Programa 426: Joan-Pérez Villegas, Jazz on the Move - The First Compilation, i un bonus de Lee Morgan, dimecres 21 d'octubre de 2020
Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials.
I sembla que les coses no van massa bé, no. Ens queixem del que fan els qui decideixen, però nosaltres no complim amb les normes de seguretat, i sinó digueu-me per què hi ha aquest increment de casos amb la Covid-19. Ànims, fem-ho bé, mans netes, mascareta, i ens en sortirem.
Ja us vaig dir la setmana passada que el 31 d’octubre a les 19h farem un gran concert de Jazz amb Jon Robles, saxo tenor; Marko Lohikari, contrabaix i Ramón Ángel Rey, bateria. Us ho aniré recordant. I també us recordo que aquest programa col·labora en el projecte “esfera jazz”...al blog hi ha un enllaç a la pàgina web del grup.
I pel que fa a les músiques del programa d’avui, us haig de dir que seran força modernes, algunes encabides en el Jazz Contemporani i ves per on que seran les de Joan-Pérez Villegas, “Blau Salvatge”, de Segell Microscopi i la compilació feta des de Vector Sounds, “Jazz on the Move – The First Compilation”. Acabarem amb un bonus track del disc de Lee Morgan, “Search for the New Land”, i escoltarem un micro conte de Carme de la Fuente.
Comencem doncs amb el
projecte...
“BLAU SALVATGE”
Joan-Pérez
Villegas
Editat
el 2020 per Segell Microscopi
Enregistrat
per Alberto Pérez el 21 i 22 de juny de 2019 al Sol de Sants Studio. Barcelona
Mesclat
i masteritzat per Marc Urrutia
Direcció
musical: Miquel Villalba
Producció:
Joan-Pérez Villegas i Marc Urrutia
Joan
Pérez-Villegas, marimba i vibràfon
Joan
Mar Sauqué, trompeta
Ariadna
Rodríguez, violí
Pau
Vidal, flautes
Toni
Pineño, clarinets
Max
Salgado, trompa
Leire
Corpas, guitarra
Pau
Lligadas, contrabaix
Josep Cordobés, bateria
Totes les composicions són de Joan Pérez-Villegas
Aquest és un projecte amb 6 temes i quasi tres quarts d’hora de músiques encabides en una concepció contemporània del fet musical, on el Jazz hi és per llibertat, per improvisacions, per contemporaneïtat. Tots els temes són diversos de tot, de ritme, de tempo, amb breaks permanents, i cap d’ells segueix un tarannà rítmic constant des de l’inici, o sigui que de Swing res de res. El Groove, que és “allò” que fa caminar els temes el trobarem en els moments adequats. Això passa amb el tema que titula el disc “Blau Salvatge” on la delicadesa de les melodies contrasta amb la modernitat de les harmonies i ritmes. Amb “Joc de Dames” ens situen de manera delicada en el folklore del país, o així reconeixem la melodia, com d’una nana. El tema, com és habitual, es desenvoluparà vers camins intransitats amb una determinada consistència rítmica prop del final. També suau comença “Floorislava”, amb els vents introduint el tema delicadament. Ben aviat però, notarem la contundència rítmica i modernitat harmònico-melòdica apropant-nos a una concepció Avant-Garde. La delicadesa es tornarà a repetir alhora que la potència rítmica i així ja cap al final. I el 1er track “Algorritme I” comença amb un clar contingut rítmic marcat per notes soltes d’alguns instruments, tot i el suport més insistent dels vents. La posterior i rítmica evolució del tema seguirà uns camins gens trillats. “Dues pinzellades: Dripping” segueix un tarannà similar, i potser amb més persistència rítmica tot i haver-hi igualment els típics breaks rítmics, com és habitual en aquest projecte. I finalment, “Vaivé”, tot i començar amb una melodia preciosa i càlida, ens trobarem ben aviat amb un bon ritme, i persistent durant una bona estona. Posteriorment, els solos ens situaran en l’entorn més jazzístic alhora que el ritme i tempo esdevindran de nou persistents en el tema més vital del projecte.
I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://www.microscopi.cat/product-page/blausalvatge
Doncs proposo que
comencem escoltant el tema que titula el projecte.....
2.- Blau salvatge (J.-P. Villegas) 8m58s
Doncs ja heu pogut escoltar que hem començat molt delicats i suaus amb el tema que titula el projecte. El seu final però ha estat més contundent acabant-lo de cop. Els inicis sí que ens han situat en una atmosfera relaxada de contemplació meditativa. Les melodies que han anat apareixent ja ens han fet entendre que res seria melòdicament fàcil, i més aviat agosarat per la seva modernitat. Recordeu que hi ha una gran colla de grans músics, joves i no tant, la majoria sinó tots, havent acabat els estudis superiors. De la manera com ha anat evolucionant tot plegat, ens referma en el convenciment de la gran qualitat de la composició, alhora que complexitat. Hem escoltat a Pau Lligades en el seu solo en els més baixos, els del seu baix elèctric, jo diria que ha sonat. Recolzant-lo hi ha hagut la bateria a escombretes del Josep Cordobès. El vibràfon del líder, Joan-Pérez Villegas ha estat sempre acaronant-nos les oïdes, i ja cap al final, amb el tempo doblat de la base rítmica, mentre els metalls, i diversos vents, ens han fet tremolar d’emoció. Una delicada mostra de la modernitat que avui escoltarem.
I darrerament amb Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar, com ja han fet, alguns dels seus projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n tot el seu catàleg.
I seguim i escoltem ara el primer track, anomenat..
1.- Algorritme I (J.-P. Villegas) 5m57s
Amb aquest tema “Algorritme I” han fet una passa endavant. I quin final més brutal han fet, acabant-lo de cop després d’una bona estona amb un crescendo que ha arribat al clímax i final del tema. Els inicis però ja ens han fet copsar que algunes coses passarien diferents de les del tema que titula el projecte. Es nota però que els temes els ha compost un percussionista, el qual, tot i tocar vibràfon i marimba, ha aconseguit imprimir la seva petjada per com d’important és la concepció rítmica d’aquest tema, i de tots els del seu projecte. Ha optat però per fer-se acompanyar quasi d’una Big Band de músics amb cordes fregades, metalls, canyes, guitarres, i sobretot carregats d’il·lusió i amistat. Per com ha començat el tema ja notem que el concepte contemporani hi és de manera fefaent. La melodia ens torna a frapar per com d’evolucionada és. L’hem pogut escoltar per violins, i posteriorment desenvolupada en la magnífica improvisació de Vidal a la flauta. El motiu principal ha tornat a aparèixer amb el suport de tots els músics, i quina suavitat després, tot just abans del crescendo final. Una altra gran composició d’en Villegas.
I com que aquest treball és tan peculiar, val més que sigui la gent de Segell Microscopi que ens digui quatre coses més:
Blau Salvatge és un treball calidoscòpic conformat per sis paisatges sonors, cadascun d’ells dotat d’una llum i uns colors distintius que els confereixen la condició d’obres úniques, alhora que atribueixen coherència discursiva entre totes elles. Amb l’ànim d’obtenir resultats diversos, cada obra ha estat abordada des d’un punt de partida i a través d’un procés compositiu diferent. També la singularitat d’una agrupació instrumental gens convencional facilita el so únic del conjunt.
I deixeu-me que us
digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure
l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més
relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi
trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en
tot lo de Fresh Sound Records,
editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel
teu suport tots aquests anys.
Escoltem ara el tema vital, a moments, anomenat...
4.- Dues Pinzellades: Dripping (J-P. Villegas) 3m08s
Ja heu vist que el tempo l’han incrementat en aquest tema de les dues pinzellades. La modernitat melòdica torna a ser-hi de nou, alhora que el concepte contemporani de tot plegat. Els breaks hi són, i amb una càrrega musical que ens deixa bocabadats. La marimba del líder és la que sona en aquest tema, on la concepció rítmica és brutal per agosarada. També els moments on apareixen els metalls i vents, fent també melodies que ens aparten del nostre punt de confort auditiu. Però com que vosaltres, seguidors del programa, teniu les orelles ben obertes, les de fora i les de dintre, segur que esteu gaudint de la novetat de la proposta. Aquest ha estat però un tema relativament curtet i així és que ens ha passat quasi volant que ja hem arribat al seu final. Com que la velocitat del tempo, inicialment, és l’adequada, això ens ha fet passar el temps sense adonar-nos-en, tot i el break a marimba del líder. Els moments de relaxació han passat i també el temps, i després ja ens ha abocat al final, brutal final per insistència instrumental, tot i acabar-se delicadament.
Enregistrat a Barcelona -on Joan Pérez-Villegas es va formar en percussió clàssica i contemporània i en composició a l’ESMUC- aquest àlbum ha estat concebut per l’autor com una síntesi de les seves vivències i els seus aprenentatges en la ciutat comtal, tant a nivell musical com humà. Els joves artistes que han col·laborat en aquest projecte són, sense excepció, amics i companys d’estudis.
També tenim una bona col·laboració amb l’editorial basca Errabal Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
I ja per acabar aquest sorprenent projecte, proposo que escolteu el tema...
5.- Vaivé (Joan-Pérez Villegas) 7m32s
I amb quin tema més maco hem acabat el projecte del Joan-Pérez Villegas, per melodia vital i per tempo i ritme. El motiu principal tocat pel líder i marimba, l’hem escoltat una bona estona, i ves per on que fins arribar el break on Joan Mar ha desenvolupat un magnífic i preciós solo amb la seva trompeta. I és que aquest nano és un dels metalls que puja amb més força, sense oblidar a l’Òscar Latorre, per parlar només dels que tot just han acabat o n’estan a punt, de Màster, també. Després de la preciosa i càlida sonoritat de la seva trompeta, tot i els seus aguts, el tema ha derivat cap un concepte més ampli, de nou amb el motiu principal, tot i escoltant trompa, baix, i demés instruments, amb un altre crescendo impressionant tot i els moments delicats finals que també hi són, amb la guitarra, mentre els vents el recolzen per sota. I tot i haver estat un tema amb canvis diversos de tempo, m’ha semblat que era el millor per cloure el projecte del Joan-Pérez Villegas. Els primers moments vitals de tempo han estat genials, amb tots els vents participant-hi, alhora que la secció rítmica amb el Josep Cordobés amb uns moments estel·lars amb la seva bateria, just abans del solo de Joan Mar. Magnífic projecte d’aquest jove percussionista Joan-Pérez Villegas al qual mirarem de seguir.
I després d’aquest increïble projecte sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente.......
Gràcies Carme per la teva calidesa i per sempre seguir el fil conductor de la música del programa.
Seguim amb el projecte compilació que han fet a Vector Sounds de temes de grups que han editat amb ells, amb un tarannà de Jazz Contemporani i no només......
“JAZZ ON THE MOVE – THE FIRST COMPILATION”
Editat el 2019 per Vector Sounds
Us poso l’enllaç a la
pàgina web de totes les bandes, tots els grups dels quals n’han tret un tema
per fer-ne la compilació.
https://www.vectorsounds.com/categories/bands
I els grups i enllaços de cadascun i els temes són aquests, dels quals n’escoltareu una selecció feta per qui us parla:
1.
UZ “Cabeza de Ratón”
https://www.vectorsounds.com/products/551066-uz-tres-tubos
2.
FRIKTONE “Blue Nile”
https://www.vectorsounds.com/products/551262-friktone-cuscus
3.
NAIMA “Last Dream”
https://www.vectorsounds.com/products/551263-naima-a-trio-conspiracy
4.
QUINTETO COVA VILLEGAS “Free Space”
http://www.vectorsounds.com/products/551266-quinteto-cova-villegas-free-space
5.
OCTOBER EQUUS QUARTET “Totems”
https://www.vectorsounds.com/products/552398-october-equus-quartet-isla-purgatorio
6.
HIDDEN FORCES TRIO “Thimble Capp”
https://www.vectorsounds.com/products/552433-hidden-forces-trio-crows-are-council
7.
AVANTBRASS “El Torrent Dels Murris”
https://www.vectorsounds.com/products/552434-avantbrass-filum-terminale
8.
THE BIG FREE TONGUE “Alnus Glutinosa”
https://www.vectorsounds.com/products/553928-the-big-free-tongue-albura
9.
FREELLOA ENSEMBLE “Llamadas”
https://www.vectorsounds.com/products/668834-freelloa-ensemble
10.
MOLE “Winter Song”
https://www.vectorsounds.com/products/604568-mole-mole
11.
AKAFREE “7 Llaves Para La Libertad”
https://www.vectorsounds.com/products/648420-akafree-el-vals-de-los-titeres
Per la particularitat del projecte, i per la diversitat de les seves músiques no em va massa bé comentar cadascun dels temes com sempre faig des del punt de vista rítmic i tampoc en parlaré dels temes que finalment acabi posant, car ja veureu que la informació que us comenti serà prou suficient. Aquesta és una compilació feta agafant un tema de cadascun dels 11 projectes esmentats, i per tant amb la singularitat de cadascun d’ells. Un dels que no escoltareu és “El torrent del murris” dels Avantbrass projecte que ja va sonar en el Programa 232 al Jazz Club de Nit.
Doncs proposo que escoltem el primer tema d’aquesta compilació, i que serà...
2.- Blue Nile (Friktone) 6m42s
Doncs d’aquest sorprenent tema en podem dir què pertany al projecte de FRIKTONE, anomenat ”Cus Cus” (CR07, 2012), editat per Clamshell Records, de la Serie Vector. FRIKTONE reuneix tres músics que s’adapten a les seves peces sonores com un rellotge. Fito Ares (saxo soprano i flauta), Risto Vuolanne (contrabaix) i Fernando Lamas (bateria i percussió). Es van conèixer a les jam sessions que tenen lloc a ‘Jazz Filloa’ (A Corunya) i van tocar de seguida les seves influències compartides: jazz europeu, improvisació, música clàssica i ritmes africans. Utilitzen l’estètica ‘Free’ com a base del jazz més radical i contemporani, un fons de ritme únic que omple l’espai sonor on les melodies es formen com el fum que els músics fan volar a voluntat. “Cus Cus” és el seu primer àlbum i es va gravar en directe sense overdubs a la Sala de Cambra de l’Opera de A Corunya.
La història del nostre catàleg comença el 2011, com una sèrie dins del segell general CLAMSHELL RECORDS. Vàrem crear aquestes sèries en aquells moments per editar àlbums d'un tipus indeterminat de jazz (avantguardista, contemporani, Free Jazz ...) i Lliure improvisació: SÈRIE VECTOR - Amb el lema: "MÉS QUE JAZZ", “More than Jazz”.
Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.
Seguim amb un altre sorprenent tema, el del 1er track.......
1.- Cabeza de ratón (UZ) 5m45s
I també us puc dir que aquest tema pertany al primer projecte d’aquesta formació, UZ - "Tres Tubos", (CR06, 2011), Clamshell Records. Serie Vector. Uz és un trio de vent i fusta que van començar a tocar junts el 2009, oferint un repertori de jazz compost pels seus tres membres: Chefa Alonso (saxo soprano), Miguel Bestard (tuba) i Marcos Monge (saxo tenor i clarinet baix), tots ells amb àmplia experiència en diferents configuracions de jazz, free jazz i lliure improvisació. Com una banda de germans (i germanes), interactuen i intercanvien els seus papers, convertint-se vivament en solistes o en una banda acompanyant a gust mitjançant una varietat d’arranjaments compostos i improvisats. La música d’Uz és amable i divertida, ens recorda les obres de titelles, el circ, el blues i el free jazz. "Tres Tubos" és el seu primer disc.
Va ser el 2015 quan VECTOR SOUNDS RECORDS va néixer com un segell únic per continuar el projecte anterior. El nostre eslògan actual també és molt intencionat "EN MOVIMENT", “On the Move”. Les nostres properes versions seran dues recopilacions de les dues maneres musicals del nostre catàleg (Jazz i improvisació gratuïta) fins ara, aquests dos, els objectius principals.
Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.
Escoltem ara una altra meravella d’aquest projecte...
10.- Winter Song (Mole) 4m01s
I comentar-vos que MOLE és un quartet paneuropeu sorgit de
la bulliciosa escena d’improvisació de Leeds.
El bateria britànic Paul Hession, el
baixista irlandès Dave Kane, el
saxofonista francès Christophe de
Bézenac i el saxofonista noruec Petter
Frost Fadnes uneixen forces a MOLE
després d’anys col·laborant en altres projectes. MOLE representa allò més inesperat, lo més estrany i ambigu. Refuta
la classificació a tota costa, infiltrant-se en els gèneres musicals a través
de la discreció i l’enginy, inspirant-se de les subtileses de la música
clàssica contemporània i del poder del Free Jazz o del punk rock. El seu
emocionant debut homònim és èpic i delicat en igual mesura, tant per aquí com
per fora d’aquí, fonamentat i explorador, és una nova direcció en el jazz
improvisat europeu.
Aquestes recopilacions són una preciosa col·lecció formada per un tema de cadascun dels nostres àlbums, feta per reivindicar el seu valor com a mostra representativa de la qualitat de la música que contenen. A més, ens agradaria recuperar el paper de l'àlbum, dins del món de la música, contra l'excessiva "pantalla" de la seva escolta actual.
I per descomptat que podeu anar als concerts que fem cada mes al Jazz Club La Vicentina, a la Sala Xica de La Vicentina i sembla que podrem fer el concert a finals d’aquest mes, al dissabte 31, a les 19h. Farem el mateix que estem fent, fer reserves, i me les podeu demanar al meu mail personal. Tindrem un magnífic trio amb Jon Robles, saxo tenor; Marko Lohikari, contrabaix i Ramón Ángel Rey, bateria, que ens presentaran el seu darrer disc “Abril 10/18”. Entrada gratuïta en un esdeveniment patrocinat per l’Ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club La Vicentina.
I acabarem aquesta magnífica compilació de Jazz Contemporani i a moments Lliure Improvisació amb el tema a tot Jazz-Rock i els estils que els hi vulgueu posar....
5.- Totems (October Equus Quartet) 4m09s
I finalment, d’aquest espaterrant tema i formació..... OCTOBER EQUUS QUARTET - "Isla Purgatorio", (CR15, 2013), Clamshell Records. Serie Vector. October Equus Quartet interpreta composicions originals que reuneixen elements de música de cambra contemporània i jazz i rock d’avantguarda. Comunament associat al moviment Rock In Opposition, October Equus Quartet aporta amb aquest àlbum un so cru sense artificis en contrast amb els intricats arranjaments de les composicions del guitarrista. Aquí tenim a Ángel Ontalva (guitarra i composició) i Amanda Pazos Cosse (baix, producció) els quals col·laboren en diversos projectes i porten més de deu anys superant els límits de la música creativa. Amb October Equus van liderar l'avant-rock a Espanya i han llançat quatre àlbums d'estudi. També reuneixen músiques del món i jazz rock en altres projectes com Mundo Flotante, Transarabian Connection o Ofir. Juntament amb ells, en aquest October Equus Quartet hi ha Vasco Trilla (bateria) i Alfonso Muñoz (saxo), personatges claus de l’escena del free jazz i les avantguardes a Barcelona i membres de Planeta Imaginario, Filthy Habits Ensemble o Reptilian Mambo, entre d’altres.
I no us oblideu de la Nova Jazz Cava que ja fa dies que estan fen concerts del seu 39è Festival de Jazz de Terrassa, o sigui que entreu al seu web per veure’n la seva programació.
I després d’aquesta
projecte insòlit, aquesta compilació feta pels companys de Vector Sounds, deixem les músiques dels projectes que no del
programa, i així és que proposo que escolteu un tema de Lee Morgan encabit en el seu “Searching
for a new Land”, editat per Blue
Note i enregistrat als Rudy Van
Gelder Studio, Englewood Cliffs,
Nova Jersey, el 15 de febrer de 1964, amb Lee Morgan (trompeta) Wayne Shorter (saxo tenor) Herbie Hancock (piano)
Grant Green (guitarra) Reggie Workman (contrabaix) Billy Higgins (bateria),
i que nosaltres extraiem del doble CD Blue
Note Explosion disc de Jordi Lliuret,
anomenat “Sharp Shades & Finger
Snaps”. Escoltem el tema que també titula el disc....
CD2. 7.- Search for the new Land (Lee Morgan) 15m44s
I després d’aquest magnífic tema a tot Hard Bop, ara sí que hem acabat les músiques del programa d’avui. Un programa que ha resultat força potent al final, havent començat més suaus amb el projecte de Joan-Pérez Villegas, “Blau Salvatge”, de Segell Microscopi, per després escoltar els temes seleccionats de la “Jazz On The Move - The First Compilation” de Vector Sounds, gaudir després d’allò més amb el tema de Lee Morgan, i entremig havent escoltat el micro conte de Carme de la Fuente.
Doncs res, com sempre espero que us hagi agradat el programa d’avui, totalment diferent del de la setmana passada, i aquell, també diferent del de l’anterior, i així hi anem anant, oferint-vos novetats i sobretot diversitat de músiques i d’estils.
Doncs res, que quan passin aquests 15 dies de malson, us recordo que aneu a veure jazz en directe a llocs com Jazz Club La Vicentina, La Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, Casa Fígari, Falstaff, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan, Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit.
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.