerat en aquells els primers anys de la música moderna de casa nostra. Molt bona interpretació del tema, súper ben acompanyat per Ponsa i Tudurí, contrabaix i bateria respectivament. A la contraportada del vinil hi ha tota una magnífica explicació de Daniel Carbonell, primer de com era el Jamboree, el “Sancta Sanctorum” del Jazz a Barcelona. De com eren les nits al Jamboree, els músics que hi tocaven, com Lou Benet i Bill Coleman, sense esmentar a Tete Montoliu, cosa estranya, però sí parlant de com era la nostra estimada cova cava, i com eren les Jam Sessions que s’ho feien, com ara s’hi fan els dilluns, i com també hi havia una programació regular. Comenta

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

I seguim encara amb més temes d’aquest magnífic treball reeditat per Wah Wah Records que es ve enregistrar el 1968 i editar per Edigsa i ho farem amb el magnífic tema de Jimmy Heath i no de Charlie Parker com posa a la contraportada del disc.

B3.- C.T.A.                (J. Heath)                  3m51s

Doncs quin gran tema va composar Jimmy Heath, oi? Doncs no ben bé perquè és un R&Ch derivat com tots del I Got Rhthym de George Gershwin. El va composar Heath, el saxofonista dels germans Heath però sembla que qui primer el va enregistrar va ésser Miles Davis el 1953 en plena efervescència Bop. De fet els temes anomenats “contrafacts” són els que tenen la mateixa progressió d’acords d’un primigeni tem original. O sigui que C.T.A. és un “contrafacts”: ja sabem una cosa més. Davis el va enregistrar l’abril de 1953 i es va editar en un LP de 10” amb tres temes per cara i un total de prop de 22 minuts. Una segona versió, per dir-ho d’alguna manera es editat el 1956, ja en format LP de 12” amb 12 temes i un total de 45 minuts. Els nostres herois han fet un gran treball executant aquest tema al mateix tempo bopper original i concretament Ricard Roda va estar (i parlo en passat per recordar primer que ja no està entre nosaltres i que el van enregistrar el 1968) i repeteixo, Roda va estar magnífic, com en cadascun dels temes que avui l’hem escoltat. Però és que la secció rítmica igualment va estar magnífica, amb un magnífic swing del “walking” d’Enric Ponsa i el del drummer Tuduri. El solo de Roda  senzillament és de llibre per la perfecció harmònica i rítmica, alhora que per la seva creativitat. Mirallas segueix igualment l’ona de mestria de Roda i executa igualment un gran solo, seguint clarament la seqüència harmònica del R&Ch. Al final, fan uns “quatres” amb el baterista Tuduri i després encaren de nou el tema, magnífica melodia de Jimmy Heath.



recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

I acabarem el primer programa de la temporada 2018-2019, la desena a Ràdio Sant Vicenç amb el tema de Mirallas anomenat...

A1.- Asterics             (R. Mirallas)              4m06s

 Doncs amb aquest molt bon tema de Ricard Mirallas hem acomiadat el primer programa de la 10ena temporada de Jazz Club de Nit a Ràdio Sant Vicenç. Un tema amb una bona melodia i harmonies, tema a bon tempo també, seguint amb l’esperit bopper del projecte. Tot i això, la B, o el pont, té un to molt més delicat que les As, que tenen la trempera adequada. Roda així ens ho ha continuat mostrant amb un magnífic solo i sonoritat. Magnífic fraseig que tenia aquest mestre, alhora que una gran tècnica. Bones idees i creativitat en cadascun dels temes que ha tota, on ha improvisat. Mirallas torna a la seva més delicada manera de tocar, podríem dir, no tant agressiva com la del saxo alto. Tot i això, Mirallas ha desenvolupat un molt bon solo, i potser li faltà una mica d’amplificació al piano, car el contrast amb el saxo alto és molt notable. Contrast de volums, que quedi clar. Després del solo del pianista, hi ha tornat amb la melodia principal i així l’han acabat.

Doncs ja hem acabat el Programa 334 i avui, i de manera excepcional m’ha semblat que fer un programa recordant al Jamboree i a les Jams que s’hi feien alhora que concerts, igualment com passa ara, era una molt bona idea. I tot gràcies al regal que em va fer l’Òscar de Pombo, aquests dos vinils reeditats per Wah Wah Records i que podeu trobar a les botigues de Barcelona.

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú.

Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |