Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs aquesta setmana honorem al Jazz Argentí Contemporani amb dos projectes que es van poder escoltar més o menys en els mateixos dies, a Barcelona. Jo en vaig poder escoltar un, el primer que escoltareu, car a l’altre no hi  vaig poder assistir. Els dos discos me’ls van lliurar els dos músics, un col·laborant-hi econòmicament i l’altre, el segon, cedit molt amablement pel seu autor gràcies a l’Alejandro di Costanzo. Estic parlant de dos saxofonistes i compositors d’una gran vàlua, reconeguts a gran nivell al seu país Argentina com són Luís Nacht i Jorge Torrecillas, els quals han vingut algunes vegades a casa nostra. Si la setmana passada vàrem gaudir amb les veus de dues magnífiques cantants i temes estàndards de Jazz farcits de swing, en aquest programa la “cosa” serà diferent i les avantguardes seran la clau de la música que ben aviat escoltareu. Ja sabeu que cada programa és diferent i nosaltres hi volem encabir tota, tota la música.

Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

També us voldria convidar al concert que farem el divendres 24 de novembre al Molí dels Frares de Sant Vicenç dels Horts on podreu gaudir amb un magnífic quartet liderat pel Pere Masafret, trombó molt ben acompanyat ell per Federico Mazzanti, piano; Joan Martí, contrabaix i Joan Vilalta, bateria, concert gratuït patrocinat per l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts. Hora d’inici a quarts de 10 del vespre.

Doncs comencem ja amb el primer, què és una obra completa, on, a més a més de les músiques hi ha textos de Ricardo Piglia recitats per ell mateix. Alhora hi ha dibuixos, imatges creades per Eduardo Stupia amb la tècnica del Collage compartint els textos. Tota una feinada de gran nivell artístic amb llibret inclòs  dins el disc el qual té una mida lleugerament més gran. El projecte es diu....


“LA INCERTIDUMBRE”
Piglia + Nacht + Stupia

Editat per Ultrapop i Club del Disco, el 2014 a Buenos Aires.
Enregistrades les músiques l’agost de 2012 a l’estudi Ion de Buenos Aires
Declarat d’interès nacional pel Ministerio de Cultura Presidencia de la Nación.
Producció artística de Ramiro Flores.

Luis Nacht, saxo tenor i alto
Juan Pablo Arredondo, guitarra
Patricio Carpossi, guitarra
Jerónimo Carmona, contrabaix
Carto Brandán, bateria
Ricardo Piglia, veu en track 8

Collage de so, imatges i paraules, a “La incertidumbre” reviu la llegendària tradició de diàleg entre els músics de jazz, els escriptors i els artistes. Piglia, Nacht i Stupía travessen les fronteres per crear en comú una obra múltiple, lúdica, original. A la cruïlla entre música, literatura i arts plàstiques, el detall reverbera i les idees i els sentits es multipliquen, obrint-nos a la incertesa més bella.
Escoltem ja el primer tema d’aquest projecte anomenat...

2.- Lo Invisible           (L. Nacht)                   7m07s

Doncs ja veieu que no s’estan per mandangues i que la música que ens ofereix el líder i compositor s’emmarca directament en l’àmbit de la creació més contemporània i avantguardista. La formació és però força atípica per a una formació de Jazz, contemporani o no. Les dues guitarres elèctriques, una per a cada canal de l’estèreo, ens situaria en un món més del rock i sí, progressiu. Tot i l’aparició dels sons elèctrics, les músiques que n’obtenen s’allunyen del rock i s’apropen a l’espai melòdic i sonor del líder, compositor i saxofonista. La delicadesa de la música està també acompanyada de la harmonia, i aquesta no és ben bé senzilla. L’estètica del tema sembla tenir diversitat segons el moment i intèrpret i per tant ens ho posa encara més difícil a l’hora de fer el comentari. Em sembla que ens convé a tots, els oients, deixar-nos portar per l’exquisidesa del projecte, tal i com segur haurem fet tot i escoltant aquest primer tema anomenat “Lo invisible”.

Luis Nacht va néixer el 17 de gener de 1959 a Bs AS, i de nen va estudiar flauta i guitarra, però va ser als 15 anys que va començar estudis formals de flauta amb el mestre R. Illes a la Ciutat de Mèxic. És allà on comença a treballar professionalment com a flautista i cantant de música llatina i llatinoamericana, viatjant per Amèrica Central i Europa. (Grup Sud). Més tard incorpora el llenguatge del Jazz amb l'estudi del saxo. Va prendre algunes lliçons de musica i saxòfon amb George Coleman, Richard Beirach (N.York), E.Beilin, C.Lastra, Chachi. Ferreira (Argentina).

Treballa regularment a Argentina, on va gravar els seus discos i toca amb músics de jazz i altres estils com Afro Jazz, En el Aire, E.Fazzio (Itàlia), Pepi Taveira, Pablo Bobrowicky, M.Iannaconne, Carlo Actis Dato (Itàlia), J .Crawford (G. Bretanya), E.Beilin, Ernesto Jodos, Enrique Norris, Oscar Giunta, Rodrigo Domínguez, Fernando Tarrés, Lucía Pulido, Sergio Verdinelli. Fernando Otero, Mariano Otero, Hernan Hecht, Bruno Chevillon, Joel Holmes, Eric Echampard, Oscar Jan Hoogland.

Seguim amb més música d’aquest iconoclasta i creador innat amb el tema que titula el projecte, l’anomenat...

4.- La incertidumbre (L. Nacht)                   6m01s

Dons ja veieu quina inquietant música ens ofereix el líder amb aquest tema. El contrabaix sembla fer el motiu principal tot i canviar tonalment, deixant després la melodia pel líder i saxo tenor. I com ha anat canviant melòdicament el tema. De nou la delicadesa de les guitarres, primer pel canal dret, ha embolcallat aquesta incertesa que tenim tots en molts moments de la nostra vida. Nacht també hi ha col·laborat amb una improvisació de  complexitat tècnica important alhora que gust interpretatiu. Les notes de més curta durada han fluït del seu interior catapultades a l’exterior pel seu tenor. La melodia inquietant ha tornat a obrir-nos el cor per encabir-hi els nostres sentiments.

És a partir de 1999 que lidera el seu propi projecte amb el qual va editar el seu primer CD "Nacht Musik" pel segell "BAU" Records tot i tocant regularment en el circuit cultural i de clubs d'Argentina. Per l'activitat desplegada durant l'any 2001, va obtenir el premi "revelación" en el “rubro músico de jazz”, per la critica especialitzada "Premio Clarín". El juny del 2002 presenta la seva música a Barcelona al costat d'Horacio Fumero, Dani Perez, i Mariano Steimberg, al "Jamboree", i a la "Nova Jazz Cava", a més de tocar regularment per Argentina, on edita el seu CD "Nacht Mood" amb BAU records (2003), amb excel·lent crítica de la premsa especialitzada. El seu primer CD "Nacht Musik", va ser triat com un dels cinc millors discos de l'any 2002 per la prestigiosa revista Europea "Cuadernos de Jazz".

Dir-vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

Seguim amb la música d’aquest investigador argentí anomenat Luís Nacht i ara ho farem amb el tema anomenat...

5.- El Zorzal               (L. Nacht)                   3m16s

Doncs ja m’explicareu quina amalgama de sons, sonoritats diverses, i ritmes existents però gens normalitzats i tampoc gens evidents. Amb un inici que més aviat semblaria un final per la intensitat, ens hem situat de nou en un altre tema on la creativitat en l’àmbit de l’avantguarda és totalment evident. Els acords i notes aèries dels dos guitarristes omplen l’espai sonor amb una gran bellesa, mentre el líder desenvolupa lliurement la seva improvisació. Les campanes eclesiàstiques ens situen en un espai de més relaxació i pau, però no haurà de durar, acabant el tema tal i com l’han començat.

El 2004, va realitzar gires per Mèxic (abril i novembre), N.York i Miami. El 2005, edita el seu tercer disc solista "El cuento del tio". Va estar convidat als festivals de Jazz de l'Havana, Sto Domingo i el festival BAU internacional per E.U.A, Mèxic, Colòmbia i Brasil. Al març del 2006 va estar de gira amb el seu quartet per Europa, el 14 de març al Festival de jazz de Terrassa (Barcelona), després a Cadis i Puerto de Santa Maria i al juny una nova gira per Mèxic. Edita el seu 4 disc "El Presente". El 2008 torna a Europa i es presenta al Festival de Lugo,  Terrassa i el Fest de jazz de Recife Brazil.


Acabarem el projecte de Luís Nacht amb una part del darrer tema amb el poeta i escriptor, un dels tres artífexs del projecte, en Ricardo Piglia omplint l’espai dels seus textos, fragments del seu llibre “Prisión perpetua” editat per Anagrama el 1988. Primer però escoltarem una introducció musical adequada per les lletres que vindran i després l’escoltarem llegint-nos una part dels textos tot i acompanyat per les músiques, tan contemporànies com aquests.

8.- Lecturas               (L. Nacht & Ricardo Piglio)             7m00s

Bé, doncs deu ni do, oi? Em sembla que avui ha estat la primera vegada que hem fet encabir una lectura de textos en un programa al Jazz Club de Nit. M’ha semblat que ho havia de fer, car aquest projecte és de tres. La música és d’un d’ells, Luís Nachat, els collages que hi ha en el magnífic llibret interior són de l’altre, Eduardo Stupia i els textos són del Ricardo Piglia. Vet aquí que els textos s’han vist acompanyats de músiques d’avantguardia, quasi música concreta. Unes lectures que duren 24 minuts i dels quals nosaltres només n’hem posat els primers set, abans del relat “La Fábrica”.

El 2010 edita el seu 5è disc "En las nubes" i el presenta en una extensa gira per Europa al mes de novembre. En octubre de 2011 realitza una gira europea per Espanya, França, Dinamarca, Suïssa i Itàlia. Al juliol del 2012 presenta el seu 6è disc "Lo Invisible" a trio al costat d'Ernesto Jodos i Jerónimo Carmona. El setembre de 2012, gira del quartet per Mèxic. L’abril de 2013 gira per Mèxic, Palacio Nacional de Bellas Artes, Festival 5 de maig (Puebla) i N.York. En 2014 desplega una intensa activitat a l'Argentina i viatja a Mèxic pel novembre amb el seu quartet. El 2015 edita al costat de Ricardo Piglia i Eduardo Stupía el Llibre-disc "La Incertidumbre” declarat d'interès cultural pel Ministeri de Cultura de la Nación i editat per "Club del disc", el projecte del qual n’hem escoltat una bona part.

Deixem doncs aquest primer projecte del Luís Nacht i la seva particular visió del Jazz, el contemporani i seguim amb l’altre del Jorge Torrecillas, però...

Dir-vos que al Jorge el vaig conèixer el dia del Wallace Rooney al Jamboree i gràcies a l’Alejandro di Costanzo qui me’l va presentar. Del disc que em va donar anomenat “Una búsqueda infinita” n’escoltarem un parell de temes i un parell més seran del primer treball que va enregistrar, el qual me’l va fer arribar via wetransfer anomenat “Indigo”.

Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

Som-hi doncs amb el treball  anomenat...


 “UNA BÚSQUEDA INFINITA”
Jorge Torrecillas Ensamble

Editat per Discordian Records             DR098
Enregistrat per Florencio Justo el 13 de desembre de 2013 als Estudios “Doctor F”, Bs As, Argentina.
Mesclat i masteritzat per Florencio Justo.

Agustin Zuanigh, trompeta/flugelhorn
Inti Sabev, clarinet/clarinet baix
Santiago Lacabe, bateria
Pablo Vazquez, contrabaix
Jorge Torrecillas, saxos tenor, alto i composicions
Amb la col·laboració de...
Maria Eugenia Irianni, flauta travessera en el tema #4
Carolina Tierhs, veu i violí en el tema #4.

Comencen amb el Jorge Torrecillas Ensamble tot i dient-vos que la música que escoltareu està encabida en formats de lliure improvisació col·lectiva, música serial i d’altres conceptes avantguardistes. Una mica més de canya per anar acabant el programa. Escoltem el tema anomenat...

3.- Lucky Loser         (J. Torrecillas)                       9m10s

Doncs ja heu escoltat quina vertadera obra encabida en la més contemporània modernitat amb aquest llarg tema ple de canvis rítmics i molt bones execucions dels músics en les seves inversemblants improvisacions. El swing apareix i desapareix com per art de màgia i la mestria de Inti Sabev al clarinet baix és total i esbromadora. Després d’ell, han fet un break rítmic on s’ha aturat quasi tot, i dic quasi perquè l’Agustín a la trompeta no ha parat. Amb ell s’hi han afegit la resta de vents i ara sí de nou amb la secció rítmica amb un Groove molt aferrissat a l’espera del swing que ha aparegut ben aviat. El walking del contrabaix ben bé ens ho indica i de la mateixa manera el “Ride” de la bateria, parlant estem de Pablo Vazquez i Santiago Lacabe, respectivament. El final és un retrobament amb el principi.

Jorge Torrecillas Ensamble, formació que s'estableix a mitjans de 2011, va néixer amb la inquietud d'experimentar noves possibilitats tímbriques i rítmiques a partir de patrons establerts on es fusionen formes de jazz modal, avantguarda i improvisació col·lectiva tenint com a base composicions pròpies. El contrapunt, els recursos de politonalitat i polimodalidad són part de les composicions com així també la música serial. Es destaca que si bé aquests recursos són propis de la música d'avantguarda no jazzística es barregen en l'Ensamble amb la utilització de "grooves" propis del jazz. La improvisació lliure també forma part de les interpretacions deixant la creació de seccions i arranjaments improvisats a l'habilitat i intuïció dels músics. El primer treball va ser Indigo (2013), de producció independent mentre aquest que estem escoltant, Una búsqueda infinita (2017) és de Discordian Records (Barcelona).


 I posem ara el segon tema d’aquest projecte, anomenat...

5.- Pulsar Celeste    (J. Torrecillas)                       5m11s

Doncs ja hi hem tornat amb aquesta música encabida en la màxima modernitat on els conceptes són molt importants, i així és que aquesta és una música envoltada també d’una determinada filosofia, i ara penso en la filosofia discordiana que en alguna ocasió hem comentat, en els programes de l’editorial Discordian, com és també aquest disc. Els ritmes trencats inicials no han entorpit el camí musical de la trompeta amb sordina de l’Agustín, i així és que després d’aquesta primera introducció del tema, els ritmes han aparegut alhora que el solo del líder a l’alto, el magnífic Jorge Torrecillas afegint-s’hi la resta de músics en alguns trossos, tot i que bona part del solo l’ha fet ell sol amb contrabaix i bateria. La trompeta ha tornat ha sonar, ara però sense sordina, amb el contrabaix marcant un tempo seguit pel baterista. De nou el solo d’un envoltat per la resta de companys mentre la secció rítmica no s’atura, i mare meva quina trempera més impressionant. El final s’acostava però, i així ha arribat, amb el ritme trencat com a l’inici d’aquest magnífic tema, tot i acabant-lo  de cop.

I nosaltres seguim però......deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

I anirem acabant el programa i ara ho farem posant-vos una mica de la música de l’altre projecte del Jorge, el primer que va editar el 2013 anomenat...


“INDIGO”
Jorge Torrecillas Ensamble
Autoeditat

Enregistrat, mesclat i masteritzat als Estudis Casa Frida (Bs As juliol de 2013).
Tècnic d'enregistrament, Mariano Coll
Mescla i mastering, Hernan Caratazzolo

Franco Espindola, trombó
Pablo Vazquez, contrabaix
Marcelo Blanco, bateria
Jorge Torrecillas, saxos alto, tenor i composició.

Totes les composicions són de Jorge Torrecillas excepte “Pannonica” què és de Thelonious Monk.

Escoltem doncs el tema anomenat....

4.- 4 4 2         (J. Torrecillas)                       7m36s

Doncs ja veieu quina trempera amb el contrabaix marcant el tempo en el tema amb ben poques notes però amb un ritme persistent. El saxo alto del líder ben aviat s’ha mostrat avantguardista en la seva improvisació acompanyada ben aviat per la sonoritat del trombó de Espindola. Mentrestant, la base rítmica ha seguit imparable amb contrabaix i bateria únicament. La compenetració dels dos vents en una improvisació totalment deslligada d’harmonies típiques de II – V – I ni res que se li assembli, és ja ho heu vist, total. Potser es situen doncs en el context IV – IV – II tal i com diu el títol. El baterista es desferma ja quasi al final amb una bona demostració de destresa i control rítmic. Al final, els vents alhora i el persistent riff del contrabaix l’han acabat amb la més avantguardista i melòdica modernitat.

S'han presentat al circuit de jazz de Buenos Aires i província. De Buenos Aires i Uruguai per exemple als Virasoro Bar, Onyx Jazz Club, La Casa del Árbol, Rondo (Mar del Plata), Casa Presa, Antonino (Tandil), Cultura Palmera (Tandil), Frankenstein (Olavarria), Deshoras (Adrogue), Teatre 25 de Mayo (CABA), Teatre 28 de Febrero (Mercedes, Uruguai), Teatre Municipal de Lomas de Zamora, Festival de jazz Tandil 2015, Teatre Ensamble de Lomas de Zamora, Borges 1975, Casa de la Cultura del Fondo Nacional de les Artes, i l'octubre d’enguany realitzaren presentacions a Madrid i Barcelona presentant-se en els més destacats clubs de jazz d'avantguarda d'Espanya (Robadors23; Sinestèsia; Soda Acustic, Cicle Rares Músiques, etc.).


Doncs acabem el programa amb el darrer tema d’aquest músic iconoclasta, gran compositor i saxofonista anomenat ja ho sabeu Jorge Torrecillas, al qual li vull agrair la seva bona predisposició en la preparació d’aquest programa. Escoltem doncs el tema amb més swing del projecte, anomenat....

6.- Circulación vertical         (J. Torrecillas)           6m44s

Doncs sense cap remissió ha aparegut el swing ja d’entrada amb els dos de la secció rítmica quasi alhora que el riff del trombonista. Ben aviat s’hi ha afegit el líder al saxo tenor amb la seva improvisació. El trio sense instrument harmònic, ja ho diem sempre, sona més net alhora que també podríem dir que hi trobem a faltar el piano o guitarra, però no, no és així. Això camina sol i no necessita res més. També diem que quan piano i guitarra hi són ens semblen imprescindibles. En els dos projectes que hem escoltat del Jorge no els hem trobat en falta. El solo del trombonista és magnífic i demostra una gran tècnica per com manega l’instrument. En fi, quina millor manera d’acabar el programa d’avui que amb aquest tema. El contrabaixista també s’aha volgut acomiadar de tots nosaltres amb un molt bon solo també, mentre el baterista ha anaat colpejant amb la màxima suavitat i swing el Ride. Els dos vents hi han aparegut ben bé al final per acabar el tema suaument.

Doncs ja heu pogut escoltar quina és la diversitat de músiques d’aquest programa, les d’aquesta setmana a les antípodes de les de l’anterior, i aquelles tampoc res a veure amb les anteriors, anteriors. En fi, espero que us agradin les variades propostes per així anar ampliant les mires sonores de tots vosaltres.

Abans però us voldria convidar al concert que farem el divendres 24 de novembre al Molí dels Frares de Sant Vicenç dels Horts on podreu gaudir amb un magnífic quartet liderat pel Pere Masafret, trombó molt ben acompanyat ell per Federico Mazzanti, piano; Joan Martí, contrabaix i Joan Vilalta, bateria, concert gratuït patrocinat per l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts. Hora d’inici a quarts de 10 del vespre.

Gràcies doncs per ser-hi aquí o al blog del programa jazzclubdenit.blogspot.com.es, jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat i ha seleccionat les músiques us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |