Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2  aquí a Ràdio Molins de Rei  91.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs estem en una situació política complicada encara amb els dos Jordis a la presó i on la població que vol viure en una República Catalana s’ha manifestat i es continuarà manifestant. Pitjor estem que la setmana passada ara amb la intervenció il·legal de l’estat aplicant el 155 al seu gust. No n’estem d’acord i continuarem manifestant-nos

Avui hi tornem amb un programa temàtic on el piano, i per tant els pianistes, tenen la veu principal. De fet, aprofitant que Fran Suárez Trio ens presentarà el seu nou projecte anomenat “Cielos Americanos”, us proposaré escoltar-ne una mostra i així fer-vos venir ganes de venir-los a veure al Molí dels Frares el 27 d’octubre a partir de les 21h30m. L’acompanyarà un altre projecte nou dels joves músics bascs Iñigo Ruiz de Gordejuela i Adrián Fernández on hi col·labora en un tema Marina Tuset, ves per on, en el projecte anomenat “Urjauzia”.

Abans però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

Comencem doncs amb el projecte de Fran Suárez Trio Vol. 2


“CIELOS AMERICANOS”
Fran Suárez Trio Vol. 2

Projecte autoeditat
Enregistrat a l’Auditori Pau Casals

Fran Suárez, piano
Jordi Mestres, contrabaix
Jordi Herreros, bateria

Tots els temes són de Fran Suárez

El pianista i compositor xilè Francisco Suárez, establert a Barcelona i immers en una constant recerca creativa musical, presenta el seu nou treball a trio al costat de Jordi Mestres al contrabaix i Jordi Herreros a la bateria. Seguint l'estela del primer CD "Imaginario", editat per Quadrant Records, el trio presenta aquest mateix any un segon treball titulat "Cielos Americanos" (2017, autoedició) el qual inclou 11 composicions originals de Fran Suárez. Els dos treballs proposen una mirada intensa i personal a la clàssica formació de piano trio, demostrant que aquest format, malgrat la seva llarga tradició i arrelament en el món del jazz, encara pot deparar sorpreses i ser vehicle per al lliurament de noves músiques capaces de parlar-li a les sensibilitats actuals.

Comencem doncs amb les músiques d’aquest nou projecte que recordeu podrem veure en directe el proper divendres 27 d’octubre, i fem-ho amb el tema anomenat...

2.- Vidas paralelas              (F. Suárez)                7m26s

Doncs ja heu escoltat quina delicada composició del Fran. No és aquesta una composició estàndard de 32 compassos que hem comentat algunes vegades, més aviat un tema que es podria dividir en dues parts i cadascuna d’elles amb el seu canvi harmònic en el pont, tal és la complexitat d’aquesta magnífica cançó, i tot això abans d’iniciar ell mateix la improvisació. Aquí ens mostra de quina manera domina els tempos i dinàmiques, amb una tècnica més que sobrada i bon gust interpretatiu. Al darrera seu hi ha una gran base rítmica amb dos músics compenetrats a la perfecció i donant el suport adequat al líder. Mestres en el seu solo iniciat amb les delicades escombretes, manté el record a la melodia del tema i així ens situa a la perfecció en el tema. Gran solo melòdic d’aquest contrabaixista, puntal com el seu amic a la bateria, d’aquest projecte del pianista xilè establert a casa nostra. Després d’aquest, el líder ens torna a situar en la melodia del tema, ara fent-ne una sola part i permetent que l’altre Jordi ens faci gaudir amb els retocs delicats de la seva bateria i així l’acabin.


Aquest nou projecte aprofundeix més en la investigació mètrica i harmònica del nou jazz, incidint més en compassos d'amalgama, modalitats exòtiques, rítmiques llatinoamericanes, i la contínua influència del rock i el funk dins de l'espai primordialment jazzístic que desenvolupa el trio. Inclou així mateix una investigació de tècniques de composició de diferents èpoques, des del contrapunt modal fins la politonalitat d'acord amb les influències de Bartók i Stravinsky, tenint com a objectiu ampliar l'espectre estètic i emocional del tradicional trio de jazz. Moltes d'aquestes idees han estat desenvolupades en la seva tasca docent en composició i harmonia tant en el Berklee College of Music (campus València) com al Conservatori del Liceu (Barcelona), i es van veient plasmades en aquest concepte nou en el jazz.

Fran Suárez (Santiago de Xile) posseeix una dilatada trajectòria com a pianista, compositor, arranjador i organista. Graduat amb màxima distinció en el prestigiós Berklee College of Music de Boston, va rebre classes de mestres com Gary Burton, Herb Pomeroy, Jerry Bergonzi, Ray Santis, i Charlie Banacos. Entre seus últims treballs del Fran Suárez Trio hi ha el CD "Imaginario" i el CD "Cielos Americanos", la banda sonora per a la pel·lícula "Asmita" (2010), els CDs "Ciudades Lejanas" d'Ana Finger (2008), "Noir" amb Dani Nel·lo (2010), el recent CD "Noctàmbulos" amb el trio d'òrgan Dr. GO (2012) i la composició de la música per a l'espectacle "Cruïlles" (2011). Paral·lelament desenvolupa una extensa tasca docent, i actualment és professor a Berklee College of Music, campus València, i al Conservatori del Liceu, Barcelona

Seguim ara amb el primer tall del disc si fos vinil anomenat...

1.- Crepuscular         (F. Suárez)                6m15s

Doncs ja vegeu de quina manera més magistral Fran combina el Jazz i la música clàssica en aquesta altra delícia. Els canvis rítmics però ens han situat en un altre concepte, més potent, amb espurnes relacionades amb la música més popular. El motiu principal, recurrent, es va ficant dins nostra permetent-li un reconet en la nostra memòria. De sobta, el líder desenvolupa un solo a tempo beat, i d’aquí les reminiscències i relacions que comentàvem del seu projecte. Fins i tot, el tast de música contemporània ha acabat d’omplir d’amalgames diverses aquest tema tant interessant, tornant però al motiu principal, molt maco, i acabant-lo al tempo i ritme viu de la seva segona part en una magnífica demostració de mestissatge musical.

I la biografia resumida dels dos companys la penjaré al blog del jazzclubdenit...molins

Jordi Mestres: (contrabaix). Comença els Seus estudis amb la guitarra clàssica al Conservatori del Bruc, a Barcelona. Arrel de conèixer el contrabaixista David Mengual decideix estudiar el contrabaix. Després de tenir de professor a Horacio Fumero al Conservatori del Liceu de Barcelona, ​​aconsegueix el títol de Grau superior i una de les tres Nominacions al premi d'Honor de la seava promoció. Ha participat en festivals de jazz I músiques del món Nacionals i internacionals com: Festival de Jazz de Terrassa, Festival Vi Jazz de Vilafranca, Lugano Festival Jazz (Suissa), Glastonbury Festival (Anglaterra), North Sea Jazz Festival (Holanda), o l'històric Mont-real Jazz Festival (Canadà). Actualment col·labora amb la cantant granadina Amparo Sánchez, així com amb els pianistes Fran Suárez, August Tharrats, i Elisabet Raspall, i Àrid.

I nosaltres seguim però abans......deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.


I acabem amb el tema que dóna nom al treball...

4.- Cielos Americanos        (F. Suárez)                9m06s

I amb quin gran tema hem acabat el projecte del Fran, en una obra encabida dins el món clàssic romàntic per la melancòlica melodia principal. En la seva extensió, més rítmica, farcida de groove, Fran ha iniciat el solo quasi com una continuació del tema.
En aquesta mirada des dels “cels americans” ens hi hem quedat una bona estona gaudint d’allò més de la seva mestria i la dels seus companys. El break tot just a la meitat l’ha omplert amb la seva musicalitat a piano solo tot i situant-nos melòdicament en el motiu principal, i així tornar a la “coda” o punt de partida per encarar el final d’aquesta obra mestre força complexa de concepció i tan agradable d’escoltar.

Una delicada composició on ens mostra la seva mirada des de dalt de tot, la dels cels americans vistos en els molts viatges que fa des d’aquí a la seva terra on hi va cada any pel Nadal. També és la mirada vista en els seus viatges a Boston, on el record de la música primigènia, la clàssica, es barrejà ja definitivament amb el Jazz que va acabar de “polir” al Berklee College of Music de Boston. Magnífic tema, magnífics temes aquests poquets dels 11 que hi ha en aquest projecte i que podreu escoltar sencers al Molí dels Frares aquest divendres a partir de les 21h30m amb l’entrada gratuïta, esdeveniment patrocinat per l’Ajuntament de SVdH.

Jordi Herreros Sant Víctor, Bateria i efectes (Barcelona). Comença els seus estudis a El Taller de Músics de Barcelona, ​​i es gradua el 2011 pel Conservatori Superior del Liceu en l'especialitat de Jazz. Ha format part de diverses formacions de Rock, Funk, Música àrab i dansa del ventre. Va participar en gires per Europa amb les bandes "Cheb Balowski" (2004-2006) i "Dúmbala Canalla" (2007). Actualment combina la docència amb els escenaris en diverses formacions com "Yacine & The oriental Groove", "Se atormenta una vecina" i diversos grups de jazz (Pep Mendoza Trio, Els Freeskies, Free Spirits Big Band dirigida per David Mengual) i la col·laboració permanent en aquest projecte de Fran Suárez.

Doncs deixem el projecte del Fran Suárez i magnífics companys i nosaltres seguirem, però....

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

I el projecte  dels dos músics bascs comentat a l’inici del programa s’anomena....


“URJAUZIA”
Iñigo Ruiz de Gordezuela – Adrián Fernández

Editat per Sonora
Enregistrat per Martin Guridi del 22 al 24 demaig de 2107 a Sonora Estudios, Vitoria-Gasteiz.

Adrián Fernández, guitarra
Iñigo Ruiz de Gordejuela
James Heazlewood – Dale, contrabaix
Noam Israeli, bateria
Amb la col·laboració de
Alberto Enguita, saxo alto (5, 8)
Marina Tuset, veu (5)

Aquest és un projecte amb 10 temes on l’autoria dels quals se l’han repartit entre els dos co-líders, pianista i guitarrista. Deu magnífics temes dels quals n’haurem de posar poquets, poquets, i difícil serà prendre la decisió de quins sí i quins no. Treball on la barreja de músiques és la clau de volta de tot plegat. Les músiques antigues ancestrals del seu país i la música actual amb composicions pròpies es conjuminen formant un substrat per sobre del qual les harmonies i les improvisacions en clau de Jazz troben la via lliure per a  desenvolupar-se. És curiós que els 10 temes del disc compostos pels dos co-líders, Iñigo i Adrián es puguin escoltar de manera seqüencial anant canviant de compositor, després d’un l’altre. Més democràtica no pot ser la proposta on els temes 1, 3, 5, 7 i 9 són del pianista mentre que els 2, 4, 6, 8 i 10 són del guitarrista.

Escoltarem ja el primer tema d’aquest projecte, un tema molt delicat del guitarrista Adrián Fernández amb l’anomenat ....

4.- Recuerdos           (A. Fernández)          6m20s

Doncs ja veieu quina delícia la d’aquest jove guitarrista i compositor en aquest el primer tema d’aquesta formació a cavall del País Basc i Boston. “Recuerdos” és el títol d’aquesta cançó i la veritat és que ens podrien venir molts al cap, de records, amb aquesta preciosa música, i tots preciosos, els millors dels nostres records. Bon guitarrista també, i ben bé que ens ho ha demostrat en el magnífic solo que ha desenvolupat, amb un so lleugerament apagat a lo Abercrombie i fins i tot a algun Metheny per parlar només d’ells dos, i sense oblidar el trist traspàs del primer fa quatre dies mal comptats. Sort en tenim que en Ramon Robusté és qui millor fa els homenatges als músics que ens van deixant com ha fet amb els dos guitarristes Larry Coryel i John Abercrombie. Gràcies Ramon. Un tema aquest primer on la intervenció del pianista, ja a la meitat del tema, incorpora un punt enèrgic en la seva interpretació, magnífica i pulcre digitació. No oblidem pas que hi ha al darrera un gran contrabaixista i un brutal baterista, el qual no para d’omplir l’espai amb les seves aportacions sonores i rítmiques. Iñigo en el seu solo està senzillament brutal, amb un llenguatge jazzístic impressionant, car recordem què és encara molt jove,  per després d’ell  tornar el compositor a la subtil melodia i melancolia d’aquesta “Recuerdos”.

Aquest és el segon projecte nascut des de l’altra riba de l’Atlàntic, a Boston  on l’Iñigo va aterrar-hi el 2012. Però veiem qui és aquest gran pianista basc, molt jove encara. Iñigo Ruiz de Gordejuela, és un pianista nascut a Mendaro, Guipúscoa. Realitzà estudis de Grau Professional de piano al conservatori Jesús Guridi de Vitòria-Gasteiz, compaginant els estudis clàssics amb el jazz i la improvisació. El 2012 va ser admès al Berklee College of Music de Boston, on va obtenir la seva llicenciatura en Piano Jazz Performance. Actualment cursa estudis de màster al New England Conservatory de Boston amb professors com Ethan Iverson, Miguel Zenon, Jason Moran, Alain Mallet i Jerry Bergonzi. Ha tocat amb artistes com Donny McCaslin, Guilermo Klein, Ran Blake.

Seguim nosaltres ara amb el tema compost per l’Iñigo on comptarem amb la col·laboració de Marina Tuset, veu i Alberto Enguita, saxo alto en el tema basat en el folklore basc anomenat...

5.- O Peio Peio        (I. Ruiz)           8m42s

Tema de l’Iñigo iniciat per piano i posterior melodia amb piano, guitarra i veu de Marina. I després què bé ha quedat la veu de Marina doblant la melodia amb els altres instruments, piano i guitarra. Ben aviat, break rítmic amb el piano solo per afegir-s’hi també Marina  a la veu. Canvi rítmic potent amb guitarra i vent doblant-se per tot just després iniciar el jove pianista un magnífic solo acompanyat de la secció rítmica, impressionats tots tres. Un tema on barregen melodies ancestrals basques amb la modernitat rítmica del Jazz més actual i les seves improvisacions, magnífiques, primer del pianista, tornant al tema amb la veu de la nostra cantant tot just abans del preciós solo del saxofonista Enguita fent-lo d’entrada a tempo mig i farcit de Groove, enlairant-se sonorament tots quatre. I per sota, una magnífica secció rítmica acompanyant-lo tot just abans dels súper aguts interpretats per Marina doblant-se amb ells, i el potent solo del guitarrista, ara més distorsionat, encarant ja amb el pianista el final d’aquest magnífic tema.

De l’Adrián Fernández  en podem dir que és un guitarrista nascut a Vitòria-Gasteiz, Àlaba el 1995. Cursà els seus estudis al conservatori superior de Navarra. Ha assistit a nombroses masterclasses de la mà de Chris Cheek, Aaron Goldberg, Jeff Ballard, Nitai herkovits i ha rebut classes dels guitarristes Peter Bernstein i Ben Monder. Forma part de la big band d'Iñaki Askunze coincidint-hi amb Kurt Weiss i Marshall Gilkes a més de tocar amb artistes com Ron Van Stratum, Jorge Pardo, Elisabetta ...tot un crac per la seva edat.

Seguim ara també amb un altre tema del pianista anomenat...

3.- M   (I. Ruiz)           6m11s

Un tema anomenat amb la sola inicial d’un nom, M, i que no m’ha explicat l’Iñigo d’on ve tot plegat, la qual cosa sí ha fet amb d’altres temes com ara veureu. Un tema potent, ja ho heu pogut escoltar, però també amb aires clàssics evidents escoltant un motiu melòdic important, i potent per la rítmica existent i per les improvisacions, primer del guitarrista Fernández sempre amb el potent suport de contrabaix i bateria, aquests dos una perfecte màquina rítmica. Després, de quina manera més bèstia pianista i guitarrista s’han doblat a tot drap i deixar pas al gran i extens solo del jove guitarrista. Tècnica i velocitat barrejades amb gust i llenguatge jazzístic la d’aquest músic basc, i així arribar a un relax delicat i merescut ja quasi al final del tema, melòdicament majestuós, encarant el final, mica a mica i delicadament.

L’Iñigo m’explicà què "Vamos_a_contar_mentiras" és un versió de la cançó infantil tant i tant coneguda, i que ara, dic jo, te plena vigència donada la situació política que vivim a Catalunya. Que el tema "Por_que_no_te_callas" està dedicat al rei, i a tots els que parlen en els concerts en comptes d'escoltar, i afegeixo jo que es podria aplicar a molts dels qui menteixen informant quan haurien de dir la veritat o si més no haurien de callar. D’una cançó folklòrica basca anomenada “O peio peio”, en fan una magnífica versió on van convidar a Marina Tuset a col·laborar-hi amb la seva magnífica veu, ella, també amiga del pianista allà per les Amèriques, tema que ja hem escoltat. Que el tema que intitula el disc “Urjauzia”, vol dir “Cascada", i que tot és transitori, passatger, com l'aigua...i que la cançó “Olatz”, és un tema dedicat a la meva germana, diu l’Iñigo Ruiz.


Del jove baterista Noam Israeli sapiguem que ha nascut a Zichron Ya'aqov, Israel. Va ser finalista del Thelonious Monk Competitioen el 2013. Ha estudiat a la New School (NY) i va obtenir el seu màster al Berklee College of Music. Resideix a Nova York i és un músic actiu a nivell internacional, havent tocat amb artistes com Danilo Perez, Joe Lovano, Miguel Zenon, Israel Big Band, Mark Turner, Gorge Garzone. I ves per on quants i bons bateristes hi ha que són israelians, i ara recordo també al jove Ofri Nehemya que va venir amb tot de joves cracs liderats pel Fèlix Rossy en un magnífic concert al JCLV.

I nosaltres ja acabem projecte i programa amb el tema del guitarrista on tornem a tenir al saxo alto Enguita anomenat...

8.- El que la sigue la consigue       (A. Fernández)          5m55s

Doncs deu ni do, ja ho heu escoltat de quina manera més subtil avui hem acabat el programa. El swing delicat hi ha aparegut sí, però als inicis, amb un sol contrabaix, una subtil bateria i la pulsió del pianista. La melodia ha aparegut de la mà de saxo alto i guitarra per deixar pas al magnífic i delicat solo del guitarrista, inicialment. Mica a mica,
poc a poc han anat augmentant la potència sonora mantenint la rítmica a la perfecció. Entremig de nou la dolça melodia del tema amb guitarra i saxo alto i posterior solo d’aquest a tope de swing de la secció rítmica de piano, contrabaix i bateria, i acabant el programa de la manera que solem fer quan podem, tot i fer-ho avui amb una subtil delicadesa i final sobtat. Un magnífic tema per acabar el programa el del projecte d’aquests dos joves músics bascs que el co lideren sense oblidar la participació dels altres dos del quartet i dels convidats súper especials.

Del també jove, ha, aquí tots són joves, contrabaixista James Heazlewood–Dale, en direm que és nascut a Sydney. Va finalitzar els seus estudis de jazz al Sydney Conservatorium, desplaçant-se a Boston posteriorment per estudiar al Berklee College of Music amb una beca completa. Actualment estudia un màster a New England Conservatory. Ha tocat amb nombrosos músics de l'àmbit internacional com Maria Schneider, Terece Blanchard, Donny McCaslin, Gorge Garzone, Dave Douglas, Ernie Watts i Will Vincent.

I nosaltres ja hem acabat però abans recordar-vos que aquest divendres 27 d’octubre tenim un magnífic concert de Jazz amb en Fran Suárez Trio Vol. 2 el qual ens presentarà el projecte “Cielos Americanos”, del qual n’heu escoltat un petit tast. Serà, ja ho sabeu al Molí dels Frares a partir de les 21h30m, entrada gratuïta en un concert patrocinat per l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts.

Doncs res més, espero que hàgiu gaudit amb la proposta musical del programa d’avui amb el piano com a protagonista però on també la guitarra ha tingut la seva preponderància, i només parlo dels instruments a les mans dels quals els compositors han fet la seva magnífica feina, primer Fran Suárez amb Jordi Mestres i Jordi Herreros i després Iñigo Ruiz de Gordejuela i Adrián Fernández, James Heazlwood-Dale, Noam Israeli, i la col·laboració de Marina Tuset i Alberto Enguita. Recordem que encara tenim  els dos Jordis a la presó, als quals des d’aquí recolzem i en demanem la seva alliberació. Per descomptat que rebutgem l’aplicació del 155 en qualsevol activitat i la intervenció del gobierno del PP sobre qualsevol mitjà com també en els mitjans àudio visuals de Catalunya. No volem tornar al 1939.

Doncs res més, jo Miquel Tuset i Mallol qui ha realitzat i seleccionat les músiques d’aquest programa us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |