Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio
Sant Vicenç i el programa Jazz Club
de Nit....Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la
persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan
Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un malaguanyat
dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i
mestre, serà insubstituïble.
El seu Jazz entre amigos a TVE2 què
és aquesta sintonia que heu escoltat i els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem.
Ens tornem a trobar amb un programa amb els darrers projectes dels
nostres músics i d’una de les nostres editorials. Els amics de Duma ens presenten el seu projecte
anomenat Deingo, un disc autoeditat. Com sempre si podem i ens va bé,
escoltarem un disc d’una editorial nostra, aquesta vegada dels de Fresh Sound New Talent i el projecte
del contrabaixista Joachim Govin, Elements.
I finalment el projecte de Joan Vidal
Sextet, Revisiting Zarathustra.
Abans de començar us voldria recordar el concert de Blues que tindrem
aquest divendres a la seu del Jazz Club La Vicentina, la Sala Xica de La
Vicentina. Doncs tindrem al gran Amadeu
Casas Trio amb ell mateix a la guitarra, Matías Míguez, baix elèctric i Salvador Toscano, bateria. Com
sempre, primer concert, aquesta vegada de Blues, i després Jam Session oberta
als diferents estils dels músics que vinguin a tocar.
Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa
nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà
tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des
d’aquí una forta abraçada..
Doncs comencem ja amb el projecte dels nostres amics DUMA anomenat
“DEINGO”
DUMA
Autoeditat amb dipòsit legal
Enregistrat per Jordi Vidal el
setembre de 2014 als Estudis Laietana, Barcelona.
Mesclat i masteritzat per Adrià
Vidana
Claudio Marrero, saxo tenor
Sebastián Domínguez, guitarra
Manel Fortià, contrabaix
Daniel González, bateria
Totes les composicions són de la formació, comentant-ho en cadascuna
quin n’és l’autor.
Comencem doncs amb el primer tema d’aquest projecte, el segon tall del
disc composat pel Sebastián, i que
dóna nom al projecte...
2.- Deingo (S.
Domínguez) 7m19s
Un magnífic tema, delicat ideal per començar el programa tot i
adequant-nos a la seva música amb una formació de saxo, guitarra, contrabaix i
bateria, no massa habitual en els concerts. Partint d’un motiu senzill i
preciós, desenvolupen el tema guitarrista i saxofonista per deixar pas al solo
del compositor. Un so càlid el de la seva guitarra i un solo farcit de bon gust
com el tema. El saxo tenor del Claudio,
càlid i tendre, reconforta i relaxa, en una cançó del guitarrista mexicà, el Sebas. Aquest amb la guitarra manté
aquesta calidesa en un solo farcit de bon gust i tècnica. El canari el segueix
de manera exquisida la musicalitat del mexicà en un tema preciós d’aquest.
Aquest és un projecte que es va quallar durant les Jam Sessions que es
feien al carrer del Carme, al restaurant Carmelitas.
Allà, cada dijous en Manel Fortià,
Sebastián Domínguez i Dani González eren la formació base a partir de la
qual d’altres joves músics s’hi van anar afegint. Hi vam ser alguna vegada i ho
vam gaudir com en Claudio Marrero
que hi anava sempre tot i compartint els seus estudis. A partir d’aquí, va
sorgir l’amistat i una manera col·lectiva de fer música de la qual va sortir
aquest projecte. Ara mateix només tenim al Manel
i al Claudio per aquí, mentre que el
Sebastián és a la seva terra Mèxic i Dani crec que deu gaudir d’allò més en alguna illa dels mars del
sud.
Seguim amb el primer tall del disc, un altre tema del músic mexicà, un
blues, el blues de Duma...
3.- Duma’s Blues (S.
Domínguez) 6m10s
I quina tema més ben trenat..un blues, que sempre hi hauria d’haver un
blues en un disc, o al menys sí, en una actuació en directe. Claudio s’hi ha posat de valent, ara
però amb un so més Sonny Rollins
mentre que el Manel està immens tot
el tema fent un magnífic walking primer i després en el seu solo. El compositor
ens ha tornat a mostrat la seva delicada concepció de com tocar la guitarra
elèctrica, i com ho fa en el més pur estil de l’únic so possible, el de la seva
guitarra i ampli sense modificar res de res. El solo del Manel ens el torna a mostrar tal i com el vam veure ahir al Jamboree amb el seu amic i company de
projecte Marco Mezquida, precís i
amb una perfecta entonació. Aquesta és una formació treballada a base de moltes
i moltes jornades de tocar junts durant dos anys i per tant ben compenetrada i
més encara a l’hora de preparar aquest projecte amb composicions de tots
quatre.
I per acabar, podreu escoltar el tema dedicat a un músic danès, molt
estimat per tots nosaltres i que també era un dels habituals a les Jam Sessions
del Carmelitas però també a les de
l’Heliogàbal, WTF del Jamboree i les dels locals que en fessin, i aquest es deia Morten Sandholt, saxo tenor. Jo mateix
l’havia vist moltes vegades al local de la plaça reial havent-lo enregistrat en
la presentació del seu projecte. Morten
va tenir un vessament cerebral i se’ns en va anar a fer companyia als seus
mestres i amics a la Jam Session Permanent.
Escoltem doncs el tema del Claudio
Marrero dedicat al Morten Sandholt...
8.- El Vikingo (C.
Marrero) 8m13s
Doncs amb un motiu curtet i força potent, el Claudio ha fet un magnífic tema
amb un pont que s’enlaira al més enllà. Sebastián ha iniciat el seu solo, amb un fraseig pulcre i so melós,
el de la seva guitarra. Claudio ha
seguit amb tota la potència que sorgeix del més profund interior, del seu cor.
Un so estripat a voltes, per la malla llet del fatal esdeveniment i ràbia per
la pèrdua de l’amic. Aquest és un jove mestre, encara estudiant a l’Esmuc que ha tingut un creixement
palpable i del qual n’he estat testimoni en moltes ocasions, com molts dels que
som habituals als concerts i jam sessions en directe. Per descomptat que el Daniel González, bateria, i també
habitual a les WTF del Jamboree també era un músic amic del
nostre estimat Viking i que també hi
va compartir grans moments, conjuntament amb els altres dos amics, en Manel Fortià i Sebastián Domínguez...
Doncs deixeu-me que us digui que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i
comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds,
vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic
Enrique Heredia, mentre que la resta
de dies hi trobareu a l’Esteban.
Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh
Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una
forta abraçada..
Seguim ara amb el projecte del contrabaixista Joachim Govin...anomenat..
“ELEMENTS”
Joachim Govin
Editat per Fresh Sound New
Talent FSNT 476
Enregistrat per Nicolas
Charlier el 20 i 21 d’octubre de 2014 a l’Studio des Egreffins, Videlles,
France.
Mesclat per Tony Paeleman.
Masteritzat per Katsushiko
Naito.
Produït per Joachim Govin
Productor executiu, Jordi Pujol
Joachim Govin, contrabaix
Ben Van Gelder, saxo alto
Tony Tixier, piano
Gautier Garrigue, bateria
Aquest és també un projecte col·lectiu amb composicions de tots tres i
d’alguns més, dels quals, tots, en parlarem en cadascun dels temes....
Som-hi doncs ja amb el primer i delicat tema, segon tall del disc,
composat pel saxofonista Van Gelder....anomenat...
2.- Cycles (Ben
van Gelder) 6m53s
Doncs amb aquesta magnífica balada ens hem situat en la musicalitat
d’aquesta formació de músics europeus establerts a Nova York. Una preciosa melodia composada, ja es nota, pel
saxofonista, un vell amic nostre, que ja ha sonat en algun altre programa
anterior. Un solo farcit de melodia però també amb una gran demostració de
recursos tècnics, amb un so meliflu a l’estil dels saxos altos de la west
coast, Pepper, Konitz, Desmond i un
lirisme que escoltem a cada nota ....un
tema ideal per començar el projecte del contrabaixista Govin...
El líder de la formació els hi agraeix als companys la seva participació
i entrega, tot i parlant d’ells en els següents termes....
Del Ben van Gelder ens en diu
què.....
La primera vegada que vaig escoltar al Ben va ser fa 10 anys. Em vaig emocionar amb el
seu lirisme, el gran sentit de l’harmonia i la seva molt personal manera de
fluir rítmicament. Des d’aleshores l’he anat seguint i certament que ha estat
un somni fet realitat poder-lo tenir amb mi en aquest el meu primer treball
discogràfic.
Un disc que podeu trobar al web de Fresh Sounds..
Seguim ara amb un dels temes composats pel pianista Tony Tixier anomenat...
7.- Denial of Love (T.
Tixier) 6m15s
Aquest és un disc on el Groove ja hi veieu hi és present, on els temes
tenen aquella sentida sonoritat, a voltes melancòlica però on la musicalitat hi
brilla abastament. Els temes a tempo no massa viu permeten això, gaudir més
encara de la música, de tots els seus canvis melòdics i seguir bé les
harmonies. La melodia del tema ens l’ha interpretat el saxofonista Van Gelder mentre que el líder ens ha mostrat el seu tarannà estilístic a
l’hora de ficar-s’hi en el solo. Pulcre amb la mà dreta, sovint ella sola en el
solo, i amb les dues acompanyant al solista al saxo alto, moments en els quals
el clímax semblava arribar al límit per després reposar. Al final, moments
estel·lars pel baterista, que també els volen i necessiten.
El líder també parla dels altres dos companys...dient-nos què...
Tony i Gautier són dos dels músics amb els quals he crescut musicalment,
desenvolupant-se entre nosaltres una connexió que s’ha enfortit al llarg dels
anys, tocant junts en diferents contextos especialment a trio. Per tant, ha
estat obvi i normal per a mi incloure’ls en el meu primer disc i compartir les
sessions de gravació a l’estudi. Són ells dos, definitivament, els meus músics
favorits i les millors persones.
Gràcies a tots tres per la seva dedicació i pel seu magnífic i preciós
so.
Acabem el projecte d’aquest contrabaixista amb el tema també del
pianista intitulat...
3.- Blind Jealously of a paranoid (T. Tixier) 4m37s
Un tema amb un motiu curt i senzill el qual ens permet endinsar-nos ràpidament
en el solo del líder, el qual l’ha realitzat amb solvència i mestria. El so del
alto ens torna a enlluernar i més el seu ràpid i lleuger fraseig. El compositor
adorna el seu tema amb les seves idees personals i solistes, mentrestant la
secció rítmica, ferma, els hi dóna el suport adequat.
Doncs amb aquest tema també del pianista, tema viu, acabem aquest
projecte del contrabaixista nascut el 1984, fill de família de músics. El seu
pare Pierre-Olivier Govin saxofonista, el va introduir al baix elèctric i
contrabaix de ben jovenet. Va anar a l’American School of Music de París i al
Conservatori Superior de Música de la mateixa capital francesa. Ha tocat amb
músics com Enrico Pieranunzi, Didier Lockwood, Aldo Romano, Raynald Colom, Gaël
Horellou, Baptiste Trotignon, etc...
Aquí podeu veure'n la seva biografia i demés projectes...
Actua en clubs com el Sunside, New Morning, el Duc des Lombards, Crescent, i en festivals com Jazz à Vienne,
Jazz in Marciac, Millau en Jazz, Jazz en Tête à Clermont Ferrand, Nancy Jazz
Pulsations.
Doncs ara sí que acabem el programa amb el magnífic projecte del nostre
amic Joan Vidal, baterista de Granollers el qual ens ha visitat
algunes vegades al JCLV. El seu
projecte, tal i com he dit al començament està composat a partir de l’obra de Strauss i el llibre de Nietsche....Som-hi doncs amb aquest
projecte anomenat...
“REVISITING ZARATHUSTRA”
Joan Vidal Sextet
Aquest treball està dedicat a
l’obra de Richard Strauss del llibre
de Friedrich Nietsche, Així parlà Zaratustra, Revisiting
Zarathustra, disc editat per Jazz
Granollers i que es va enregistrar en directe el 27 de febrer de 2016 al Vinseum de Vilafranca del Penedés per Ferran
Conangla en un concert organitzat pels amics del Jazz Club Vilafranca i on hi vaig anar convidat.
Gabriel Amargant, saxo tenor i
clarinet
Martí Serra, saxo tenor i
soprano
Marco Mezquida, piano
Adrià Plana, guitarra
Miguel Serna, contrabaix
Joan Vidal, bateria.
Tota la música està composada i arranjada pel Joan Vidal inspirat en la música de Richard Strauss tal i com he dit abans....
Comencem ja amb aquesta magnífica obra que podrem escoltar en directe,
si res es torça, el 23 de desembre de 2016 a la Sala Xica....som-hi doncs amb
el primer tema....
1.- Back World (J.
Vidal) 2m55s
Amb aquesta introducció....quasi que ens situem també a l’obra gràfica,
la pel·lícula 2001 una odissea a l’espai, obra magistral de l’Stanley Kubrick, si se’m permet aquesta
frivolitat, que no ho és tant. Ens hem d’anar situant i d’aquesta manera ho hem
fet....ja hi som.
Parlar del Joan Vidal és una
cosa que em ve molt de gust. A banda de ser una magnífica persona, allò que en
diem un molt bon nano, si se’m permet per la diferència d’anys entre ell i jo.
A més a més és un tros de músic, compositor i gran percussionista, si aquest és
el concepte global d’un músic que toca la bateria. Va presentar el seu primer
treball al JCLV ja fa uns anys, tot i venint directament de Londres acompanyat
de dos joves músics, Jos Arcoleo, saxo tenor i Alex Munk, guitarra. Aquella va
ser la seva primera suite.
En Joan és un músic de Granollers que va començar estudiant piano, per
després percussió clàssica i bateria, amb el Marc Miralta. Fins i tot va fer
alguns anys de clarinet i harmonia abans d’entrar a l’Esmuc a fer composició
amb en Manel Camp, Guinovart, Lluís Vidal, i algú més. Jo Krause i David Xirgu
van ser els seus mestres en això de la bateria de Jazz. El 2008 li van concedir
la única beca per fer el Master of Arts in Jazz Percussion a la Royal Academy
of Music de Londres on obté la Distinction in Performance després de dos anys
d’estudi amb professors com Martin France, Jeff Williams, Mike Gibbs, Barack
Schmool i Pete Churchill entre d’altres.
Seguim amb aquesta obra magna amb el segon tall del disc anomenat...
2.- Of those in backwaters (J. Vidal) 9m15s
Tema llarg i complex, melòdica i rítmicament. Encara recordo el dia de
l’enregistrament. Un 27 de febrer fred i plujós i jo cap a Vilafranca en una tarda nit fosca a l’espera de la llum. L’auditori
del Vinseum és una magnífica sala
ideal per a fer-hi concerts amb una bona acústica. El Ferran i Enric Giné ja feia estona que hi eren, havent enregistrat
part del concert a porta tancada. En Martí
Serra tenia febre i s’havia passat un parell d’hores dormint a casa del Xavier Hernández i parella, ànimes del Jazz Club Vilarfanca. Després em va dir
el Xavi que els hi feien un sopar a
casa seva....mare meva, quin amor al Jazz i als músics de Jazz. I parlant
d’aquesta música que acabem d’escoltar, convindreu amb mi que està farcida de
moments màgics, intensos i de gran emotivitat. La composició segueix un fil
conductor melòdic amb una empenta rítmica ja des dels inicis. Si escoltem el
clarinet doncs ja sabem que és el del Gabriel
Amargant, i si a la vegada el saxo tenor, aquest és del Martí Serra. Dos mestres, el primer
també amb el tenor i el segon amb el soprano. M’aventuraria a dir que el primer
solo del saxo tenor és el del Martí
mentre que després ha estat el Biel.
Després d’haver-lo escoltat i vist unes quantes vegades, crec que el puc
identificar. L’Adrià a la guitarra
te un altre so totalment personal, eteri moltes vegades, on els efectes
electrònics hi són però totalment controlats aconseguint un so net i càlid. La
secció rítmica, sense fer escarafalls demostratius de la seva presència, doncs
ja veieu que hi són i de quina manera.
Com a percussionista ha col·laborat amb diverses orquestres simfòniques
del país. Com a compositor li han encarregat diverses obres, com aquesta que
estem escoltant, tot i que serà millor que entreu al seu web i allà us pugueu
assabentar de qui és aquest gran músic, tot i la seva relativa joventut.
Com a bateria, ha col·laborat i col·labora amb formacions com la Big
Band de Granollers, el JazzGranollers Ensemble, el Mar Serra Grup, el Martí
Ventura trio, o el Joan Sanmartí 4 Elements. És membre de la Jazz Chamber
Orchestra, del trio Brutus, i del grup December Quintet amb qui ha realitzat
nombrosos projectes educatius que han rodat per tot Espanya gràcies a
l’Associació Cultural de Granollers, la Diputació de Barcelona i la Fundació La
Caixa.
Vidal també lidera el seu sextet amb qui ha enregistrat dos discs:
Deptford Suite (Quadrant Records, 2012), presentats als Festivals
Internacionals de Jazz de Barcelona, Andorra i Granollers, a l’Auditori de
Barcelona dins el cicle Contrabaix i a diversos clubs de jazz del país; i
Illusionary Rhythms (JazzGranollers Records, 2013), un disc enregistrat amb el
suport de l'ICEC, que es va presentar al Jamboree de Barcelona.
Doncs acabarem el projecte i programa amb el quart tall del disc
anomenat...
4.- The Child with the mirror (J. Vidal) 8m30s
Una meravella de tema, amb tot de canvis rítmics que per això aquesta és
l’obra d’un percussionista. En Gabriel
ens ha mostrat el domini del què va ser el seu primer instrument, el clarinet.
Ja ho diuen, estudiar el clarinet per després tocar qualsevol dels vents amb
canyes. Marco s’enlaira literalment
tocant el piano i a vegades les mateixes cordes amb les mans. El motiu
interpretat a la vegada pels dos tenors amb una presència impactant que encara
recordo. En fi, un altre dels set temes d’aquesta petita meravella, magnífica
composició del Joan, rica en matisos
i diversitat melòdica. Un tema potent rítmicament ideal per acabar el projecte
i programa...
L'any 2012, Joan Vidal va obtenir el premi de l'AMJM a millor compositor
de l'any, així com també nominacions a millor grup per Joan Vidal Sextet i
millor disc per Deptford Suite, la suite que van estrenar al Jazz Club La Vicentina.
I la seva web és.....http://www.joanvidaljazz.com/
Doncs ja hem acabat i avui també hem gaudit d’un programa magnífic, amb
una música personal i impressionant en cadascun dels projectes. Hem escoltat
primer als amics de Duma, per
després gaudir amb el contrabaixista francès Joachim Govin i acabar-ho fent amb paraules majors amb el magnífic
sextet i projecte de l’amic Joan Vidal.
Per cert, què em va donar el disc a l’ateneu de Sant Just, després de gaudir
amb el seu projecte, dia també del meu aniversari. Després ho vam celebrar amb
cava i somriures.
Abans d’acomiadar-me de vosaltres us voldria recordar el concert de
Blues que tindrem aquest divendres a la seu del Jazz Club La Vicentina, la Sala
Xica de La Vicentina. Doncs tindrem al gran Amadeu Casas Trio amb ell mateix a la guitarra, Matías Míguez, baix elèctric i Salvador
Toscano, bateria. Com sempre, primer concert, aquesta vegada de Blues, i
després Jam Session oberta als diferents estils dels músics que vinguin a
tocar.
Ara si, doncs gràcies per ser-hi, aquí o al blog del programa....
Bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)