Programa 300 Jazz Vocal: Nàdia Basurto and Trio i Guillem Arnedo & Celeste Alías Band, dimecres 15 de novembre de 2017
Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio
Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el
Jazz, com deia el nostre amic Cifu.
A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui
que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i
Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb
les novetats dels nostres músics.
Avui farem el programa 300 del nostre caminar i ves per on que n’hi
hauria per celebrar-ho, oi? Segurament que sí, però com que estem en una època
i moment històric on no tenim res a celebrar, doncs nosaltres tampoc celebrarem
el número 300, que només és un número. I si considerem que encara hi ha presos
polítics a la presó i el nostre president ha hagut de marxar a la capital
Europea per guarir-se ell i d’altres membres del Govern, doncs cap ni una
alegria excepte la de tenir la nostra Presidenta del Parlament a casa seva,
conjuntament amb els altres membres de la Mesa.
El programa d’avui el dedicarem al Jazz vocal i ho farem amb dos
projectes de gent de casa nostra com són el del Guillem Arnedo i Celeste Alias amb la música del gran lletrista Oscar Hammerstein II. Aquest és el
segon treball que dediquen a les cançons
de musicals i així és que el primer ja el vam posar en aquest programa ja fa
alguns mesos i per tant aquest és el “Lets Sing O. Hammestein II”. Aquest és un
disc editat per Swit Records
editorial que porten l’Ignasi Terraza i
Míriam Guardiola. L’altre projecte vocal el vaig poder escoltar en directe
a 23 Robadors no fa massa i va ser
quan la cantant i professora al Conservatori
de la Haya ,
Nàdia Basurto va venir i que va ser durant les vacances de l’estiu. Aquest
és un altre projecte dedicat als estàndards anomenat “For All We Know”.
Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa
nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà
tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí
una forta abraçada.
Comencem doncs amb el projecte de la cantant resident als Països Baixos,
ells alts en Democràcia anomenat...
“FOR ALL WE KNOW”
Nàdia Basurto and Trio
Editat per Fresh Sound Swing
Alley sa 029
Enregistrat el 7 i 8 de juny de
2015 a l’Estudi Auditorium, Jafre de Ter, Catalunya.
Produït per Nàdia Basurto
Productor executiu Jordi Pujol
Nàdia Basurto, veu
Roger Mas, piano
Bori Albero, contrabaix
Ramon Prats, bateria
Aquesta mateixa formació, si exceptuem a Bori Albero que no va poder venir, els vam tenir al Jazz Club La Vicentina ja fa
algun temps tot i presentant-nos un projecte seu anomenat Arce, aquest però amb temes propis i no com el que avui escoltareu,
bàsicament dedicat als estàndards. Nàdia
s’està a Holanda on viu i treballa
fent concerts i donant classes de Jazz Vocal al Caonservatori de la Haya. Recordo una anècdota que em va explicar Roger Mas
on m’explicava que quan Celeste Alías
i Nàdia Basurto volien entrar a l’Esmuc, ell es va oferir per a
preparar-les per les proves d’accés. Va resultar que Celeste sí que va entrar i Nàdia
no ho va poder fer. Roger va poder
ajudar a la primera i no va ser possible fer-ho amb Nàdia. Aquesta doncs, va marxar a La Haya
a fer el Grau Superior, i no només el va fer sinó que a més a més s’hi va
quedar donant classes.
Escoltem doncs el primer tema d’aquest projecte tan i tan delicat amb
força balades, temes a mig tempo i algun de més viu, aquests darrers a tot
swing. El que escoltarem serà el preciós tema de Johnny Griffin anomenat....
2.- When We Were Gone (J.
Griffin) 5m02s
Doncs ja vegeu amb quina preciosa i molt personal veu passarem la
primera mitja hora, veu delicada com la pròpia melodia. Si la veu ja ens
captiva d’entrada doncs els acompanyants també. Sembla que quan ella canta no
hi siguin però ja ho heu vist, i de quina manera. Més evident en Roger Mas en el seu càlid i contingut
solo. I dic contingut perquè sembla que tot plegat estigui així com agafat amb
pinces, unes delicades pinces. Ella que s’està a
Holanda des de fa cinc anys, i que té una veu emocionant i que presenta aquest
darrer projecte amb nou estàndards de l’American
Song Book que prenen vida i intensitat amb el sòlid piano de Roger Mas, el baterista
multidisciplinari Ramon Prats i el contrabaix
vigorós de Bori Albero. Per a molts,
Nadia Basurto és la cantant amb el
més impressionant estil de jazz del país que ha sabut captivar l'escena
europea.
Això hem pogut traduir del web de Fresh SoundsI ara us proposo escoltar un tema que segur reconeixereu, el preciós tema de Hoagy Chamichael i sí,...
8.- Skylark (H. Charmichael) 4m12
Una preciosa cançó interpretada milers de vegades per tothom que digui que és cantant, sí, però convindreu amb mi que aquesta versió, tot i no haver-hi arranjaments que la modifiquin, és sí una gran versió. La cantant només s’ha limitat a cantar la melodia, el tema sencer, aquest de 16 compassos comptats de 4x4 en cada part de l’estructura del tema AABA de 64 compassos, tot i que deuen ser 32 però doblats pel tempo utilitzat. Roger ha continuat fent un magnífic solo al piano amb el swing, ara ben marcat pel “Ride” de la bateria del Ramon i el magnífic i sòlid acompanyament del Bori Albero al contrabaix. Nàdia hi ha tornat amb la melodia però al pont, ala B , per després seguir amb la darrera A i així
acabar el magnífic tema amb el Ramon
de final. Preciós.
Això hem pogut traduir del web de Fresh SoundsI ara us proposo escoltar un tema que segur reconeixereu, el preciós tema de Hoagy Chamichael i sí,...
8.- Skylark (H. Charmichael) 4m12
Una preciosa cançó interpretada milers de vegades per tothom que digui que és cantant, sí, però convindreu amb mi que aquesta versió, tot i no haver-hi arranjaments que la modifiquin, és sí una gran versió. La cantant només s’ha limitat a cantar la melodia, el tema sencer, aquest de 16 compassos comptats de 4x4 en cada part de l’estructura del tema AABA de 64 compassos, tot i que deuen ser 32 però doblats pel tempo utilitzat. Roger ha continuat fent un magnífic solo al piano amb el swing, ara ben marcat pel “Ride” de la bateria del Ramon i el magnífic i sòlid acompanyament del Bori Albero al contrabaix. Nàdia hi ha tornat amb la melodia però al pont, a
Seguim però....Abans dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el
seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb
un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment
Jazz, passant pel Flamenc i la
Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.
Seguim amb un tema amb una mica més de swing, encara però amb un tempo mig,
amb el tema de Frank Loesser anomenat...
5.- Never Will I Marry (F. Loesser) 5m32s
O sigui que diu que no es casarà mai, mira què bé. Una
decisió intel·ligent, donada la situació actual. Un tema iniciat de manera suau
i que ben aviat ens situa a ple swing amb la magnífica improvisació en “Scat”
de la cantant, una de les que millor ho fa conjuntament amb la Clara Luna. Cert és que
n’hi ha d’altres però ara em ve al cap la Clara
que ves per on també va venir al JCLV.
Després de la impro de la cantant el mestre de molts i gran pianista Roger Mas el qual va compartir molts
escenaris amb en Roger Blàvia el qual
ens va deixar la setmana passada, formant part del Carles Benavent Trio. Un gran solo d’en Roger, rítmic i vital que ha deixat pas de nou a la melodia del
tema amb la líder i gran cantant, acabant el tema delicadament.
En Rafa Martínez li va fer una petita ressenya des de La Vanguàrdia que diu així....
“La barcelonina Nadia
Basurto, emigrada a Holanda en
l'actualitat com tants altres col·legues, va gravar aquest disc de debut el
passat 2015. Ho va fer molt ben acompanyada pel trio de músics Roger Mas, Bori Albero i Ramón Prats.
La selecció de les composicions arriba, de ben segur, com a resultat dels
gustos que la vocalista ha anat adquirint al llarg d'aquests anys de formació.
D'aquesta manera podem escoltar uns temes molt escoltats de Cole Porter (It's All Right With Me) o Richard Rodgers (It Never Entered My Mind) amb altres de Johnny Griffin (When We Were One) o Hoagy Carmichael (Skylark). Això, i la
connexió entre el trio i una Basurto
que es mostra al seu aire, fa d'aquest disc una petita joia per escoltar una
vegada i una altra. "
Rafa Martínez (23 octubre 2016)
Seguim encara amb un altre tema, un pèl més viu i sí quasi
a tot swing, amb el preciós tema de Jule
Styne anomenat...
1.- Make Someone Happy (J. Styne) 4m31s
Amb els acords de Roger
comença Nàdia cantant aquest tema
tot i afegint-s’hi els companys a tot swing i és que aquesta música estava
pensada per això, per ballar-la, per cantar-la, per gaudir-la i per fer-hi les
millors improvisacions com la que ha fet l’amic Roger Mas. La base rítmica precisa de Albero i Prats fan que la màquina rítmica s’emporti al pianista als
llocs més amables i agradables del swing i ell ho ha fet amb el seu gran solo.
La melodia ha tornat de la mà de la cantant i dels companys, tot i situant-nos
al final d’una manera com en el millor Music-Hall, al Cotton Club.
I nosaltres acabem ja aquest projecte amb el tema més viu
del projecte amb un tema de Frederick
Loewe anomenat...
7.- Almost Like Being In Love (F. Loewe) 3m39s
O sigui que el tema ens diu “Com si quasi ens haguéssim
enamorat”, i jo diria que sí, que ens hem enamorat d’aquesta veu, dels seus
acompanyants i de les músiques que han fet plegats i que han volgut compartir
amb tots nosaltres. La cantant ha iniciat el tema quasi al primer temps del
primer compàs i ja ha tot swing. Després de cantar tot el tema, Roger ens ha tornat a enlluernar amb la
seva mestria i digitació precisa alhora que imaginació i creativitat, la qual
cosa ha fet en tots els temes que hem escoltat. Una secció rítmica que s’ha
limitat a servir-los d’acompanyants sense fer cap solo, tot i fer aquí en Ramon els coneguts “quarts” amb la
líder, ella improvisant en “scat” i ambdós durant tota l’estructura del tema,
després del solo d’en Roger. Una
magnífica demostració del què és això del Jazz, o sigui la improvisació, els
solos, els quarts i demés altres particularitats que tan ens agraden. Un tema
que acaben tots plegats i de cop. Gran tema per acabar el projecte de Nàdia Basurto.
I nosaltres seguim però......deixeu-me que us digui que podeu entrar al
web de www.freshsoundrecords.com
per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la
botiga Blue Sounds al carrer Benet
Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos,
llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns
pel matí a l’amic Enrique Heredia,
mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del
Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des
d’aquí una forta abraçada.
I seguim amb el darrer projecte de la nit amb la música
d’uns quants però amb les lletres de només un, el gran lletrista Oscar
Hammerstein II amb el segon
projecte de Guillem Arnedo Band i
Celeste Alías....anomenat.
“LETS SING O. HAMMERSTEIN
II”
Guillem Arnedo Band &
Celeste Alías featu Michael Kanan
Editat per Swit Records swit23
Enregistrat per David
Casmitjana el 15, 16 i 17 d’agost de 2016 a l’Estudi de Jordi Rossy a Begues,
Catalunya.
Mesclat i masteritzat per David
Casmitjana el novembre de 2016 a l’Espai Sonor Montoliu, Montoliu de Segarra.
Celeste Alías, veu
Michael Kanan, piano
Jaume Llombart, guitarra
Jordi Rossy, vibràfon
Dee Jay Foster, contrabaix
Guillem Arnedo, bateria
Guillem Arnedo Band &
Celeste Alías presenten avui
el seu segon treball després del celebrat "Let's sing again" que han
vingut presentant els dos passats anys. En aquest, “Let's Sing Oscar Hammerstein
II”, centren el seu repertori en cançons del lletrista Oscar Hammerstein II en les seves principals col·laboracions amb
els compositors Jerome Kern, Richard
Rodgers i algun més. Cançons que ens resulten familiars des de sempre sonen
aquí amb tal brillantor i frescor que semblen haver estat compostes ahir
mateix. Els oients, en sentir-les poden acabar cantant-les, ja que l'impuls
melòdic és irresistible. Guillem i
companyia han creat un meravellós paisatge sonor deliciosament variat i
completament estimulant, en el qual Celeste
fa gala tant d'una tendra timidesa com d'una enèrgica determinació. Celeste amb Guillem i la seva banda connecten ràpidament amb el públic
practicant un Jazz pròxim de gran swing.
Som-hi doncs amb la primera baladeta a tempo mig d’aquesta formació
interpretada en el musical Showboat
i anomenada...
13.- Can’t Help Lovin’ Dat Man (J. Kern & O. Hammerstein II) 5m45s
Una preciosa cançó del cançoner americà, o sigui encabida en els
estàndards de Jazz que els músics van aprofitar dels compositors de temes per a
musicals. El Jazz tindria després creacions pròpies, bé, de fet sempre les
havia tingut, però el fet de reconvertir aquestes cançons en temes de Jazz va
ser quelcom que tots els músics van fer. Aquest és un tema compost el 1936, ves
per on, per a la pel·lícula Showboat a tempo de Blues, inicialment i que Billie Holiday va cantar ja el 1937.
Posteriorment ho va fer Shirley Bassey
en el disc homònim del musical. També, i en la pel·lícula sobre la vida del
compositor de la música, Jerome Kern,
va ser Lena Horne qui la va cantar. Ella Fitzgerald, i fins i tot Ava Gardner la van cantar, conjuntament
amb moltes i molts altres, també de manera instrumental. Aquest tema l’han
interpretat a quartet bàsic de piano, contrabaix i bateria amb la delicada veu
de Celeste Alías, amb un gran solo
del pianista americà i amic de tots ells, Michael
Kanan. Gran, aquest músic i persona.
Seguim amb el The Great American
Song Book ara amb el tema de la pel·lícula Oklahoma, composta la música per Richard Rodgers i tema anomenat..
10.- Out of my dreams (R.
Rodgers & O. Hammerstein II) 2m40s
Doncs quina altra delícia que hem escoltat, ara però Celeste s’ha vist acompanyada per un
delicat trio de guitarra, contrabaix i bateria, amb amb la participació del
gran guitarrista Jaume Llombart el
qual podreu escoltar en el concert del desembre al Molí dels Frares. Els altres dos, Dee Jay Foster i Guillem Arnedo ves per on van venir en el concert
d’abril, el dia que el Guilemm feia
anys. Una suavitat a l’abast de pocs músics la que hem escoltat en el solo del Jaume i els seus dos amcs. Celeste ha acabat delicadament aquesta
cançó curta però molt maca a ritme de vals. Un tema basat en el musical homònim
del 1943 i que es va convertir en una pel·lícula el 1955.
I no oblideu que vam tenir al Guillem
i Dee Jay acompanyats pel pianista José
Carra al Molí dels Frares en el
concert que vam fer l’abril i que també recordo al Guillem de públic en el concert que va fer Gonzalo
del Val amb el seu trio amb Marco
Mezquida i David Mengual a la Sala Xica. Roger Mas va venir acompanyant a Víctor de Diego Quartet ja fa la tira,
i també amb la Clara Luna. Nàdia, Ramon Prats, Roger Mas i Dee Jay
Foster també en formació de quartet amb la cantant establerta a Holanda, el Jaume Llombart, Jordi Rossy, en el quartet liderat pel vibrafonista, en fi,
que quasi tots han vingut als concerts que organitzem des de fa més de 8 anys al Jazz club La
Vicentina , així és que si ens esteu escoltant,
apunteu-vos la data i els músics que vindran en el proper. Pere Masafret Quartet, amb Pere
Masafret, trombó; Federico Mazzanti, piano; Joan Martí, contrabaix i Joan
Vilalta, bateria, el divendres 24 de novembre. No us preocupeu que us ho
tornaré a recordar.
Doncs seguim amb més swing i una mica més de tempo i ara ho farem amb el tema del musical The King and I compost per Richard Rodgers i el nostre heroi, anomenat...
7.- Getting To Know You (R. Rodgers & O. Hammerstein) 4m06s
Doncs aquest va ser el cinquè musical que van composar aquesta parella
d’amics, que bé ho devien ser, estrenat el 1945 com el musical The King and I del qual i després
d’onze anys es va fer la primera adaptació cinematogràfica protagonitzada per Yul Briner i Debora Kher. En aquest
tema ja hem escoltat d’entrada les brillants notes del piano de Jordi Rossy, i també les del piano de Kanan, o sigui que Celeste aquí es veu acompanyada per un magnífic quartet amb la base
rítmica del líder de la formació i baterista Guillem Arnedo i el contrabaixista Foster. El gran i poli-instrumentista Rossy ha iniciat els solos amb la seva sempre sorprenent i personal
manera d’entendre les harmonies, i sense sortint-ne massa tot i podent
seguir-lo amb una certa i molt relativa facilitat. La veu clara i prístina de Celeste l’ha presentat primer
cantant-ne la melodia, deixant els solos pels instrumentistes, car n’hi ha i
són dels més bons. Kanan també ens
ha mostrat la seva particular visió del tema en la seva impro, i la seva
compenetració amb aquesta formació és més que evident, després d’uns quants
anys venint a Begues cada estiu al Begues Jazz Camp.
I seguim, seguim que estem llançats a tot swing i ara ho farem amb un
altre tema del musical Oklahoma anomenat....
9.- People Will Say We’re In Love (R. R. & O. H.) 4m47s
El swing ha anat pujant, ja ho heu notat, i la manera com estem gaudint
avui també. Un tema a quintet amb la secció rítmica de piano, contrabaix i
bateria però ara de nou amb la mestria a la guitarra, tot i que amb un solo
molt curtet del Jaume Llombart. Kanan l’ha seguit i sempre però ha
estat acompanyant la cantant durant tot el tema col·lectiu, en aquest tema tan
positiu que diuen els dos enamorats, “que la gent dirà que estem enamorats”, si
ens veuen tant feliços.
Òscar Hammerstein II va néixer el 12
de juliol de 1895 i va morir el 23 d'agost de 1960 amb només 65 anys. Va ser un
lletrista nord-americà, productor teatral
(generalment no acreditat) i director de teatre de musicals durant
gairebé quaranta anys. Hammerstein
va guanyar vuit Premis Tony i dos Premis de l'Acadèmia a la Millor Cançó
Original. Moltes de les seves cançons són en el repertori estàndard per a
vocalistes i músics de jazz. Va escriure 850 lletres de cançons. Hammerstein era el líric i dramaturg en
les seves aliances; els seus col·laboradors van escriure la música. Hammerstein va col·laborar amb
nombrosos compositors, com Jerome Kern,
amb qui va escriure Show Boat, Vincent Youmans, Rudolf Friml, Richard A.
Whiting i Sigmund Romberg; però és més conegut per les seves
col·laboracions amb Richard Rodgers,
com el duo Rodgers i Hammerstein,
que inclou Oklahoma, Carrusel, South
Pacific, The King and I i The Sound of Music.
Seguim encara amb més marxa, ara amb una bossa a tempo viu
amb un altre tema del musical The King
and I anomenat...
5.- We Kiss In a Shadow (R. Rodgers & O. Hammerstein II) 3m41
I quin tema més viu a ritme de bossa el que hem escoltat per anar acabant el
programa. Un tema on la Celeste s’ha vist
acompanyada ara per un quintet amb tres veus instrumentals solistes com són les
del Michael Kanan al piano, Jordi Rossy al vibràfon i la del
guitarrista Jaume Llombart. Les
escombretes del Guillem i la
permanent pulsió del contrabaixista Foster
han fet que el tema “caminés” i de quina manera. El solo del gran guitarrista
després d’haver presentat el tema la cantant, és d’una delicadesa i mestria
abassegadora, alhora que creativitat encabida en l’harmonia. Jordi al vibràfon ens deixa unes
espurnes primer en el seu solo, i també l’hem escoltat poc o molt durant tot el
tema, un magnífic tema per anar acabant el programa.
I ara sí que acabarem el programa a tot swing amb el tema
del musical South Pacífic compost
pel nostre heroi amb la música de Joshua
Logan i el tema anomenat....
1.- Happy Talk (J. Logan & O. Hammerstein) 2m29s
Doncs d’aquesta manera tan feliç de parlar, ens diu el
tema, hem acabat el programa 300 i ja ho veieu de quina manera, a tot swing i
amb dos magnífics projectes amb magnífics músics i dues grans cantants i
amigues Nàdia Basurto i Celeste Alías.
Un tema molt curtet en formació de trio base de piano, contrabaix i bateria,
amb un Dee Jay Foster llançat a tot
walking mentre les escombretes ajuden a configurar el swing permanent en tot el
tema. Ben bé a la meitat, Kanan ha
brillat amb delicadesa en el seu curtet solo deixant pas a la melodia cantada
per Celeste Alías i així anar
acabant el tema de cop tots quatre.
Doncs ja hem acabat les músiques, les cançons i melodies
cantades d’aquest programa 300. Ha estat un programa més, això sí, dedicat al
Jazz Vocal amb dues magnífiques veus de casa nostra i dues formacions
magnífiques primer amb Nàdia Basurto,
Roger Mas, Bori Albero i Ramon Prats i acabant-lo amb Celeste Alías, Jordi Rossy, Jaume Llombart, Michael Kanan, Dee Jay
Foster i Guillem Arnedo, la majoria d’aquests músics havent passat pel Jazz Club La Vicentina en algun
determinat moment. En fi, que espero que us hagi agradat la proposta musical
d’avui, ja ho veieu si em seguiu cada setmana, diferent d’anteriors programes,
i ara penso en el dedicat al Jazz-Rock-Progressiu
però no tant lluny del de la setmana passada amb el swing també com a estendard
amb en Pol Omedes i Carmell Jones.
No voldria acomiadar-me sense demanar una vegada més la
llibertat dels dos Jordis, Sánchez i
Cuixart com també la de l’Oriol
Junqueras i la resta de conselleres i consellers empresonats a Madrid. Afortunadament Carme Forcadell ha pogut sortir sota
fiança de molts i molts diners, i és que s’han tornat bojos aplicant les multes
tan abusives i fiances que també deu ni do. I el dissabte hi vam ser, donant
escalfor simbòlica als detinguts amb els nostres mòbils i les nostres veus tot
i cridant llibertat, llibertat i llibertat.
Ara sí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa, jo
Miquel Tuset i Mallol qui ha
realitzat el programa i seleccionat les músiques us desitjo molt bon nit i molt
bon Jazz Club de Nit en el Jaç
de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)