Molt bona nit a tothom, benvinguts totes i tos al programa de Jazz del Baix Llobregat que fem els dimecres a partir de les 22h....Jazz club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 i per online a la nova web radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe....aquí el currant qui us parla, qui decideix la música que escoltareu, qui la manipula, qui la penja al blog del Jazz Club de Nit...Miquel Tuset i Mallol, per servir-vos...

Avui us presento tres novetats dels nostres músics, músics amb projectes propis i editats pels mateixos músics i per editorials independents o petitetes.

Comencem amb el projecte de Joan Sanmartí, guitarrista excel·lent que ens presenta avui el seu darrer projecte, bàsicament projecte de cordes, ja què acompanyant al seu trio de guitarra, contrabaix i bateria, hi tenim un quartet de cordes fregades clàssiques amb dos violins, viola i cello.



“CRUÏLLA”
Joan Sanmartí

Editat per JazzGranollers Records
Enregistrat per Ferran Conangla i Enric Giné a El Cortes, Montseny el 5 i 6 de juliol de 2012 i també al Tasso Laboratori de So, el 25 de febrer de 2013.
Produït per Joan Sanmartí i Ferran Conangla per a JazzGranollers Records.

Joan Sanmartí, guitarra
Guillem Arnedo, bateria
Oriol Roca, contrabaix

I amb el quartet de corda
Carlota Amargós, violí
Elena Rey, violí
Ursula Amargós, viola
Jordi Claret, cello

Totes les composicions són de Joan Sanmartí...

Ens diu ell mateix...

“Cruïlla amb J”, va ser la peça que va començar tota aquesta sèrie, i va ser creada per la necessitat d’expressar la sensació de buit produïda per la pèrdua del meu amic Joan Bretcha.

I també

“Stile Supremo” va ser escrita com una fantasia inspirada per “Stile Libero”, una preciosa cançó creada pel meu amic i gran compositor Claudio Sanfilippo. “Ser Supremo”.

Aquest és un projecte íntim, amb un so greu de la seva guitarra i on la introspecció del músic és total. Anem a escoltar una música profunda, delicada i dolça...també amb un punt de malenconia per tot el que ens ha dit el mateix Joan..

Anem a escoltar els dos temes ara mateix...

8.- Cruïlla amb J       (J. S.)             6m37s
1.- Stile Supremo     (J. S.)             6m31s

Doncs ja vegeu que aquesta és la música que ens acompanyarà aquests pròxims minuts....composicions personals, on el Jazz es veu en les improvisacions i no tant en les melodies i ritmes, i l’embolcall dels instruments clàssics fan això, una vertadera cruïlla de músiques i sentiments.

Joan Sanmartí te una extensa biografia i obra escrita i per tant cal que us redirigeixi al seu web on hi trobareu tot això i més....apunteu si us plau...


Hi ha un pensament del gran Jim Hall com a benvinguda que diu així...

“Músics, escales, tècnica, informació, equipament, etc, poden ser com piles de pedres al terra. L’arquitectura les aixeca i les presenta de forma apassionant, i més apassionant perquè sabem que el que realment volen les pedres es tornar caure a terra” .–  Jim Hall


Seguim amb el...

2.- Cruïlla 1551         (J. S.)             6m36s

Un so magnífic el que obté de la seva guitarra en Joan Sanmartí...i sempre acompanyant-lo perfectament Guillem Arnedo a la bateria i Oriol Roca, contrabaix. Sons delicats amb ritmes suaus; aquest ha estat un tema a trio, exclusivament, a pèl que es diu. Un tema a ritme ternari amb un gran solo del Joan...

Vegem però una mica qui és en Joan Sanmartí...

Joan Sanmarti, Manresa (Barcelona) 1959

Estudis Diploma a l'Aula de Música Moderna i el Taller de Musics de Barcelona. Participa en nombrosos Seminaris Internacionals amb Steve Brown, Sean Levitt, Joe Pass, Gary Burton, Dave Liebman, Richie Beirach, Marc Johnson, John Abercrombie, Vince Mendoza. Graduat a l'Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc)  Master de creació musical i tecnologia del so a l'Institut de l'Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra.  Estudis de llaüt barroc amb Xavier Coll. I de premis en te molts i un d’ells, aquest Premi de l'Associació de Músics de Jazz de Catalunya com a Compositor de l'Any (1996).

Doncs ja vegeu tot un mestre....i acabem aquest projecte amb una mena de blues rural, magnífic tema....la

7.- Cruïlla amb G      (J. S.)             6m30s

Un tema on l’amic Oriol Roca ens fa un magnífic solo, aquest músic, gran contrabaixista implicat en multituds de projectes diversos....també en Joan ens mostra la seva diversitat instrumental....gran tema per acabar aquest projecte que evidentment us recomano..només cal entrar al web de jazzgranollers...

Joan Sanmartí ha col·laborat amb Max Sunyer, Manel Camp, Sisa, Maria Del Mar Bonet, Agusti Fernandez, Aldo Romano, Carles Benavent, David Xirgu, Marc Miralta, Omer Avital i Alexis Cuadrado entre molts d’altres.

Us recordo que hi ha d’altres programes com el Saxofon, el Camps de Cotó, el Jazz para Nictalopes, el Calaix de Jazztre, les Històries del Jazz, per parlar dels programes carregats de voluntariat, com també és aquest, i que també hi ha programes diguem-ne més institucionals, aquells que pots escoltar a les emissores estatals i/o autonòmiques i els de països com el nostre com és l’IcatJazz, els que fa el mestre de tots, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu” per els amics, Jazz porque sí i A todo Jazz, etc... Bé, com sempre dic la oferta és força àmplia i n’hi ha per triar i remenar.

Bé, ara seguim amb el projecte del jove trompetista Pol Omedes...un projecte amb unes músiques diferents de les què hem escoltat fins ara. Un jove músic llicenciat per l’Esmuc que ens va acompanyar el 3er Festival de Jam Sessions que fem cada estiu, el del 2012 tocant a la Plaça de St. Jordi i formant part del combo d’alumnes de l’Esmuc amb músics ara mateix a un gran nivell com el Lluc Casares, Albert Costa, Xavi Torres, Pau Lligades i Joan Casares...

Ja sabeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové.

Doncs anem amb el projecte de Pol Omedes ara per ara en un indret europeu fent algun màster de Jazz.



“LA GANADORA”
Pol Omedes Trio

Editat per UnderPool
Enregistrat el 9 de setembre de 2013 a UnderPool Studio
Màster: Joan Hernández

Pol Omedes, trompeta
Àlex Reviriego, contrabaix
Arnau Obiols, bateria

Totes les composicions són de Pol Omedes excepte Jayne que és de l’Ornette Coleman.

Aquesta és una proposta fresca, desinhibida, trencadora per la manera com s’ha enregistrat, i segur amb l’esperit FREE amb majúscules del seu estimat Ornette Coleman, on es barregen les músiques amb les trucades telefòniques tot i enllaçant-se els temes.
Escoltem dos temes d’aquest singular projecte enllaçats l’un després de l’altre i  amb un magnífic swing....

2.- Shaved Train       (P. O.)            6m32s
3.- Jayne                    (O. C.)            4m41s

Doncs ja vegeu que durant uns quatre minuts el swing ha cavalcat al nostre costat i després s’ha aturat per deixar pas a la improvisació del jove Álex Reviriego. I després d’ell, altra cop el curtet tema i acabar-lo i sense donar-nos temps a respirar ja s’han endinsat en el tema de Coleman...swing i grans improvisacions d’aquest jove crac de la trompeta...temes carregats de motius relacionats amb d’altres temes, improvisació pura i dolça, que no dura.

Al Pol li ha passat segur una cosa que també em va passar a mi fa uns quants anys...Jo vivia a l’Hospitalet, al carrer capitan Hernando Prats aleshores, no sé com es dirà ara, i davant de casa, del primer pis hi havia un pati. Aquest pati on s’hi posaven els autos de xoc i demés coses festives, s’hi va començar a construir un bloc de pisos...i tal era el soroll generat per la moguda que cada dia enregistrava amb el meu cassette Philips estèreo el “So de la Obra”, a base de martells percutors i demés estris similars...a la vegada anava fent fotos de com creixia l’obra fins que ja havia d’aixecar el cap, moment en el qual vaig parar d’enregistrar i de fer fotos....Anys 70s...

Resulta que el Pol te un tema, el tercer del disc, que es diu “El trepant del matí”, on se sent el soroll que fa l’esmentada màquina....i l’inici del tema dedicat a Ornette comença amb aquest mateix soroll....o sigui que som-hi...abans però dir-vos que aquest tema està inclòs en el disc Underpool 2, el directe del qual vam poder veure i escoltar a Tinta Roja un preciós local que hi ha al Poble Sec en la seva primera i única presentació. Aquest tema el van interpretar els presents que són els mateixos que ara escoltareu i que són:

Pol Omedes, fiscorn
Víctor Correa, trombó
Pau Domènech, clarinet baix
Sergi Felipe, saxo tenor
Dani Comas, guitarra
Juan Pablo Balcázar, contrabaix
Carlos Falanga, bateria

Som-hi doncs amb el tema dedicat a l’Ornette Coleman..

5.- Per l’Ornette        (P. O.)            8m58s

Quin magnífic tema...heu escoltat el motiu permanent del contrabaix del Juan Pablo?....mentrestant els companys improvisant, el Pol i el Víctor...moments de Free Jazz, és clar que no hi podien faltar....gran tema com heu pogut escoltar...i quina permanent constància el motiu del contrabaix...entremig un magnífic solo de bateria del Carlos, soci habitual del Juan Pablo i Marco Mezquida a més a més de compartir projectes de joves més que ell, com va ser el cas de la WTF del Jamboree del dilluns on va compartir el projecte del Mariano Camarasa, Joao Silva i Manel Fortià..



Segur que heu escoltat al final del tema la veu del Pol dient..”un segon, un segon”, i és que parava per agafar el telèfon i parlar amb la Júlia, tema aquest anomenat “Preludi Reina Sofia”...i escoltarem el "Reina Sofia", darrer tema d’aquest divertit i fresc projecte del Pol..

7.- Reina Sofia         (P. O.)            5m49s

Gran tema amb solo del Carlos de nou i solos de contrabaix i trompeta per acabar i dir-vos que hi ha més “preludis”, o sigui més trucades telefòniques i totes enregistrades i afegides al disc, al personal disc del Pol...

Seguim ara amb el darrer projecte i també diferent del què hem escoltat....però abans recordar-vos que podeu anar a la botiga de Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc....tot el de Fresh Sound Records

Ara ens endinsarem en el projecte de dos amics i aficionats al Jazz Manouche, l’Oriol Saña, violí jazz i Albert Cabello, guitarra...

La biografia de tots dos la podeu trobar al web www.experiment.es on hi ha la informació d’aquest projecte que aviat escoltareu...

Però dir-vos que l’Oriol, de Granollers, va passar per Berklee a Boston on va aconseguir  el Cum Laude en Performance en Jazz i tècniques d’improvisació. Realitza estudis de direcció d’orquestra i va a París a estudiar amb el Didier Lockwood. Es llicencia per l’Esmuc i el 2002 aconsegueix implantar el curs de violí jazz del qual n’és el màxim responsable. El 2012 estava acabant els seus estudis de doctorat en Història de l’Art i musicologia i el seu projecte va ser “I si el jazz et solucionés els problemes?”...
Compagina el Jazz i la música clàssica havent col·laborat amb les següents orquestres.. “Boston Conservatory Simphony Orchestra”, “Brookline Symphony Orchestra”, “Jove Orquestra Simfònica Nacional de Catalunya”, Orquestra de Cámara de Granollers, duo amb Albert Guinovart…i també ha fet col·laboracions amb músics com Loquillo, Carles Segarra, etc...



El projecte es diu..

“EXPERIMENT 1.0”
Albert Bello & Oriol Saña

Enregistrat per David Casamitjana a Montolu de Segarra.
Mesclat i maasteritzat per Tomás Robisco als Bucbonera Records a Caldes de Montbui.

Albert Bello, guitarra solista
Oriol Saña, violí
Vivien García, guitarra rítmica
Queralt Camps, contrabaix

Totes les composicions són de Django Reinhardt...les darreres de Django que són el punt de partida d’aquest nou projecte presentat per l’Albert i l’Oriol. És el millor camí que poden fer per mostrar-nos el seu món musical. Amb aquest primer àlbum, el seu primer experiment, paguen tribut al gran músic que els ha influenciat tant a tots dos.

Escoltem el primer tema, que mirarem que sigui el més suau i delicat...un tema de Django Reinhardt del 1951 i que va fer amb el seu quintet amb Bernard Hullin (tp); Hubert Fol (as); Raymond Fol (p); Pierre Michelot (b); Pierre Lemarchand (dm)

4.- Vamp                   (D. R.)            5m54s

Un dels més preciosos temes de Django i que el nostre quartet broda amb la mestria de l’Albert i l’Oriol...delicadesa i gust interpretatiu és el que ens deixen els nostres amics. Dos músics que es van conèixer d’una manera força singular...
Fa uns 10 anys l’Albert Bello tocava la guitarra en un casament quan de sobte va veure que la fotògrafa s'acostava a l'escenari i deixava el mòbil a prop dels músics. Es veu que va cridar al seu nòvio perquè escoltés aquest estil que tant li agradava, el jazz manouche. A l'altra banda del telèfon hi havia l’Oriol Saña. En finalitzar el concert, la noia va parlar amb Bello i aquest es va interessar en contactar amb aquell noi que tocava el violí. Albert va convidar a l'Oriol a venir a tocar a un concert. Aquella nit es van saludar abans de l'inici de l'espectacle i a mig concert Saña va pujar amb el seu violí a l'escenari. Nuages de Django Reinhardt va ser el primer tema que van tocar junts, les primeres notes d'una amistat i una relació professional sempre lligada a la passió per la música.

Escoltem ara el següent tema una mica més rítmic, tema que va fer Django Reinhardt amb el Quintet del Hot Club de França amb André Ekyan (as, cl); Raph Schécroun (p); Django Reinhardt (g solo); Alf. Masselier (b); Roger Paraboschi (dm)..el també conegut..

2.- Double Scotch    (D. R.)            4m30s

Doncs ja vegeu quina bona sincronia tenen aquests dos músics que ahir varen presentar el projecte a la sala 4 de l’Auditori i on no hi vaig poder anar per problemes amb el cotxe i la bateria...bé, segur que va ser tot un èxit.

Per parlar de l’Albert Bello, l’Hospitalet, dir-vos que des de la seva incursió en el jazz manouche, Albert Bello s'ha convertit en una de les figures més representatives i en el màxim dinamitzador de l'estil a casa nostra. Graduat a l'Aula de Música Moderna i Jazz del Conservatori del Liceu de Barcelona i llicenciat a l'Escola Superior de Música de Catalunya, ha completat la seva formació amb un gran nombre de cursos (tècnic de so, film scoring, Soundpainting, ...) i classes magistrals a càrrec d'artistes internacionals de gran nivell.

Professional des de fa ja més de 20 anys, ha sabut combinar el seu treball com a docent amb el d'intèrpret. Entre les nombroses activitats que ha realitzat relacionades amb el jazz manouche destaquen:

Com intèrpret, s'inicia en el jazz manouche l'any 2001 amb "Les deux guitares trio". Actualment forma part dels grups Shine. (www.shinebcn.com), Albert Bello & Oriol Saña - Experiment (www.experiment.es) i Folkincats, així com de la seva recent formació Albert Bello Trio. Impulsor i director del Festival Django L'H des del 2010, primer festival especialitzat en jazz manouche del país (www.festivaldjangolh.com) on aquest novembre es fa el cinquè festival entre els dies 20 i 23 de novembre..i moltes més coses que podeu llegir al web d’ells dos i d’aquest projecte...



Escoltem ara el magnífic tema de la plaça de Brouckère...tema enregistrat el 25 d’octubre de 1949...amb el seu quintet..i que els nostres músics toquen al mateix tempo i força swingat....

5.- Place de Brouckere       (D. R.)            3m32s

Un tema ja amb plena marxa manouche de ritme i melodia..música aquesta que ja havíem posat en un integral que vam fer de l’amic Pere Soto, un programa que va durar 2 hores...no tot de manouche, és clar.
En aquest tema l’Albert ens ha mostrat la seva creativitat i velocitat d’execució i precisió interpretativa..i sempre al darrera una Queralt i un Viven amb la màquina a tope...Després de l’Albert fan una incisió en el tema per després l’Oriol endinsar-se en el seu magnífic solo...grans mestres tots dos....tots quatre.

Amb la mateixa força rítmica acabem el projecte amb el darrer tema del disc, l’anomenat les nits de sant germain des-prés, de Django, enregistrat també el 30 de gener de 1952 amb el seu quintet..

6.- Nuits de saint Germain Des-Prés        (D. R.)            2m31s

Un magnífic tema per acabar amb optimisme aquest programa. Un optimisme que donades les circumstàncies ens fa molta falta. Tema iniciat per l’Oriol al solo per després l’Albert continuar amb la mateixa qualitat, cadascun però amb la seva particular visió des del seu instrument de l’obra del genial Django Reinhardt.

Acabem així el programa d’avui, carregat de ritme al final i amb una gran introspecció a l’inici, i entremig, creativitat divertida i desenfadada....
I amb qui ho hem fet això?..doncs primer amb el Joan Sanmartí, després amb el Pol Omedes i al final amb l’Albert Bello i l’Oriol Saña...

Doncs res més, gràcies per escoltar-nos, bon nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |