Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2, aquí a Ràdio Abrera 107.9 , amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs aquesta setmana ja hi tornem amb un altre programa dedicat a la discogràfica de casa nostra Fresh Sound Records tot i dient-vos que, darrerament, va ser premiada, premiat el seu director i ànima Jordi Pujol Baulenas per l’Academie du Jazz de França per la reedició de la millor caixa de 2017, la del gran Lucky Thompson la qual podreu trobar a la web i que aquí mateix us posaré l’enllaç que penjaré al blog del programa.


Doncs pel que fa a la música, serà com us havia comentat alguna altra vegada, amb una primera part amb dos projectes de Fresh Sound New Talent i que seran els de la pianista Mara Rosenbloom Trio  i el seu “Praire Burn”, i el del també pianista Hans Köller anomenat “Heart and Soul” aquest darrer en formació de quartet. Acabarem el programa amb el vinil de 180grams editat per Jazz Workshops de la mateixa editorial mare, digitalitzat en primera escolta per qui us parla i que serà el magnífic disc de Yusef Lateef anomenat “The Centaur and the Phoenix”.

 I si haig de començar parlant d’alguna editorial, avui ho haig de fer de Fresh Sound Records, o sigui que......Deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

Doncs comencem ja amb la música i ho farem amb el primer projecte de la pianista americana anomenat...



“PRAIRIE BURN”
Mara Rosenbloom Trio

Editat per Fresh Sound New Talent    FSNT 510
Enregistrat per Max Ros l’11 de gener de 2016 a Systems Two, Brooklyn, N.York.
Mesclat i masteritzat per Joseph Branciforte
Produït per Mara Rosenbloom
Productor executiu Jordi Pujol

Mara Rosenbloom, piano
Sean Conly, contrabaix
Chad Taylor, bateria

Aquest és un projecte que es basa principalment en una mena de suite, “The Praire Burn Set” amb una introducció i quatre parts, música composada per aquesta magnífica pianista que alguna vegada hem vist al Jamboree. Hi ha després dos temes a piano solo, el primer fent-li un tribut a John Lee Hooker i el segon sobre un  conegut estàndard, el “There will never be another you”. D’ella mateixa ja li hem posat alguns dels seus discos en anteriors programes, magnífics i personals discos com aquest que esteu a punt d’escoltar. Es va enregistrar en una sola “presa de so” de 38 minuts, tot seguit. Tot i haver-hi quatre diferents composicions, ens inspiren un arc musical general i es poden escoltar una darrera l’altre sense interrupcions. Aquesta és una recomanació que he pogut llegir al web del disc i que posaré al blog del programa.


Som-hi...

6.- I Rolled and I Tumbled               (M. Rossenbloom)               5m43”

Doncs hem començat sense avisar, ha, i de quina manera més impressionant amb el Blues dedicat a John Lee Hooker i de quina manera més majestuosa ho ha fet, oi? Un tema a piano solo dedicat a un dels més grans del Blues, que a més a més, li deu tenir una admiració i estima especials, car com ell, n’hi ha alguns més. Un tema que es diu “Vaig rodar i vaig caure”, recordant la manera com aquells éssers varen estar tan maltractats per dir-ho suau. Un bon inici que no ens relacionarà la música que ara vindrà, car aquesta serà totalment diferent encabida en la més actual modernitat.

"A casa a Wisconsin un estiu de vacances de la universitat, la pianista de jazz Mara Rosenbloom va patir un accident d'autopista que gairebé va acabar amb la seva carrera quasi abans d'haver començat. Va ser colpejada per un camió que s'apropava que li va aixafar el colze esquerre. Els metges li van dir que mai més podria tocar el piano.

Però a mesura que es recuperava de la lesió, que la teràpia física no podia tractar, la pràctica del piano es convertí en el centre de la seva recuperació. "Crec que realment he solidificat la meva intenció de convertir-me en un músic", va dir. "És una mena de camí cap a casa la necessitat de treballar".

Escoltem ara la primera part d’aquesta mena de suite, anomenada...

2.- Red-Winged Blackbirds            (M. Rossenbloom)               8m11s

La melodia inicial no ens dóna pistes de com aniran els “trets” després de no massa temps. Delicada al principi, ben aviat s’ha anat reconvertint en un tema rítmic i marcat per les intervencions del baterista. La mateixa pulsió de la pianista és bàsicament percusiva. El contrabaix es mou per camins quasi aliens a la rítmica persistent de piano i bateria, ell omplin de música un espai lliure, d’aquesta “prada cremada”. La seqüència rítmica segueix a dojo amb una potència no massa usual per a un format a trio de piano, contrabaix i bateria. El contrabaix del final, és el mateix de l’inici del tema següent. Però ara vindrà.


Deu anys més tard, aquest treball està obtenint els seus fruits més que mai. La Sra. Rosenbloom, de 32 anys, ha publicat el seu tercer àlbum, "Prairie Burn", aquest que esteu escoltant, el qual és un enregistrament en format trio i una mena de provocació cansada i improvisació de grup. És la seva declaració més forta com a líder de banda i el seu esforç més indestructible com a pianista. Amb els seus patrons rítmics esfilagarsats i el flux esclatant, "Prairie Burn" connecta els paisatges del Mig Oest de la joventut de la Sra. Rosenbloom amb un aire de turbulència i risc. No només la insereix a la conversa, juntament amb els pesos pesants contemporanis de pianistes com Craig Taborn, Kris Davis i Matt Mitchell; també la vincula amb un ampli llinatge musical que ha proposat una relació entre el paisatge d'aquest país i la seva vida i experiència, a partir dels "Skies of America" ​​d'Ornette Coleman als enregistraments panoràmics de Joni Mitchell a mitjans anys setanta.

Doncs considerant que avui escoltarem temes de tres discos i que els d’aquesta pianista són llargs, haurem d’acabar amb la magnífica segona part d’aquesta suite, seguint amb el contrabaixista Conly, anomenada.....

3.- Turbulence           (M. Rosenbloom)                 10m44s

Doncs i quina magnífica composició i col·laboracions dels dos mestres que l’acompanyen, Sean Conly, contrabaix i Chad Taylor, bateria. Una esplèndida demostració de potència rítmica alhora que concepció estilística continuació evident del tema anterior, que tot i tenir un nom diferent i està senyalitzat com a tema diferent, l’escolta és continuada com hem explicat a l’inici. Ben bé sembla més una improvisació partint del concepte rítmic que no un tema escrit al, pentagrama. Algunes indicacions sempre hi són, però sembla ben bé una improvisació, magnífica per cert. El break a la meitat del tema ens ha situat en una altra situació, relaxada, però ha durat ben poc. Tot i això, la re-entré ha estat marcada sí pel baterista i la percusivitat de la pianista però ja a un tempo més calmat. Encarant el final, el tempo ha tornat al de l’inici, fins i tot quan ella ha encarat el piano solo i així ha arribat al final, amb el motiu principal, i ja al final, contrabaix i bateria s’hi ha afegit a plena turbulència, magnífica.

Des de l'estrena de l'àlbum a l'octubre, Rossenbloom ha començat a establir-se a l'ala esquerra de l'escena jazzística de Nova York on va actuar al costat del fabulós baixista avantguardista Henry Grimes al Centre Cultural i Educatiu Clemente Soto Vélez, al concert de cloenda de "Justícia És Compassió / No un Estat Policial", tres setmanes de música i poesia presentat per Arts for Art per culminar el cap de setmana d'inauguració de Donald J. Trump. A la primavera del 2017, el seu trio va fer el seu debut al Dizzy's Club Coca-Cola, un espai  del Jazz at Lincoln Center ".

Això va dir Giovanni Russonello el 20 de gener de 2017 per a The New York Times.

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Seguim nosaltres amb el següent projecte de Fresh Sound New Talent i ara ho fem amb el del també pianista Hans Köller anomenat....


“HEART AND SOUL”
Hans Köller

Editat per Fresh Sound New Talent    FSNT 513
Enregistrat per Dick Hammett el 15 de març de 2016 al Red Gables Studio, Londres.
Produït per Hans Köller
Productor executiu Jordi Pujol

Jogn O’Gallaguer, saxo alto
Hans Köller, piano
Percy Pursglove, contrabaix
Jeff Williams, bateria

Totes les composicions són de Hans Köller. Us poso al blog l’enllaç a la pàgina d’aquest disc...


Comencem ja amb la música d’aquest pianista alemany establert al Regne Unit amb un dels temes a tempo mig, deixant-nos les dues balades que hi ha. El tema es diu...

5.- Row Row Row Your Boat          (H. Köller)                  6m

Doncs ja heu escoltat que hem fet un canvi sonor tot i que no tant estilístic, car aquesta música i la que hem escoltat en l’anterior projecte les podem encabir en el jazz més modern i actual on les composicions i les seves melodies s’allunyen dels conceptes més clàssics. Tema iniciat a duet amb piano i saxo alto desenvolupant la melodia fins arribar a un break rítmic, on de manera delicada el compositor i pianista ens ha meravellat per la dolçor del seu solo. Si la melodia d’aquest tema de Köller la situem en el Jazz Modern més actual, doncs més encara la concepció del solo del gran saxo alto americà, O’Gallaguer. I com sempre, després dels solos hem tornat a l’inici melòdic i ho han fet els dos solistes. Comentar que contrabaix i bateria estan sublims acompanyant i creant, sobretot el baterista Williams.

Hans Koller va néixer en una família musical, el seu pare era un pastor luterà amant del jazz, la seva mare, una mestre de música i les seves quatre germanes, totes tocaven instruments. Va créixer a la Baviera rural i va entrar en contacte amb músics de jazz en els seus anys adolescents mentre assistia a les escoles d'estiu de jazz dirigides pel Districte Six de Brian Abraham a Ingolstadt. El 1991 va arribar a Anglaterra, primer a la Universitat de Middlesex, on es va graduar en composició, després a l'Escola d'Estudis Orientals i Africans (SOAS), on va obtenir un màster en Ethnomusicologia. Köller va començar a tocar en bandes amb el saxofonista Stan Sulzmann i el trompetista Chris Batchelor i va passar a formar el seu propi grup “Neverland”, amb el baixista Dave Whitford, el saxofonista Rob Townsend i el bateria Stuart Laurence. Aquest grup va créixer en renom gràcies a les nou peces de l'àlbum debut de Köller, Magic Mountain (1997), que el va convertir en un dels principals compositors de jazz al Regne Unit.

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

Seguim ara ja amb una mica més de tempo amb el primer tall del disc, si fora un vinil, tema anomenat...

1.- Ohr/Uhr                 (H. Köller)                  8m33s

El primer tall del disc si fos un vinil ha aparegut amb un swing suau i delicat, gràcies a la mestria creativa del baterista Williams, i ho torno a dir perquè em sembla evident i sense oblidar el contrabaixista Pursglove. Tema també amb melodia a duet amb saxo alto i piano, una melodia situada en el mateix anterior context, o sigui que evidentment format part d’un projecte, d’una concepció musical, melòdica i harmònica, la d’aquest pianista alemany establert al Regne Unit, i per tant, aquesta seria una mostra del jazz que s’hi fa, en una de les seves variants. El líder inicia el solo quasi sense adonar-nos-en, seguint l’estela melòdica del tema. Un solo net, amb espais pel silenci, amb  poques netes i posades on toca, i quan estan posades on sembla que no toqui, són aquestes les millors, les que fan mal, com diu el meu amic Geni Barry. Amb un so potent O’Gallagher ha iniciat el seu solo, i també amb el so més característic del jazz contemporani. Un magnífic fraseig el d’aquest músic americà alhora que amb una gran demostració de tècnica i recursos, ha donat pas a la manifestació solista del contrabaixista Pursglove en un solo magnífic, jugant amb els arpegis i melodia, i fent-nos gaudir a tots plegats per tal demostració de mestria i afinació magnífica, la d’aquest contrabaixista. Amb el duet de solistes han arribat al final, de la mateixa manera que l’han començat.


Tres anys més tard va guanyar el premi JOEY per a compositors organitzat per l’Eastern Arts i posteriorment va ser guardonat amb importants premis pel Birmingham Jazz i pel Freden International Music Festival. El 2001 va publicar Lovers and Strangers, un àlbum amb el seu trio al costat de l'arpista Helen Tunstall, la cantant Christine Tobin i la percussionista Corrina Sylvester. El seu següent àlbum, New Memories (2002), va ser aclamat com "el so més nou, expansiu, expressiu i emocionant de l'orquestra de jazz que va sorgir en aquest país des del lamentat Loose Tubes, això va dir John Fordham a The Guardian.

Durant la següent dècada, Köller va treballar per a refinar el seu so, escrivint per a Steve Lacy (London Ear), treballant en contextos de gran grup amb Evan Parker, amb Kenny Wheeler i Bob Brookmeyer, realitzant i gravant amb la NDR Bigband (Rutes Escèniques), així com tocar el piano en diversos grups dirigit per Mike Gibbs (incloent una gira per Anglaterra el 2007 al costat de Steve Swallow, Bill Frisell i Adam Nussbaum.

I encara amb més música, ja més viva, amb el tema...

7.- Lou Lou’s Birthday         (H. Köller)                  4m36s

Amb un tempo una mica més viu, com sempre fem quan podem, ens hem tornat a situar en un context de grans intervals entre notes, cosa que van inventar els genis del free jazz tals com Ornette Coleman i demés mestres, ells però sense ritmes i harmonies massa establertes. Els nostres herois d’avui ens han mostrat de quina pasta estan fets, interpretant una altra melodia magnífica abordada a duet i si és possible havent ampliat les seves mires. Aquest és un tema on el saxo m’ha recordat a moments, el so del nostre gran geni Perico Sambeat i és que aquest tema és com una mena de Blues amb aires a Horace Silver salvant totes les distàncies estilístiques. El ritme trencat, una mica funky, i sobretot en l’inici del solo del saxo alto, és perfecte per acompanyar als solistes i de quina manera més bèstia hi ha tornat el nostre saxo alto O’Gallaguer, increïble. I com d’increïble és el canvi aparegut amb la intervenció del líder en el seu solo a piano. La base rítmica però, s’ha mantingut inalterable, amb una precisió i creativitat remarcables. Un solo nítid i gens enfarfegat de notes, precís i pulcre, ha deixat pas al solo curtet del baterista, per finalment i a duet, tornar-hi amb la melodia i acabar-lo.

Ha gravat àlbums a quartet per a Babel, Chasing the Unicorn amb el saxofonista canadenc establert a París, François Théberge. També ho ha fet pel segell PSI d'Evan Parker amb el llegendari saxofonista alemany Gerd Dudek (Day and Night), i el 2011 va començar a formar una formidable associació creativa amb el saxo alto de Nova York, John O'Gallagher. En la seva primera trobada, Köller i O'Gallagher van ser descrits de manera memorable per John Fordham a The Guardian com "dos teòrics de pes pesat que frisen amb el calor del jazz", i la parella va treballar regularment produint dues transmissions, performances i enregistraments per a  la BBC Radio 3 en ambdós contextos de grans conjunts i quartet, i col·laborant en una comissió de Jazzlines de 2015 per escriure música per al reconegut BCMG (Birmingham Contemporary Music Group).

I acabarem el projecte d’aquest magnífic pianista i compositor amb el tema a tot swing anomenat....

4.- Sixteen                 (H. Köller)                  5m19s

I de quina manera més plena de ritme i a tot swing hem acabat el projecte d’aquest pianista alemany establert al Regne Unit. Una altra melodia a duet i que igualment s’ha evidenciat la seva procedència. El tempo més viu del tema marcat per la base rítmica ha estat perfecte perquè fos el baterista qui hagi encetat els solos i de quina manera més impressionant ho ha fet. Sense poder respirar que ens hem situat en el solo del saxo alto, ara encara més sorprenent, amb una altra demostració de gust interpretatiu, llenguatge i recursos tècnics. Quina bèstia de músic aquest O’Gallaguer. És clar que la simbiosi amb la base rítmica és total i així ha sonat això, tant bé. L’entrada del líder en el seu solo ens ha situat de nou en un estadi sonor més calmat però sense baixar el nivell de tensió, la qual s’ha incrementat apareixent de nou el saxo alto fent el duet melòdic amb el piano per així acabar el tema. Magnífic tema i projecte que ara mateix deixem però recordant-vos que podeu mirar d’aconseguir-lo i gaudir amb els altres temes que hi ha.

Abans però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

I nosaltres acabarem el programa amb el magnífic disc de Hard Bop del gan Yusef Lateef anomenat.....


“THE CENTAUR AND THE PHOENIX”
Yusef Lateef

Enregistrat per Ray Fowler al Plaza Sound Studios el 4 i 6 d'octubre de 1960 i per Bill Stoddard al Bell Sound Studios el 23 de juny de 1916, ambdos a Nova York.
Produït per Orrin Keepnews

Tornat a editar per Jazz Workshop    JW-068
Productor executiu re-edició, Jordi Pujol

Yusef Lateef, saxo tenor, flauta, oboe i argol
Richard Williams, trompeta
Tate Houston, saxo baríton
Josea Taylor, basson o fagot
Eernie Farrow i Ben Tucker, contrabaix
Lex Humphries, bateria

Amb col·laboracions de luxe de....
Curtis Fuller, trombó
Clark Terry, flugel horn i trompeta
Barry Harris, piano
Joe Zawinul, piano
Roger Sanders i Garvin Masseaux, percussió

Per parlar dels instruments gens convencionals podria dir-vos que l’argol és una mena de flauta que te dues canyes o tubs utilitzat des del molt llunyà Egipte antic, utilitzat encara també a Palestina. I si parlem dels músics n’hi ha tants com 13, tot i que segurament no tocaran tots a la vegada, però déu n’hi do quina petita big band que ens acompanyarà a partir de ben aviat.


Aquest és un vinil d’aquells que no haurien de faltar a cap casa, i si més no, en format compacte, car és una delícia de composicions fetes el 1960 i encabides, m’atreviria a dir en la “Tercera Via” o “The Third Stream” on la música clàssica, contemporània i el Jazz es van donar la mà gràcies al gran teòric Gunther Schuller. De fet, es pot veure un vídeo per internet sobre aquest creador titulat Gunther Schuller Journey Into Jazz on es poden veure músics tan diversos com Don Ellis, Benny Golson i Eric Dolphy en una composició d’aquest gran teòric i mestre del Jazz. No escoltarem el mateix però ens hi aproparem o sigui que jo diria que l’àlbum de Yusef Lateef n’és un bon exemple, sobretot considerant les quatre balades a tempo slow que hi ha, magnífiques les quatre, a més a més de les altres composicions a tempo més viu que hi podreu escoltar i també amb barreja de sonoritats en l’ona Schuller. En la edició en compacte feta el 1992 per Riverside s’hi van afegir un parell de temes més, el “Jungle Fantasy” de Esy Morales i “Titora” de Billy Taylor.

Bé, doncs comencem amb les músiques i ho farem amb una d’aquestes magnífiques balades del disc composta per Sammy Fain & Irving Kahal arranjada per Kenny  Barron i que serà la del tercer tall del disc, ara sí, de la cara A, anomenada....

 A3.- Eve’ry day (I Fall in Love)       (S. Fain & I. Kahl / arr. Barron)       6m54s

Doncs perquè en tingueu una idea, els compositors d’aqueta meravella també en van compondre d’altres tals com els preciós “I’ll be seeing you” entre moltes altres. Si el tema comentat te normalment un tempo mig, no ha estat així en aquest súper slow on hem pogut escoltar el preciós so de l’argol tocat pel líder. La flauta, també tocada pel líder ha desenvolupat la melodia, acompanyada pel so dels metalls més daurats. Ell mateix ha iniciat el solo tot i mostrant-nos la habilitat i tècnica més que depurada d’aquet gran multi-instrumentista Lateef fent-nos un solo magistral i delicat. Hem escoltat també el trombó de Fuller, ell sempre tan reconeixible i precís en l’afinació. La flauta ha tornat a embolcallar-nos en la melodia de la A, mentre que ha aparegut el piano que podria ser de Barry Harris per deixar pas de nou a l’argol i així acabar aquesta preciosa i delicada composició.

Vegem què ens en diu Stacia Proefrock des de All Music Guide

"Des de la seva primera explosió d'enregistraments a mitjans dels anys cinquanta, Yusef Lateef va ser un músic que sempre va estirar suaument els límits de la seva música per absorbir tècniques, ritmes nous i noves influències d'Àfrica, Orient Mitjà i Àsia. En el “The Centaure and the Phoenix”, tanmateix, assumeix els riscos i les innovacions que Lateef coneixia, i les amplia en diverses direccions totes alhora, donant lloc a un àlbum que esclata amb noves idees i textures, mentre que segueix essent accessible i, sobretot, bell. Lateef sembla ansiós per donar el següent pas musicalment, trencant el motlle respecte dels seus àlbums anteriors...”

Seguim ara amb un tema a mig camí on la delicadesa es feu enfortida pels ritmes posteriors, en el tema, primer tall de la cara B de l’esmentat Charles Mills que titula el disc...

B1.- The Centaur and The Phoenix           (Ch. Mills)                  5m33

Swing i canvis rítmics amb melodies de metalls que ens recorden espais musicals anteriors, però amb una clara tendència a la modernitat en la composició, car, tot i la palestra d’instruments del món clàssic, aquestes músiques tenen un punt de modernitat que no ens allunya massa de les músiques anteriorment escoltades. I és que el concepte de programa temàtic el tenim bastant a punt de mira sempre que podem. El swing apareix i desapareix reforçat després dels canvis rítmics, i els sons profunds de saxo baríton i trombó omplen amb la seva profunditat els espais lliures. Un tema amb estructura de Blues, segurament us n’haureu adonat, amb un swing espaterrant. I quin final més bèstia.

..”Tot i  que és un compositor dotat, només un terç de les cançons que apareixen aquí són seves: l'escena de flauta guiada per ritmes en el tema "Apathy", el tribut suau i nocturn a la seva filla en "Iqbal" i el poema tonal a "The Philanthropist" en són les tres mostres. El millor de la resta prové de Kenny Barron, que només tenia 17 anys, i Charles Mills, un compositor clàssic contemporani que va signar dos títols propis a l'àlbum, destacant-ne dues de les seves simfonies, la primera un homenatge a Crazy Horse i l'altre a Charlie Parker. Proporcionar l'estructura i les textures necessàries per a aquestes intricades composicions va ser el legat més gran que Lateef va fer. Acostumat a treballar en un format de petit grup, aconsegueix fer però, que la gestió d'una banda de tretze sidemen sembli fàcil...”.


recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

Seguim amb més tempo viu ara amb el segon tall del disc de la cara A, tema del líder Yusef Lateef anomenast....

A2.- Apathy               (Y. Lateef)                  5m21s

I seguim amb la flauta del líder en un altre Blues d’estructura però amb tota una palestra de sonoritats diverses, amb uns metalls i canyes que a mode Big Band deixen anar els seus riffs. Un magnífic solo del trompetista Williams ha deixat pas al de Clark Terry al fiscorn, si és que no ho ha fet tot ell, cosa habitual en les seves aparicions. Ells dos, o ell mateix han fet un tete a tete de “dossos” per deixar pas al so del saxo tenor de la mà del líder i mestre de totes les canyes, Yusef Lateef. I aquest impressionant solo ha deixat pas a la sonoritat del Basson o Fagot, en un solo magnífic de Josea Taylor el qual ha deixat pas al solo del contrabaixista i posteriorment acabar el tema.

..” Alguns dels líders i companys de Lateef estan aquí inclosos com són Barry Harris, Richard Williams i Ernie Farrow, però la inclusió de músics de futur com Joe Zawinul també ajuden a fer que aquest àlbum pugi un nivell superior. El més gran miracle d'aquest enregistrament, però, és l'equilibri que Lateef aconsegueix amb aquest gran grup: sempre són un actiu, mai una distracció i, fins i tot són forts i poderosos en cançons com "Apathy" o l'arranjament de Barron de "Ev'ry Day" ("Fall in Love"), i ell, sempre es mostra com a líder i fa que d'alguna manera, la seva delicada flauta (o oboè, saxo tenor o argol) s'aixequin per sobre de tot, abocant brillantor, gràcia i alegria ". Això ens ha dit Stacia Proefrock des de All Music Guide

I acabem el projecte i programa ja, amb el primer tall del disc de la cara A, amb un tema de Kenny Barron anomenat...

A1.- Revelation         (K. Barron)                5m57s

Doncs amb aquest tema de Barron també amb els 12 compassos del Blues, ens ha mostrat de quina manera tan diversa es poden composar aquestes estructures, simples en els seus inicis de només 3 acords, en format I – IV – V, però convenientment ampliades posteriorment per Charlie Parker per exemple , amb seqüències internes de II – V – I menors i demés meravelles. La melodia inicial, curta, a saxo tenor ben acompanyada per d’altres vents, metalls i canyes, com així ha estat en el seu solo, i en chorus alternatius per fer-ho més maco i no tant esperat. Un llarg solo del líder en l’ona Rollins tot i les “castanyes” que ha fet amb la llengua, més pròpies dels sons de lliure improvisació. El mateix Yusef Lateef ha agafat el baríton i ens ha tornat a impressionar la manera com aquest mestre domina totes les canyes i algunes dels deus metalls més dolços. També Curtis Fuller ha aparegut amb un solo melòdic i en base a estructures harmòniques normals, i potser deixant les súper estructures pel solo a piano d’un dels dos mestres, el gran Harris i el jove aleshores Zavinul. Un tema que ha anat diluint-se poc a poc, d’aquella manera que et fa pensar en un directe, on seguiria encara força estona.

Bé, doncs ja hem acabat el projecte del gran Yusef Lateef i els seus cracs, en un disc vinil digitalitzat en primera escolta per qui us parla. També hem acabat el programa d’avui que espero us hagi agradat i que ha començat amb la música de la pianista Mara Rosenbloom i el seu trio, ha seguit amb el quartet del també pianista Hans Köller en formació de quartet i ha acabat amb la petita big band de 13 músics liderada pel gran multi-instrumentista Yusef Lateef. Doncs deixem-ho aquí per avui i jo mateix, Miquel Tuset i Mallol qui ha realitzat el programa, seleccionat les músiques i us ha parlat d’interessos comuns us desitjo molt bona nit i molt bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol


Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs avui ens toca fer un altre programa temàtic amb guitarres manouche i banjos com a instrumentes principals i amb tres artistes, tres músics amb projectes relacionats. Ja feia dies que l’havia de fer aquest programa dedicat a la música del Pere Soto & Josep Traver i el seu “Still Here” tot i recordant  Django Reinhardt editat per Temps Record  i també amb el projecte del Lluís Gómez anomenat “Dotze Contes”, editat per Red Pig Recordings, aquest amb el Bluegrass i banjos i guitarres a dojo en un projecte que vam veure el setembre en el Festival l’Hora del Jazz memorial Tete Montoliu, o sigui que ja tocava Lluís. El darrer projecte, i no parlo de l’ordre d’escolta, és el del guitarrista manouche Valentí Moya i el seu nou disc dedicat a la figura de Monk i per tant anomenat “Valentí Moya meets Monk” (Jazz Manouche Connection).

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Doncs comencem amb les músiques del projecte i ho farem amb els....


“DOTZE CONTES”           
Lluís Gómez

Editat per Red Pig Recordings
Enregistrat per Jordi “Kako” Vericat, excepte dos temes enregistrats per Marc Quintillà.
Mesclat i masteritzat per Jordi “Kako” Vericat.
Produït per Lluís Gómez

Lluís Gómez, banjo de 5 cordes, banjo-cello
Jean Marie Redon, Fred Simon, Ron Cody, banjo de 5 cordes
Josep Traver, guitarra i guitarra manouche
Miquel Talavera, guitarra
Chris Luquette, guitarra i banjo de 5 cordes
Bernard Minari, Jesse Brock, mandolina
Oriol González, piano i mandolina
Oriol Saña, violí
Henrick Novák, dobro
Joan Pau Cumellas, harmònica
Maribel Rivero, contrabaix

Aquest és un recull de set sessions de gravacions fetes el 2015 i el 2016 amb alguns dels implicats que us acabo d’esmentar.

Per Molins i Abrera...
Doncs amb tanta música com tenim, avui ens centrarem en escoltar-la a ella i no tant a mi, o sigui que si voleu saber-ne més dels músics, ho podreu llegir al blog del programa http://jazzclubdenit.blogspot.com.es/

I comencem amb aquesta delícia trobada ben amagada dins el darrer tema, que també posarem.....el preciós...

What a Wonderful World                 2m36s

Doncs si adquiriu el disc, resulta que no trobareu aquesta delícia que crec que per començar ens va molt i molt bé. Quant ens estimem aquest món tant meravellós i de quina manera més bèstia el mal tractem i ens mal tractem a nosaltres. No tenim perdó de 10 ni de 20. Magnífica interpretació i tema amagat que sovint els músics inclouen en els seus discos i que jo he extret i separat de l’altre que hi ha i que també escoltareu per acabar aquest projecte.

Lluís Gómez és un reconegut banjista, violinista i mandolinista a dins i fora del nostre país, director del Festival Al Ras i del Barcelona Bluegrass Camp, professor al prestigiós campus de Virton, Bèlgica. Un músic amb una llarga trajectòria als escenaris i dedicat a la difusió del banjo de cinc cordes. Durant anys ha viatjat als Estats Units per aprendre els seus secrets amb els mestres banjistas més venerats del bluegrass i la música folk. Ell mateix és ja en un referent al nostre país. Compon la seva pròpia música, fa sessions pedagògiques sobre el banjo i publica articles en revistes especialitzades de EUA. A Espanya els seus primers mestres van ser Sedo García i Ricky Araiza, a França va estudiar amb Jean Marie Redon i ha rebut classes dels banjístas americans Bill Keith, Tony Trischka, Pete Wernick, Noam Pikelny i Jayme Stone.

Comencem amb un tema preciós que ves per on va ser el de la darrera sessió d’enregistrament l’11 de novembre de 2016 anomenat...

7.- Nola          (Felix Arndt)              3m51s

Un tema suau per començar escrit per a piano l’any 1915 i popularitzat per banjo per Bill Keith i ja ho heu escoltat amb el violí del gran Oriol Saña, la mandolina de Jesse Brock la guitarra del Miquel Talavera i el contrabaix, sempre en tots els temes, de Maribel Rivero, en un tema que Lluís va aprendre directament del Ron Cody. Preciosa la cadència rítmica, harmònica i melòdica i bon tema per anar-nos situant en el projecte, més bluegrass, i viu, del qual, dels 13 temes n’he hagut de seleccionar ben poquets, o sigui que mireu d’entrar a la web de http://www.lluisgomez.com/tenda.html i mireu d’adquirir-lo.

Ha compartit escenari amb Bill Keith, Tony Trischka, Jayme Stone, Alex Hargreaves, Mike Barnett, Jean Marie Redon, Tom Nechville, Carter Brothers , Chris Luquette, Henrich Novák, Roberto Dalla Vecchia, Jesper Rubner i Gerry O’Connor entre d'altres. Al llarg de la seva carrera musical ha format part de moltíssimes bandes relacionades amb el folk, bluegrass, irish, blues, jazz i el jazz manouche. És autor, amb Toni Giménez, del primer llibre en castellà i català dedicat a aprendre el banjo en els estils de bluegrass i frailing, i amb Oriol Saña autor del primer llibre per aprendre el violí bluegrass, tant en castellà com en català.

Seguim amb una altra joia, una mica més mogudeta a ritme de vals anomenada....

2.- Salviac Waltz       (Ll. Gómez)               4m14s

Doncs una altra reeixida composició sorgida la inspiració d’una visita que va fer el Lluís a casa de Sharon i Jean Marie a Salviac. Diu ell, “encara recordo, un matí després de l’esmorzar, quan Jean Marie va agafar el banjo i va tocar un tema preciós original seu. Vaig pensar que jo també volia escriure aquest tipus de música”, i aquest ha estat el resultat, preciós, ja ho heu vist. El vals és un ritme encabit i utilitzat molt en la música manouche com ben aviat també escoltarem. Jo diria que a la primera guitarra hi torna a haver el Miquel i el que és segur és que a l’harmònica hi ha el Joan Pau Comelles i per descomptat que el solista de banjo és el mateix Lluís i potser a la segona guitarra l’amic Josep Traver.

He entrat al web del Lluís Gómez i he flipat amb la seva dilatada discografia que parteix del 1997 amb els Folk Follet, passa pel 2006 amb els The Mushrooms i acaba el 2018 amb la Barcelona Bluegrass Band amb un total de quasi 50 projectes entre els quals alguns de propis com aquest que estem escoltant del 2017.

Seguim amb una mica més de vitalitat ara sí en l’ona bluegrass amb el tema anomenat...

11.- Tree O house                (Ll. Gómez)               3m33s

Segons sembla, no li agrada recordar temes enregistrats prèviament però amb aquest va fer una excepció, perquè diu ell..”era per Nadal i l’Oriol González em va enviar per mail un magnífic arranjament d’aquest, un tema meu. Em va agradar tant que vaig decidir tornar-lo a enregistrar, un tema amb trio amb l’Oriol i la Maribel. En aquest tema, a més a més de la base rítmica de banjo, mandolina i contrabaix hem pogut escoltar també un solet d’una guitarra, la del Miquel Talavera o la del Josep Traver, sense oblidar el solo del líder al banjo de 5 cordes. I quin tema més marxós i quina molt bona composició. Ell ens explica en el disc que toca cinc diferent tipus de banjos per així poder capturara millor el “feeling” de cadascuna de les cançons. Se’l veu en una foto amb tots els cinc banjos penjats del coll, ell amb un més que somriure, amb una total satisfacció amb un punt de “murri”.


El bluegrass és un estil musical, inclòs en el country que, a la primera meitat del segle XX, es va conèixer com a hillbilly. Té les seves arrels en la música tradicional d'Anglaterra, Irlanda i Escòcia, portada pels immigrants de les Illes Britàniques a la regió dels Apalatxes, encara que va sofrir també influències d'estils musicals afroamericans, principalment el jazz i el blues. El nom Bluegrass procedeix del nom de l'àrea en què es va originar, anomenada "regió Bluegrass" (en anglès Bluegrass region), que inclou el nord de l'estat de Kentucky i una petita part del sud de l'estat d'Ohio. Al seu torn, la regió va prendre el seu nom de la paraula "bluegrass" ("herba blava"), nom comú de la poa dels prats, una gramínia del gènere Poa, freqüent a la zona. Aquest és l'origen de la utilització del terme per designar l'estil musical. El terme no es va popularitzar als Estats Units fins als anys 1950, sent conegut anteriorment com a hillbilly. La música bluegrass és interpretada per bandes amb instruments principals com guitarra, banjo, mandolina, violí i baix, als quals s'afegeix a vegades el dobro. La part vocal és harmonitzada a trio o duo, sempre amb una veu molt alta de característic so estripat i captivador conegut com a "high Lonesome sound". Quant a la lletra,  s’expliquen històries senzilles de tipus dramàtic, amorós o religiós vistes des del punt de vista d'un muntanyenc.

Acabarem el projecte amb el magnífic tema i que el clou com a darrer i 13è tema, l’anomenat....

13_1.- Rocky Mountains     (Ll. Gómez)               5m14s

Doncs en escoltar aquest tema un se n’adona que no dura els 8 minuts que posa el disc sinó que dura aquests cinc, i és que després que s’acabi hi ha una mena d’impro del tema heu escoltat en començar el projecte i programa. Tampoc hi ha cap informació sobre qui n’és l’autor i músics per la qual cosa intueixo que és un d’aquells “bonus tracks”, temes que ens regalen els músics com a premi per haver adquirit el disc. Haig de dir que aquest és un tema on l’essència Bluegrass es barreja amb el Country més pur, si és que hi ha puresa en alguna de les músiques. Els canvis harmònics són magnífics alhora que les interpretacions dels solistes, a la guitarra primer amb el Miquel probablement, i el banjo de cinc cordes del líder, gran intèrpret d’aquest instrument, un dels més grans del nostre territori. Una base sòlida amb el contrabaix de la Maribel, sempre recolzant amb la mandolina de l’Oriol i com a solista de gran mèrit el Joan Pau Comelles a l’harmònica. Un tema increïble per acabar el projecte del Lluís Gómez.

Una mica més del què és el Bluegrass i sinó aquí, doncs al blog del programa.

El bluegrass es va desenvolupar com a gènere musical en la segona meitat dels anys 1940. Encara que sol donar-se a Bill Monroe el títol de "pare del bluegrass", en realitat les arrels de l'estil són anteriors, remuntant-se a les antigues bandes de corda rurals i mineres del segle XIX, populars en diversos estats del sud-est dels Estats Units, amb influències d'altres estils musicals, com el blues, el ragtime o el jazz. La denominació de l'estil sí que deriva de la banda formada el 1939 per Bill Monroe, els Blue Grass Boys. A partir de 1945, el grup de Monroe va incorporar a les seves files a l'intèrpret de banjo Earl Scruggs, creador de l'anomenat "estil Scruggs" de tocar l'instrument. L'etapa dels Blue Grass Boys entre 1945 i 1948 és el moment de consagració del gènere, creant-se en aquesta època el característic so i la configuració instrumental considerats canònics del bluegrass. A finals dels anys 1940, altres bandes van començar a conrear aquest mateix estil. Els primers van ser els Stanley Brothers, que van gravar el 1947 la cançó tradicional “Molly and Tenbrooks” a l'estil dels Blue Grass Boys. En fi, sobre el Bluegrass hi ha molt d’escrit però que siguin aquestes quatre ratlles les que ens hi hagin apropat una mica.

Doncs deixem aquest magnífic treball del Lluís Gómez i de tota ala llarga colla d’amics implicats, tots grans músics i nosaltres seguim...

Abans però, dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

I seguirem i ara ho farem amb el manouche ja d’una manera clara i oberta, però també amb la visió moderna d’un magnífic duet, un dels quals repetirà, i parlo del projecte que vam poder veure a la Sala Artte del Carrer de Muntaner amb el Pere Soto & Josep Traver amb el Curro Gálvez al contrabaix. El disc és amb els dos guitarristes, o sigui que el projecte es diu....


“STILL HERE”
Pere Soto & Josep Traver

Editat per Temps Record            TR1659-GE17
Enregistrat en directe per Josep Roig a Temps Record el 15 i 16 de maig de 2017.
Mesclat i masteritzat per Josep Roig.
Produït per Pere Soto & Josep Traver
Productor executiu Josep Roig.

Pere Soto, guitarra Jacques Favino 1977
Josep Traver, guitarra D’Angelico EXL-1

Aquest és un altre projecte amb força temes tants com 12 i tots d’una gran qualitat, així és que tornarem a tenir el problema de decidir quin poso i quin no, com m’ha passat abans igualment. Tenim aquí només dos guitarristes però quin parell de guitarristes més extraordinaris alhora que grans amics badalonins i que han col·laborat en anteriors projectes.

I com no podia ser de cap més altra manera, començarem amb el preciós i delicat tema de Django Reinhardt el conegut i estimat per tots, el magnífic...

3.- Nuages     (D. Reinhardt)           4m13s

Si hi ha algun tema que identifiqui el manouche, el gipsy, crec què és aquest entre els més lents i dolços algun Minor Blues entre els més vius. Però és que aquest projecte té tres magnífiques balades més i que són el “Claire de Lune” del mateix Django, el preciós “September Song” de Kurt Weill i un tema propi del Pere en l’ona del “Nuages”, anomenat “Lulú”, magnífic però una mica més viu. O sigui que ja ho sabeu, és qüestió d’entrar al web de temps record i adquirir aquest magnífic projecte.

Pere Soto, guitarrista de jazz i compositor, arranjador, productor musical. El 1992 grava el seu primer CD Metanoic (Països Baixos), el qual va ser elegit millor disc del mes per JAZZ SOUTH ART FEDERATION (USA). El seu segon disc, “Particular Vernacular”, va ser gravat a Nova York 1994 amb Jeff Ballard, Ben Allison, Dave Douglas, Dave Liebman, Bill Gerhardt. Fundador del seu grup de gypsy jazz Django’s Castle amb el qual va produir 9 Cds. Algunes de les seves músiques apareixen en importants pel·lícules internacionals com “Un lugar en el Caribe” (2017).

Escoltem ara un magnífic tema del gran Fats Waller a ritme de vals, anomenat...

5.- Jitterbug Waltz    (F. Waller)                 4m12s

"Jitterbug Waltz" és un estàndard  de jazz del 1942 de Fats Waller gravat el mateix any per Fats Waller i His Rhythm. També va ser gravat per Art Tatum, Erroll Garner, Chet Atkins, Vince Guaraldi, Al Hirt, Eric Dolphy, David Murray i alguns més, suposem, entre els quals els nostres dos herois. Un tema escrit en Emajor i en 3/4 a ritme de vals. Quan Waller va compondre "Jitterbug Waltz", tenia 38 anys i estava en el punt culminant de la seva carrera ja com a veterà enregistrant amb RCAVictor, fent aparicions ocasionals en pel·lícules, programes de ràdio i viatjant pels Estats Units i Europa en una zona agitada. És notable per ser un dels primers enregistraments de jazz fets amb un orgue Hammond, un instrument que va guanyar popularitat en el gènere poc després i gràcies per a Jimmy Smith entre d’altres. Els nostres herois ens han fet una magnífica versió amb una melodia interpretada pel Pere mentre en Josep ha fet les tasques d’acompanyant, situació que es repetirà al llarg del projecte. El primer solo, pel canal dret, diria que l’ha fet el Josep mentre que el del canal esquerra  ha estat factura del Pere que no sé si ens estarà escoltant des de Oaxaca, Mèxic car és on passa més de la meitat de l’any. Tot i que ben vist, crec recordar que el tenim per Kansas City havent-hi anat a la Universitat com a professor de guitarra, crec. Que vagi molt bé Pere per les Amèriques. Un magnífic tema que sovint sona en les jam sessions, tot i la seva més que clara dificultat.

Al Pere se’l coneix en l’escena internacional per la seva flexibilitat estètica que abasta estils tan dispars com el gypsy jazz, el free jazz, avantgarde, jazz fusion, Bebop i en el terreny de la música clàssica els gèneres de contemporània, electroacústica, estils del segle XX en general. Del Pere li he fet algun programa i recordo amb intensitat el monogràfic seu de més de dues hores ara ja fa algunes temporades.


Seguim ara amb un tema en tonalitat menor, típica del manouche, com és el “Minor Blues” i el “Blues” de Django Reinhardt. Pere i Josep ens interpretaran un tema del Pere anomenat....

2.- Minor Rumba       (P. Soto)        2m57s

Doncs ja heu vist quina gran composició ens ha regalat el Pere primer amb la melodia, després amb el seu primer solo pel canal esquerra i després el del Josep pel canal dret, per acabar de nou amb la melodia vital i menor de tonalitat, cosa que es veu, s’escolta vaja, clarament. Gran tema, i n’hi alguns més de similar tonalitat i factura com el “Menor-K-Blues”, i el darrer del disc anomenat “Blues Lee”, fent la conya fònica similar del Bruce Lee que potser acabarem escoltant.

Josep Traver és guitarrista eclèctic amb experiéncia en estils com el swing, jazz-manouche, bluegrass, etc. És un habitual de l’escena musical de Barcelona i ha realitzat nombroses aparicions en ràdio i TV. Ha actuat en concerts a Europa, USA, Equador, Uruguai, Brasil, Sud-àfrica i Japó. Actualment forma part de grups com Joan Chamorro & Andrea Motis, Gumbo Jass Band, Dumpy Lobsters, i molts d’altres. Tot i ser resumida aquesta bio del Josep us puc dir que la seva vida musical és molt intensa i més si ens referim a l’èxit mundial de la proposta del Joan Chamorro, molt i molt amic seu, amb qui sempre, sempre, forma part de tots els seus projectes amb l’Andrea.

Seguim nosaltres amb més temes del Pere i ho fem ara amb el ja enregistrat en d’altres discos, com passa amb d’altres temes d’aquest disc, i serà el magnífic....

4.- La geta de la mongeta              (P. Soto)        2m35s

He volgut veure més coses d’aquest tema i he posat “La geta de la mongeta” al navegador, que era el Firefox, i ves per on que la primera referència que m’ha sortit és la del vídeo que vaig enregistrar a la Sala Artte amb el Pere, Josep i Curro Gálvez. Ja és casualitat, oi? O no. L’assumpte és que alguns dels temes d’aquest disc ja els havia enregistrat amb diferents formats i que també els té recollits en un llibre de partitures seves editat el 2014 anomenat Pere Soto Gipsy Jazz Fake Book on s’hi recullen 88 de les seves composicions. Ara recordo que l’any passat, o l’altre, es va proposar compondre un tema cada dia i així ens ho anava comentant, dia a dia ala Facebook. Crec que ho va complir. És un gran creador amb una imaginació desbordant alhora que amb un gran coneixement dels estris informàtics d’edició de música i àudio. Per cert, em va dedicar un Blues anomenat “Radionitis Blues” que toco de tant en tant.

I acabarem el projecte del Pere Soto & Josep Traver.....

Però abans deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

Us proposo escoltar el darrer tema i també blues anomenat...

12.- Blues Lee          (P. Soto)

Aquest és un CD que també es pot trobar a la web de CD Universe i adquirir-lo complet o per temes individuals, i m’imagino que també a itunes i spotify. Us posaré l’enllaç al blog del programa...


Doncs ja heu pogut veure de quina manera més impressionant hem acabat aquest projecte, amb la mestria del Pere Soto en composicions i interpretacions solistes ell pel canal esquerra i també com a acompanyant, i el Josep Traver com a solista ell pel canal dret i acompanyant de luxe, i així és com es veuen en el vídeo que us he comentat enregistrat a Artte i és com solen tocar en directe.

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

Bé, doncs, deixem aquest projecte i endinsem-nos en la música d’un altre molt bon guitarrista en l’ona manouche, en Valentí Moya, aquest amb un projecte dedicat a Thelonious Monk, la qual cosa vol dir que tota la música és de Monk però feta a l’estil gipsy Jazz amb el projecte anomenat...


“VALENTÍ MOYA meets MONK” (Jazz manouche connection)
Valentí Moya

Editat per
Enregistrat per Pau Romero a l’estudi Big Garden
Produït per Valentí Moya

Valentí Moya, guitarra
Oriol González, contrabaix
Thelonious Sphere Monk Jr. , bateria
com a formació base i amb col·laboracions de luxe, cadascuna en un tema, cosa difícil de decidir, car no podrem escoltar-los a tots i que són..
Edurne Arizu, acordió
Gemma Abrié, veu
Pablo Selnik, flauta
Marco Mezquida, piano

Doncs tot i haver-hi mestres músics com la Edurne Arizu i el Marco Mezquida, resulta que no els podrem escoltar car en la selecció feta per qui us parla, ells dos no surten, llàstima, o sigui que haureu de mirar d’aconseguir-lo d’alguna manera o comprar-lo digitalment a Spotify o a itunes. A Edurne la podreu en el magnífic i primer tema enregistrat per Monk, diuen, quan només tenia 19 anys, “Round’ Midnight”, mentre que Marco és la veu del delicat piano en el preciós tema del Valentí anomenat “Honesty”.

Per primera vegada, Thelonious Monk Jr. sí, sí, el fill del genial músic, ens ofereix algunes de les composicions més aclamades de Monk gravades aquest cop en clau de jazz manouche. Una sensació i visió completament diferents en escoltar alguns dels clàssics de Monk com "Teo", "Blue Monk", "Let 's Cool One" o "Epistrophy" amb un toc de guitarra swing de la mà d'un dels més reconeguts guitarristes de manouche, Valentí Moya. L'àlbum també conté dues cançons escrites pel mateix Moya, "Always Know" i "Honesty", compostes especialment per a la sessió de gravació de manouche amb Monk Jr. el qual es va enamorar de les dues cançons mentre llegia les partitures i els dos músics van decidir incloure-les en aquest enregistrament. Els músics externs que han col·laborat en aquest àlbum són alguns dels més reconeguts músics de l'escena de jazz actual espanyol, com el pianista Marco Mezquida o Gemma Abrié amb la seva poderosa veu, Pablo Selnik, un dels nostres millors i més eclèctics flautistes i Edurne Arizu, la nostra millor veu de l’acordió, ella tot i ser basca, també convivint entre nosaltres. Un disc obligat per a tots els amants de Monk i del manouche.

Escoltem doncs el primer tema amb la companyia de Gemma Abriè a la veu i cantant en català en el súper conegut blues anomenat...

4.- Blue Monk            (Th. Monk)                 5m45s

Quantes vegades haurem escoltat aquest Blues, quantes vegades l’han tocat els músics d’arreu, deuen ser milions les vegades que deu haver sonat i encara les vegades que sonarà, aquest tema i els molts i grans temes de Monk que ara ens ocupen. Les versions també seran milers i potser també els ritmes diversos, i avui n’hem escoltat una bona mostra, a  l’estil manouche, gipsy jazz, i a més a més cantat en català per una de les nostres millors veus, Gemma Abriè. Però quina intro més delicada i exquisida ens ha fet en Valentí, a guitar solo. La veu de Gemma ha aparegut quasi per sorpresa amb un text que apropa la llengua al jazz, i més encara amb la impro a duet de veu i guitarra, un solo clarament escrit i sinó assajat amb la clara intenció de quadrar-lo, com així ha succeït. L’Oriol González al contrabaix ha fet el seu ben emmarcat en el blues amb harmonies i melodia. I acabant amb la lletra “i qui dia passa any empeny”...

VALENTÍ MOYA Titulat superior en guitarra jazz per l’ESMUC, Màster Oficial en Musicologia i Educació musical per la UAB, Màster de Formació del Professorat d´ESO (especialitat música) per la UB i actualment doctorant  (didàctiques especifiques) a la UDL. És un dels guitarristes, compositors i docents referents del jazz manouche al nostre país. Com a intèrpret (guitarra jazz manouche) destaca la seva feina amb Les Deux Guitares Trio (membre fundador), La Pompe Ignition Project (amb Ivan Kovacevic i Biel Ballester), Swing 42, Joan Pau Cumellas & Valentí Moya “Quartet” i Valentí Moya Trio, també ha tocat amb Walter Coronda i Gustav Lundgren entre d´altres.

Seguim ara amb un altre emblemàtic tema de Monk anomenat...

9.- Let’s Call This     (Th. Monk)                 4m07s

Un tema que Monk va incloure en el seu disc homònim del 1954 editat per Riverside i que es va enregistrar el novembre del 53 i maig del 54. Un disc que també el podeu trobar com a “We See” i “The Golden Monk”. Monk va realitzar aquest disc en dos vinils de 10” i amb dos quintets diferents, essent Julius Watkins, Sonny Rollins, Percy Heath i Willie Jones els que varen fer aquest tema amb Monk. Valentí Moya ens ha tornat a meravellar amb la seva prístina digitació fent una altra intro ara d’un parell d’arpegis. Un tema a trio de guitarra, escombretes, les del fill del geni i el contrabaix de l’Oriol. Més delicadesa deu ser difícil d’aconseguir amb tals mitjans. I quin solo més bluesy que ens ha fet en Valentí. Per si no el coneixíeu, ara ja sabeu quin tros de guitarrista també és alhora que el bon gust en l’elecció de projecte, i dintre d’ell, els temes que l’han confegit.

Com a compositor, entre altres, el segell HOT CLUB RECORDS ha reconegut les seves composicions en diferents ocasions dins de l´estil del jazz manouche incloent-les en diferents volums del CD´s “DJANGO FESTIVAL”  un dels principals homenatges a Django Reinhardt que es fa cada any on apareixen les figures més representatives de l´estil. Composicions i arranjaments seus es poden trobar a DJANGO FESTIVAL VOL.6, 9 i 10

I amb més ganes d’escoltar la música de Monk amb aquest amagnífic “savoir faire” i estil manouche, estil de Gipsy Jazz el del Valentí Moya ara amb el tema que va marcar a molts músics d’arreu del món, l’inexplicable....

6.- Epistrophy           (Th. Monk)                 4m10s

I quina gràcia ha tingut en Valentí en aplicar aquest ritme seguit i després la mica de swing tal i com es fa en el tema original. El trobo magnífic l’arranjament, la idea rítmica i la concepció alhora que la improvisació del líder i per descomptat la pulsió rítmica de contrabaix i percussió amb escombretes les del fill del genial mestre. El fet d’haver-hi espais de silenci del solista deixa clara la idea que el ritme i seqüència són lo més important.


"Epistrophy" és un estàndard de jazz compost per Thelonious Monk i Kenny Clarke el 1941. S'ha anomenat "la primera clàssica composició moderna de jazz". Es va gravar per primera vegada el mateix any, sota el títol "Fly Right", amb una gran banda liderada per Cootie Williams trompetista amb la Big Band de Duke. La seva secció 'A' es basa en un patró d'acords alternatius de mig to. El títol "Epistrophy" no és una paraula de cap diccionari. Tanmateix, Merriam-Webster defineix la paraula "epistrophe" com "la repetició d'una paraula o expressió al final de frases, clàusules, frases o versos successius, especialment per a efectes retòrics o poètics". Per tant, és probable que Monk encunyés la paraula per significar l'ús de sons repetits al final d'una línia musical. Això correspon al terme "BeBop" que es refereix no només al nou estil de jazz que Monk, el mateix Clarke i per descomptat Bud Powell, Gillespie i Parker van ajudar a crear al Minton's Playhouse a Harlem, sinó a l'onomatopeia imitativa de la frase de dues notes sovint repetida al final d'una línia musical de bebop de  la dècada de 1940, en la qual el "Bop" és de cinc semitons per sota del  "Be". En Valentí Moya ens ha deixat cinc semitons per sota. Magnífic arranjament i interpretació.

I encara escoltarem un tema propi del Valentí Moya dels dos que té, i que serà el....

3.- Always Know       (V. Moya)                   4m28s

Doncs amb aquest tema propi d’en Valentí ben bé ens ha mostrat què, si no és prolífic com en Pere Soto és també un bon compositor i ja heu vist que ha deixat espai per a gaudi de Thelonious Jr. i també per a nosaltres, car, hem pogut escoltar lo bon baterista que és. El tema té un tempo viu, vital i agradable, repetint les sonoritats dels anteriors projectes, amb pocs instruments, menys els del Pere i Josep que el de Lluís Gómez tot i que amb aquest tampoc hi havia massa instruments, i sí que les músiques han sonat properes les unes a les atres i fins i tots alguns ritmes. Valentí s’ha mostrat magnífic en aquest tema propi alhora que en la seva improvisació, on la velocitat va acompanyada de la netedat de la pulsació de les cordes.

Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

I acabarem el programa, amb la meravella de Monk a tot ritme swing en el conegut....

8.- Well You Needn’t            (Th. Monk)                 4m30s

Aquest és un tema força “entremaliat” i també amb una seqüència a mitjos tons en el pont, la B, més o menys com en l’anterior “Epistrophy” que també he comentat. Si és així d’entremaliat, encara ho és més a aquest tempo fast endimoniat que ens ha impressionat per la netedat en les execucions. Ha sonat una flauta que podria ser la de Pablo Selnik o la de....sigui qui sigui, ens ha enlluernat la manera com ha desenvolupat tema i solo, d’una manera brutal. De fet, ja l’hem pogut escoltar en els inicis primer sola i després compartint A amb el guitarrista i líder, i després fent ells dos el pont i la darrera A. El solo magnífic del flautista ens ha més que sorprès, ens ha “corprès”, així de tant bé ho ha fet aquest grandíssim intèrpret. El líder ha realitzat el seu, també amb exquisidesa de llenguatge i ritme, alhora que gust en la interpretació. Un gran tema també amb un altre gran solo de Thelonious Monk Jr. per acabar el projecte i programa d’avui, on podríem dir que aquesta música ens resumeix el programa d’avui on les cordes han estat primordials, ara també amb aquest dolç metall, i que els ritmes manouche han estat la clau de volta de tot plegat. Un tema que per cert Miles Davis va enregistrar en aquella seqüència de quatre àlbums i que va ser en el “Steamin’ with the Miles Davis Quintet”, el seu primer quintet, i on va encabir una seqüència alternativa a la original de Monk dels acords del pont o la B, una progressió que fins i tot Monk va utilitzar.


Doncs ja hem acabat el programa d’avui, amb la guitarra, el banjo, i els ritmes del gipsy jazz o manouche i també els del bluegrass i el country americà com a protagonistes. Els que sí ho han estat, i de veritat, han estat els músics líders dels respectius projectes com són el Lluís Gómez, Pere Soto, Josep Traver i Valentí Moya, sense oblidar a tots els companys que els han donat suport, car sense ells tampoc hauria estat igual. Bé, espero que us hagi agradat la proposta d’avui, diferent de la música de Big Band de la setmana passada, i diferent de la música de la setmana vinent, com passa en cada programa. No compto pas que us avorrireu amb la música que escolteu cada setmana a Jazz Club de Nit, música que jo mateix Miquel Tuset i Mallol selecciono, tot i realitzant el programa i explicant-vos interessos comuns, a vegades, i massa sovint, amb comentaris massa allargassats. Doncs això a estat tot, fins la setmana vinent, molt bona nit a tothom i molt bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

 

blogger templates |