Molt bones a tothom, bones vacances i estiu tingueu totes i tots. Es veu que tinc “mono” de fer programa, cosa que ja havia comentat, que potser faria algun especial estiu. També per haver-me quedat material sobre la taula i així poder-li treure la pols. Per descomptat que també li dedico al nostre estimat Cifu i dir-vos que aquest programa només es trobarà al blog i ivoox corresponents, i també a Esfera Jazz, suposo. 

Us faré un monogràfic sobre algunes de les darreres “conversacions” d’en Florian Arbenz, les Conversation #5, #6 i #7. Les primeres anomenades “Elemental”, publicades el 29 d’abril de 2022 on hi ha Tineke Postma, saxos; Joāo Barradas, acordió; Rafael Jerjen, contrabaix i Florian Arbenz, percussions, on hi tenim 9 temes. Mentre que les segones, les 6 i 7, han estat publicades aquest darrer 5 d’agost i estan encabides en un doble àlbum on hi ha 14 temes. En les conversacions #6, Florianz, percussions diverses ha comptat amb el gran pianista i músic Kirk Lightsey, mentre que en les #7, s’hi han afegit Domenic Landolf, saxo tenor i Tibor Elekes, contrabaix. 

M’estalviaré fer promoció de les editorials de la manera habitual però no deixaré de dir-vos que entreu als webs de: 

Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,

Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es

Temps Record: https://tempsrecord.cat,

Youkali Music: http://youkalimusic.com,

Origin Records: https://originarts.com/,

Errabal Jazz: http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es,

Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,

Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,

Auand Records: https://auand.com/,

Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,

CRU Records: https://crurecords.com/,

Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,

Etc, etc...enllaços que trobareu al blog. 



Bé, doncs començarem amb alguns temes de la Conversation #6 Florianz, percussions diverses i Kirk Lightsey, piano. I ell ens diu què: Estic molt emocionat de presentar un àlbum doble especial com a part de la sèrie Conversation en curs, amb ni més ni menys que la llegenda del piano de jazz Kirk Lightsey! Aquí hi teniu l’enllaç al seu Bandcamp on també el podreu adquirir:

https://florianarbenz.bandcamp.com/?fbclid=IwAR1LZXACJ242oq4-hG1BfmuCoPX656gyYV_vL1spze6iaulPQzRdqUIMaGo. 

I tot i ser les darreres acabades de sortir del forn, les escoltarem abans per la seva particular i més delicada manera d’estar interpretades i no ser tan “heavys” com la conversació #5. Comencem escoltant-los a tots dos en el primer track un Spiritual Negre de l’època de l’esclavitud, el conegut... 

1.1.#6.- Sometimes I Feel Like a Motherless Child (Tradicional) 6m49s. 

I déu n’hi do quin projecte escoltarem, i només a duet de piano i percussions, coses que canviaran en les altres converses a quartet. La modernitat d’ells dos es veu clarament, vaja, s’escolta clarament. Un tema iniciat dolçament però que va agafant cos a mida que va passant el temps. Una de les primeres interpretacions de la cançó va ser a la dècada de 1870 pels Fisk Jubilee Singers. Es va escoltar habitualment durant el moviment dels drets civils als Estats Units, i té moltes variacions i s'ha enregistrat àmpliament. 

I ell ens diu què: Vaig conèixer en Kirk quan tenia uns 14 anys i escoltar-lo em va deixar bocabadat... Em va hipnotitzar la seva energia, el seu encant i la seva personalitat! Vaig tenir la sort que el meu professor en aquell moment, Tibor Elekes, fos el baixista de Kirk, i així vaig tenir l'oportunitat de conèixer-lo regularment els anys següents. Això finalment va donar lloc a l'oportunitat de tocar i fer gires amb ell durant un període de més d'una dècada. 

Els seguirem escoltant en el tema de Parker anomenat.... 

2.2.#6.- Ah-Leu-Cha (Charlie Parker) 4m35s. 

I quina versió més xula n’han fet del tema de Parker. I és que "Ah-Leu-Cha" és un tema bebop escrit el 1948. És un contrafact de "Honeysuckle Rose" amb un pont basat en els canvis d'acords del "I Got Rhythm". "Ah-Leu-Cha" va ser enregistrat originalment per Charlie Parker All-Stars el 18 de setembre de 1948 a la ciutat de Nova York per a Savoy Records. La qüestió de les percussions és força interessant, la qüestió rítmica, vaja. Els hi ha quedat un tema magnífic, i més encara el canvi del pont. Després en Kirk s’ha posat a improvisar d’una manera força rítmica recolzat de manera constant per Florian. 

I ell segueix dient què: Ens vam tornar a reunir durant el confinament de la covid per gravar la Conversa #6 en duo i després hi vam afegir Tibor Elekes i Domenic Landolf per fer el #7 resultant un disc a quartet. Aquests àlbums inclouen cançons de jazz més famoses que els altres, inclosa la música de Charlie Parker i Wayne Shorter... Espero que us agradi! 

I pel darrer tema d’aquest duet proposo que els escoltem amb el conegut  i anomenat... 

3.6.#6.- Freedom Jazz Dance (Eddie Harris) 6m09s.

Doncs han fet una versió molt “suigeneris” d’aquest tema amb aires de “Soul Jazz” sense massa progressions harmòniques on tot sembla girar al voltant d’un o dos acords. Així és en la versió original del saxo tenor Eddie Harris, com més o menys també la que van fer els Ethnic Heritage Ensamble i disc homònim. En Kirk però ens ha fet una improvisació on li hem pogut escoltar una melodia súper coneguda amb aires aràbics. Grans interpretacions de tots dos, gran compenetració en l’aspecte rítmic, també. Mestria d’ells dos.

 


I seguirem amb els temes de la Conversation #7 a quartet, amb Kirk Lightsey, piano; Domenic Landolf, saxo tenor; Tibor Elekes, contrabaix i Florianz Arbenz, percussions diverses i bateria i els escoltarem a tot swing i demés en el tema de Wayne Shorter anomenat... 

4.13.#7.- Pinocchio (Wayne Shorter) 5m0s. 

I ves per on que d’aquest tema de Shorter se n’han fet diverses versions, i una d’elles és la que va fer en Joan Díaz el 2011, aleshores amb uns joveníssims Gabriel Amargant i Pau Lligades  amb en Ramón Ángel Rey menys jove. El projecte es deia “We Sing Wayne Shorter” i per això hi hagué la també molt jove Judith Neddermann. També Herbie Hancock va fer un homenatge a Miles. A Celebration of the Life & Music of Miles Davis és un àlbum de jazz de Herbie Hancock, Wayne Shorter, Tony Williams, Ron Carter i Wallace Roney que va sortir el 1994 poc després de la seva mort. I els nostres herois en fan una magnífica interpretació, versió on es respiren els aires del tema original tot i l’arranjament. Bon so el del saxo tenor Domenic Landolf i bona pulsió rítmica de la base, amb un Swing brutal en les improvisacions, la primera la del pianista Lightsey. 

Seguiré amb un altre magnífic tema d’aquest projecte, un conegut Blues del gran McCoy Tyner i anomenat.. 

5.14.#7.- Blues On The Corner (McCoy Tyner) 6m24s. 

Aquest és un tema que va aparèixer en el disc The Real McCoy del 1967 on hi hagué Joe Henderson, Ron Carter, Elvin Jones i ell al piano, esclar. I hem gaudit molt amb aquest tema, havent-lo fet més o menys segons els cànons establerts de l’original, que un temarro a tot Blues ja ens feia falta. Grans improvisacions de tots ells, la primera la del pianista Lightsey. El saxo tenor Landolf l’ha seguit amb una magnífica sonoritat i llenguatge. Bona improvisació i feta amb tot de frases un tant entremaliades. Posteriorment, el percussionista i ànima de tot plegat s’ha quedat sol fent-nos un magnífic, llarg i ben trenat solo de bateria. 

I acabarem amb aquesta conversa #7 amb el potent tema propi de Florian Arbenz  i anomenat... 

6.8.#7.- Evolution (Florian Arbenz) 6m27s. 

I de quina manera han entrat al tema i primer amb la base de contrabaix i baterista, a tot Swing vital i melodia ben moderna a càrrec del saxo tenor. Posterior break per després desenvolupar-se de peculiar manera, primer amb un solo de contrabaix magnífic. Landolf s’ha posat a improvisar, primer de manera tranquil·la, per després arribar a uns moments d’energia immensos i potents. Gran interpretació i tema d’aquesta formació. Al final un altre break, amb un “walking” vital del contrabaixista i més delicat el tempo dels acords del pianista. Recuperen el tema, acabant-lo delicadament. Quina meravella. 

I després d’aquesta primera conversació doble, us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz tot i estar-ne alguns de vacances... 

23 Robadors: https://23robadors.com/programacio/,

Jamboree Festival Mas i Mas: https://jamboreejazz.com/agenda/,

Campari Milano: https://www.camparimilano.com/programacio-musical/,

Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,

Nova Jazz Cava: https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,

Jazz Club La Vicentina: https://jazzclublavicentina.blogspot.com/,

Etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.

 


I havent acabat aquest doble projecte, ara us proposo l’anterior treball publicat el 29 d’abril del 2022 també a quartet, la “Conversation #5 – Elemental”, on hi ha Tineke Postma, saxos; Joāo Barradas, acordió; Rafael Jerjen, contrabaix i Florian Arbenz, percussions i bateria. Aquest treball també el podeu adquirir entrant al seu bandcamp:

https://florianarbenz.bandcamp.com/album/conversation-5-elemental. 

Els començarem escoltant en el preciós alhora que modern i delicat de tempo, el tercer track i anomenat.. 

7.3.#5- Reverie (Florian Arbenz) 4m20s. 

Doncs ja veieu quina modernitat ens han mostrat tots quatre, de composició també, alhora que per les seves interpretacions. Comptar amb dos virtuosos com són Tineke Postma i Joāo Barradas és un luxe, sense oblidar la mestria de la base rítmica de dos, en Rafael Jerjen i Florian Arbenz. La idea estiuenca és la de no comentar els temes, i si explicar més o menys els ets i uts del projecte, coses aquestes extretes del mateix bandcamp i passades pel traductor de Google i una posterior correcció meva si no s’entén. 

Seguirem amb la curteta “fuga” sobre el tema de l’Eddie Harris que hem escoltat abans, i ara amb un arranjament d’en Florian....

 8.9.#5.- Freedom Jazz Fugue (E. Harris % F. Arbenz) 3m23s. 

Per a la cinquena entrega del seu ambiciós projecte Conversations, el premiat bateria suís Florian Arbenz presenta l'àlbum Elemental (29 d'abril) amb la saxofonista holandesa Tineke Postma, el portuguès i virtuós de l'acordió Joāo Barradas i el suís-australià Rafael Jerjen al contrabaix. Arbenz va seleccionar per a la Conversation#5 - Elemental a aquests increïbles músics per les seves veus inconfusiblement úniques en els seus instruments respectius. El mateix Arbenz diu: “No passa tan sovint que un músic em captivi immediatament només escoltant-lo en un disc. I crec que aquest és un gran vincle per a mi amb Tineke, Joāo i Rafael". 

I els escoltarem més encara amb el primer tema anomenat... 

9.1.#5.- Sin Tar-Danza (Florian Arbenz) 7m27s. 

Una exploració improvisada de l'àmbit entre el jazz i la música de cambra clàssica, el so sofisticat i obert de ment del conjunt és igual de còmode a qualsevol món. Sorprenentment vast en textura i sensació, el conjunt canvia ràpidament entre solcs ajustats i sincopats, ràfegues de virtuosisme del saxo, passatges d'obertura melancòlica i harmonies d'acordió poderosament denses. 

I ara podreu escoltar els dos darrers temes més vius, i el primer i sisè track anomenat.. 

10.6.#5.- Shooting The Breeze (Florian Arbenz) 5m17s. 

Amb una gran quantitat de premis i col·laboracions de classe mundial a l'abast, la reputació internacional col·lectiva del conjunt no es pot subestimar.  Des de les aparicions de Postma en dos àlbums guanyadors d'un Grammy i el premi Rising Star de Downbeat Magazine per a saxo soprano, Barradas ha guanyat el World Accordion Trophy (dues vegades!), el National Emerging Jazz Composers Prize del baixista Jerjen i el Premi Europeu de Cultura d'Arbenz, cada membre del quartet és una potència per dret propi. 

I ja per acabar, escoltarem el potent tema compost pel germà d’en Florian, en Michael i anomenat.... 

11.4.#5.- Walking With a Start (Michael Arbenz) 5m38s. 

I quin tema més impactant, ja d’entrada amb uns aires a “Lo Piazzola”, els del virtuós acordionista, i no només perquè la virtuosa del soprano, l’ha acompanyat, cosa que d’entrada no es copsa. Un duet inicial i durant d’altres moments del tema fent ells dos la melodia, que sembla ser aquesta tan entremaliada. El ritme és trepidant, enèrgic, el “running” del baixista és brutal, com també ho és la pulsió i rítmica del baterista. El solo posterior de Jerjen al contrabaix, immens. I ells i ella són Tineke Postma, saxo soprano; Joāo Barradas, acordió; Rafael Jerjen, contrabaix i Florian Arbenz, bateria. Una formació potentíssima que m’ha impressionat molt per la mestria interpretativa però també pels temes, la majoria del baterista suís. El que va començar sent unes converses a duet per coses de la pandèmia, ha acabat esdevenint un projecte d’alta volada amb formacions ampliades a quartet, i sempre amb lo “milloret” dels intèrprets de Jazz del continent, i en les primeres converses d’avui, amb el pianista de Detroit, Kirk Lightsey. Un projecte ideat pel Florian Arbenz i que de ben segur tindrà més converses i que nosaltres podrem escoltar. Gràcies per l’esforç, Florian. 

Doncs ara sí, ho deixem aquí. Gràcies per mirar-ho al blog del programa www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i escoltar-ho a l’Ivoox:

https://www.ivoox.com/podcast-podcast-jazzclubdenit_sq_f124726_1.html

Bon estiu a tothom. A veure si tinc ganes de fer-ne un altre d’especial. Bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |