Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Avui farem un programa molt, molt especial, dedicat a una de les nostres discogràfiques online especialitzada en “Free Jazz i lliure improvisació”, Discordian Records. Aquesta és una editorial co-dirigida per l’amic ”El Pricto” i en Lopinsky. Ells dos ja fa temps que donen “veu” a projectes situats en l’entorn de la Lliure Improvisació i/o Free Jazz, o simplement quelcom sense etiquetar. Com què qui avisa no és traïdor, per escoltar el programa d’avui i també per segons qui, caldrà fer un exercici que espero no us sigui difícil, i que consistirà en deixar-vos portar pels sons i músiques que de ben segur us sorprendran. Aquest programa és obert a totes les tendències, o quasi totes, i pretén també informar-vos del què es “cou” relacionat amb la improvisació, en aquest cas, la més lliure. O sigui que som-hi amb els projectes i sense dir-vos quins seran, car així la sorpresa serà total.

Comencem doncs ja amb el primer projecte...


“CONTRAST/MOVEMENT”
Discordian Community Ensemble

Gravat per Lopinski a l'ESMUC l'1 de juliol de l'any 2016
Mesclat i masteritzat per Lopinski
Fotografia de la portada de Luiz Rocha
El disseny de la coberta per El Pricto
Disseny de la tapa posterior per Aorita
Produït per Discordiano

Almudena Vega: flauta
Agustí Martínez: saxòfon alt i clarinet
El Pricto: saxo alto, clarinet i melòdica
Luiz Rocha: clarinet baix
Iván González: trompeta
Ilona Schneider: soprano
Owen Kilfeather: el tenor
Paula Pinero: percussió
Jordina Millà: piano
Diego Caicedo: guitarra elèctrica
Sarah Clamen: violí
Francesc Llompart: violí
Pau Sola: cello
Àlex Reviriego: contrabaix
Eduard Altaba: contrabaix


"Theurgia Goetia Summa" composta i dirigida per El Pricto, "140IBUs" composta i dirigida per Francesc Llompart, "II-V" composta i dirigida per Pablo Carrascosa, "Die Parallelaktion" i "The Emperor of Ice-Cream" composta i dirigida per Owen Kilfeather, "SED" composta i dirigida per Agustí Martínez.

"SED" ha estat feta a partir dels poemes de Gabriel Alejo Jacovkis del "Llibre de la Ignomínia". "The Emperor of Ice-Cream" parteix del poema de Wallace Stevens i "Die Parallelaktion" conté extractes del diàleg de "L'home sense atributs" de Robert Musil.

Escoltem la proposta dels amics d’aquest col·lectiu....amb el tema de Owen Kilfeather anomenat...

10.- The Emperor of the Ice-Cream          (O. Kilfeather)           7m44s

Inquietant d’entrada ja ho ha estat i ha durat, sí, després amb la magnífica veu de Ilona Schneider i l’acompanyament de cordes fregades diverses fins arribar a punts de clímax. La composició té clarament dues parts, acabant-se la primera en un clímax vocal impressionant. Segueixen amb els vents diversos encabits quasi tots els instruments en una mena d’espiral sonora global la qual deixa pas altra cop a la magnífica veu de la soprano acabant finalment aquesta primera incursió en el món sonor d’aquesta estimada editorial liderada per l’amic i gran saxofonista i compositor El Pricto.

Aquest és el cinquè àlbum de Discordian Comunitat Ensemble, i també una de les seves produccions més ambicioses, que involucra 5 composicions diferents que entrellacen la improvisació lliure amb la composició (com de costum amb aquest conjunt). Cada composició s'ha dissenyat i portat a terme per un compositor diferent, algunes són obres multi_moviment, i tots elles fan ús de diferents tècniques d'escriptura en un intent d'arribar a una barreja convincent de lo indeterminat amb el determinat. Els artistes d’aquest enregistrament són també molt notables per la seva experiència i versatilitat en el camp de la improvisació lliure, alguns procedents de la música contemporània, altres del free jazz i el rock d'avantguarda. La barreja de diferents generacions dels músics d'avantguarda més actius de Barcelona en ​​aquest enregistrament és una visió interessant d'algunes de les direccions de la nova música underground local que està prenent força en aquest moment a la nostra ciutat.

I ara, per acabar el projecte ho farem amb el tema de l’amic El Pricto anomenat.

1.- Theurgia Goetia Summa           (El Pricto)                  9m11s

Amb aquest tema ens hem situat en un àmbit amb una determinada seqüència ascendent d’acords posterior a moments sonors que podríem encabir en el món musical del país on neix el sol, seguits d’un clímax brutal. Un violí ha aparegut semblant al de David Cross de King Crimson tot i que per poc temps. Les percussions destaquen de manera prioritària seguint la seqüència de notes soltes. El clarinet baix ressona acompanyat de les percussions i altra cop moments de clímax. Els moments semblants a com seria una mena de deliri se succeeixen sense parar i la veu de la soprano omple els espais sonors amb total pulcritud enlairada al més enllà, tot i acompanyada per percussions, cordes fregades i vents altisonants fins arribar a l’apoteòsic final.

Discordian Records va començar el 2011 com un Net Label de música independent amb les seves pròpies instal·lacions de gravació a Barcelona. Va ser creat per El Pricto, com una forma de promoure l'intercanvi entre músics dedicats a la recerca de noves, aventureres i estranyes formes d'expressió. Més tard es va convertir en un segell artístic / documental d'una comunitat de músics que viu i reprodueix la música improvisada regularment a la ciutat.

"A Discordian volem crear i expandir la màgia de la música no convencional i experiments sonors. El nostre compromís és amb la música, i estem disposats a descobrir nous compositors i improvisadors. És per això que cada mes convidem diferents músics per gravar música composta i improvisada. El nostre principal objectiu és ajudar a crear una escena musical Avant-Garde activa a Barcelona, ​​on els músics poden trobar-se, compartir i col·laborar en diferents projectes ". Això és el que ens diu EL Pricto. Discordian Records està dirigida per El Pricto i Ralph Lopinski. És un segell discogràfic que ofereix els músics l'oportunitat de gravar, mesclar i masteritzar la seva música. Amb l'ajuda de la unitat de gravació mòbil Discordian, poden gravar concerts d'àudio d'alta qualitat, arreu. "Un discordian és qualsevol que estigui disposat a mirar els molins de vent i admetre que pot ser que siguin gegants”.

Advertència: A Discordian Records utilitzem Discordianism com una filosofia, però no com una religió. No som una organització o secta, només fem servir la filosofia discordian per promoure les activitats artístiques. El nostre objectiu és intercanviar idees lliurement, sense la intervenció de cap institució.

Avui, i per no trencar el fil auditiu només us recordaré que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

Seguim amb el següent projecte amb l’anomenat...


“THE SECRET OF LIGHT”
SetsFree

Editat per Discordian Records (online)
Enregistrat per Guille Pérez el 28 de setembre de 2013 i 5 de novembre de 2015  als Estudis Bonso, Barcelona
Mesclat per Guille Pérez
Masteritzat per Lopinski
Concepte i disseny de la coberta de El Pricto
Disseny de la tapa posterior per Aorita
Dedicat a la memòria de Joan Saura
Produït per Setsfree i Discordian Records

Agustí Martínez: saxo alto
Liba Villavecchia: saxos tenor, alto i soprano
Xavi Tort: trompeta
Rafa Zaragoza: guitarra elèctrica
Ramon Solé: guitarra elèctrica
Eduard Altaba: contrabaix
Quicu Samsó: bateria

Tota la música és d'Agustí Martínez, Liba Villavecchia, Xavi Tort, Rafa Saragossa, Ramon Solé, Eduard Altaba, Quicu Samsó.

Escoltem d’aquest projecte el tema anomenat...

1.- Opposites born each other                   (SetsFree)     12m

Aquesta és una proposta diferent, ja ho heu escoltat. Les dues guitarres de Zaragoza i Solé li donen un tarannà especial alhora que els saxos de Martínez i Villavecchia. La delicadesa hi és de manera permanent on cadascun dels músics sembla que no vulgui destorbar la quietud  permanent del silenci. Un primer tema on la quasi total absència de la bateria de l’amic Quicu Samsó al menys fins ja ben entrat el tema dóna pas finalment a la seva presència quan els vents i les cordes elèctriques semblen desfermar-se en el més absolut caos.
Al final, sembla tornar la calma i així apaivagar-se poc a poc. Els oposats creixen mútuament...

“El discordianismo és, depenent a qui ho preguntis, una broma elaborada disfressada de religió, o una religió disfressada d'una broma elaborada. Els seus adherents no se la prenen completament de debò, la qual cosa és un dels seus principis bàsics, ja que els discordianos no es prenen res completament de debò. El discordianismo és un sincretisme absurdista amb elements de Zen,
dadaisme, surrealisme, religió, postmodernisme, escepticisme i més. Probablement inventat sota la influència de substàncies psicodèliques va ser revelat per la deessa grega Eris, també coneguda pel seu nom romà Discòrdia, la deessa del caos i el conflicte. La millor manera de descriure el discordianismo és com un treball intencionadament il·lògic d'art dadaista o surrealista que utilitza la filosofia i la religió com a mitjà artístic, en un intent mitjanament seriós d'ocupar una visió de la realitat en algun espai de la ment humana, una mica inherentment escèptic, subversiu i antidogmàtic.”

I acabem amb el tema anomenat...

4.- Motion cannot be neutralized                (SetsFree)                 13m

De nou una proposta d’una gran creativitat sonora la que ens han ofert aquests magnífics músics. Delicada proposta on les veus importants són les de les guitarres i vents, mentre que la bateria continua apareixen amb comptades ocasions. Un altre tema amb una clara separació interior la qual ha succeït amb el so de guitarra elèctrica i saxo soprano de Villavecchia. Moments intensos però no a volum elevat i sí per la mètrica i rítmica inherent de la composició quan els vents s’han desfermat i Quicu a la bateria ha aparegut amb contundència. La trompeta de Tort també s’ha afegit al conjunt complex sonor i rítmic per després fer-ho la guitarra elèctrica. I ja ho diuen, el moviment no es pot neutralitzar, car, quan s’hi posen, no te aturador possible. Quicu a la bateria està immens i els sons estratosfèrics de les guitarres, deixen pas al dels vents, canyes i metall per així anar-nos acompanyant al final.

I seguim amb el projecte anomenat...


“TEMPLE OF DOOM”
Albert Cirera, Luís Lopes, Hernani Faustino i Vasco Furtado

Editat per Discordian Records (online)
Enregistrat per Vasco Furtado el 24 de gener de 2016 a Lisboa
Mesclat i masteritzat per Lopinski
Concepte i disseny de l’àlbum: El Pricto
Disseny de la tapa posterior per Aorita
Produït per Discordiano

Albert Cirera: saxos tenor i soprano
Luís Lopes: Guitarra
Hernani Faustino: Contrabaix
Vasco Furtado: Bateria

Tota la música és de l’Albert Cirera, Hernani Faustino, Luís Lopes i Vasco Furtado

I seguint amb la filosofia Discordiana....
“Wilson i Shea treballaven com editors de la revista Playboy en els setanta, i molta gent els escrivia sobre teories conspiratòries les quals van utilitzar per escriure Illuminatus!, una novel·la de ciència ficció també inspirada per l'obra de James Joyce. El discordianisme és una espècie de anarquia utòpica, que no respecta les figures d'autoritat.

Els cinc principis bàsics del discordianisme són:
- El profund i obvi "insight" que els humans perceben falsament, ordre o desordre a través de diversos esquemes o mapes mentals (percepció). Aprendre a canviar aquests esquemes és el primer pas en desacreditar completament per accedir a la il·luminació. El caos representat per Eris és més com una interacció de qualsevol tipus. La idea que l'ordre és imposat per la ment humana sobre el caos omnipresent també apareix en la psicologia Gestalt.

Doncs escoltem què ens proposen Cirera i companys, amb el primer tema del projecte anomenat...

1.- Dogmatic Elders of Doom        (col·lectiu)                  10m

Doncs amb aquest altre projecte divers dintre de l’espai sonor d’aquesta editorial, Discordian, enregistrat a Portugal què és on l’Albert Cirera s’hi està força temporades crec que treballant en una magnífica escola de música i tocant en els millors clubs com és el Hot Club de Lisboa. La delicadesa sonora inicial ha seguit els passos dels projectes anteriors ara però amb uns aires rítmics força més evidents tot i les notes llargues de la guitarra de Lopes. Mica a mica s’han anat desfermant i sobretot el baterista Furtado el qual ha desenvolupat una magnífica improvisació tot i acompanyant la resta de músics. El saxo de Cirera sembla no alterar-se per com s’ha anat desenvolupant tot plegat, arribant a límits d’intensitat emotiva i sonora d’alt nivell. Un magnífic tema, composició, improvisació, i gran densitat i complexitat sonora.

Seguim amb els punts del Discordianisme...
- Tots dos ordre i desordre, de qualsevol manera en què es concebin, tenen el potencial de ser negatius o positius. Tant ordre com a desordre poden ser creatius o destructius, la tendència a establir una ètica que atribueixi valors morals a aquests aspectes de la percepció es considera com "La Maledicció de Caragris".
- Les societats modernes tendeixen a prioritzar ordre sobre desordre, independentment de si són positius o negatius. El discordianismo proposa prioritzar l'aspecte positiu o creatiu.
- Tots els fenòmens ocorren en cincs o estan relacionats d'alguna manera amb el número cinc. Aquest principi de la filosofia discordiana pot ser interpretat com una sàtira a la pareidolia religiosa. El que no vol dir que els altres principis siguin completament seriosos.
- Els discordianos no creuen en res del que llegeixen.
- Es poden mantenir els punts de vista discordiano i no-discordiano alhora.

I nosaltres continuem amb aquest projecte amb el segon tema

2.- Lamskin Apron               (col·lectiu)      4m39s

Tema nou i diferent de l’anterior on ara la percussió i insistència rítmica entretallada sembla la mare dels ous. Els instruments solistes, vents i guitarra són ara llampecs deixats anar com si d’esquitxos sonors es tractés. La permanent manipulació dels instruments de cordes a base de cops diversos i demés alteracions s’encabeixen en l’àmbit rítmic d’aquesta composició. El saxo tenor de Cirera també s’hi afegeix a base de sons inversemblants i així fins el final.

Per a més informació del concepte Discordianisme....
https://es.wikipedia.org/wiki/Discordianismo
http://lamanzanadoradaeris.blogspot.com.es/p/que-es-el-discordianismo.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Discordianism

I acabarem amb la brutal composició col·lectiva, com són totes amb el....

5.- Outward Introspection    (col·lectiu)      5m21s

I ja de quina manera desfermada ha començat el tema. Sons esclatants del saxo tenor, una bateria desbocada i sons allargassats de la guitarra de Lopes ens embolcallen ja des del ben principi i així seguiran fins arribar al final, amb increment d’èxtasi sonor i rítmic alhora que harmònic. El guitarrista portuguès està immens així com també la resta de companys d’aquest  magnífic país i amb la companyia del nostre músic igualadí Cirera. Moments com aquests i com alguns dels anteriors els he pogut viure a la distància més curta els dijous de Free Session a 23 Robadors liderats pel baterista de Banyoles, Ramon Prat. Tema brutal, tota l’estona el qual acaba quasi sense avisar.

I acabem el programa dedicat a Discordian amb el projecte força canyero anomenat....


“ADEPTUS EXEMPTUS”
RCJ

Editat per Discordian Records (online)
Enregistrat i mesclat per Marko Jelaca a MJRemo estudi, Barcelona 2014.
Masteritzat per Lopinski
Fotografia de la portada de Luiz Rocha
Disseny de portada per El Pricto
Disseny de la tapa posterior per Aorita
Produït per RCJ i Discordiano

Luiz Rocha: clarinet i clarinet baix
Diego Caicedo: guitarra elèctrica
Marko Jelaca: bateria

Tota la música és de Luiz Rocha, Diego Caicedo i Marko Jelaca

I seguint amb la filosofia Discordiana...
“El principal llibre sagrat del discordianismo es diu Principia Discòrdia, o "Com vaig trobar a la deessa i el que li vaig fer quan la vaig trobar”, on s'explica absolutament tot el que val la pena saber sobre qualsevol cosa; “El Magnum opiaci de Malaclypse el jove". És un treball en el domini públic de literatura ergòdica absurdista, ple de paràboles sense sentit i il·lustracions chifladas. És l'única religió que creu que l'humor és la principal virtut i que totes les religions són vertaderes. Aquesta molt inspirada en l'arquetip del boig o del "trickster", la contrapart real eren els bufons i / o joglars que encarnen temàtiques similars a les del discordianismo: la qualitat de saltar-se normes socials i d'ordre establert. Els joglars tenien la funció de poder dir tot el que volguessin i podien ser crítics fins i tot dels governants. Si l'audiència pensava que anaven massa lluny, se'ls podia titllar de pallassos o bromistes, el que coincideix amb la temàtica de no prendre res massa seriosament. Molts autors, pensadors, teòrics conspiracionales i passejants han influenciat el discordianismo. Una influència important és el psicòleg contra-cultural Timothy Leary, que suggeria que els humans veuen el món a través de túnels de la realitat, una idea desenvolupada per Robert Anton Wilson, una altra gran influència discordiana. La seva trilogia Illuminatus! (Escrita al costat de Robert Shea) i la seva connexió amb el discordianismo durant tota la seva vida li donen el paper de quasi-sant.”

Escoltem ja el projecte d’aquest magnífic trio amb el tema...

7.- Nosferatu             (RCJ)             6m32s

I quina impressionant mostra de modernitat, ja clarament allunyada del concepte més “concret” de les composicions que hem escoltat fins ara. Una permanent pulsió rítmica, aconseguida ja des del primer moment per un estricte trio de músics, amb un clarinet que sona no com un clarinet, una guitarra distorsionada i una bateria. Com són capaços només tres músics de crear aquest entramat rítmic-melòdic d’aquesta creixent intensitat. De fet, no hi ha canvis massa importants harmònicament parlant i sembla que l’aspecte rítmic torna a ser la mare dels ous. Mentre els dos solistes, vent i cordes van desenvolupant-ne melodia i demés, el baterista s’embranca en una mena de croada rítmica que només s’aturarà al final del tema. El crescendo no s’atura tampoc i així és  com el desenvolupen fins el final, ja amb sons identificables de clarinet baix barrejats amb d’altres que no ho són, alhora que els de la guitarra i les seves distorsions i sempre amb els redobles i demés de la bateria.

Seguim, que encara no hem acabat i ara ho fem amb la composició anomenada...

5.- Esotheric Panda             (RCJ)             7m47s

De nou, el baterista ha dominat la composició ja des de l’inici a base de permanents tocs als diversos plats, primer, per després incidir amb les timbales i demés. El so de la guitarra acompanya la permanent recerca del clarinet, aquest amb sons allargats i força inquietants. El tremolo del dolç vent sembla pertorbar més encara la situació ja de per sí preocupant. Acords nítids ara a la guitarra, clars arpegis, recolzen el so del clarinet i sempre amb la permanent pulsió rítmica, la qual, i ja al final, torna a colpejar només els diversos plats i platerets, en un tema que ja ho diu el títol, d’un Panda Esotèric.

I ara sí, ja acabem el projecte i programa amb el potent...

1.- Artículo 19            (RCJ)             6m20s

Amb uns inicis força estridents i distorsionats de la guitarra, ja ràpidament segueix essent el clarinet qui lluita per mostrar el seu so, sovint no reconeixible. El guitarrista Caicedo, desenvolupa l’estratègia ara més nítida per acompanyar de nou el clarinet de Rocha, mentre que de nou el bateria Jelaca imparable, no s’aturarà fins al final en una composició d’aquest trio que segueix una determinada i fidel estructura i concepció similar als temes anteriors, i sí, sembla que aquest és el missatge que ens volen transmetre. Rítmica imparable i per sobre, com volant, el clarinet inacabable i la guitarra en permanent diàleg melòdic i rítmic. La permanent comunicació només deixa d’existir al finalitzar el tema i projecte. Els amics de RCJ són els encarregats de finalitzar el programa d’avui dedicat a Discordian Records, amb quatre projectes força interessants, primer am els Discordian Community Ensemble, una vertadera Big Band i el seu projecte “Contrast/Movement”. Per seguir després com hem fet amb els SetFree i el seu “The Secrets of Light”. Continuar amb el “Temple of Doom” del quartet establert a Portugal i amb l’amic Albert Cirera als saxos diversos, i havent acabat amb aquest “Adeptus Exemptus” dels RCJ.

Doncs rés més, espero que us hagi agradat aquest programa dedicat a les músiques improvisades de caire “concret”, i composicions que en alguns casos i en directe podrien esdevenir “conduccions”, tal és el tarannà de les músiques escoltades, totes encabides en el més “avant-garde” concepte de la música, i podríem dir-ne també Free Jazz. Tot és Jazz, si hi ha improvisacions les més agosarades, tot i no haver-hi els ritmes habituals i per tant no ser-hi ni el Swing ni el Groove que ens faria ballar o bellugar el cap portant un ritme, el ritme, que avui no hem tingut, car tampoc l’hem volgut ni necessitat. Les coses quan són d’una manera, són d’aquesta manera i no podem esperar altra cosa que la que hem escoltat. L’assumpte és que us hagi servit per ampliar les vostres mires, sons mentals, i així entendre que hi ha quelcom més enllà del Swing. Un Swing que recuperarem la setmana vinent sens falta, car les músiques així ho demanaran.

Gràcies per ser-hi aquí o al programa, bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |