Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs ja hi tornem amb un programa dedicat a Fresh Sound Records i ho farem com sempre amb dos projectes de la secció New Talent per acabar amb un vinil digitalitzat en primera escolta per qui us parla. Les músiques que escoltareu primer seran les més pausades però també molt modernes del projecte “Second Stream” amb Yago Vázquez,  Jeff Hirshfield i Scott Lee. Seguirem amb més trempera amb el projecte de Oriol Vallès i Joan Casares acompanyats de mestres com Perico Sambeat i Toni Belenguer en el seu “Smack 7 Dab”, per acabar amb un vinil de 180gr de la sèrie Jazz Workshop de la mateixa editorial mare amb Pepper Adams plays the compositions of Charles Mingus.

Abans però dir-vos que aquest divendres 23 de febrer tindrem el concert gratuït organitzat per Jazz Club La Vicentina i patrocinat per l’ajuntament de Sant Vicenç dels Horts amb el magnífic projecte de Xavier Casellas Quartet, amb Xavier Casellas, veu; Albert Bover, piano; Manel Fortià, contrabaix i Carlos Falanga, bateria. Una formació de luxe amb la qual podrem gaudir al Molí dels Frares a partir de les 21h30m del divendres 23. Sereu molt ben vinguts.

Doncs....Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Comencem doncs amb aquesta delícia de disc, que per començar anirà molt bé, que ja anirem agafant trempera. El projecte de...


“SECOND STREAM”
Yago Vázquez-Jeff Hirshfield-Scott Lee

Editat per Fresh Sound New Talent                FSNT 514
Gravat per Mike Marciano a Systems Two Studios, Brooklyn, Nova York, el 12 de maig de 2016
Mesclat i masteritzat per Katsuhiko Naito a Avatar Studios, Nova York.

Produït per Yago Vázquez, Scott Lee i Jeff Hirshfield
Productor executiu: Jordi Pujol

Yago Vázquez, piano
Scott Lee, contrabaix
Jeff Hirshfield, bateria

Veiem abans de començar qui és aquest pianista....

Yago Vázquez és un pianista d'Espanya amb seu a Nova York. Va estudiar al Conservatori Superior de Música de Vigo, SPJ Pontevedra i Estudio, Escola de Música (Espanya). Es va traslladar a Nova York el 2008 per a estudiar a The New School for Jazz and Contemporary Music on es va graduar amb honors el 2010. Ha fet gires per tocar en festivals de jazz a Suïssa, Alemanya, Espanya, Portugal, Anglaterra, Estats Units, Corea del Sud, Guatemala, Mèxic, Salvador, Hondures, Nicaragua, Costa Rica, Xile, entre d'altres. Ha tocat en els clubs de jazz més prestigiosos de Nova York (Blue Note, Smalls Jazz Club, Jazz Gallery, Jazz at Lincoln Center, The Jazz Standard, Cornelia Street Cafe, etc.).

Bé doncs, comencem amb les seves músiques, que no només són les d’ell, sinó que el projecte està compost per temes de tots ells. Escoltem doncs el primer tema d’aquest magnífic trio, el segon track del disc, compost pel contrabaixista Scott Lee, anomenat....

2.- Cue Ball              (S. Lee)                     6m23s

 Doncs ja heu pogut escoltar el concepte modern de la composició, i la manera minimalista de la interpretació del pianista Vázquez. Una música molt agradable d’escoltar, on la modernitat de la melodia i improvisacions és força ben assumible per a tothom. La calidesa del pianista és també evident i així és que ho hem escoltat en la seva impro. La base rítmica està immensa donant-li el suport necessari per a la seva perfecte execució solista. El contrabaixista, i potser perquè és el seu tema, sembla tenir més preponderància que el company baterista. Tot i això, aquest, sense fer massa escarafalls hi és i així és que fa anar la màquina rítmica a un bon tempo, tot i que força delicat. Ja a les acaballes, el compositor també ha desenvolupat el seu solo d’una manera força brillant, amb alguns moments excepcionals. Després, denou el tema i ja arriben al final.

Yago Vázquez ha estat presentat en més de 30 àlbums i ha actuat amb músics com Reggie Workman, Billy Harper, Jesse Davis, Jamie Baum, Gilad Hekselman, Joe Martin, Ingrid Jensen i Brad Shepik, entre molts altres. Yago ha editat un àlbum com a líder, "Chorale" (Free Code Jazz Records 2011) amb Logan Richardson, Aidan Carroll i Tommy Crane. És membre de "Stream", un projecte de trio que co-condueix amb el baixista Scott Lee i el baterista Jeff Hirshfield. "Stream" i "Second Stream" editats per Fresh Sound New Talent. Aquest darrer el que esteu escoltant.

Abans però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

De fet, les músiques compostes per aquest jove pianista són les més dolces i delicades no exemptes de ritme, com per exemple en aquest tema seu anomenat....

9.- Basses Loaded              (Y. Vázquez)                        5m38s

Un tema, ja ho heu escoltat, farcit de classicisme, quasi romanticisme, car sembla ser aquest el vessant melòdic on s’hi troba més bé. Això ha canviat ben aviat, car, una vegada feta l’exposició dels tema, l’autor ha començat amb la improvisació i ben moderna que l’ha fet sense oblidar els records al món clàssic. Una barreja melòdica i harmònica de dos mons que cassen ben bé, ja ho heu pogut escoltar. Fins i tot, el solo del contrabaixista ha començat amb aquest tarannà melòdic i així s’ha anat desenvolupant mica a mica ja per camins més moderns. Una conjunció perfecta la d’aquets tres músics ja amb un parell de projectes editats i que deuen haver tocat infinitat de vegades junts, presentant-los. Un tema que ha acabat tot i pujant una escala, i no de cargol.


I encara podem escoltar una mica més de música, i ho farem amb el tema també de Yago Vázquez, anomenat...

4.- Suyai        (Y. Vázquez)                        4m18s

Ja heu pogut escoltar quina delicadesa de tema, sobretot en la melodia inicial. Després el tema ha anat derivant cap a camins moderns però sempre, i de moment, encabits en una modernitat assequible. Però ai las, les coses canviaran ben aviat, car el projecte abasta estructures més modernes que podreu escoltar i així tenir una perspectiva força més amplia del projecte. El tema, la melodia, ja ho heu pogut escoltar, és preciosa i el líder l’ha iniciada i quasi sense avisar, ell mateix s’ha embrancat en la improvisació, i així mateix, sense avisar és que ha tornat al tema i arribat al final, ell solet, quin paio. És clar, que tot i que no es noten, els dos companys hi són i de quina manera. Mantenir la pulsió rítmica és el que fan aquest parell de mestres, i de quina manera més sobria i elegant que ho fan, que ho fan tots tres. Aquest, podríem dir que és un trio elegant, que fa una música elegant, a vegades amb espurnes properes del món clàssic. Preciós tema del Yago.

I acabem el projecte  d’aquest trio de cracs amb un altre tema també del contrabaixista Scott Lee anomenat....

6.- Displaced                        (S. Lee)                     6m33s

I quin bon tema que acabem d’escoltar....sembla que aquesta és la vena compositiva del contrabaixista Lee. Una barreja en aquest tema de ritmes trencats i melodies, amb canvis rítmics magnífics. Un tema que sembla fer una passa endavant respecte els dos anteriors pel que fa a la seva concepció, estructura i finalment, desenvolupament de solos, i així ens ho ha mostrat aquest pianista tant delicat, en Yago Vázquez. Un magnífic i potent solo, amb moments de clímax ben acompanyat pels seus dos companys. Quan la delicadesa ha tornat, ha estat el compositor qui la omplert de calidesa amb el seu magnífic solo a contrabaix. Mai però l’han deixat sol, i així és que tots tres han continuat plegats. Al final, la irrupció del pianista i amb els altres dos, han encarat el final del tema acabant-lo de cop.

I per acabar us posaré al blog l’enllaç al web del disc a freshsoundnewtalent


I nosaltres seguim però......deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

I seguim amb una mica més trempera amb el projecte farcit de Hard Bop dels nostres joves amics Oriol Vallès i Joan Casares, anomenat...


“SMACK 7 DAB”
Oriol Vallès i Joan Casares

Editat per Fresh Sound New Talent    FSNT 1006
Enregistrat per Jaume Figueres a Estudis Ground, Girona, Espanya, els dies 3 i 4 de juliol de 2016
Mesclat i masteritzat per Quim Puigtió 'Kato'
Produït per Oriol Vallès i Joan Casares
Productor executiu: Jordi Pujol

Oriol Vallès, trompeta
Joan Casares, bateria
Lluc Casares, saxo tenor
Joel González, piano
Pau Sala, contrabaix.
Convidats: Perico Sambeat, saxo alto a les pistes 3,4,6; Toni Belenguer, trombó a les pistes 3,4,6 i Hugo Astudillo, veu i saxó alt a la pista 9.

Aquest és el segon disc editat d’aquest parell de joves cracs, als quals hem vist créixer en tots els aspectes, vital i musical, i deu n’hi do quina maduresa que han conquerit a base de tenir-ho clar i moltes ganes de treballar, i per descomptat, talent, molt de talent. Allò que diem: t’ho has de creure, i has de seguir el teu camí passi el que passi. He parlat algunes vegades d’aquests nois en aquest programa i avui ho tornaré a fer però en menor magnitud i sí que us posaré algun enllaç pels qui vulgueu saber-ne més. Un projecte amb nou temes i que dius, i ara quin no poso. Problema gran. Tots tenen una trempera extraordinària si exceptuem el tema compost a mitges entre Vallès i Hugo Astudillo, aquest darrer un mestre del saxo alto i un Hip Hopper d’allò més potent, el curtet i preciós tema del Joan Casres dedicat al “Smalls’” anomenat “Smalls’ Special”, i la preciosa balada composta per Oriol Vallès i que ara us posaré anomenada....

6.- Nostàlgia             (O.Vallès)                  7m16s

Una preciosa balada de l’Oriol amb un Toni Belenguer a la melodia  i amb trombó, i subtilesa exquisida per a començar aquest projecte, i també amb la preciosa sonoritat d’un altre mestre, el gran Perico Sambeat. L’Oriol és qui ha acabat el tema per deixar pas al solo, magnífic i delicat del gran trombonista Belenguer, un dels millors exponents d’aquest instrument, amb un domini total de l’afinació i llenguatge jazzístic. I quin tros de mestre en Toni, el qual també participa en els projectes del Joan Chamorro i en molts més. Després del solo, fan una mena de riff recurrent tots plegats, amb sotragades rítmiques incloses com a motiu principal del tema i seguir amb el solo del compositor, curtet solo per acabar el tema tots plegats. Una preciosa balada a tempo súper slow, i per tant, de difícil execució sobretot pels vents i la seva respiració i afinació. Però, què carall, aquí, joves i grans, són tots uns cracs en els seus instruments respectius. Una preciositat de l’Oriol per a començar el projecte d’aquest parell ed joves.

I el setembre de 2017,en Mark Gardner de Jazz Journal Magazine ens va dir això...

"El saxofonista Sambeat és l'únic nom familiar (internacionalment parlant) d'aquest grup de hard boppers catalans, però tots ells estan a un nivell extraordinari tot i que els líders nominals són el trompetista Vallès i el baterista Casares. La música carnosa, de la millor forma dels Jazz Messengers, ve totalment de dins del grup i està perfectament adequada per a millorar els passatges de conjunt entre i darrere dels solos. Vallès és un trompetista vigorós que exhibeix la influència indiscutible de Freddie Hubbard. El quintet bàsic es complementa amb diversos temes de Perico Sambeat i el trombonista Toni Belenguer.

Seguim amb una mica més de trempera amb el tema de Joan Casares anomenat...

7.- Rita’s Strut          (J. Casares)              5m00s

Doncs i quin tema més així com en l’ona Horace Silver, una mica funky però amb canvis diversos, magnífics. En Pau Sala al contrabaix ha iniciat el seu solo, melòdic, i seguint perfectament l’estructura harmònica de manera comprensible per a tots nosaltres. El swing ha aparegut, a vegades, a moments, i això ha passat en el solo de l’Oriol. La potència solista i velocitat d’interpretació l’hem gaudit amb el Lluc Casares en un projecte enregistrat de fa dos anys. Com deuen tocar tots ells ara mateix. La melodia principal ha tornat després d’un solet curtet del Jöel González al piano i després l’han acabat.

Seguint amb el comentari de Mark Gardner.....
Una característica de la banda és l'estreta unió fins i tot en una peça més lenta com “Nostalgia” (res a veure amb la composició de Tadd Dameron, tot i que la cadència d’acords són bastant Dameronians). “Raval Hip Attitude” pren algunes frases del tema “Buttons and Bows” de Jay Livingstone, això diu ell, mentre que “Rita's Strut”, que acabem d’escoltar, té més que un toc de l’Horace Silver. Les interpretacions estan ben realitzades i als músics se’ls hi ha assignat un espai adequat per als seus solos. Aquests músics han estudiat en profunditat el llegat substancial del Hard Bop, portant aquest coneixement i l'esperit que l'informa a la seva pròpia manera i mantenint la tradició viva mentre ja hem vist de quina manera la van actualitzant. Si ho escoltéssim amb els ulls embenats, aquesta música enganyaria a qualsevol pensant que es tracta d'una formació de Jazz contemporani de Nova York, així és que són tan bons. Val la pena escoltar com aquests músics desenvolupen les seves habilitats...i al final ens recorda que amb el tema rapper final cantat i tocat al saxo alto per Hugo Astudillo, aquests joves músics clouen aquest magnífic projecte....Mark Gardner dixit.


recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

Una mica més de trempera ara amb el tema de l’Oriol mena de record  a una mala nit del Lluc anomenat...

8.- Lluc’s Nightmare           (O. Vallès)                 7m10s

I quina mala nit devia passar el Lluc, ha..ha...No tant, no tant. Un altre tema marcat per canvis rítmics diversos i melodies entremaliades que han deixat pas al Lluc amb el seu tenor i magnífic solo. La tècnica d’aquest jove músic estava en el moment de l’enregistrament a un gran nivell, i aquesta tècnica i gust interpretatiu es fan grans a passes de gegant, i enguany encara més havent pogut entrar a la súper prestigiosa escola de música de  New York, la Julliard School of Music. Al mateix lloc que Miles Davis i gent certament privilegiada econòmicament, aleshores i segurament que també ara, només podien anar-hi. En Lluc hi és per mèrits propis i segurament becat, la qual cosa ens situa on és el nivell musical d’aquest jove crac que encara no en té 30, ni 29, ni 27...ni... El compositor i trompetista, també estant-se ara mateix a New York en una altra prestigiosa escola, l’ha seguit amb el seu brillant solo. El llenguatge i tècnica d’aquest noi de Terrassa és impressionant. I és que aquests nois són el present del Jazz que es fa a casa nostra, i són també el futur. Uns músics que han passat pel Jazz Club La Vicentina en formats diferents i que ho seguiran fent. Jöel al piano, també ha brillat, i és que el so del seu piano és així mateix, brillant, de la mateixa manera que ho és la seva interpretació. Magnífic el Jöel González també. Després, tots plegats, encarant el tema i dirigint-se cap el final. I quina trempera.

Us voldria dir que penjaré al blog l’enllaç a la web del disc de FSNT:


I acabarem ja a tope de swing amb un tema del Joan Casares, on també hi participen aquests dos mestres valencians, en el tema anomenat...

4.- The Ero of Today           (J. Casares)              5m48s

Doncs i quina canya de tema, tot i els inicis delicats gràcies al “Rodhes” del Jöel. Però és que ben aviat, el tema s’ha anat desenvolupant amb una energia magnífica. Un altre tema on hem comptat amb la col·laboració de Perico Sambeat i Toni Belenguer. El primer ha iniciat els solos, i de quina manera més magistral ho ha fet. I quina més bona composició del Joan Casares, ara en l’ona Jazz Messengers. El swing ha aparegut amb el trombó del Toni Belenguer, mestre ell de totes les “vares”, i més la del seu trombó. Magnífic solo i demostració de velocitat interpretativa increïble, no endebades és un dels millors trombonistes de l’escena espanyola, entre d’altre com Carlos Martín, Josep Tutusaus i alguns més. El “Rhodes” que no sé si Fender del Jöel ha sonat d’aquella manera tan característica i que tan ens recorda els anys 70s on gent com Keith Jarret, Chick Corea, Joe Zawinul i d’altres el varen introduir en el món del Jazz-Rock i Fusió que aleshores es feia amb Miles Davis com a catalitzador i Weather Report seguint-li els passos. Un tema viu, que per acabar el projecte del Joan i Oriol ens va la mar de bé, però nosaltres encara seguim però abans dir-vos que.....

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

I nosaltres acabarem ja el programa amb el vinil de 180 grams digitalitzat en primera escolta del gran Pepper Adams anomenat...


“PEPPER ADAMS Plays The Compositions of CHARLES MINGUS”

Enregistrat el 9 i 12 de setembre de 1963 a New York
Teddy Charles Productor
Reeditat per Jazz Workshops               JW-018
Productor executiu Jordi Pujol

Pepper Adams, saxo baríton
Charles McPherson, saxò alt
Bennie Powell, trombó
Bob Cranshaw, contrabaix
Dannie Richmond, bateria

Artistes convidats:
Zoot Sims, Saxo tenor
Paul Chambers, contrabaix
Hank Jones, piano
Thad Jones, Trompeta

Aquest és un projecte enregistrat en dos dies i per tant amb diferents músics, així és que dels nou temes enregistrats, sis es van fer en octet i els altres tres  en quintet.

Charles Mingus Jr. (22 d'abril de 1922 - 5 de gener de 1979) va ser un contrabaixista nord-americà de jazz, pianista, compositor i bandleader. Les seves composicions van conservar la sensació calenta i emotiva d'un hard bop, dibuixant en gran mesura la música gospel negra i el blues, mentre que de vegades contenien elements de Third Stream, free jazz i música clàssica. Una vegada va citar Duke Ellington i l'església com les seves principals influències.

El músic que escoltarem i qui va preparar aquest homenatge a Mingus és un músic blanc, Pepper Adams. I això ho especifico perquè quan va aparèixer en escena, ningú es podia creure que aquell so fos obtingut per un músic blanc. Abans d’aquest disc, Adams ja havia format part de la banda de Mingus i quan va realitzar aquest disc, l’insigne compositor i contrabaixista estava a dalt de tot del reconeixement mundial per la seva música. Voldria fer esment que aleshores Eric Dolphy encara formava part de la seva banda.

Escoltem ja el primer tema que us proposo d’un projecte encabit en el Hard Bop més autèntic, i darrer tall de la cara B, tema anomenat....

B4.- Strollin’ Honis             (Ch. Mingus)                        5m29s

Doncs alguns ja haureu relacionat aquest tema amb el “Nostalgia in Times Square”, la melodia del qual ha sonat clarament després de la intro delicada que no ens pressuposa la música que escoltaríem després, han encetat el tema a tot swing. I sí, és això el que escoltareu ara i fins que s’acabi el programa. Swing, Bop i Blues, o sigui Hard Bop, sense oblidar el Gospel, tan arrelat a la música de Mingus. Després de la referència al “N.T.S”, el mateix líder ens ha mostrat el seu llenguatge al saxo baríton, magnífic i no gaire valorat aleshores pel gran públic per la allargassada ombra de Gerry Mulligan.
Gran solo del líder a partir del qual Thad Jones a la trompeta ens mostra la nitidesa del seu so. Una formació a quintet en aquest, un dels sis temes que he comentat abans, i amb el seu germà Hank Jones amb un nítid solo al piano. I amb una base rítmica amb Paul Chambers i Danny Richman.

Adams va néixer a Michigan el 1930 i ens va deixar el 1986 a New York. Va ser un saxo baríton de Hard Bop, amb una sonoritat dura i ferma, plenament fidel a la considerada normal de l’instrument. Parkerià d’arrel, Adams és també un músic flexible que pot ser tan sensible com tècnic i imperturbable. Sense Mulligan, hauria estat el saxo baríton de referència del jazz modern. Va participar a la Guerra de Corea. En tornar, va tocar amb Stan Kenton, Benny Goodman i formar el seu quintet amb Donald Byrd, Bobby Timmons i Elvin Jones. Després hi participaria Herbie Hancock, amb Timmons  amb els Jazz Messengers.

Seguim amb un altre magnífic  conegut tema, primer tall de la cara A, amb una història de segregació al darrera. Ja sabeu que Mingus va ser un activista ferm contra la segregació i aquest tema en va ser un exemple, arranjat per Thad Jones n’és un exemple, el conegut...

A1.- Fables of Faubus       (Ch. Mingus)                        4m23s

Una melodia llarga, un tema amb una estructura força complexa, amb la melodia ben reconeguda i un canvi a la B, al pont, magnífic. Hank Jones és qui ha enllaçat el seu piano amb la segona part del tema a tempo fast, després de nou la A i el pont, per a iniciar el seu solo, magnífic, el líder al saxo baríton. Fables of Faubus és un tema compost per Charles Mingus, una de les obres més explícitament polítiques de Mingus, tema escrit com a protesta directa contra el governador d'Arkansas, Orval E. Faubus qui va enviar la Guàrdia Nacional el 1957 per evitar la integració de nou adolescents afroamericans  a la Little Rock Central High School.

Adams va col·laborar amb Mingus des del 1962 al 1966, i posteriorment va formar un nou quintet amb Thad Jones, Roc Carter i Mel Lewis, d’on sorgiria la “Thad Jones-Mel Lewis Big Band” on hi participaria també Adams. Després va liderar el darrer enregistrament de Cannonball Adderley i va estar-se per Europa enregistrant amb diversos músics. El 1983 va enregistrar un dels seus millors discos amb Hank Jones i el aleshores jove Kenny Wheeler anomenat “Conjuration: Fat Tuesday Session”.


Seguim ara amb un altre tema ple de swing amb una magnífica intervenció de Paul Chambers en el tema....

A2.- Black Light       (Ch. Mingus)                        3m39s

En aquest magnífic arranjament de Adams i tema de Mingus, hem pogut escoltar de quina manera ha brillat Paul Chambers i que va ser com va enlluernar a Miles Davis anys abans i que el va permetre participar en multitud de projectes al més alt nivell. Ens na’adonem que mentre aquest fa el seu gran solo, Adams i Jones, saxo baríton i trompeta li fan una mena de “Comping” seguint l’harmonia enlloc del piano. Li segueix el pont, on Hank Jones s’esplaia al piano solo, per després el solo del seu germà, seguint l’ona del de tots estimat Clifford Brown. El líder també s’hi afegeix, magnífic en el seu so. Ambdós vents acaben el tema amb la melodia inicial.

Mingus va apostar per la improvisació col·lectiva, similar a les antigues desfilades de jazz de New Orleans, amb especial atenció a com cada membre de la banda havia d’interactuar amb el grup en general. A l'hora de crear les seves bandes, va mirar no només les habilitats dels músics disponibles, sinó també les seves personalitats. Molts músics van passar per les seves bandes i després van seguir amb una carrera personal impressionant. Va reclutar artistes talentosos i de vegades poc coneguts, als quals va utilitzar per muntar configuracions instrumentals no convencionals. Com a intèrpret, Mingus va ser un pioner en la tècnica del contrabaix, àmpliament reconegut com un dels intèrprets més proficients de l'instrument.

Doncs nosaltres acabem el projecte de Pepper Adams dedicat a la música de Charles Mingus amb el conegut tema...

A4.- Better Git It In Your Soul       (Ch. Mingus)                        4m03s

Magnífic tema, amb la formació completa amb Pepper Adams, Thad Jones, Bob Cranshaw, contrabaix, Hank Jones, Charles McPherson, saxo alto, Zoot Sims, saxo tenor, Bennie Powell, trombó i Danny Richman, qui va ser el magnífic bateria de les dues sessions. Tema aquest encabit en el disc “Mingus Ah Um” de Mingus i que aquest va realitzar per Columbia el 1959 on hi havia també el tema dedicat al feixista Faubus, i també "Goodbye Pork Pie Hat", dedicat a Lester Young qui malauradament havia traspassat. Magnífic disc per cert que en aquest programa vam posar ja fa molt, en un programa dedicat a aquest genial músic, Charles Mingus. Una melodia, la d’aquest tema que segurament molts haureu reconegut, típica, en podríem dir, del gran compositor i contrabaixista amb una magnífica petita banda. Hem pogut gaudir amb el primer solo del saxo tenor Zoot Sims, per seguir amb el magnífic del líder, mentre la resta de vents van fer els típics riffs acompanyant-lo. Thad Jones, en aquest disc recordant-nos a Clifford Brown de qui va ser-ne un fidel seguidor, tot i recordant que el nostre estimat Brownie va morir d’accident de cotxe el 1954.

Gairebé tan coneguda com la seva ambiciosa música va ser el temperament sovint temible de Mingus, que li va valer el sobrenom de "The Angry Man of Jazz". La seva negativa a comprometre la seva integritat musical va provocar moltes situacions brusques a l'escenari, exhortacions als músics i acomiadaments. A causa de la seva brillant escriptura per a grups de mida mitjana, i el seu servei i atenció a les possibilitats dels músics dels seus grups, Mingus sovint es considera hereu de Duke Ellington, per qui va expressar una gran admiració i amb qui va col·laborar en el disc “Money Jungle”. De fet, Dizzy Gillespie havia afirmat que Mingus li va recordar "un jove duc", citant el seu "geni organitzatiu" compartit. Les composicions de Mingus segueixen sent interpretades per músics contemporanis que van des de les bandes de repertori com la Mingus Big Band, la Mingus Dinasty i la Mingus Orquestra, fins als estudiants que interpreten les seves partitures i competeixen en el Charles Mingus High School Competition. Gunther Schuller va suggerir que Mingus es classifiqués entre els compositors americans més importants del jazz o del que sigui.

Doncs res més, això ha estat tot fins avui, en un altre programa dedicat a la música de Fresh Sound Records i us ho recordo de nou, primer amb dos projectes New Talent amb el “Second Stream” de Yago Vázquez-Jeff Hirshfield-Scott Lee, i després amb el magnífic projecte de Oriol Vallès-Joan Casares i el seu “Smack 7 Dab”, amb Sambeat i Belenguer i finalment acabant amb un vinil de 180gr digitalitzat en primera escolta per qui us parla editat per Jazz Workshop de la mateixa editorial mare, magnífic disc de Pepper Adams dedicat a la música de Charles Mingus amb tota una colla de grandíssims i reconeguts músics americans.

Abans d’acomiadar-me però dir-vos que aquest divendres 23 de febrer tindrem el concert gratuït organitzat per Jazz Club La Vicentina i patrocinat per l’ajuntament de Sant Vicenç dels Horts amb el magnífic projecte de Xavier Casellas Quartet, amb Xavier Casellas, veu; Albert Bover, piano; Manel Fortià, contrabaix i Carlos Falanga, bateria. Una formació de luxe amb la qual podrem gaudir al Molí dels Frares a partir de les 21h30m del divendres 23. Sereu molt ben vinguts.

Ara sí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa, jo Miquel Tuset i Mallol qui ha realitzat el programa, explicat interessos comuns i seleccionat les músiques, us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.



Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs avui hi tornem amb el Jazz Rock Progressiu amb les músiques de l’editorial americana MoonJune Records dirigida per l’amic Leonardo Pavkovic qui m’envia els discos ara des de la seu europea d’aquesta editorial. En alguns casos són els mateixos músics qui m’ho envien i així ha estat amb el disc de l’amic Dusan Jevtovic “Live at Home” també de Moonjune. Les altres aportacions vindran de Wingfield- Reeuter-Sirkis i el seu “Lighthouse” i el disc de Vantomme anomenat “Vegir”. Em fa il·lusió també afegir-hi un treball enregistrat en viu al Màgic el 1976 pel grup Carretera i Manta on hi tinc dos amics, en Francesc Martí i Josep-Maria Balanyà entre els músics i al Ferran Norverto com a Road Manager.

Però recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Abans de començar us voldria convidar al concert que Clara Peya farà a La Traska Truska de Molins de Rei el diumenge 18 de febrer a les 19h en un concert organitzat per Daltabaix.

Doncs som-hi amb el primer projecte d’un programa que promet molta “canya”, i és que aquest és un programa on la diversitat musical hi té tota la cabuda, i sempre recolzant les editorials que ens donen suport, en el cas d’avui la única que s’ha dedicat a editar música encabida en el Jazz-Rock-Progressiu i en alguns casos directament al Rock-Progressiu. La idea és posar-vos una mica de cada i en un proper programa posar l’altra mica de cadascun dels projectes.

Començarem amb el projecte dels meus amics Francesc Martí i Josep-Maria Balanyà i el seu grup, i en una reconversió a l’anomenat De Rodillas i vaig col·laborar com a tècnic de so i posteriorment amb una barreja de membres d’aquesta formació i alguns de Macromassa vam enregistrar un directe a l’antiga Orquídea de Gràcia el 1978. Doncs som-hi...


“EL DOLÇ OBLIT”
Carretera i Manta

Editat el 2014 per Francesc Martí
Enregistrat en directe al Màgic el 1076, Barcelona.
Remasteritzat digital per Josep Turdy i Valentí Adell a Vapor Studio, Sabadell, 2014.

Josep-María Balanyà, teclat Fender Rhodes
Francesc Martí, guitarra
Josep Gabizón, saxos
Josep Miquel Oca, baix elèctric
Joan Trillo, bateria  percussions
Ferran Norverto, road mànager
Arranjaments dels músics de Carretera i Manta

Escoltareu una música enregistrada en directe al local del Born, el conegut i “xapat” de fa algun temps, l’emblemàtic Màgic. Alguns potser recordareu també el Karma de la Plaça Reial, per descomptat també el Zeleste del llavors carrer Plateria i ara Argenteria.

Som-hi doncs amb la música de Carretera i Manta amb un molt bon tema i que serà l’únic, anomenat....

“Joan Parera”           (C. Manta)                 9m42s

Doncs poques paraules podem dir i si més no, hauran de ser emotives pel record i admiració de grups com ells, els quals van omplir d’il·lusions les nostres vides, aleshores d’homes joves amb tot el futur per davant havent mort el dictador el 75. La música, l’enregistrament amb un magnetòfon de bobina oberta que devia ser l’Akai del Cesc, i amb un parell de micros que tampoc devien ser uns Neumann, doncs ens ha de fer acceptar la manca de qualitat tot i que per a mi, deu n’hi do com sona, després d’aher-ho digitalitzat. Un bon tema encabit, com tot el projecte, en el Jazz-Rock-Progressiu del llunyà 1976. Tema a tempo mig amb un recurrent motiu principal encetat pel saxo baríton de Josep Gabizón que els serveix per a desenvolupar-lo ben aviat amb el solo del mateix músic, en Gabizón, bon solo, sí senyor. La suavitat del tema els permet crear sobre la base rítmica i així és que hem pogut escoltar la guitarra distorsionada de Francesc Martí  utilitzant els estris aleshores a l’abast dels guitarristes, com el Wha-Wha i demés. Francesc era aleshores una mena d’alter ego del nostre estimat Frank Zappa. Martí ha desenvolupat un potent solo farcit de la potència del directe. Josep-Maria Balanyà, ara músic encabit en la Lliure Improvisació vivint a Bèlgica i que sovint veiem en Home-Concerts a la seva casa de Ciutat Vella i havíem vist a 23 Robadors, ens ha ofert un molt bon solo amb el seu Fender Rhodes convenientment distorsionat, però amb un bon control de tot plegat alhora que creativitat a dojo. Al final, tornen a l’inici amb el motiu principal tocat pels tres solistes i acaben el magnífic tema després de més de nou minuts. Doncs deixem-los a ells i seguirem ara amb els discos de MoonJune Records...


Abans però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

Doncs ara seguim amb més canya i ho farem amb el projecte que varen enregistrar a la Casa Murada. El projecte s’anomena...


“LIGHTHOUSE”
Wingfield – Reuter – Sirkis

Editat per Moonjune Records               MJR 0088

Enregistrat en directe sense massa retocs per Jesús Rovira a La Casa Murada Studios, el 18 de febrer de 2016
Mesclat per Wingfield i Reuter
Productor executiu, Leonardo Pavkovic per a Moonjune Records

Mark Wingfield, guitarra
Markus Reuter, touch guitars AU8
Asaf Sirkis, bateria

En el disc es fan tota una sèrie d’agraïments a companys amics entre els quals Jesús Rovira, Dusan Jevtovic, Bernat Hernández, Xavi Reija, etc, i per descomptat també al bo del Leonardo.

Escoltem ja el primer tema d’aquesta formació, que va enregistrar la música que en aquell mateix s’estava improvisant sense res escrit, cosa que especifiquen en el disc. El tema es el primer track i es diu.....

1.- Zinc          (W. R. & S.)               7m37s

Doncs ja veieu que estem en plena evolució i amb aquest primer tema d’aquest magnífic trio de mestres d’aquest estil ens hem situat ja en aquest projecte totalment improvisat i que es va enregistrar en directe al mateix estudi en unes sessions que devien ser antològiques. El públic amic assistent, que n’hi va haver entre els quals els músics abans comentats, devien flipar literalment amb la música i l’atmosfera creada allà mateix. Màxima concentració de tothom. La potència de la formació és ben evident, amb un Sirkis a la bateria impressionant, alhora que en Reuter igualment. Mark Reuter toca una guitarra de 8 cordes dissenyada per ell mateix i que te un pickup magnètic per les 8 cordes i un de piezoelèctric per a cadascuna d’elles podent graduar-se de manera individual. Es toca com si toquessis un violoncel i amb les dues mans tocant les 8 cordes amb els dits sobre el mànec de la guitarra. Els efectes sonors són així doncs extraordinaris com heu pogut escoltar. I si parlem del gran guitarrista Wingfield doncs convindreu amb mi que està superb. 

I el Glenn Astarita ens diu des de All About Jazz....
Una vegada més, el cel és el límit d'aquests estimats artistes que executen composicions espontànies a l'estudi sense cap overdubb ni una gran edició. Es tracta bàsicament del pla de joc síncron dels músics i les interaccions intuïtives durant aquests temes ressonants i impactants, creuant gèneres o estilitzacions que es troben entre el rock progressiu de forma lliure i el jazz rock. Lighthouse segueix el projecte The Stone House (Moonjune, 2016), tot i que es va enregistrar primer, i compta amb el trio principal del gran guitarrista Mark Wingfield, el baixista Markus Reuter, que ha tocat amb Stick Men i Adrian Belew's Power Trio, i el baterista Asaf Sirkus que ho ha fet amb Tim Garland i The Inner Noise.

I també us dic ara que la informació detallada la trobareu al blog del programa..


I acabem amb un altre tema súper potent, i és que els temes d’aquesta nit són la majoria molt llargs i per tant en podrem posar un o dos de cada formació, també amb la idea que entreu al web de moonjunerecords.com i mireu d’adquirir-los també de manera digital. Escoltem doncs el segon track anomenat.....

7.- Surge       (W. R. & S.)               4m29s

Doncs amb aquest tema ens han fet recordar aspectes de la música de Jimmy Hendrix, salvant totes les distàncies, però sí, crec que és un clar homenatge al pioner en això de distorsionar el so de les guitarres, afegir-hi wha-wha i demés estris, aleshores prehistòrics. Magnífica demostració del guitarrista, el qual ens demostra el control total que té sobre pedals i demés catxarros. Alhora, és també un gran solista i investigador. Aquest disc és com un cop de puny als morros, cop de puny però musical. Un disc amb vuit temes alguns dels quals llargs com “Magnetic” amb 11minuts i “Ghost Lihgt” de més de 14. Una secció rítmica de dos, touch baix i bateria, ha aconseguit portar-nos a un límit de tensió i emoció rítmica impactants. Els inicis han estat esclatants sobretot amb la guitarra de Wingfield, imparable, així com la resta de companys, tots tres amb un punch increïble. En fi, un projecte potent, a les antípodes avui de la música de la setmana passada, però així és aquest programa. El fet de fer-lo temàtic evidencia la fermesa de la proposta i així és que, com que ja estaves avisat, hauràs tingut temps de baixar del tren i també de seguir-hi.

I avui més que mai, dir-vos que....
Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

Dir que aquesta banda és com un cop de puny musical seria un eufemisme. Juntament amb els motius d'improvisació artística ja comentats i un set-list que il·lumina imatges vives, reforçades per l'art de la portada de l'àlbum d’una gran onada que colpeja contra un vell poble mariner, les veus de la guitarra de Wingfield solen llançar intencions inesperades. Tot i això, es deu en part, a les seves notes que sembla facin mal gràcies al drive-sustain. També provoca un ambient del dia del judici final a través de la seva fraseologia poc ortodoxa,  on les veus de l’infern guien la seva trajectòria. Juntament amb la súper velocitat interpretativa i les implementacions d'enginyeria inversa, el trio es basa en el gust des del principi fins la fi, accelerant ritmes i diversos espectres de configuració sonora de manera periòdica.

Els patrons líquids de la guitarra tàctil de Reuter potencien els més greus   complementats amb els aspectes polirítmics de Sirkis i els sons plens de textures dels plats. A "Ghost Light" i altres temes, Wingfield utilitza la reverberació per emfatitzar els matisos d'altres móns mentre genera profunditat i convoca periòdicament una divina interferència de gèneres. El seu ús de l'EFX per fer veus en estèreo és una tàctica que afegeix un contorn polytonal a aquestes grans excursions musicals. La banda tendeix a executar paisatges sonors que es mouen enmig dels crescendos altament energitzats.

I seguim amb el projecte de Dominique Vantomme anomenat....


“VEGIR”
Vantomme

Editat per Moonjune Records   MJR 090
Enregistrat per Pascal Deweze a Studio Jezuz, Hoboken, Bèlgica, el 29 d'octubre de 2016.
Mesclat per Fritz Sunderman.
Masteritzat per Mark Wingfield.
Produït per DOMINIQUE VANTOMME

DOMINIQUE VANTOMME, Fender Rhodes Piano elèctric, Piano, Mini Moog, Mellotron
MICHEL DELVILLE, guitarra elèctrica
TONY LEVIN, baix elèctric, Stick Chapman
MAXIME LENSSENS, bateria

Totes les composicions són de Dominique Vantomme.


Ens tornem a trobar amb un altre instrument diferent dels més usuals, i aquest és l’Stick  que Emmet Chapman va dissenyar a mitjans dels anys 70s del segle passat. Instrument de 12 cordes que també es toca com un violoncel. La particularitat d’aquest és que el mànec té sis cordes de guitarra i sis cordes de baix, estant situades les més greus al mig i per tant, amb les corresponents al baix van de greus a agudes de dins cap a fora i doncs cap al teu cos, mentre que les corresponents a la guitarra tenen la posició normal, de dins cap a fora de més greus a agudes cap a fora del teu cos. Sembla que cada mà toca una part diferenciada, o baix o guitarra, i així és que també es toca sobre les cordes del mànec i per tant tocant com ho va inventar el gran guitarrista Stanley Jordan, ell però amb una guitarra diguem-ne que normal. L’Stick i també el comentat abans Touch AU8 es toquen doncs de la manera “tapping”.

Comencem amb la música d’aquest genial teclista amb el tema anomenat...

1.- Double Down     (D. Vantomme)        7m37s

Doncs ja heu vist de quina manera més delicada ha començat aquest tema i com poc a poc a anat derivant cap a camins més potents, car aquesta és la moguda musical que avui em pertoca proposar-vos. El baix elèctric, crec, bateria, teclat i guitarra estratosfèrica, s’enlairen per sobre el motiu principal marcat pel líder i teclista. Els canvis harmònics en aquest estil de música, el Jazz-Rock-Progressiu o també Fusió, no són tan grans a com en els temes de Jazz de per exemple Monk, però aquesta simplicitat en el context és la gràcia de tot plegat, aconseguint com una mena de “Mantra” que ben aviat s’impregna de tot el nostre cos. El so d’una altra galàxia de la guitarra de Melville ens corprèn, ell, per sobre les estructures musicals dels companys. D’aquest músic  per cert també li vam posar el seu treball en un programa anterior d’aquesta mateixa temporada. Un tema aquest amb un suport rítmic magnífic, amb el motiu principal també recurrent que permet al guitarrista volar cap al cel més alt en aquest el primer tema de Vantomme.

recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.


Dominique Vantomme de VANTOMME, és un pianista, teclista, compositor, líder de banda, educador i productor de música, igualment conegut pel seu treball amb molts esdeveniments europeus de pop i rock, i per ser professor de piano de jazz al Conservatori de Música de Kortrijk, Bèlgica. Aquest àlbum va néixer de les seves aventures nòmades: viatjar el 2016 per veure Stick Men, a Holanda, i reunir-se amb el Leonardo Pavlovic de MoonJune; poc després es va fer amic del llegendari baixista i stickista Tony Levin de King Crimson, Peter Gabriel i dels Stick Men. A la sessió d'estudi, que en breu va seguir, Dom i Tony es van unir al veterà artista de MoonJune, també de Bèlgica, Michel Delville (The Wrong Object; DouBt; Mass Machine), que va es va encarregar de la guitarra, i un altre músic belga, Maxime Lenssens, amb la feina de mantenir el tempo a la bateria.

I nosaltres acabem projecte i programa amb un altre tema impactant d’aquesta formació, anomenat....

4.- Playing Chess with Barney Rubble  (D. Vantomme)        8m55s

I de quina manera més decidida ha començat el tema, amb el baix o stick fent el motiu principal, melòdic i rítmic, sobre el qual es desenvoluparà tot plegat. La sonoritat  espacial del teclat a les mans del qual Dominique ens mostra el seu savoir faire, els sons obtinguts de la guitarra de Melville, la pulsió potent del baterista Maxime Lenssems, i per descomptat la sonoritat de l’Stick tocat pel gran Tony Levin, el qual per cert vindrà a casa nostra amb els Stick Men. Un tema amb diversos espais per a la calma sonora amb tempo mantingut la qual cosa també va bé.

L'espontaneïtat i la frescor d'aquesta formació es reflecteix en la manera igualment despreocupada en què es va desenvolupar la sessió. Partint d’alguns dibuixos musicals de Dominique Vantomme, la banda gaudeix d'una plena llibertat artística amb la participació de tots els membres en la seva millor forma i on la música resultant teixeix i fa camí a través de camins sense previ traçat d'una manera sorprenent i amb certesa! En la tradició de MoonJune, "Vegir" fa un polze a la convenció i mostra a aquests músics veterans experimentats al capdavant del seu joc: amb l'habilitat i la valentia per seguir els seus instints i, en el procés, permetre que la música la busqui i finalment capturi la seva pròpia forma. Et fa lliscar; et fa créixer; et trosseja; et devora! et manté en suspens i després explota!

I nosaltres seguim però......deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

I deixem aquest projecte i encararem ja el final del programa i ho farem amb el gran guitarrista serbi establert a casa nostra anomenat Dusan Jevtovic i el seu....


“LIVE AT HOME”
Dusan Jevtovic

Editat per SKC Kragujevac        CD009/2017
Enregistrat en directe per Mylos Markovic el 23 de desembre de 2016 a Decije Pozoriste, Kragujevac, Sèrbia.
Mesclat per Juan Pablo Alcaro a Buenos Aires, Argentina.
Produït per Dusan Jevtovic
Producció executiva de SKC
Distribució internacional de Moonjune Records    

Dusan Jevtovic, guitarra
Vasil Hadzimanov, teclats
Pera Krstajic, baix elèctric
Pedja Milutinovic, bateria

Nascut a Sèrbia a la fi dels anys setanta, Dusan Jevtovic va començar la seva educació musical escoltant la gran varietat de música que es podia escoltar a la ràdio nacional que era des del jazz americà i el rock dur britànic fins a la música tradicional sèrbia. Els seus pares li van comprar una guitarra als 12 anys, després de veure el mític guitarrista RM Tocak i el seu grup Smak en concert. Poc després, Dusan va formar la seva primera banda 'Trim', cridant ràpidament l’atenció del públic que va reconèixer als joves un talent inusual i una energia abundant evident en tots els espectacles.

Escoltem el primer d’aquest projecte anomenat.....

5.- Babe         (D. Jevtovic)             4m31s

Doncs amb una intro vocal amb clares arrels sèrbies ben aviat ens hem situat en el concepte musical d’aquest gran guitarrista i amic nostre, Dusan Jevtovic.
Coordinació rítmica total en un tema amb motiu principal recurrent que li ha servit per a desenvolupar-lo reiteradament i sense cap solo, car no és aquesta la qüestió ni sempre s’han de fer solos ens ha exposat clarament. Els càntics populars han aparegut entremig i també ja a les acaballes.

Avanç ràpid cap a 2003. Quan Dusan, després de molts èxits tocant en innombrables esdeveniments musicals locals i nacionals, va deixar la seva Sèrbia natal i es va traslladar a Barcelona, ​​on va completar els seus estudis de música moderna al prestigiós Conservatori del Liceu. Juntament amb els seus estudis, Dusan es va convertir ràpidament en un sideman molt demanat a l'escena musical espanyola, actuant en nombrosos festivals i gires amb el grup de fusió de jazz del baterista Xavi Reija, així com amb el popular cantautor Rafa Pons. Dusan també ha recorregut tot el món amb Rim Banna, un dels més famosos cantants àrabs. Com a músic de sessió d'estudi, Dusan ha gravat en àlbums editats per Satchmo Records, Batiendo Recordes, Vicious Records, L'Indi Records i altres editorials europees.

Acabem doncs el projecte de Dusan i programa amb el magnífic tema anomenat....

4.- New Pop             (D. Jevtovic)             9m00s

Doncs i què maco aquest tema amb una clara estructura AABBAA de 8 compassos cadascuna repetida una vegada més, a partir de la qual, el líder ha encetat  el seu magnífic solo seguint clarament el recorregut harmònic, i per això hem comptat amb els acords puntuals del teclista Vasil Hadzimanov, i ha estat ell mateix qui ha fet sonar aquest magnífic estri que té el so com un Rhodes, piano elèctric. Us recordo que del Dusan li he posat d’altres treballs seus i també del teclista Hadzimanov. El baixista Pera Krstajic també s’hi ha volgut afegir i així és que ha desenvolupat un bon solo i també amb un bon llenguatge, ara de tots plegats amb més jazz-rock-progressiu-fusió perquè així és com ho podríem definir i ho defineix des de Moonjune Records el nostre estimat Leonardo Pavkovic. Comentar-vos que tot i ser un directe, el so és clar i net i no se senten els sorolls típics i crits de la audiència, i només els aplaudiments al final de cada tema. Els solos del líder, tot i la palestra d’efectes i pedals diversos que va tenir al seu abast, no van estar dominats per alteracions sonores massa exagerades podent deixar la seva empremta “humana”, i ho dic entre cometes, de manera evident. Una formació compacte amb un tema espaterrant que per acabar el programa ens ha anat de les mil meravelles.


És un intèrpret  molt versàtil que abasta moltes àrees de la música, però és més conegut pel seu treball en el jazz modern / blues / rock. Dusan és conegut per la seva tasca com a improvisador i per la diversitat dels seus projectes musicals, així com pel seu ús de pedals d'efectes i dispositius bucles que donen a la seva música un so diferenciat. Com a líder, Dusan ha tingut una producció constant de música original. El seu disc debut "On The Edge" es va estrenar el setembre de 2009 a L'indi Music amb Sava Miletic, Rhodes, Bernat Hernández, baix elèctric i Xavi Reija, bateria. El 2013, l'energia de Dusan va estar dirigida al seu propi projecte. El seu primer debut internacional anomenat "Am I Walking Wrong" amb Bernat Hernandez, baix elèctric i Marko Djordjevic, bateria, i es va estrenar l'octubre de 2013 a Moonjune Records, Nova York. El 2015 Dusan va editar dos àlbums, Dusan Jevtovic LIVE i Random Abstract amb Xavi Reija a la bateria, nou projecte anomenat XaDu. Tots dos àlbums per Moonjune Records. Al juny de 2017, Dusan va editar un nou àlbum anomenat "No Answer", amb Vasil Hadzimanov al piano, Fender Rhodes i Mini Moog, i Asaf Sirkis a la bateria. L'àlbum es va editar a Moonjune Records, Nova York. Últimament, Dusan ha gravat amb Tony Levin, Gary Husband, Asaf Sirkis, Vasil Hadzimanov, Marko Djordjevic, Xavi Reija, Bernat Hernandez, Markus Router, etc. La recepta de la música, tal com ho descriu Dusan: una amalgama de la improvisació associat al jazz, juntament amb la sensibilitat del gran Jimmy Hendrix, amb el toc del folklore ètnic serbi, crea una barreja eclèctica que val la pena escoltar! Dusan està decidit a portar la seva música al món com un missatge d'esperit creatiu i bona voluntat. La seva brillant musicalitat serà el missatger que farà que la gent l’accepti amb entusiasme, amb oïdes obertes i cors càlids. Dusan continua residint a Barcelona!

Doncs ja hem acabat amb el programa d’avui. Espero que hàgiu gaudit amb la proposta, la d’avui, bastant canyera i encabida en el Jazz-Rock-Progressiu o la Fusió en les seves més diverses variants. Avui hem començat fent un homenatge a una companys i amics que van fer música allà pels anys 70s, Carretera i Manta i el seu disc “El Dolç Oblit” posant un magnífic tema de més de 9 minuts. Després hem gaudit amb el projecte de Wingfield – Reuter – Sirkis anomenat “Lighthouse”, hem seguit amb el de Vandamme anomenat “Vegir” i hem acabat amb el magnífic directe de Dusan Jevtovic anomenat “Live at Home”.

Abans d’acomiadar-me de tots vosaltres us voldria convidar al concert que Clara Peya farà a La Traska Truska de Molins de Rei el diumenge 16 de febrer a les 19h en un concert organitzat per Daltabaix.

Doncs ara sí, gràcies per ser-hi aquí o al programa, gràcies de nou a les editorials que ens cedeixen els seus discos, gràcies als músics que ens els fan arribar i ara jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui ha presentat, realitzat i seleccionat les músiques del programa us desitjo molt bona nit i molt bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú. 
Miquel Tuset i Mallol 

 

blogger templates |