Enllaç directe a l'àudio del Programa:
 


Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
 
Doncs ves per on que ja arribem a les acaballes d’aquesta 15a temporada d’existència d’aquest Jazz Club de Nit, així doncs, el d’avui serà l’últim programa que li dedicaré a tres guitarristes de casa nostra. Ja sabeu que cada any faig algun especial estiu, programes que només es podran escoltar des del blog. Tindrem els darrers treballs de Francesc Ubanell Hamm Trio, “U”; Goran Levi, “Guide Tones” i Jaume Llombart Sextet i el seu “Fluttering Wings” i amb un micro conte de Carme de la Fuente.


Començarem amb el disc del guitarrista gironí Francesc Ubanell – Hamm Trio, “U”. Disc autoproduït. Gravat el 21 i 22 de març de 2024, mesclat i masteritzat a 5grama per Francesc Ubanell. Disseny de la portada de Josep Maria Ballbona. Amb Francesc Ubanell composicions i guitarra; Raül Marc Portell, orgue hammond i Agustí Borrell, bateria.
 
I aquest projecte presentació del darrer treball de Francesc Ubanell és d’una delicadesa remarcable. El format a trio de guitarra, orgue i bateria dóna per moltes opcions segons l’estil de Jazz emprat, des de l’opció Bopper, passant per la més funky i també en aquesta més melòdica. I sí perquè dels 6 temes n’hi ha un de preciós a tempo slow com és “Blau”, una molt bonica balada. Dos més són a mèdium slow, “Valor per volar” i el tema que titula el disc, “U”. I per això començarem escoltant-los en aquest tema de Francesc Ubanell, com ho són tots.
 
1.6.- U (Francesc Ubanell) 4:00.
 
I quin goig de composició acabem d’escoltar. La delicadesa de la seva proposta musical és més que evident. El tempo, delicat; i és curiós que el ritme podria ser a 4*4 però també ternari, com si fos un preciós vals. La melodia és molt bonica i la guitarra d’Ubanell sona dolça, alhora que amb el suport també càlid de l’orgue de Portell i les escombretes de Borrell. El líder ens ha fet una improvisació remarcable, així com també ho ha estat la de l’organista. Ambdós músics ens han acaronat pel seu bon gust musical, alhora que hem pogut constatar la seva molt bona tècnica. El líder ha sabut jugar amb els arpegis, barrejats amb la nova melodia creada en la improvisació. El so Hammond de l’orgue de Portell ha estat preciós. La seva tasca amb els més baixos, magistral, mentre solejava i acompanyava. Bonic tema per començar-los a escoltar... 
 
I els seguirem escoltant en el magnífic i a vegades un tant funky anomenat...
 
2.1.- The Tail of the Dragon (Francesc Ubanell) 4:17.
 
I sí que aquest tema té un tarannà més vital, sí. El so de la guitarra del líder en els primers moments de la melodia  sembla haver passat per un efecte, potser un Wha Wha tot i que força delicat. No pas en el pont, que ha recuperat un so més convencional. Un tema amb un beat evident del baterista, tot i que força moderat. La improvisació d’en Francesc, magnífica, i de nou fent gal·la dels efectes que sí li donen una nova dimensió. L’ha feta entretallada en la A del tema i més lligada en la B o el pont, coses aquestes que han anat d’acord amb les que ha fet el baterista Borrell. I Portell a l’orgue ens ha tornat a captivar pel seu bon gust, per com de bé sap remenar l’orgue, i també en la seva improvisació. També Borrell ha fet un bon solo a la bateria, per ja després recuperar el tema i melodia, i ja el final.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I encara seguirem escoltant-los en el força interessant...
 
3.3.- Around the Corner (Francesc Ubanell) 3:47.
 
I de nou un altre magnífic tema,  amb un so molt present en els moments inicials a càrrec de guitarra i orgue, alhora que marcatge consistent del baterista Borrell. Una melodia entretallada que ben aviat ha deixat pas a la improvisació de Francesc, que de nou ens ha corprès. Quines més que bones maneres que té el lider tot i solejant. Un solo llarg i executat amb tècnica alhora que amb delicadesa. El so de l’orgue l’hem escoltat més en la B del tema, quan Ubanell ha improvisat. I de nou el baterista Borrell ha fet una més reeixida tasca solista i ja encarar melodia i final, melodia entretallada a duet d’orgue i guitarra.  


               
                                            .
I ja els acabarem d’escoltar en el tema més vital del disc, l’anomenat...
 
4.4.- Rose Land (Francesc Ubanell) 4:29.
 
I sí que aquest tema sembla tenir un tarannà positiu, cosa que hem pogut percebre en la melodia. De nou el ritme és així com trencat coses que ens mostra Borrell amb la seva present bateria. I ja la improvisació d’Ubanell, molt reeixida que ha estat, ara amb un so fosc i natural, el de la seva guitarra de caixa, so jazzero magnífic. El seu discurs segueix essent molt interessant. El seu gust musical, preciós. Portell a l’orgue l’ha seguit, i de nou amb una remarcable improvisació. Els més greus els ha seguit trepitjant, ell fent de baixista també. I de nou un molt bon solo del baterista Borrell, en un projecte a trio a parts iguales, car tots tres músics han improvisat. Magnífic tema per ja deixar-los d’escoltar o sigui que felicitats nois, Francesc Ubanell, Raül Marc Portell i Agustí Borrell.
 
I després d’aquest projecte, sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente. Gràcies Carme per la teva delicadesa narrativa envoltada de musicalitat, la del programa.


I seguirem amb el disc de Goran Levi, “Guide Tones” publicat el 2024 per Segell Microscopi. Jaume Blàzquez, gravació, mescla i màster. Gaizka Taro, producció de vídeo i fotografies. Amb Goran Levi, guitarra; Joan Garcias Tur, contrabaix; Josep Servera, bateria i Carles Medina, saxòfon tenor (del track 3 al track 6).
 
Aquest és un recull de composicions originals dedicades a les amistats, els mentors i els referents que han inspirat a Goran Levi al llarg del la seva vida musical. L'àlbum pretén ser eclèctic des del primer moment. Conté temes propers i íntims en format acústic, com és el cas de "waltz for tomeu / fisherman’s tale", un ¾ imbuit de la tradició musical folklòrica de la nostra terra,  baleàrica. Aquesta intimitat conviu amb temes energètics i explosius en format elèctric, com és el cas de "song for marius" o "que se yo".
 
Disc també de 6 temes on hi ha baladetes precioses com són “forget me not / simbelmynë”, aquesta molt i molt delicada. També ho és “remembrance”, iniciada amb una “intro” molt bonica per ja després aparèixer la melodia a duet de guitarra i saxo. I més vital de tempo és la molt maca melodia del tema “song for marius”, feta també a duet de saxo i guitarra.
 
I ja els començarem escoltant en aquest tema...
 
5.6.- song for Marius (Goran Levi) 6:04.
 
I sí que hem començat aquest projecte més vitals de lo habitual, sobretot en la posterior melodia a duet. La “Intro” a guitarra sol, tot i que curteta, ha estat preciosa. Sort que les aigües s’han calmat en la molt bona improvisació del baixista Joan Garcias. A dos dels músics que toquen aquí els vam veure al Jamboree, al baixista i també al saxo tenor, Carles Medina. I quines bones maneres solistes que ens ha mostrat el líder Goran Levi a la guitarra. Un so consistent, present, i història explicada, remarcable. El saxo tenor de Medina ha volat, literalment, desenvolupant la seva improvisació de manera magistral. De nou, melodia a duet de saxo i guitarra i ja per arribar al final d’aquest magnífic tema, on el baterista s’ha esplaiat la mar de bé, ideal per ja començar-los a escoltar.
 
Goran Levi (Veliko Tarnovo, Bulgària, 1998) porta amb ell una història de determinació i passió musical. Originari de Bulgària, va arribar a l'illa de Mallorca als quatre anys. Als dotze, va començar a estudiar guitarra elèctrica durant dos anys. Malgrat un període d'interrupció en els seus estudis, als disset anys la seva passió per la música es va reprendre, marcant l'inici del seu camí artístic.


I seguirem amb el tema anomenat...
 
6.1.- que se yo (Goran Levi) 4:37.
 
I quina composició més vital i positiva de Goran Levi. Iniciada per la seva guitarra, quasi que sola, car els sons del baix i la bateria s’escolten ben poc. I de nou ens ha captivat la improvisació que ell ens ha fet. Vitalitat, bon gust, sons vibrants, enèrgics, alhora que fets amb un gust i tècnica remarcables. La seva sonoritat ha estar potent, el seu discurs, interessant. També ens ha captivat la improvisació de Joan Garcias al contrabaix. Precís, potent, amb un llenguatge amb força contingut melòdic. I ja de nou, recuperar la melodia per acabar el tema de cop.
 
Gràcies a la vibrant comunitat musical mallorquina, Goran Levi ha tingut la sort de compartir escenari amb músics extraordinaris com Ramon Cardo, Toni Vaquer, Marko Lohikari, Teo Salvà, Joan Garcias, Tomeu Garcias, Pep Garau, Carles Medina, Miquel Àngel Rigo, Llorenç Barceló, Jaume Riera, Marius Koopman o Josep Servera, entre d'altres. La seva presència en l'escena del jazz mallorquina es va consolidar el 2023 gràcies a la seva participació en el concert inaugural del Festival de Jazz de Portocolom, A Jazz De Mar, juntament amb Aina Tramullas. Cadascuna d'aquestes experiències ha deixat una empremta indeleble en el camí de Levi, configurant el seu estil musical únic.


I un altre tema magnífic és
 
7.3.- waltz for tomeu / fisherman’s tale (Goran Levi) 3:21.
 
I sí que ens ha agradat força aquest tema que ha iniciat melòdicament el saxo tenor de Carles Medina, amb espurnes de la guitarra clàssica, acústica del líder. I sí, perquè també hem escoltat a Goran Levi improvisant a pèl, que es diu, sense cap efecte que “ompli” la sonoritat d’una guitarra d’aquestes característiques. Ens ha mostrat el seu domini complet de l’instrument, de la guitarra que sigui. I sí que Medina ens ha captivat per la sonoritat i seva improvisació al saxo tenor. Un tema curtet que ha passat com una exhalació, perquè dura poquet, però també per com de vital ens ho han fet ells. I amb quin delicat final ens ha regalat el líder, on també hem escoltat als companys gaudint després d’enregistrar aquest magnífic tema.
 
A més de la seva carrera artística, Goran Levi també gaudeix explorant la música a través del prisma de l'ensenyament. La seva dedicació a l'educació es reflecteix en el seu estudi privat, que acull estudiants des del 2016, i en projectes educatius com Major82, un centre on l'enfocament en l'ensenyament no només es basa en la tècnica, sinó també en fomentar una profunda apreciació per la música i el creixement de l'estudiant.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
A.MA Records: https://www.amaedizioni.it/
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
The Changes Music: https://thechangesmusic.com/
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I ja els acabarem d’escoltar en el brutal tema dedicat a Monk anomenat....
 
8.4.- thelonious yo (Goran Levi) 3:41.
 
I què potent aquest tema dedicat a Thelonious Monk. I la melodia ha estat la mar d’entremaliada i vital el tempo. El Swing ha estat brutal, i no durant tota l’estona, en alguns moments puntuals de la melodia i sobretot en les improvisacions, i la primera la del baixista Joan Garcias. També amb les escombretes de Josep Servera, les de la seva bateria. Ambdós músics ens han deixat bocabadats per la mestria de les seves intervencions, primera la del baixista i posterior del baterista. Quina suavitat. I de nou el líder ens ha enlluernat per la seva mestria interpretativa a la guitarra en la seva més que brutal improvisació. I el Swing ha entrat per la porta gran amb la improvisació al saxo tenor de Carles Medina. Més Swing amb la melodia i ja per acabar aquest altre gran tema del líder, Goran Levi, I un final divertit que ells varen viure a l’estudi, tot just després del tema, ideal per ja deixar-los d’escoltar, o sigui que felicitats nois, Goran Levi, Joan Garcias Tur, Josep Servera i Carles Medina.


I ja encarem el final del programa, darrer d’aquesta 15a temporada a l’emissora on va començar tot, la del meu poble, Sant Vicenç dels Horts. Escoltarem el darrer disc del Jaume Llombart Sextet, “Fluttering Wings”, publicat aquest 2024 per FSNT. Enregistrat per Adrià Serrano el ​​24 de setembre de 2023 a Gravacions Silvestres, Sant Quirze Safaja, Barcelona. Masteritzat per Marc Parrot. Collage de coberta de Juanma Nieto. Fotografia: Belén Bandera & Pablo Bustos. Produït per Jaume Llombart. Productor executiu: Jordi Pujol per a Blue Moon Producciones Discograficas S.L. Aquesta gravació de so és © 2024 de Fresh Sound Records. Amb Jaume Llombart (guitarra, percussió i veu al #6), Pau Domènech (clarinet baix), Miguel 'Pintxo' Villar (saxo tenor), Alfred Artigas (guitarra), Marc Cuevas (contrabaix), Joe Smith (bateria).
 
I aquest disc del Jaume té 11 temes havent-n’hi un parell d’un minut i mig. Els tempos són slow en alguns temes, com són ara “Sombre and Thoughtful”, “Fluttering Wings” i “You Know I Care”. Un pèl més viu de tempo és el preciós “Alfred in a Summer Dream” i és aquest el que ara mateix escoltarem...
 
9.5.- Alfred in a Summer Dream (Jaume Lombart) 5:15.

I 10-n’hi-do amb quin canvi estilístic encarem el final del programa i temporada. I sí, perquè aquest darrer disc del Jaume amb els membres del seu sextet, ens aproparà a unes músiques, a un Jazz de lo més contemporani. I amb aquest preciós tema els hem començat a escoltar. Amb quin delicat Swing en Marc al contrabaix ens ha portat, i no amb cap “walking”, no, només amb dues notes per compàs, i les delicades escombretes de Joe. Un tema preciós, amb una melodia a càrrec del saxo tenor de Miguel i potser a duet amb el clarinet d’en Pau. I Marc ha fet la primera i curteta improvisació amb la subtilesa de Joe a les escombretes. I jo diria que Alfred ha estat qui l’ha seguit a la guitarra i pel canal central, amb la seva més que reconeguda mestria. I què maco el suport dels dos vents tot i recolzant-lo. I m’ha semblat que hem escoltat un “Soli” de vents i ja per recuperar el motiu principal i acabar aquest preciós tema de Jaume, ideal per començar-los a escoltar.
 
Jaume Llombart (Igualada, 1980), guitarrista referent dels més emblemàtics i distingits de l'escena jazzística, amb una trajectòria consolidada a nivell nacional i que ha desenvolupat diverses col·laboracions, concerts i gires a nivell internacional. És considerat un dels músics més creatius de l'escena actual, essent definit per la crítica com un artista versàtil, camaleònic i inquiet amb un llenguatge i univers propis.


I ara els seguirem escoltant en tres temes, els dos més curtets i un altre de no gaire llarg tocats seguits, a mode de “delicatessen” anomenats...
 
10.1.10.- Subida (Jaume Llombart) 1:23.
10.2.6.-  Ramo de Girasol (Hermeto Pascoal) 1:31.
10.3.7.- Bus34 (Jaume Llombart) 3:34.
 
I quins tres temes acabem d’escoltar, cadascun d’ells amb la seva particularitat. El primer “Subida”, marcat per la rítmica imposada per Joe picant els plats de la seva bateria. I com a contraposició les notes soltes i allargades de fons, i amb la melodia per la dreta, la d’una guitarra que podria ser la de Jaume. I el segon, el del genial Hermeto Pascoal, d’una trempera increïble. Melodia feta a duet de saxo tenor i guitarra, primer amb una certa tranquil·litat, per ja després amb molta més trempera, amb la inclusió dels altres membres del sextet. Una melodia, per cert, força entremaliada. Molta vitalitat després de la meitat del tema, amb més trempera. I sí que el que més m’ha sorprès ha estat el Blues i tercer tema anomenat “Bus34”. Un tema que quan ha començat no ens ha semblat que havia de derivar cap a un Blues amb un tempo inferior a l’inicial i ja amb tot el Swing del món. Solo de la guitarra del Jaume pel canal dret; solo de Joe a la bateria, i el brutal i més llarg a càrrec del saxo tenor de Miguel, i pel canal esquerra el clarinet baix de Pau i de nou un solo de guitarra, també pel canal esquerra, amb la guitarra de l’Alfred amb tot el Swing del món i delicadesa extrema. Improvisació brutal de Marc al contrabaix  i de nou una improvisació del baterista Smith, tema i final sobtat.
 
Fluttering Wings destaca per la recerca d'un enfocament creatiu i sofisticat cap a la música, reflectint les inquietuds artístiques i l'univers propi de Llombart, arrelat en el jazz i la música clàssica, i el seu interès per escapar de les formes musicals preestablertes. A través de composicions originals i arranjaments innovadors, aquest àlbum ofereix una experiència sonora fresca i desafiant, proposant un viatge sonor per als oients que busquin alguna cosa més enllà del tradicional.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.


I els seguirem escoltant en el magnífic i vital tema de Jaume  anomenat...
 
11.3.- Sé verla al revés (Jaume Llombart) 3:44.
 
I quin altre gran tema acabem d’escoltar. Un tema on Jaume ha fet una composició i arranjament brutal per tempo i ritme, a tot Swing. Tema iniciat a duet de guitarra i saxo, compartint els moments de pregunta i resposta amb la bateria de Joe. I Jaume fa el primer solo pel canal dret a tot Swing, amb un so profund i càlid i mentre amb notes llargues de Miguel al saxo tenor, ell qui després s’ha posat a improvisar, i de quina manera ho ha fet. Un so càlid, fraseig lligat i una història explicada preciosa. Pau al clarinet i pel canal esquerra l’ha seguit ell amb el so del clarinet baix tan característic alhora que també reeixida improvisació. Alfred a la guitarra i pel mateix canal ha fet la seva tasca solista amb el seu característic so i mestria. I mentre, els companys marcant una nota de l’acord corresponent. Joe a la bateria també ha fet la seva tasca de manera brutal, i com els companys han continuat marcant la nota principal, la d’un brutal tema de Jaume Llombart.
 
Ales batent
Tan daurades, tan angelicals, tan exasperadament invisibles
Que bateguen constants en els nostres pits i ments
Amb el moviment bell i regular de l'espurna que detona l'explosió
Que ensenya el deixeble a alçar-se
A aixecar de terra els seus peus bruts i polsegosos
Emprant el moviment constant i sedós que ens plau manipular i controlar
Estrènyer amb força o fer-lo gradualment més lent o més ràpid
O més ferm en les nostres intencions
En els dissenys arquitectònics dels nostres destins palatins
Tan personals, tan importants
De tal importància que ens fan oblidar l'èxtasi del nostre constant trasbals
Que s'obre pas només en aquell moment incopsable
En què les mans ens ballen sobre el cos i els nostres instruments i màquines
Que bomben el suc cap al centre de l'univers
On tot comença de nou a saltar i no posar-se
Fins al proper cop
Quan la màscara de joia innocent se'ns retiri amb suavitat i tant d'amor dels ulls
Que miren lluny, a la distant perfecció
Text original de Joe Smith // Traducció de Sergi Vergés.


I els acabarem escoltant en dos temes brutals seguits i anomenats...
 
12.1.1.- Minor Pennies (Jaume Lombart) 3:41.
12.2.4.- Pau en el món (Jaume Llombart) 3:29.
 
I quin parell de temes més impressionants per acabar el programa i temporada 2023-2024, la quinzena a Sant Vicenç dels Horts. Dos temes increïbles per tempo i a tot Swing. I el primer “Minor Pennies” l’han començat fent-ne la melodia els vents i potser les dues guitarres, tan ple sona tot plegat. I el líder ha estat qui primer ha improvisat pel canal dret. Jaume ens ha tornat a demostrar el perquè és un dels guitarristes del país amb més projecció. La seva musicalitat, la seva creativitat no sembla tenir límits. El seu és un llenguatge molt i molt personal. Miguel al saxo tenor és un altre dels referents d’aquest instrument també amb un so i fraseig molt personals. I Marc sempre és el baixista de Jaume, per alguna cosa serà, ell sempre tan precís solejant i acompanyant. I encara més vital ha estat el “Pau en el món”, i de nou amb melodia, ara curteta, compartida per vents i guitarres. Per un cantó el clarinet, i per l’altre els altres. De fet Pau ha estat el primer en improvisar al clarinet baix, ell que n’és el mestre indiscutible a casa nostra, car no hi ha gaires més músics que el toquin de manera habitual. Llarg i impressionant solo el que ell ens ha fet. I quin Swing més impressionant per Walking” del contrabaix d’en Marc i els copets a plats, xarles i caixa d’en Joe. Un tema on l’estrella ha estat el clarinet baix de Pau Domènech. Brutal tema i solo d’en Marc només acompanyat de Joe. Melodia entremaliada i final sobtat i tots amb un crit de satisfacció. Uau...Magnífic tema per acabar el programa i temporada, que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi, o sigui que felicitats nois Jaume Llombart, Pau Domènech, Miguel 'Pintxo' Villar, Alfred Artigas, Marc Cuevas i Joe Smith.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres fins aquest dissabte 20 de juliol al pati jardí de Can Comamala, en plena Festa Major d’Estiu i com sempre a partir de les 20h del vespre i fins les 23h. Tindrem un combo d’alumnes i professors de l’escola El Musical de Bellaterra i el magnífic Geni Barry Septet on clourem el 15è Festival de Jam Sessions a SVdH, esdeveniment patrocinat per l’Ajuntament i organitzat des del Jazz Club la Vicentina.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |