Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit....Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble.

El seu Jazz entre amigos a TVE2 què és aquesta sintonia que heu escoltat i els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem.

Ens tornem a trobar amb un programa amb els darrers projectes dels nostres músics i d’una de les nostres editorials. Els amics de Duma ens presenten el seu projecte anomenat Deingo, un disc autoeditat. Com sempre si podem i ens va bé, escoltarem un disc d’una editorial nostra, aquesta vegada dels de Fresh Sound New Talent i el projecte del contrabaixista Joachim Govin, Elements. I finalment el projecte de Joan Vidal Sextet, Revisiting Zarathustra.

Abans de començar us voldria recordar el concert de Blues que tindrem aquest divendres a la seu del Jazz Club La Vicentina, la Sala Xica de La Vicentina. Doncs tindrem al gran Amadeu Casas Trio amb ell mateix a la guitarra, Matías Míguez, baix elèctric i Salvador Toscano, bateria. Com sempre, primer concert, aquesta vegada de Blues, i després Jam Session oberta als diferents estils dels músics que vinguin a tocar.

Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada..

Doncs comencem ja amb el projecte dels nostres amics DUMA anomenat


“DEINGO”
DUMA

Autoeditat amb dipòsit legal
Enregistrat per Jordi Vidal el setembre de 2014 als Estudis Laietana, Barcelona.
Mesclat i masteritzat per Adrià Vidana

Claudio Marrero, saxo tenor
Sebastián Domínguez, guitarra
Manel Fortià, contrabaix
Daniel González, bateria

Totes les composicions són de la formació, comentant-ho en cadascuna quin n’és l’autor.

Comencem doncs amb el primer tema d’aquest projecte, el segon tall del disc composat pel Sebastián, i que dóna nom al projecte...

2.- Deingo     (S. Domínguez)         7m19s

Un magnífic tema, delicat ideal per començar el programa tot i adequant-nos a la seva música amb una formació de saxo, guitarra, contrabaix i bateria, no massa habitual en els concerts. Partint d’un motiu senzill i preciós, desenvolupen el tema guitarrista i saxofonista per deixar pas al solo del compositor. Un so càlid el de la seva guitarra i un solo farcit de bon gust com el tema. El saxo tenor del Claudio, càlid i tendre, reconforta i relaxa, en una cançó del guitarrista mexicà, el Sebas. Aquest amb la guitarra manté aquesta calidesa en un solo farcit de bon gust i tècnica. El canari el segueix de manera exquisida la musicalitat del mexicà en un tema preciós d’aquest.

Aquest és un projecte que es va quallar durant les Jam Sessions que es feien al carrer del Carme, al restaurant Carmelitas. Allà, cada dijous en Manel Fortià, Sebastián Domínguez i Dani González eren la formació base a partir de la qual d’altres joves músics s’hi van anar afegint. Hi vam ser alguna vegada i ho vam gaudir com en Claudio Marrero que hi anava sempre tot i compartint els seus estudis. A partir d’aquí, va sorgir l’amistat i una manera col·lectiva de fer música de la qual va sortir aquest projecte. Ara mateix només tenim al Manel i al Claudio per aquí, mentre que el Sebastián és a la seva terra Mèxic i Dani crec que deu gaudir d’allò més en alguna illa dels mars del sud.

Seguim amb el primer tall del disc, un altre tema del músic mexicà, un blues, el blues de Duma...

3.- Duma’s Blues      (S. Domínguez)                    6m10s

I quina tema més ben trenat..un blues, que sempre hi hauria d’haver un blues en un disc, o al menys sí, en una actuació en directe. Claudio s’hi ha posat de valent, ara però amb un so més Sonny Rollins mentre que el Manel està immens tot el tema fent un magnífic walking primer i després en el seu solo. El compositor ens ha tornat a mostrat la seva delicada concepció de com tocar la guitarra elèctrica, i com ho fa en el més pur estil de l’únic so possible, el de la seva guitarra i ampli sense modificar res de res. El solo del Manel ens el torna a mostrar tal i com el vam veure ahir al Jamboree amb el seu amic i company de projecte Marco Mezquida, precís i amb una perfecta entonació. Aquesta és una formació treballada a base de moltes i moltes jornades de tocar junts durant dos anys i per tant ben compenetrada i més encara a l’hora de preparar aquest projecte amb composicions de tots quatre.


I per acabar, podreu escoltar el tema dedicat a un músic danès, molt estimat per tots nosaltres i que també era un dels habituals a les Jam Sessions del Carmelitas però també a les de l’Heliogàbal, WTF del Jamboree i les dels locals que en fessin, i aquest es deia Morten Sandholt, saxo tenor. Jo mateix l’havia vist moltes vegades al local de la plaça reial havent-lo enregistrat en la presentació del seu projecte. Morten va tenir un vessament cerebral i se’ns en va anar a fer companyia als seus mestres i amics a la Jam Session Permanent.

Escoltem doncs el tema del Claudio Marrero dedicat al Morten Sandholt...

8.- El Vikingo                        (C. Marrero)              8m13s

Doncs amb un motiu curtet i força potent, el Claudio ha fet un magnífic tema  amb un pont que s’enlaira al més enllà. Sebastián ha iniciat el seu solo, amb un fraseig pulcre i so melós, el de la seva guitarra. Claudio ha seguit amb tota la potència que sorgeix del més profund interior, del seu cor. Un so estripat a voltes, per la malla llet del fatal esdeveniment i ràbia per la pèrdua de l’amic. Aquest és un jove mestre, encara estudiant a l’Esmuc que ha tingut un creixement palpable i del qual n’he estat testimoni en moltes ocasions, com molts dels que som habituals als concerts i jam sessions en directe. Per descomptat que el Daniel González, bateria, i també habitual a les WTF del Jamboree també era un músic amic del nostre estimat Viking i que també hi va compartir grans moments, conjuntament amb els altres dos amics, en Manel Fortià i Sebastián Domínguez...

Doncs deixeu-me que us digui que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada..

Seguim ara amb el projecte del contrabaixista Joachim Govin...anomenat..


“ELEMENTS”
Joachim Govin

Editat per Fresh Sound New Talent    FSNT 476
Enregistrat per Nicolas Charlier el 20 i 21 d’octubre de 2014 a l’Studio des Egreffins, Videlles, France.
Mesclat per Tony Paeleman.
Masteritzat per Katsushiko Naito.
Produït per Joachim Govin
Productor executiu, Jordi Pujol

Joachim Govin, contrabaix
Ben Van Gelder, saxo alto
Tony Tixier, piano
Gautier Garrigue, bateria

Aquest és també un projecte col·lectiu amb composicions de tots tres i d’alguns més, dels quals, tots, en parlarem en cadascun dels temes....

Som-hi doncs ja amb el primer i delicat tema, segon tall del disc, composat pel saxofonista Van Gelder....anomenat...

2.- Cycles      (Ben van Gelder)                  6m53s

Doncs amb aquesta magnífica balada ens hem situat en la musicalitat d’aquesta formació de músics europeus establerts a Nova York. Una preciosa melodia composada, ja es nota, pel saxofonista, un vell amic nostre, que ja ha sonat en algun altre programa anterior. Un solo farcit de melodia però també amb una gran demostració de recursos tècnics, amb un so meliflu a l’estil dels saxos altos de la west coast, Pepper, Konitz, Desmond i un lirisme que escoltem a cada nota ....un tema ideal per començar el projecte del contrabaixista Govin...

El líder de la formació els hi agraeix als companys la seva participació i entrega, tot i parlant d’ells en els següents termes....

Del Ben van Gelder ens en diu què.....
La primera vegada que vaig escoltar al Ben  va ser fa 10 anys. Em vaig emocionar amb el seu lirisme, el gran sentit de l’harmonia i la seva molt personal manera de fluir rítmicament. Des d’aleshores l’he anat seguint i certament que ha estat un somni fet realitat poder-lo tenir amb mi en aquest el meu primer treball discogràfic.
  
Un disc que podeu trobar al web de Fresh Sounds..


Seguim ara amb un dels temes composats pel pianista Tony Tixier anomenat...

7.- Denial of Love                 (T. Tixier)                   6m15s

Aquest és un disc on el Groove ja hi veieu hi és present, on els temes tenen aquella sentida sonoritat, a voltes melancòlica però on la musicalitat hi brilla abastament. Els temes a tempo no massa viu permeten això, gaudir més encara de la música, de tots els seus canvis melòdics i seguir bé les harmonies. La melodia del tema ens l’ha interpretat el saxofonista Van Gelder mentre que el líder  ens ha mostrat el seu tarannà estilístic a l’hora de ficar-s’hi en el solo. Pulcre amb la mà dreta, sovint ella sola en el solo, i amb les dues acompanyant al solista al saxo alto, moments en els quals el clímax semblava arribar al límit per després reposar. Al final, moments estel·lars pel baterista, que també els volen i necessiten.


El líder també parla dels altres dos companys...dient-nos què...
Tony i Gautier són dos dels músics amb els quals he crescut musicalment, desenvolupant-se entre nosaltres una connexió que s’ha enfortit al llarg dels anys, tocant junts en diferents contextos especialment a trio. Per tant, ha estat obvi i normal per a mi incloure’ls en el meu primer disc i compartir les sessions de gravació a l’estudi. Són ells dos, definitivament, els meus músics favorits i les millors persones.

Gràcies a tots tres per la seva dedicació i pel seu magnífic i preciós so.

Acabem el projecte d’aquest contrabaixista amb el tema també del pianista intitulat...

3.- Blind Jealously of a paranoid               (T. Tixier)       4m37s

Un tema amb un motiu curt i senzill el qual ens permet endinsar-nos ràpidament en el solo del líder, el qual l’ha realitzat amb solvència i mestria. El so del alto ens torna a enlluernar i més el seu ràpid i lleuger fraseig. El compositor adorna el seu tema amb les seves idees personals i solistes, mentrestant la secció rítmica, ferma, els hi dóna el suport adequat.

Doncs amb aquest tema també del pianista, tema viu, acabem aquest projecte del contrabaixista nascut el 1984, fill de família de músics. El seu pare Pierre-Olivier Govin saxofonista, el va introduir al baix elèctric i contrabaix de ben jovenet. Va anar a l’American School of Music de París i al Conservatori Superior de Música de la mateixa capital francesa. Ha tocat amb músics com Enrico Pieranunzi, Didier Lockwood, Aldo Romano, Raynald Colom, Gaël Horellou, Baptiste Trotignon, etc...

Aquí podeu veure'n la seva biografia i demés projectes...


Actua en clubs com el Sunside, New Morning, el Duc des Lombards,  Crescent, i en festivals com Jazz à Vienne, Jazz in Marciac, Millau en Jazz, Jazz en Tête à Clermont Ferrand, Nancy Jazz Pulsations.  

Doncs ara sí que acabem el programa amb el magnífic projecte del nostre amic Joan Vidal, baterista de Granollers el qual ens ha visitat algunes vegades al JCLV.  El seu projecte, tal i com he dit al començament està composat a partir de l’obra de Strauss i el llibre de Nietsche....Som-hi doncs amb aquest projecte anomenat...


“REVISITING ZARATHUSTRA”
Joan Vidal Sextet

Aquest treball està dedicat a l’obra de Richard Strauss del llibre de Friedrich Nietsche, Així parlà Zaratustra, Revisiting Zarathustra, disc editat per Jazz Granollers i que es va enregistrar en directe el 27 de febrer de 2016 al Vinseum de Vilafranca del Penedés per Ferran Conangla en un concert organitzat pels amics del Jazz Club Vilafranca i on hi vaig anar convidat.

Gabriel Amargant, saxo tenor i clarinet
Martí Serra, saxo tenor i soprano
Marco Mezquida, piano
Adrià Plana, guitarra
Miguel Serna, contrabaix
Joan Vidal, bateria.

Tota la música està composada i arranjada pel Joan Vidal inspirat en la música de Richard Strauss tal i com he dit abans....

Comencem ja amb aquesta magnífica obra que podrem escoltar en directe, si res es torça, el 23 de desembre de 2016 a la Sala Xica....som-hi doncs amb el primer tema....

1.- Back World          (J. Vidal)        2m55s

Amb aquesta introducció....quasi que ens situem també a l’obra gràfica, la pel·lícula 2001 una odissea a l’espai, obra magistral de l’Stanley Kubrick, si se’m permet aquesta frivolitat, que no ho és tant. Ens hem d’anar situant i d’aquesta manera ho hem fet....ja hi som.

Parlar del Joan Vidal és una cosa que em ve molt de gust. A banda de ser una magnífica persona, allò que en diem un molt bon nano, si se’m permet per la diferència d’anys entre ell i jo. A més a més és un tros de músic, compositor i gran percussionista, si aquest és el concepte global d’un músic que toca la bateria. Va presentar el seu primer treball al JCLV ja fa uns anys, tot i venint directament de Londres acompanyat de dos joves músics, Jos Arcoleo, saxo tenor i Alex Munk, guitarra. Aquella va ser la seva primera suite.

En Joan és un músic de Granollers que va començar estudiant piano, per després percussió clàssica i bateria, amb el Marc Miralta. Fins i tot va fer alguns anys de clarinet i harmonia abans d’entrar a l’Esmuc a fer composició amb en Manel Camp, Guinovart, Lluís Vidal, i algú més. Jo Krause i David Xirgu van ser els seus mestres en això de la bateria de Jazz. El 2008 li van concedir la única beca per fer el Master of Arts in Jazz Percussion a la Royal Academy of Music de Londres on obté la Distinction in Performance després de dos anys d’estudi amb professors com Martin France, Jeff Williams, Mike Gibbs, Barack Schmool i Pete Churchill entre d’altres.

Seguim amb aquesta obra magna amb el segon tall del disc anomenat...

2.- Of those in backwaters              (J. Vidal)        9m15s

Tema llarg i complex, melòdica i rítmicament. Encara recordo el dia de l’enregistrament. Un 27 de febrer fred i plujós i jo cap a Vilafranca en una tarda nit fosca a l’espera de la llum. L’auditori del Vinseum és una magnífica sala ideal per a fer-hi concerts amb una bona acústica. El Ferran i Enric Giné ja feia estona que hi eren, havent enregistrat part del concert a porta tancada. En Martí Serra tenia febre i s’havia passat un parell d’hores dormint a casa del Xavier Hernández i parella, ànimes del Jazz Club Vilarfanca. Després em va dir el Xavi que els hi feien un sopar a casa seva....mare meva, quin amor al Jazz i als músics de Jazz. I parlant d’aquesta música que acabem d’escoltar, convindreu amb mi que està farcida de moments màgics, intensos i de gran emotivitat. La composició segueix un fil conductor melòdic amb una empenta rítmica ja des dels inicis. Si escoltem el clarinet doncs ja sabem que és el del Gabriel Amargant, i si a la vegada el saxo tenor, aquest és del Martí Serra. Dos mestres, el primer també amb el tenor i el segon amb el soprano. M’aventuraria a dir que el primer solo del saxo tenor és el del Martí mentre que després ha estat el Biel. Després d’haver-lo escoltat i vist unes quantes vegades, crec que el puc identificar. L’Adrià a la guitarra te un altre so totalment personal, eteri moltes vegades, on els efectes electrònics hi són però totalment controlats aconseguint un so net i càlid. La secció rítmica, sense fer escarafalls demostratius de la seva presència, doncs ja veieu que hi són i de quina manera.

Com a percussionista ha col·laborat amb diverses orquestres simfòniques del país. Com a compositor li han encarregat diverses obres, com aquesta que estem escoltant, tot i que serà millor que entreu al seu web i allà us pugueu assabentar de qui és aquest gran músic, tot i la seva relativa joventut.


Com a bateria, ha col·laborat i col·labora amb formacions com la Big Band de Granollers, el JazzGranollers Ensemble, el Mar Serra Grup, el Martí Ventura trio, o el Joan Sanmartí 4 Elements. És membre de la Jazz Chamber Orchestra, del trio Brutus, i del grup December Quintet amb qui ha realitzat nombrosos projectes educatius que han rodat per tot Espanya gràcies a l’Associació Cultural de Granollers, la Diputació de Barcelona i la Fundació La Caixa.

Vidal també lidera el seu sextet amb qui ha enregistrat dos discs: Deptford Suite (Quadrant Records, 2012), presentats als Festivals Internacionals de Jazz de Barcelona, Andorra i Granollers, a l’Auditori de Barcelona dins el cicle Contrabaix i a diversos clubs de jazz del país; i Illusionary Rhythms (JazzGranollers Records, 2013), un disc enregistrat amb el suport de l'ICEC, que es va presentar al Jamboree de Barcelona.

Doncs acabarem el projecte i programa amb el quart tall del disc anomenat...

4.- The Child with the mirror            (J. Vidal)        8m30s

Una meravella de tema, amb tot de canvis rítmics que per això aquesta és l’obra d’un percussionista. En Gabriel ens ha mostrat el domini del què va ser el seu primer instrument, el clarinet. Ja ho diuen, estudiar el clarinet per després tocar qualsevol dels vents amb canyes. Marco s’enlaira literalment tocant el piano i a vegades les mateixes cordes amb les mans. El motiu interpretat a la vegada pels dos tenors amb una presència impactant que encara recordo. En fi, un altre dels set temes d’aquesta petita meravella, magnífica composició del Joan, rica en matisos i diversitat melòdica. Un tema potent rítmicament ideal per acabar el projecte i programa...

L'any 2012, Joan Vidal va obtenir el premi de l'AMJM a millor compositor de l'any, així com també nominacions a millor grup per Joan Vidal Sextet i millor disc per Deptford Suite, la suite que van estrenar al Jazz Club La Vicentina.

I la seva web és.....http://www.joanvidaljazz.com/

Doncs ja hem acabat i avui també hem gaudit d’un programa magnífic, amb una música personal i impressionant en cadascun dels projectes. Hem escoltat primer als amics de Duma, per després gaudir amb el contrabaixista francès Joachim Govin i acabar-ho fent amb paraules majors amb el magnífic sextet i projecte de l’amic Joan Vidal. Per cert, què em va donar el disc a l’ateneu de Sant Just, després de gaudir amb el seu projecte, dia també del meu aniversari. Després ho vam celebrar amb cava i somriures.

Abans d’acomiadar-me de vosaltres us voldria recordar el concert de Blues que tindrem aquest divendres a la seu del Jazz Club La Vicentina, la Sala Xica de La Vicentina. Doncs tindrem al gran Amadeu Casas Trio amb ell mateix a la guitarra, Matías Míguez, baix elèctric i Salvador Toscano, bateria. Com sempre, primer concert, aquesta vegada de Blues, i després Jam Session oberta als diferents estils dels músics que vinguin a tocar.

Ara si, doncs gràcies per ser-hi, aquí o al blog del programa....

Bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |