FRANK WESS  (4 gener, 1922 – 30 d’octobre, 2013) 

Vida i carrera primerenca:
Va començar amb la música clàssica i va tocar a Oklahoma . Més tard es va canviar al jazz en mudar-se a Washington  DC i amb dinou anys ja estava treballant en les Big Bands. La seva carrera va ser interrompuda durant la Segona Guerra Mundial, tot i que va tocar amb una banda militar durant el període de la guerra. Després de ser desmobilitzat, es va unir a l'orquestra de Billy Eckstine. Va tornar a Washington DC uns anys després i va rebre una llicenciatura en flauta a l'Escola Moderna de Música de la ciutat. A partir de 1953 es va unir a la banda de Count Basie, on va tocar la flauta i el saxo tenor. Va tornar al saxo alt a finals dels anys 50, i va deixar la banda de Basie el 1964. De 1959 a 1964 va guanyar l’enquesta de Down Beat com a millor flautista. Va ser membre de la big band de Clark Terry del 1967 fins els ans 70s i va tocar amb el Quartet de Jazz de Nova York (amb Roland Hanna). També va fer una sèrie de treballs per a la televisió. El 1968 Wess va contribuir a llançar l'àlbum de la Jazz Composer’s Orquestra.

Carrera posterior:
En els anys 80 i 90 , va treballar amb Kenny Barron , Rufus Reid , Buck Clayton , Benny Carter , Billy Taylor , Harry Edison , Mel Tormé , Ernestine Anderson , Louie Bellson , John Pizzarelli , Howard Alden , Dick Hyman , Jane Jarvis , Frank Vignola i va ser membre destacat del Toshiko Akiyoshi Jazz Orchestra . En la dècada de 2000 , Wess va llançar dos àlbums amb Hank Jones . El 2007 Wess va ser nomenat Mestre de Jazz NEA pel Fons Nacional de les Arts dels EUA . El juliol de 2008, i en el marc del Heineken Jazzaldia Donostia-San Sebastian, Frank Wess va liderar la Barcelona Jazz Orquestra en aquest magnífic festival, havent-hi d’altres col·laboracions.
Se’l recordarà per la haver format part de la història del Jazz en majúscules i també per la seva bondat.
Frank Wess va morir d'insuficiència renal el 30 d'octubre de 2013.
Descansi en pau Frank Wess.

**********************************************************************************

Benvolgudes i benvolguts, amigues i amics de Jazz Club de Nit.

Hi tornem a ser aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 i ens podeu escoltar en aquest dial si esteu ben a prop i sinó ho podeu fer des de l’adreça  http://radio.santvidigital.cat/home/radio-online

Avui us presentem a la  formació Nelson Project. El primer treball el van realitzar el 12 d’abril de 2008, presentat com a Full Nelson Vol 1 amb temes de Oliver Nelson i composicions pròpies...

El segon treball de Nelson Project va ser el Mode Joe Vol 2. Disc realitzat el març de 2011 i del qual se n’ha fet una versió enregistrada en directe el desembre de 2012 al Jamboree.  El treball que us presentarem aquesta nit és el Mode Joe Vol. 2.  S’ha de dir que tots els treballs es poden descarregar des del web http://nelsonproject.bandcamp.com/ .

Aquest octet, va sorgir el 2005 de la mà d’Albert Cirera i Pep Mula. Van ser els guanyador de la segona edició Jazz Montjuic.



Els músics que la formen són:

Albert Cirera, saxo tenor
Pablo Arias, saxo alt
Noè Escolà, saxo baríton
Roc Albero, trompeta
Enric Peinado, guitarra
Federico Mazzanti, piano
Manuel Krapovickas, contrabaix
Pep Mula, bateria

S’ha de dir que tots els temes són composicions de Joe Henderson excepte el Mode Joe que és de l’Enric Peinado.

Escoltem el primer tema arranjat per Txema Riera i amb els  solos del mateix Riera al piano i de l’Albert Cirera al saxo tenor 

1.- Jinrikisha             (J. Henderson)          7m08s

Si parlem una mica dels músics, podríem dir que l’Albert Cirera, de Igualada, va ser un dels primers en sortir amb el grau superior de l’ESMUC si no el primer. Forma part de diverses agrupacions com per exemple el Duo Duot amb el Ramon Prats així com Albert Cirera i els Tres Tambors amb Marco Mezquida, Marco Lohikari i César Domènech.

Anem ara amb el tema composat per l’Enric Peinado i amb solos de Roc Albero (trompeta) i Pablo Arias (saxo alt)

2.- Mode Joe            (Enric Peinado)        6m28s

De l’Enric  jo mateix puc en dir que és un home inquiet, compositor, professor i gran guitarrista, al qual se’l pot veure quasi cada dilluns a les WTF del Jamboree. Forma part de diverses agrupacions entre les quals la del seu propi quartet amb el pianista Gilles Estoppey. Ha col·laborat darrerament en el projecte del gran saxofonista català establert a Nova York, en Gianni Gagliardi.

Seguim ara amb els temes de Henderson. Amb els arrengaments de Julián Sánchez i solos de Pablo Arias (s.a) Albert Cirera (s.t.) i Enric Peinado (gui)

4.- Black Narcissus  (Joe Henderson)      5m28s

Si parlem del Roc Albero hem de dir que és un dels grans trompetes del país, germà del contrabaixista Bori Albero i ambdós, fills del desaparegut Marià Albero. En Roc ens va acompanyar al Jazz Club La Vicentina formant part del grup Barcelona Jazz Quintet¸ grup liderat per l’amic, company de programa de Jazz a Jazz Rubí i gran bateria, l’Enrique Heredia.

Continuem amb una altre tema de Henderson. En aquesta ocasió, els arrengaments són de l’amic Joan Monné i solos de Federico i Pablo.

5.- Serenity    (Joe Henderson)      5m00s

De pianista i contrabaix, Federico Mazzanti  i Manuel Krapovickas, hem de dir que formen una base rítmica sòlida i que també ens van acompanyar al JCLV dins del quartet liderat pel gran,  gran trompetista, Matthew Simon. Amb aquesta formació ens van presentar el primer disc d’en Matthew , “Continental Blues”.

Seguim amb els temes d’un dels mestres dels saxo tenor Henderson amb un tema arrenjat per Roc Albero i amb els solos del mateix Roc, l’Enric Peinado i Noé Escolà, i serà el darrer que posarem d’aquesta magnífica formació...

6.- Afro Centric         (Joe Henderson)      7m55s

Del Pablo Arias, Pep Mula i Noè Escolà dir-vos que són uns grans professionals i que se’ls pot veure immiscits en diversos projectes. Al Pablo l’hem vist en diverses ocasions en diverses Big Bands, com la Big Band Latin dirigida per l’incansable Ramon Escalé.  

Després d’aquest magnífic treball d’aquesta formació, de Nelson Project, anem a presentar-vos el darrer treball de la parella de músics Michael Bates i Samuel Blaser.

Aquest disc el podeu adquirir a la botiga que Fresh Sound Records te a Sarrià-Sant Gervasi al carrer Benet Mateu nº 26 amb telèfon 932 80 60 28.






“ONE FROM NONE”
MICHAEL BATES & SAMUEL BLASER QUINTET

Editat per Fresh Sound Records New Talent                      FSNT - 414
Gravat als estudis Tedesco per Tom Tedesco a Paramus  Nova Jersey, l’11 de desembre de 2011.
Mesclat i masteritzat per David Darlington, al Bass Hit Recording, a la ciutat de Nova York .
Produït per Michael Bates i Samuel Blaser.
Productor executiu Jordi Pujol.

Michael Blake, saxo tenor
Samuel Blaser,trombó
Russ Lossing, piano i Fender Rhodes
Michael Bates, contrabaix
Jeff Davis,bateria.

Les composicions se les reparteixen els dos líders i ja ho comentaren a cada tema.

Llista de cançons :

01. One From None (Bates)           9m:11s

Quan s’escolta la connexió entre els cinc músics en els enregistraments, els discos  "One From None " i " Book Nine ", i és veu de manera evident que l'increïble ambient musical creat no és casual.  Els co-líders d'un grup que toca una fascinant barreja de jazz creatiu, carregat de Blues i el groove elèctric i salvatge, Samuel Blaser i Michael Bates, han reunit de nou un grup ja amb una història musical profunda. Des de de la seva trobada a Nova York al voltant del 2004, van estar parlant de co-liderar la banda, però a causa dels seus propis horaris de gira, els hi ha portar uns anys. Una vegada feta l'elecció, la recerca dels músics va ser fàcil ja que tothom estava connectat.

02. Van Gogh           (Bates)           7m:14s

Russ Lossing toca en el projecte de Bates, el quintet orientat a Shostakovich i en el quartet d'inspiració Monteverdi  "Consort a Motian" de Blaser així com també em el trio de piano del bateria Jeff Davis. Bates ha estat membre en les bandes del saxofonista Michael Blake i la secció rítmica de Davis i Bates han impulsat innombrables projectes i gires, per l'Amèrica del Nord i Europa. El desembre de 2011 la química del grup era tan forta que Bates i Blaser varen reservar un estudi i gravar nou peces com si es tractés d'un concert i el disc
"One From None " es va acabar en qüestió d'hores .

05. Balance   (Bates)           6m:42s

El co-líder Samuel Blaser ens comenta: "És una banda especial on els personatges són perfectes i que podem, i ho fem, anar en moltes direccions diferents sense cap esforç.
Bates continua: "Sam i jo havíem parlat d'utilitzar les melodies més commovedores i amb més groove usant formes que no abandonessin l'element de jazz creatiu. Vam portar a alguns músics molt especials amb grans visions musicals i la música simplement va explotar.
Blake afegeix l'ànima i la profunditat de les melodies, Lossing és com un científic boig amb una capacitat de crear un paisatge sonor diferent o qualsevol cosa que pogués imaginar, i Jeff és un dels millors bateries actuals, i com la resta dels músics en el quintet, canalitza la història de la música amb una manera de pensar molt progressista"  L'àlbum "One From None" es donarà a conèixer el setembre/octubre de 2012 sota el segell de Fresh Sound Records New Talent amb nou temes escrites per Michael Bates i Samuel Blaser.

Michael Bates i Samuel Blaser han estat creant jazz d'avantguarda durant gairebé una dècada i junts han creat un excel·lent quintet que no només pren el millor del que els líders fan, sinó que cadascú dels seus membres et porta en una nova direcció.


I acabem el programa d’avui amb un dels grans saxofonistes de l’època moderna, el gran Hank Mobley i la seva època amb Blue Note. Estem parlant dels darrers anys 50s on va fer tota una colla de discos tant amb Blue Note. De fet, excepte dos discos amb Savoy, dos més amb Prestige i el “pack” que va fer Mosaic de les Complete Blue Note Hank Mobley Fifties Session’s, tots els seus enregistraments fins pràcticament la seva mort, els va fer amb Blue Note.

Estem parlant del primer saxofonista que va formar part dels mítics Jazz Messengers de Blakey. Un home que sí que va acompanyar d’altres líders com és ara l’Horace Silver, Donald Byrd, Miles Davis, Art Farmer, Kenny Burrell, Lee Morgan, etc, etc... Un home que va saber fer de “sideman” però sense oblidar el seu propi projecte avalat per innombrables composicions. Va ser doncs un saxofonista que no se’l pot encabir on hi ha els altres saxofonistes que formaren part de bandes liderades per grans monstres del Jazz com són ara Thelonious Monk (Charlie Rouse), Charles Mingus (Booker Ervin, Eric Dolphy, Roland Kirk), etc....

Endinsem-nos doncs en alguns temes de les sessions amb Blue Note. La selecció acurada respon a l’escolta continuada d’aquests temes, essent-ne també els que tenen més punch, més swing, més groove, més marxa, vaja.

Pensem que estem a meitat dels anys 50s, al bell mig de l’època on el Bop campava per les seves “anches”,  any on alguns dels més grans ens van deixar o feia poc que ho havien fet. Parker, el 1955, Brown el 1956, etc....Època en alguns aspectes post-bop, ja a les acaballes del moviment encetat allà pel 1942 per gent com Bird, Gillespie, Bud Powell, Monk, etc....



“HANK MOBLEY SEXTET”

Editat per Blue Note                                 BLP 1540
Enregistrat als Rudy Gelder Studios el 25 de novembre de 1956
Produït per Alfred Lion

Donald Byrd, Lee Morgan (trompeta)
Hank Mobley (saxo tenor)
Horace Silver (piano)
Paul Chambers (contrabaix)
Charlie Persip (bateria).

1.- Barrel of Funk      (H.Mobley)                 11m21s

Després d’haver gaudit amb dos dels millors trompetistes (amb el permís de Dizzie Gillespie), i amb les bones maneres de la secció rítmica, i evidentment del líder Mobley, anem a veure un altre dels discos d’aquesta sèrie.

“HANK MOBLEY QUINTET”

Editat per Blue Note                                 BLP 1550
Enregistrat als Rudy Gelder Studios el 8 de març de 1957
Produït per Alfred Lion

Art Farmer (trompeta)
Hank Mobley (saxo tenor)
Horace Silver (piano)
Doug Watkins (contrabaix)
Art Blakey (bateria).

2.- Funk in deep freeze       (H.Mobley)     6m49s

“HANK”

Editat per Blue Note                                 BLP 1560
Enregistrat als Rudy Gelder Studios el 21 d’abril de 1957
Produït per Alfred Lion

Donald Byrd (trompeta)
John Jenkins (saxo alt)
Hank Mobley (saxo tenor)
Bobby Timmons (piano)
Wilbur Ware (contrabaix)
Philly Joe Jones (bateria).

3.- Hi groove, low feedback            (H.Mobley)     9m55s



 

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |