Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit....Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble.

El seu Jazz entre amigos a TVE2 què és aquesta sintonia que heu escoltat i els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem.

Ja sabeu que aquest programa el fem els dimecres i els diumenges en diferit a la mateixa hora. Ens podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la selecció de músiques improvisades que avui escoltareu a Jazz Club de Nit.

Avui ens tornem a trobar amb un programa temàtic si ens referim a similituds i també ascendències, car la primera música que escoltareu, la del projecte Sinuj & Kaveh Sarvarian, és una música persa composada pel Sarvarian i arranjada pel Pablo Hernández, saxofonista de jazz amb afinitats per les músiques del sud i en aquest cas de l’est. Després tenim  dos projectes de “Flamenco-Jazz” parits als Països Baixos concretament a Holanda, Àmsterdam, i que tenen el denominador comú  dels intèrprets i músics catalans que allà viuen i treballen. Un programa doncs totalment diferent dels que mai hem fet, tot i reconeixent la feina dels autors, un murcià, en Pablo Martínez i l’altre nascut al País Valencià però de pare holandès i que vam tenir entre nosaltres al Concert-Jam d’abril, en Bernard van Rossum.

Som-hi ja amb el primer projecte anomenat....


“SONIDO DEL ORIENTE” música persa en un viaje a España
Sinuj & Kaveh Sarvarian

Enregistrat a Madrid el 2014

Escoltarem ja la primera cançó amb aires flamencs amb en Kaveh Sarvarian veu i flauta ney, Paquete, guitarra i Bandolero, percussió, una primera cançó anomenada..

3.- Isfahan y Granada          (K. Sarvarian)           9m06s

Doncs ja vegeu que aquests són els aires musicals amb barreja del flamenc i la música persa..la flauta persa, el ney, tocada per aquest mestre iranià alhora que cantant ell mateix, amb el so flamenc de la guitarra de Paquete, ens han situat en un món diferent del què estem acostumats, però avui una mica les coses aniran per aquí.

En un dominical de El País dedicat al Jazz, en Pablo Hernández, líder dels Sinouj, va ser entrevistat conjuntament amb molts altres com Marco Mezquida, Jorge Pardo, Noa Lur, etc... i aquest va comentar...

Enfront de la dispersió de molts, el saxofonista Pablo Hernández prefereix concentrar-se en el seu projecte vital: "El meu objectiu consisteix a reunir sota un mateix sostre totes les experiències que he tingut al llarg de la meva vida". Nascut a Badajoz i resident a Madrid, Hernández va estudiar filologia àrab a Salamanca i Tunísia - "posa que també tinc un màster en Relacions Internacionals de la Universitat de Saint Joseph a Beirut, que aquestes coses molen" -. Estudis a part, el jazzista de Badajoz contempla el futur amb escepticisme: "La cosa està complicada, entre l'estiu, que ve fluix, i els caixets, que segueixen a la baixa. No et dic res si, a sobre, toques una música diferent. A França o a Bèlgica veuen a un músic de jazz tocant una flauta ney i els sembla normal; aquí, decideixen que no és jazz. Jo considero la tradició com un llibre obert a altres estils. Wynton (Marsalis) no opina el mateix, però jo si. I ja no parlo dels festivals ... per a ells, directament, no existim ".

Seguim amb el tema de Pablo Hernández acompanyat per Kaveh Sarvarian (flauta, ney, veu i tombak), i els Sinouj amb Pablo Hernández Ramos (saxo alto ), Sergio Salvi (teclats), Javier Geras (baix) i Akin Onasanya (bateria) en el tema anomenat...

7.- Fiesta Persa       (P. Hernández)         7m55s

Doncs amb aquests aires de misteri han començat aquest tema els nostres amics Sinouj dels quals ja els hi havíem posat un disc ara ja fa una mica. La barreja de cultures és evident i aquest és el projecte vital del Pablo, ell mateix filòleg aràbic i demés estudis. El permanent riff del baix com a motiu principal ens acompanya tot el camí, amb flautes diverses i teclats fins l’arribada de la veu del mestre iranià Kaveh Sarvarian, per després intervenir-hi els Sinouj amb els aires molt més moderns amb el solo del líder d’aquests músics establerts a Madrid, i del mestre iranià en sabem què:

Kaveh Sarvarian neix el 1976 a Teheran...i què compon i toca diversos instruments de vent tradicional-popular i percussió. La seva especialitat és la flauta Ney pèrsica. Amb un Màster en Art i Composició (MA) i vuit anys d'experiència com a professor de música a la Universitat d'Art i altres instituts privats a Teheran, on ha treballat en diversos tipus de música, incloent-hi la persa tradicional, folklòrica, la Fusió, Free Jazz, World Music, clàssica i contemporània. Ha obtingut premis pels seus èxits incloent-hi la millor banda sonora per al document “The Hidden Tear” al Nacional Festival Media, l'Iran, 2006 i millor composició per "Quartet in Dashti" al Festival Internacional de Música Fajr, Iran, 1998. Els àlbums produïts en cooperació amb la Orquestra Simfònica de Teheran, Naima Jazz Band Rastak Grup, Bayan Ensemble & Orchestra of New Music de Teheran, estan disponibles a llocs de compres a Internet, com Amazon, iTunes, CD baby. Ha gravat quatre dels seus propis àlbums, publicat quatre llibres, i ha creat dos mètodes d'ensenyament durant la seva carrera.Les actuacions l'han portat a nombrosos països, entre ells Japó, l'Índia, Malàisia, Anglaterra, Alemanya, els Països Baixos, Portugal i Espanya. Actualment resideix a Madrid, Espanya. Kaveh Sarvarian ensenya música tradicional persa, assaja, posa a prova les seves pròpies idees musicals, actua i grava amb músics espanyols locals i amb diversos grups com és en aquest cas, amb el Pablo Hernández i els Sinouj.

I acabarem aquest projecte amb un tema de Hamze Yeganeh amb els Naima jazz: Mahan Mirarab (guitarra) Hamze Yeganeh (piano i teclat) i demés instruments interpretats pel Kaveh Sarvarian que toca flauta i percussions, molt apanyat el noi, amb paraules del Pablo (excepte això del noi), tema anomenat...

6.- Sol del sur            (H. Yeganeh) 3m44s

Doncs amb aquest tema on les percussions són la clau de volta, a la vegada que la barreja dels sons d’instruments antics com la flauta ney i els més moderns com els teclats, baix elèctric i demés estris musicals, ens acomiadem d’aquest projecte força interessant on el Jazz l’hem pogut escoltar en cadascuna de les cançons, per una altra banda, una música encabida també en l’anomenada Fusió i també la World Jazz Music.
Doncs seguirem amb més flamenc i jazz, abans....

Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada..

I seguim amb el projecte de l’amic Bernard van Rossum anomenat....


“JALEO HOLANDÉS”
BvR Flamenco Big Band

Editat per Amstel Records
Enregistrat per Lex Tanger al Conservatorium van Amsterdam Studio.
Mesclat per Chirs Weeda
Masteritzat per Darius van Helfteren.

Bernard van Rossum, saxo tenor, soprano, composició, arranjaments, lletres i director.
Artistes flamencs:
Maria Marín, veu, palmes; Pablo Martínez, veu, palmes, percussió i trombó; Jeff Heijne “El finito”, guitarra espanyola, Miguel Hiroshi, cajón;
Saxos: Jasper van Damme, Miguel Ortega, Dani Torres, Fernando Sánchez, Bruno van der Haegen
Trompetes: Gerhard Ornig, Bruno Calvo, Natanael Ramos, Evgeniy Bondarev
Trombons: Oliver Emitt, Lorenzo Lorenzoni, Alisa Klein i Haraldur Prastarson
Secció rítmica: Xavi Torres,piano; Marco Zenini, contrabaix i Joan Terol, bateria.

Totes els temes estan  composats i arranjats pel Bernard van Rossum.

Doncs dir-vos abans de començar que vam tenir al Bernard van Rossum i la secció rítmica d’aquesta Big Band al Jazz Club La Vicentina en un Concert-Jam patrocinat per l‘ajuntament de SVdH en una nit que va ser màgica on aquesta música va sonar en format quartet a banda de diversos estàndards.
Anem ja a escoltar aquest magnífic projecte amb el primer tema anomenat què és també el primer tall del disc...

1.- A new being        (B. V. Rossum)         6m30s

Doncs ja vegeu quina delícia de cançó la d’aquest gran músic i millor persona que vam tenir al Jazz Club La Vicentina el 22 d’abril en el Concert-Jam acompanyat de la mateixa secció rítmica d’aquesta big band, en Xavi Torres, Marco Zenini i Joan Terol. Una bella cançó encetada per una mena de lick repetitiu inicial que ha deixat pas a la melodia per flauta i repetida per trompetes. La flauta i trompeta segueixen per acompanyar-los ja tota la banda i els primers sons del pianista Torres deixen pas al solo del contrabaixista italià Marco Zenini. Encara recordo lo molt que li va agradar (a tots quatre) la truita de patates i ceba i sobretot el vi del priorat que ens vam beure per sopar abans del concert. El solo del líder s’enlaira i deixa pas a flauta i melodies que ens acosten cap el final...magnífic tema per començar...

Descrit com "un fenomen únic", la BvR Flamenco Big Band pren els elements del foc del flamenc i els situa a un nou nivell mitjançant l’acolorida orquestració i el rang dinàmic de la Big Band. Una simbiosi en la qual les harmonies flamenques i ritmes proporcionen un context fresc i folklòrica llançant els solos de jazz en una nova direcció. Dirigit per  Bernard van Rossum un jove nascut al País Valencià de pare holandès, saxofonista / compositor / arranjador, els 21 membres de la banda han guanyat el  primer premi en el Concurs Internacional Meerjazz Big Band (2014) i van guanyar el Keep an Eye on Jazz records competition del 2015.

Seguim escoltant aquesta música tan delicada amb unes composicions precioses, amb tres temes cantats per la María Marín i amb veus també del proper protagonista Pablo Martínez...som-hi doncs amb el....

2.- El último tango    (B. V. Rossum)         7m48s

Un tema amb diversitat de colors, ja ho heu pogut escoltar, ara tot just havent-lo acabat a guitarra sola i delicada, abans però amb el ritme força viu de tota la banda i cantant a ple pulmó la María. Havien començat però delicadament a base dels sons profunds del clarinet baix i delicades flautes i la sua veu de na María. Un tema, com els altres més o menys, concebut més com una obra on els canvis dinàmics i rítmics hi són sempre presents, on, encabint-nos en aquestes modificacions musicals, ens veiem fent un viatge iniciàtic sempre imprevisible. Amb el solo de la trompeta, no sé si del Bruno o del Gerhard, ens situem en plena rumba vital, també amb tota la banda omplint tots els espais sonors.


El seu àlbum debut aclamat per la crítica "Jaleo holandès" va ser realitzat i presentat a la Biennal de Flamenc 2015 i actualment estan treballant en el seu segon àlbum "Luz de luna", que serà distribuït el novembre de 2016. A més de les diverses gires internacionals i recents actuacions, s’inclouen el Rotterdam Festival Internacional de Jazz, el Bimhuis, de Doelen i el llegendari Nord Sea Jazz Festival.

Escoltem el tercer tall del disc, l’anomenat..

3.- El viajero              (B. V. Rossum)         7m59s

Un tema amb el color preciós del so del soprano del líder i delicats ritmes acompanyats de les palmes de la cantant, mentrestant la big band també vola tot just abans de deixar-nos amb el lleuger so del cajón i després amb el del trombó de potser l’Olivier Emitt. Al bell mig del tema hi tornen amb tota la big band tot just abans de poder gaudir escoltant aquest nostre gran pianista, en Xavi Torres, i dic nostre perquè és de Tarragona i perquè ens va acompanyar en un llunyà Festival de Jam Sessions tot i representant a l’Esmuc. Ja cap el final, melodia de soprano i retorns a l’inici ja per encarar el final del tema.

I algunes de les impressions són aquestes....

"He escoltar un nou territori aquesta nit ..." Kenny Werner

"Les seves composicions i arranjaments ben acoblats estan inundats de percepció i autenticitat" ...All about Jazz.

"Van Rossum ha creat una sòlida expressió idiomàtica, sòlida com una casa" Jazzenzo

Acabem aquest projecte del Bernard van Rossum amb un tema cantat pel Pablo Martínez, ves per on, qui escoltarem seguidament....

5.- El caprichoso pincel       (B. V. Rossum)         5m37s

Les palmes i la veu del Pablo, formen part  del leitmotiv del tema com també el líder i saxofonista en el seu solo. I mentrestant, la rumba ens fa bellugar. Vam passar una agradable nit escoltant el projecte del Pablo al Jamboree en els temes cantats i els instrumentals, i així ho heu pogut constatar ara amb la seva veu. Els ritmes més salseros ens han envaït en aquest darrer tema amb solos brillants a la trompeta, ritmes precisos dels nostres amics i joia, molta joia en escoltar aquest darrer projecte de l’amic Bernard van Rossum i tota la seva trouppe, plena de joves amics nostres.

Deixem ara aquest projecte per acabar amb una altre de les mateixes característiques, flamenc-jazz parit a Holanda, on repetirem de músics com el líder del projecte, Pablo Martínez, el guitarrista Jeff Heijne, Joan Terol, bateria i potser algun més...però abans...


Doncs deixeu-me que us digui que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada..


“DE MADRUGADA”
Pablo Martínez Flamenco Big Band

Editat per Rock CD Records
Enregistrat per Lex Tanger al Conservatorium van Amsterdam Studio el 17, 18, 19 i 20 de novembre de 2014.
Mentre que flauta, cajón i percussions es van enregistrar a d’altres llocs.
Mesclat i masteritzat per Álvaro Mata.

Pablo Martínez, trombó, cajón, cante i palmes
Lluc Casares, saxo tenor, soprano i flauta
Jeff Heijne, guitarra flamenca
Joan Comaposada, baix elèctric
Joan Terol, bateria

Hi ha força col·laboradors en els molts temes que componen aquest disc, i els anirem comentant a mida que els anem posant i si no dic res és que són els de la formació base ara esmentada....

Anem a veure qui és aquest jove músic murcià, en Pablo Martínez...

Pablo José Martínez Hernández (Bullas, 1989), ha estudiat als Conservatoris Professional i Superior de Música de Múrcia i en el "Conservatorium van Amsterdam", obtenint-ne diverses titulacions entre les quals les de Grau Mitjà, per piano i trombó, la de Superior en trombó i un màster en trombó jazz amb un excel·lent al "Conservatorium van Amsterdam" el 2015. Ha estat finalista i guanyador de diversos concursos , així mateix, el 2014 aconsegueix el premi al millor solista de la semifinal i primer premi absolut amb The BVR Flamenco Big Band al Concurs Internacional de Big Bands de Hoofddorp (Països Baixos). Ha format part de bandes simfòniques, i ha col·laborat en diverses orquestres simfòniques de Múrcia.

Som-hi doncs amb el primer tema d’aquest projecte que vam poder gaudir al Jamboree la setmana passada...de fet, aquests dies han estat fen una gira per diversos clubs de jazz peninsulars...

7.- Tangos para el de la Lucía        (P. Martínez)              4m45s

Doncs aquesta és la música d’aquest jove músic murcià establert a Àmsterdam i tan ben acompanyat del Lluc Casares a les diverses canyes. Al Jamboree però els vam veure amb un altre guitarrista, autòcton i no holandès com el que tan bé sona en aquest disc. Pablo al trombó és ben bé un mestre i ben bé que ho hem pogut constatar alhora que molt bon compositor. Una magnífica parella al capdavant amb el suport imprescindible d’una magnífica secció rítmica amb els dos Joans, Comaposada i Terol.

Ha realitzat cursos de perfeccionament amb Ricardo Casero, Mario Calvo, Rubén Prades, Jacques Mauguer, Branimir Slokar, Jörgen Van Rijen; d'interpretació orquestral amb Lorenzo Coppola, José Rafael Pascual Vilaplana, Rudy Korp, Thomas Clam i Manu Mellaerts, així com d'interpretació cambrística amb el pianista Claudio Martínez Mehner.

En el camp de la música moderna, ha estudiat jazz amb el flautista Marcial Picó, ha participat en el XI Seminari Internacional de Jazz i Música Llatina de València amb professors com Bob Mintzer, Toni Belenguer i Mike P. Mossman i ha assistit a "màster classes "de jazz amb professors com Juraj Stanik, Francisco Blanco" Latino ", Ernesto Aurignac i Robin Eubanks.


Seguim ara amb un tema de Thelonious Monk arranjat pel Lluc anomenat....

3.- Evidence              (T. Monk)                   3m16s

Aquest és un tema que Monk va fer a partir d’un vell estàndard, i on les rítmies i polirítmies portaven de cap als molts bateristes que amb el geni van tocar des de Kenny Clarke, Art Blakey, Max Roach fins Philly Joe Jones i amb Roy Haynes enregistrant-lo al Five Spot. Un tema complex i difícil rítmicament parlant com hem pogut escoltar en la intro. Lluc desenvolupa en aquest tema un magnífic solo al soprano farcit de gust, tècnica i so. I de quina manera es van enriquint i desenvolupant aquests els nostres músics. Un riff dels vents al bell mig permet al Joan Terol mostrar-nos el que ja ben bé sabem, què és un dels millors drummers actuals amb permís dels seus mestres.

Durant els seus estudis de màster en el "Conservatorium van Amsterdam" estudia amb professors de la talla de Bert Boeren, Ilja Reijngoud, Simon Rigter i Erik van Lier. Ha pertangut a diversos grups de jazz i música moderna com: La Banda dels Germans Carrascalejo, The Hot 5 de Múrcia, María D'Alegria, Cotijazz Big Band (dirigida per Ramón Cardó), OSRM + Gregory Porter, The Four Tops & The Temptations, Latin Society & Yan Collazo, refrigeris, Jorge Pardo Sextet, amb el qual actua en el XVIII Festival Internacional de Jazz de Madrid i Tim Wes, actuant al North Sea Jazz Festival 2013 a Rotterdam (Holanda). També ha estat membre de "La Mundial Orquestra Show" de 2007 a 2012, realitzant gires per tota la geografia espanyola. El 2015 accedeix mitjançant audició a l'Acadèmia de la Metropole Orkest d'Holanda, ocupant la plaça de trombó 1.

I seguim ara amb un tema de Ellington el conegut....

1.- In a mellow tone              (D. Ellington)             4m59s

Un tema on les palmes ens marquen el camí ja des dels inicis i lleugerament apaivagades en el magnífic solo del líder al trombó a ritme viu i alegre de rumba, permanent en tot el tema. El líder desenvolupa un gran solo al trombó amb un fraseig impressionant i dificultat tècnica. El saxofonista català, ara amb el tenor, mostra delicadesa per estar a l’uníson amb el líder. El so del tenor és controlat i fresc amb uns riffs interessants pujant però als súper aguts a moments puntuals. Després, la coneguda melodia i el final..

Com a cantaor flamenc ha col·laborat amb grans guitarristes i acompanya habitualment a balladores com Antje Herber i Mascha Meijman, entre d'altres.

En l'àmbit de la docència, ha estat professor de trombó, de jazz i llenguatge musical en diverses escoles murcianes i ha dirigit formacions de la localitat  de Bullas. Ha impartit màster classes de flamenc-jazz a Alacant.

Com a compositor, estrena la seva obra "Sindh" per a dues trombons, ball flamenc, guitarra i percussió al costat del trombonista Víctor Belmonte al International Trombone Festival celebrat a València al juliol de 2015.

Ha participat en l'enregistrament de més d’una dotzena de discos amb gent  com Daahoud Salim Quintet, Tarquim, els seus “EP” i "De madrugada" (2015), la música que està sonant; ja heu pogut escoltar la seva col·laboració  amb la Pablo Martínez Flamenc-Jazz Band, el “Red” del Lluc Casares, el "Jaleo holandès" (2014) de The BVR Flamenco Big Band i també amb el Jorge Pardo.

Acabem doncs aquest projecte amb el tema anomenat...

5.- Jacque     (P. Martínez)              3m21s

Un tema aquest amb un clar estil salsero, rumbero ideal per deixar-lo, amb alegria i una música que et fa ballar, vulguis o no. Aquí hem escoltat al Bruno Calvo i Oscar Cordero, trompetes; Gerardo Rosales, percussions;  Marc Bischoff, piano; Samuel Ruiz, baix; Ramón Mendeville i Isa Mirallas, cors i Adrian Correa, timbales.

Actualment lidera el seu propi projecte "Pablo Martínez Flamenc-Jazz Band" amb el qual rep el segon premi de la semifinal de Keep an Eye Jazz Award 2013, actuant a més a les millors sales d'Europa com el Bimhuis d'Amsterdam, la sala Jamboree de Barcelona o el Concertgebouw Koorzaal també d'Amsterdam, així com en festivals per tota la geografia Holandesa, i amb el qual va presentar el seu primer treball discogràfic, aquest que heu escoltat "De madrugada". També treballa com a músic freelance, col·laborant amb formacions com Latin Society, Dutch Concert Big Band, Trabuco guarimba, Saad Lamjarred, Lluc Casares Octet, Olaf Keus Quintet, Daahoud Salim Quintet, The BVR Flamenco Big Band o Jazz Orchestra of the Concertgebouw.

Doncs això ha estat tot, amb un programa avui amb música persa embolcallada suaument, tot i que no sempre, pel Jazz amb en Kaveh Sarvarian & Sinouj; per després escoltar la magnífica Flamenco Big Band liderada pel Bernard van Rossum i finalment amb el Pablo Martínez i la seva Flamenco Jazz Band, tot i que no Big Band, ambdues amb una bona colla de músics de casa nostra. Doncs res, espero que hàgiu gaudit de la diferent proposta, i  no em podreu dir mai que aquest programa us avorreix perquè sempre sona igual.

I ara sí, gràcies per ser-hi, aquí o en el blog del programa, bona nit i bon jazz club de nit en el jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |