Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2  aquí a Ràdio Molins de Rei  91.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs si la setmana passada vam incidir en la música de Fresh Sound Records, en el programa d’avui us convido a gaudir amb dos projectes que vaig rebre per correu, l’un editat per Underpool i l’altre per Errabal Jazz. El primer és un treball molt personal del trompetista malagueny Julián Sánchez, “One Two Free Fall”, magnífic primer disc editat al seu nom, ja ho escoltareu. I el de l’editorial basca, disc anomenat “TRIZAK” a càrrec d’un magnífica trio, que ara mateix escoltareu....però abans.

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Doncs som-hi amb les músiques d’un programa temàtic, amb música d’autor, partint d’un concepte força relaxat d’un trio de contrabaix, bateria i saxos anomenat..


“TRIZAK”
Jon Piris, Hasier Oleaga i Julen Izarra

Editat per Errabal Jazz    ER 090
Enregistrat, mesclat i masteritzat per Fredi Peláez el 27 i 28 de febrer de 2017 al Pottoko Studio de Beasain.

Jon Piris, contrabaix
Hasier Oleaga, bateria
Julen Izarra, saxos tenor i soprano

Amb 5 temes compostos per Jon Piris, dos de Hasier Oleaga i un de Ennio Morricone.

Comencem el programa ja amb les músiques d’aquest projecte actual parit al País Basc, amb el primer tema, i com sempre que podem el més delicat que per començar el programa ja va bé. De fet el més delicat seria el preciós “Gure Gauzatxoak”, però us el deixo per quan tingueu el disc a casa, disc que podeu comprar directament a la web de errabaljazz.

Escolteu doncs el tema compost pel contrabaixista Jon Piris anomenat...

3.- Hariak       (J. Piris)         6m18s

Doncs ja vegeu de quina manera més suau hem començat, i és que el so del saxo soprano de Julen Izarra és així de dolç. També ho és la pròpia composició, delicada però amb un tempo mig, amb un Groove, que tot i ser residual notes la vitalitat rítmica de la composició. Les escombretes són les úniques que sobreviuen del complex món de la bateria, alhora que les notes llargues i soltes del contrabaix. Tot això li serveix a Izarra per a desenvolupar un preciós solo al soprano. Un tema del contrabaixista, i així és que ell mateix acaba d’omplir quasi en solitari l’espai amb els seus sons profunds. El baterista realitza la seva versió del tema, ben recolzat per un Vamp dels altres dos, i ves tu de quina manera més sua l’han acabat.

“Trizak” fa referència a les cordes que pugen i baixen les veles dels vaixells, una imatge que tots hem vist quan aquests comencen els seus viatges. “Tingueu les drisses preparades” s’escolta al port per remarcar la necessitat d’estar atent, preparat pel l’incert pervindre. La música d’aquest trio porta en les seves notes les ganes d’aventura característiques del jazz, així com els aires provinents de diversos estils.

Continuem ara amb la versió que ells fan del tema de Ennio Morricone anomenat...

7.- Here’s to You”     (E. Morricone)           4m57s

Un tema que Morricone va composar per a la pel·lícula Sacco e Vancetti, dos anarquistes italians que els americans van condemnar per haver matat a dues persones després de robar-les, fets aquests que no es van poder provar mai. Els van condemnar perquè eren anarquistes i italians. Joan Baez en va fer una versió magnífica i a Youtube es pot veure una altra increïble versió amb el mateix Morricone dirigint a una gran orquestra i una gran coral a la Plaça de Sant Marcos de Venècia. De fet aquest és un tema molt curt, amb una sola frase que es va repetint ininterrompudament, això sí, amb cada vegada més insistència vocal i instrumental creant al final l’efecte d’una marxa reivindicativa.

A la versió que n’han fet els nostres herois, ja notem la insistència del motiu o frase única i principal, car la melodia la reconeixem quasi a l’instant. Tot i això, reconèixer que han volgut retre’ls el seu petit homenatge amb la seva magnífica versió. El so del soprano torna a ser el detonant melòdic en aquest tema, mentre els dos que porten la base rítmica van incrementant-ne la insistència i potència, com en el tema original. El concepte de marxa no hi és tan evident pel fet que el ritme esdevé més trencat i no tant consistent com en l’original. Magnífica versió que esdevé més aviat al cap i a la fi, un trist final.

Seguim amb un tema més viu, de fet carregat de swing, tema del contrabaixista Piris anomenat...

2.- Rêvechum                        (J. Piris)         6m34s

I de quina manera ja ha començat el tema, a tot swing marcat pel walking del compositor i el ride del baterista. Ens trobem de nou amb un tema de 32 compassos, amb una intro de contrabaix i baterista de 8 compassos, per iniciar la melodia Julen Izarra al saxo tenor ara. Ell fa les dues A, després el pont de 8 compassos i torna a la A de vuit. El líder ha estat qui primer ha desenvolupat el seu solo, només acompanyat delicadament pel baterista i a moments quasi sembla que camini sol per aquets mons de 10. Un “walking” súper ben trenat el que ha fet aquest mestre del contrabaix. Izarra al tenor ha reeixit en el seu solo mostrant-nos sonoritat a lo Rollins i una molt bona tècnica, ja ho heu pogut veure. De fet, considero que la melodia a la qual torna el tenor després del seu solo, és magnífica, senzilla però magnífica, tot i notar-la un pèl melancòlica.


El projecte el formen un trio poc habitual de saxo, contrabaix i bateria, i proposa la música improvisada com a base. El trio de músics són Jon Piris, Hasier Oleaga i Julen Izarra, músics provinents tan del Jazz com d’altres estils. Izarra ha estat membre de Organiks, Travellin’, Brother’s Big Band i RS Faktor, i avui dia forma part dels Nevermind Trio conjuntament amb Oleaga¸ qui a més a més de publicar diversos discos al seu nom, ha col·laborat amb innombrables grups i porta anys tocant a la banda de Ruper Ordorika. Precisament Jon Piris acompanyà al solista basc en la gira en format duet del disc Memoriarem Mapan.

Acabem doncs el projecte i programa amb el darrer tema de 9 que n’hi ha, i tots d’una qualitat  contrastada i diversitat evidenciada fins ara. El tema ara és del baterista Hasier Oleaga i és el més viu del projecte, cosa que sempre fem sempre que podem. El tema es diu...

8.- Ezer Larririk         (H. Oleaga)               5m21s

Doncs si el baterista né's el compositor, ja és prou normal que sigui ell que l’hagi volgut començar. I tot hi haver alguns canvis rítmics, el swing es manté vital durant tot el tema. La melodia córrer a càrrec del solista dels vents, ara també amb el tenor, encabint-s’he en el seu solo de manera ininterrompuda després de la curta melodia inicial. El potent swing marcat de nou pel “walking” del contrabaixista de la mà del magnífic baterista acompanya el solo de Izarra al tenor, després del qual, el contrabaixista fa el seu ben recolzat per un xarles magnífic. Al final, melodia a càrrec del tenor conjuntament amb el contrabaixista i així acabar-lo delicadament. Magnífic projecte de nou temes dels quals n’hem posat menys de la meitat i que us recomano mireu d’aconseguir entrant a la web de errabaljazz.

El projecte promogut principalment per Piris, vol ser un punt d’encontre on poder interpretar música escrita pels seus components, inicialment en el terreny de la música purament instrumental, amb ganes més endavant, de col·laborar en d’altres àmbits. Per tant, aquest primer treball, enregistrat a l’Estudio Pottoko de Beasain de la mà del tècnic Fredi Peláez, recull cinc peces creades per Piris i dues de Oleaga. Les composicions són només el punt de partida, car al incloure-les al grup, discorren pels desconeguts camins de la improvisació. També trobarem algunes versions com el tema de Ennio Morricone “Here is You”, i la tradicional “Birjiña Maite”, amb la intenció d’aportar noves visions de sons que per alguna raó provenen del passat.

Doncs nosaltres acabem el programa d’avui amb el projecte del Julián Sánchez anomenat...
Però abans deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.


“ONE TWO FREE FALL”
Julián Sánchez, Luz Prado, Juan Masana, Javier del Barco

Editat per Underpool        UNDP-024
Enregistrat, mesclat i masteritzat per Curro Urera el juliol de 2016 als Estudios Trafalgar

Julián Sánchez, trompeta, fiscorn i percussions
Luz Prado, violí, efectes, veu i percussions
Juan Masana, contrabaix
Javier del Barco, bateria

Música composta i arranjada per Julián Sánchez, excepte dos temes encabits en el seu “Loves”.

Vegem què ens diuen des de Underpool....

One Two Free Fall és una nova proposta del trompetista Julián Sánchez coliderada amb la violinista Luz Prado, el contrabaixista Juan Masana i el bateria Javier del Barco. Una formació que uneix la frescor i maduresa artística pròpies a un projecte que troba en la improvisació i l'estètica del free jazz la seu principal i el vehicle d'expressió. Ornette Coleman, Eric Doplhy, Sun Ra, Roland Kirk i tants altres referents de l'avant-garde i la improvisació lliure han servit com a punt de partida a un quartet que signa música original i que no s'estableix, sinó que troba en la incertesa la seva pròpia naturalesa.

El so conjunt de trompeta i violí ofereixen una àmplia i atractiva sonoritat que trasllada l'oient a l'àmbit de la música contemporània. Al costat d'això i en equilibri estètic, contrabaix i bateria provoquen que floreixin la dansa i el ball en les seves melodies. Una proposta protagonitzada per quatre músics amb trajectòria, maduresa i experiència; una innovadora unió que busca un espai comú on les respostes es construeixen en comunió amb el públic, en el moment, a través d'ells.

Doncs som-hi amb aquesta música que s’allunya un mica de la què hem escoltat fins ara, i ho farem amb el tema de Sánchez..

2.- Marmeládov        (J. Sánchez)              7m58s

Doncs ja vegeu quina passada de tema. Han acabat suament i de la mateixa manera que l’han començat, però és que entremig ha passat de tot. Les melodies del tema, a duet amb trompeta i violí, han aparegut a la vegada que la rítmica. Una música inquietant, rica en matisos i sorprenent per la seva musicalitat. Acabeu d’escoltar a un dels millors metalls daurats peninsulars, al malagueny Julián Sánchez, magnífic com sempre. Si a la tècnica sorprenent, li afegim la capacitat que ha demostrat com a compositor, doncs convindreu amb mi que és un tros de músic. Tenim la sort que ens visita força sovint i sempre que podem l’anem a veure. Les darreres vegades al Jamboree amb el seu quartet i a trio amb l’Iván González i Pol Padró, tres trompetistes sols, al Sinestesia. Un treball aquest on la violinista aporta una increïble i moderna sonoritat a la vegada que magnífica tècnica. El domini de l’instrument és total, i la seva aportació a la música de Sánchez la fa insubstituïble. Entremig, els sons que entre tots aporten pel que fa a les percussions, fent pinya amb el gran baterista Javier del Barco, al qual vam poder veure també a ala sala Sinestesia.

I després d’aquesta meravella que segur us haurà impressionat, seguim amb un tema força sorprenent....

7.- Love in Outer Space      (Sun Ra)        4m37s

I ja vegeu quina insistència la del lick del contrabaixista Juan Masana, la qual ha servit per “vestir” les poques músiques melòdiques que han escrit els seus companys per sobre d’una estructura rítmica permanent, on el concepte “avant-garde” hi és de manera fefaent. La simplicitat, la senzillesa també pot ser agradable, i amb la persistència rítmica encara més. El so de la trompeta amb sordina barrejada amb el so del violí, entremig dels sons de la base rítmica, realment et van situant en una esfera meditativa, com si d’un determinat “mantra” es tractés. Els elements percudius participen amb joia d’aquesta mescla sonora i rítmica. Un tema de Sun Ra que va fer en la seva època Solar i un dels més assequibles i que Sun Ra va interpretar amb tota una colla de músics, una vertadera big band, vaja la Solar Arkestra a un tempo una mica més viu, tot i que no massa.


Seguim amb la música del Julián i ara ho farem “poc a poc” amb el tema ple de swing anomenat...

3.- Poco a poco        (J. Sánchez)              4m56s

I quina delícia de composició, amb el ritme tant ben marcat per contrabaix i bateria, el primer amb un “leit motiv” evident que repeteix sense parar, mentre que el bateria l’acompanya marcant-lo i de quina manera. La melodia del tema a càrrec del compositor malagueny i insigne trompetista és força enganxosa, i més encara quan ens n’adonem com executen el “pont” amb el canvi harmònic, preciós, pont i carretera...ha. Sense que ens n’hàgim adonat, Julián s’ha enfrascat en el seu magnífic solo, mentre que Luz col·labora a base d’efectes i percussions diverses. I sempre la permanent i persistent base rítmica no para d’insistir amb el ritme, que de ben segur a més d’una i un el farà ballar.

I ja acabem el programa però...

Abans però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

I ja per acabar el projecte del Julián i companys, a la vegada que acabar el cinquè programa de la temporada 17-18, us convido a escoltar el magnífic i molt viu tema d’aquest gran trompetista i compositor malagueny anomenat, recordeu el seu nom per quan vingui a casa nostra a tocar, Julián Sánchez, el tema doncs es diu...

5.- A Pigue D            (J. Sánchez)              5m53s

Doncs amb aquest impressionant tema, ens n’anem anat a Pique de debò. Després de l’impressionant inici a tot drap, i encara mantenint el tempo, les músiques s’han calmat una mica i per no massa temps. Creació estilística d’alt nivell, amb tota la modernitat possible, car no oblidem que Julián Sánchez és un dels més eclèctics músics del moment, participant en projectes càlids a ritmes cubans com el “Tumbando a Monk” que també hem posat en aquest programa, però també assidu a les manifestacions del més Free Jazz com el projecte de l’Ivan González, “Memoria Uno”, on la lliure improvisació i les “conduccions” són la clau de volta. Javier del Barco ens ha mostrat el concepte que ell té d’una improvisació avant-garde amb la bateria. La mestria dels solistes l’hem tornat a constatar en aquest magnífic i potent tema encabit tema i projecte dins del Jazz Contemporani. Una meravella.

Bé, doncs ja hem acabat el programa d’avui i espero que us hagi agradat la  proposta, que ja vegeu que cada setmana és diferent, però el que no canvia és la qualitat dels músics. La creació és infinita en tots els aspectes de l’art, i en l’art que ens toca, el musical, és més que evident. Primer amb la música més dolça, però també encabida en la més rabiosa actualitat, del projecte anomenat TRIZAK per acabar amb aquest One Two Free Fall. Espero que hàgiu gaudit de la música d’avui, i ja vegeu com les gastem en aquest programa. Música diversa, perquè sapigueu què és el que es cou en aquest moment, en aquets temps, i com vam fer la setmana passada, amb la música de sempre, la del Jazz Modern del segle passat. La setmana vinent serà també diferent. Com ha de ser.

Ara sí que ja marxem però us volia agrair abans la vostra presència aquí o al blog del programa que ja sabeu què és jazzclubdenit.blogspot.com.es, i acomiadar-me, jo Miquel Tuset i Mallol qui ha realitzat el programa, escollit les músiques i explicat interessos comuns, us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |