Programa 181: Joan Sanmartí, Pol Omedes i Albert Bello & Oriol Saña, dimecres 12 de novembre de 2014
Molt bona nit a tothom, benvinguts totes i tos al programa de Jazz del
Baix Llobregat que fem els dimecres a partir de les 22h....Jazz club de Nit
aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 i per online a la nova web radiosvh.info i des
d’allà prement el botó del directe....aquí el currant qui us parla, qui
decideix la música que escoltareu, qui la manipula, qui la penja al blog del
Jazz Club de Nit...Miquel Tuset i Mallol, per servir-vos...
Avui us presento tres novetats dels nostres músics, músics amb projectes
propis i editats pels mateixos músics i per editorials independents o
petitetes.
Comencem amb el projecte de Joan Sanmartí, guitarrista excel·lent que
ens presenta avui el seu darrer projecte, bàsicament projecte de cordes, ja què
acompanyant al seu trio de guitarra, contrabaix i bateria, hi tenim un quartet
de cordes fregades clàssiques amb dos violins, viola i cello.
“CRUÏLLA”
Joan Sanmartí
Editat per JazzGranollers Records
Enregistrat per Ferran Conangla i Enric Giné a El
Cortes, Montseny el 5 i 6 de juliol de 2012 i també al Tasso Laboratori de So,
el 25 de febrer de 2013.
Produït per Joan Sanmartí i Ferran Conangla per a
JazzGranollers Records.
Joan Sanmartí, guitarra
Guillem Arnedo, bateria
Oriol Roca, contrabaix
I amb el quartet de corda
Carlota Amargós, violí
Elena Rey, violí
Ursula Amargós, viola
Jordi Claret, cello
Totes les composicions són de Joan Sanmartí...
Ens diu ell mateix...
“Cruïlla amb J”, va ser la peça que va començar tota
aquesta sèrie, i va ser creada per la necessitat d’expressar la sensació de
buit produïda per la pèrdua del meu amic Joan Bretcha.
I també
“Stile Supremo” va ser escrita com una fantasia
inspirada per “Stile Libero”, una preciosa cançó creada pel meu amic i gran
compositor Claudio Sanfilippo. “Ser Supremo”.
Aquest és un projecte íntim, amb un so greu de la seva guitarra i on la
introspecció del músic és total. Anem a escoltar una música profunda, delicada
i dolça...també amb un punt de malenconia per tot el que ens ha dit el mateix
Joan..
Anem a escoltar els dos temes ara mateix...
8.- Cruïlla amb J (J.
S.) 6m37s
1.- Stile Supremo (J.
S.) 6m31s
Doncs ja vegeu que aquesta és la música que ens acompanyarà aquests
pròxims minuts....composicions personals, on el Jazz es veu en les
improvisacions i no tant en les melodies i ritmes, i l’embolcall dels
instruments clàssics fan això, una vertadera cruïlla de músiques i sentiments.
Joan Sanmartí te una extensa biografia i obra escrita i per tant cal que
us redirigeixi al seu web on hi trobareu tot això i més....apunteu si us
plau...
Hi ha un pensament del gran Jim Hall com a benvinguda que diu així...
“Músics, escales, tècnica, informació, equipament,
etc, poden ser com piles de pedres al terra. L’arquitectura les aixeca i les
presenta de forma apassionant, i més apassionant perquè sabem que el que
realment volen les pedres es tornar caure a terra” .– Jim Hall
Seguim amb el...
2.- Cruïlla 1551 (J.
S.) 6m36s
Un so magnífic el que obté de la seva guitarra en Joan Sanmartí...i
sempre acompanyant-lo perfectament Guillem Arnedo a la bateria i Oriol Roca,
contrabaix. Sons delicats amb ritmes suaus; aquest ha estat un tema a trio,
exclusivament, a pèl que es diu. Un tema a ritme ternari amb un gran solo del
Joan...
Vegem però una mica qui és en Joan Sanmartí...
Joan Sanmarti, Manresa (Barcelona) 1959
Estudis Diploma a l'Aula de Música Moderna i el Taller de Musics de
Barcelona. Participa en nombrosos Seminaris Internacionals amb Steve Brown,
Sean Levitt, Joe Pass, Gary Burton, Dave Liebman, Richie Beirach, Marc Johnson,
John Abercrombie, Vince Mendoza. Graduat a l'Escola Superior de Música de
Catalunya (Esmuc) Master de creació
musical i tecnologia del so a l'Institut de l'Audiovisual de la Universitat
Pompeu Fabra. Estudis de llaüt barroc
amb Xavier Coll. I de premis en te molts i un d’ells, aquest Premi de
l'Associació de Músics de Jazz de Catalunya com a Compositor de l'Any (1996).
Doncs ja vegeu tot un mestre....i acabem aquest projecte amb una mena de
blues rural, magnífic tema....la
7.- Cruïlla amb G (J.
S.) 6m30s
Un tema on l’amic Oriol Roca ens fa un magnífic solo, aquest músic, gran
contrabaixista implicat en multituds de projectes diversos....també en Joan ens
mostra la seva diversitat instrumental....gran tema per acabar aquest projecte
que evidentment us recomano..només cal entrar al web de jazzgranollers...
Joan Sanmartí ha col·laborat amb Max Sunyer, Manel Camp, Sisa,
Maria Del Mar Bonet, Agusti Fernandez, Aldo Romano, Carles
Benavent, David Xirgu, Marc Miralta, Omer Avital i Alexis
Cuadrado entre molts d’altres.
Us recordo que hi ha d’altres programes com el Saxofon, el Camps de
Cotó, el Jazz para Nictalopes, el Calaix de Jazztre, les Històries del Jazz,
per parlar dels programes carregats de voluntariat, com també és aquest, i que
també hi ha programes diguem-ne més institucionals, aquells que pots escoltar a
les emissores estatals i/o autonòmiques i els de països com el nostre com és
l’IcatJazz, els que fa el mestre de tots, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu” per
els amics, Jazz porque sí i A todo Jazz, etc... Bé, com sempre dic la oferta és
força àmplia i n’hi ha per triar i remenar.
Bé, ara seguim amb el projecte del jove trompetista Pol Omedes...un
projecte amb unes músiques diferents de les què hem escoltat fins ara. Un jove
músic llicenciat per l’Esmuc que ens va acompanyar el 3er Festival de Jam
Sessions que fem cada estiu, el del 2012 tocant a la Plaça de St. Jordi i formant
part del combo d’alumnes de l’Esmuc amb músics ara mateix a un gran nivell com
el Lluc Casares, Albert Costa, Xavi Torres, Pau Lligades i Joan Casares...
Ja sabeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra
entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà
tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové.
Doncs anem amb el projecte de Pol Omedes ara per ara en un indret
europeu fent algun màster de Jazz.
“LA GANADORA”
Pol Omedes Trio
Editat per UnderPool
Enregistrat el 9 de setembre de 2013 a UnderPool
Studio
Màster: Joan Hernández
Pol Omedes, trompeta
Àlex Reviriego, contrabaix
Arnau Obiols, bateria
Totes les composicions són de Pol Omedes excepte Jayne que és de
l’Ornette Coleman.
Aquesta és una proposta fresca, desinhibida, trencadora per la manera
com s’ha enregistrat, i segur amb l’esperit FREE amb majúscules del seu estimat
Ornette Coleman, on es barregen les músiques amb les trucades telefòniques tot
i enllaçant-se els temes.
Escoltem dos temes d’aquest singular projecte enllaçats l’un després de
l’altre i amb un magnífic swing....
2.- Shaved Train (P.
O.) 6m32s
3.- Jayne (O.
C.) 4m41s
Doncs ja vegeu que durant uns quatre minuts el swing ha cavalcat al
nostre costat i després s’ha aturat per deixar pas a la improvisació del jove
Álex Reviriego. I després d’ell, altra cop el curtet tema i acabar-lo i sense
donar-nos temps a respirar ja s’han endinsat en el tema de Coleman...swing i
grans improvisacions d’aquest jove crac de la trompeta...temes carregats de
motius relacionats amb d’altres temes, improvisació pura i dolça, que no dura.
Al Pol li ha passat segur una cosa que també em va passar a mi fa uns
quants anys...Jo vivia a l’Hospitalet, al carrer capitan Hernando Prats
aleshores, no sé com es dirà ara, i davant de casa, del primer pis hi havia un
pati. Aquest pati on s’hi posaven els autos de xoc i demés coses festives, s’hi
va començar a construir un bloc de pisos...i tal era el soroll generat per la
moguda que cada dia enregistrava amb el meu cassette Philips estèreo el “So de
la Obra”, a base de martells percutors i demés estris similars...a la vegada
anava fent fotos de com creixia l’obra fins que ja havia d’aixecar el cap,
moment en el qual vaig parar d’enregistrar i de fer fotos....Anys 70s...
Resulta que el Pol te un tema, el tercer del disc, que es diu “El
trepant del matí”, on se sent el soroll que fa l’esmentada màquina....i l’inici
del tema dedicat a Ornette comença amb aquest mateix soroll....o sigui que
som-hi...abans però dir-vos que aquest tema està inclòs en el disc Underpool 2,
el directe del qual vam poder veure i escoltar a Tinta Roja un preciós local
que hi ha al Poble Sec en la seva primera i única presentació. Aquest tema el
van interpretar els presents que són els mateixos que ara escoltareu i que són:
Pol Omedes, fiscorn
Víctor Correa, trombó
Pau Domènech, clarinet baix
Sergi Felipe, saxo tenor
Dani Comas, guitarra
Juan Pablo Balcázar, contrabaix
Carlos Falanga, bateria
Som-hi doncs amb el tema dedicat a l’Ornette Coleman..
5.- Per l’Ornette (P.
O.) 8m58s
Quin magnífic tema...heu escoltat el motiu permanent del contrabaix del
Juan Pablo?....mentrestant els companys improvisant, el Pol i el
Víctor...moments de Free Jazz, és clar que no hi podien faltar....gran tema com
heu pogut escoltar...i quina permanent constància el motiu del
contrabaix...entremig un magnífic solo de bateria del Carlos, soci habitual del
Juan Pablo i Marco Mezquida a més a més de compartir projectes de joves més que
ell, com va ser el cas de la WTF del Jamboree del dilluns on va compartir el
projecte del Mariano Camarasa, Joao Silva i Manel Fortià..
Segur que heu escoltat al final del tema la veu del Pol dient..”un
segon, un segon”, i és que parava per agafar el telèfon i parlar amb la Júlia,
tema aquest anomenat “Preludi Reina Sofia”...i
escoltarem el "Reina Sofia", darrer tema d’aquest divertit i fresc projecte del Pol..
7.- Reina Sofia (P.
O.) 5m49s
Gran tema amb solo del Carlos de nou i solos de contrabaix i trompeta
per acabar i dir-vos que hi ha més “preludis”, o sigui més trucades
telefòniques i totes enregistrades i afegides al disc, al personal disc del
Pol...
Seguim ara amb el darrer projecte i també diferent del què hem
escoltat....però abans recordar-vos que podeu anar a la botiga de Blue Sounds
al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del
Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc....tot el de Fresh Sound Records
Ara ens endinsarem en el projecte de dos amics i aficionats al Jazz
Manouche, l’Oriol Saña, violí jazz i Albert Cabello, guitarra...
La biografia de tots dos la podeu trobar al web www.experiment.es on hi ha la informació
d’aquest projecte que aviat escoltareu...
Però dir-vos que l’Oriol, de Granollers, va passar per Berklee a Boston
on va aconseguir el Cum Laude en
Performance en Jazz i tècniques d’improvisació. Realitza estudis de direcció
d’orquestra i va a París a estudiar amb el Didier Lockwood. Es llicencia per
l’Esmuc i el 2002 aconsegueix implantar el curs de violí jazz del qual n’és el
màxim responsable. El 2012 estava acabant els seus estudis de doctorat en
Història de l’Art i musicologia i el seu projecte va ser “I si el jazz et
solucionés els problemes?”...
Compagina el Jazz i la música clàssica havent col·laborat amb les
següents orquestres.. “Boston Conservatory Simphony Orchestra”, “Brookline Symphony
Orchestra”, “Jove Orquestra Simfònica Nacional de Catalunya”, Orquestra de Cámara
de Granollers, duo amb Albert Guinovart…i també ha fet col·laboracions amb
músics com Loquillo, Carles Segarra, etc...
El projecte es diu..
“EXPERIMENT 1.0”
Albert Bello & Oriol Saña
Enregistrat per David Casamitjana a Montolu de
Segarra.
Mesclat i maasteritzat per Tomás Robisco als
Bucbonera Records a Caldes de Montbui.
Albert Bello, guitarra solista
Oriol Saña, violí
Vivien García, guitarra rítmica
Queralt Camps, contrabaix
Totes les composicions són de Django Reinhardt...les darreres de Django
que són el punt de partida d’aquest nou projecte presentat per l’Albert i
l’Oriol. És el millor camí que poden fer per mostrar-nos el seu món musical.
Amb aquest primer àlbum, el seu primer experiment, paguen tribut al gran músic
que els ha influenciat tant a tots dos.
Escoltem el primer tema, que mirarem que sigui el més suau i delicat...un
tema de Django Reinhardt del 1951 i que va fer amb el seu quintet amb Bernard
Hullin (tp); Hubert Fol (as); Raymond Fol (p); Pierre Michelot (b); Pierre
Lemarchand (dm)
4.- Vamp (D.
R.) 5m54s
Un dels més preciosos temes de Django i que el nostre quartet broda amb
la mestria de l’Albert i l’Oriol...delicadesa i gust interpretatiu és el que
ens deixen els nostres amics. Dos músics que es van conèixer d’una manera força
singular...
Fa uns 10 anys l’Albert Bello
tocava la guitarra en un casament quan de sobte va veure que la fotògrafa s'acostava a l'escenari i deixava el mòbil
a prop dels músics. Es veu que va cridar al
seu nòvio perquè escoltés aquest estil que tant li
agradava, el jazz manouche. A l'altra banda del telèfon hi havia l’Oriol
Saña. En finalitzar el concert, la noia va
parlar amb Bello i aquest es va
interessar en contactar amb
aquell noi que tocava el violí. Albert va
convidar a l'Oriol a venir
a tocar a un concert. Aquella nit es van saludar abans de l'inici de l'espectacle i a mig concert Saña
va pujar amb el seu violí a l'escenari. Nuages de Django Reinhardt va ser
el primer tema que van tocar
junts, les primeres
notes d'una amistat
i una relació professional
sempre lligada a
la passió per la música.
Escoltem ara el següent tema una mica més rítmic, tema que va fer Django Reinhardt amb
el Quintet del Hot Club de França amb André Ekyan (as,
cl); Raph Schécroun (p); Django Reinhardt (g solo); Alf. Masselier (b); Roger
Paraboschi (dm)..el també conegut..
2.- Double Scotch (D.
R.) 4m30s
Doncs ja vegeu quina bona sincronia tenen aquests dos músics que ahir
varen presentar el projecte a la sala 4 de l’Auditori i on no hi vaig poder
anar per problemes amb el cotxe i la bateria...bé, segur que va ser tot un
èxit.
Per parlar de l’Albert Bello, l’Hospitalet, dir-vos que des
de la seva incursió en el jazz
manouche, Albert Bello s'ha convertit en una de les figures més representatives i en el
màxim dinamitzador de l'estil
a casa nostra. Graduat a l'Aula de Música Moderna
i Jazz del Conservatori
del Liceu de Barcelona i llicenciat a l'Escola
Superior de Música de Catalunya,
ha completat la seva formació amb un gran
nombre de cursos (tècnic de so, film scoring,
Soundpainting, ...) i classes magistrals
a càrrec d'artistes internacionals de gran nivell.
Professional des de fa ja més
de 20 anys,
ha sabut combinar
el seu treball com a docent
amb el d'intèrpret.
Entre les nombroses
activitats que ha realitzat relacionades amb el
jazz manouche destaquen:
Com intèrpret, s'inicia en el jazz manouche l'any 2001 amb "Les deux guitares trio". Actualment forma part dels grups Shine. (www.shinebcn.com), Albert Bello & Oriol Saña - Experiment (www.experiment.es) i Folkincats, així com de la seva recent formació Albert Bello Trio. Impulsor i director del Festival Django L'H des del 2010, primer festival especialitzat en jazz manouche del país (www.festivaldjangolh.com) on aquest novembre es fa el cinquè festival entre els dies 20 i 23 de novembre..i moltes més coses que podeu llegir al web d’ells dos i d’aquest projecte...
Escoltem ara el magnífic tema de la plaça de Brouckère...tema
enregistrat el 25 d’octubre de 1949...amb el seu quintet..i que els nostres músics
toquen al mateix tempo i força swingat....
5.- Place de Brouckere (D. R.) 3m32s
Un tema ja amb plena marxa manouche de ritme i melodia..música aquesta
que ja havíem posat en un integral que vam fer de l’amic Pere Soto, un programa
que va durar 2 hores...no tot de manouche, és clar.
En aquest tema l’Albert ens ha mostrat la seva creativitat i velocitat
d’execució i precisió interpretativa..i sempre al darrera una Queralt i un
Viven amb la màquina a tope...Després de l’Albert fan una incisió en el tema
per després l’Oriol endinsar-se en el seu magnífic solo...grans mestres tots
dos....tots quatre.
Amb la mateixa força rítmica acabem el projecte amb el darrer tema del
disc, l’anomenat les nits de sant germain des-prés, de Django, enregistrat
també el 30 de gener de 1952 amb el seu quintet..
6.- Nuits de saint Germain Des-Prés (D. R.) 2m31s
Un magnífic tema per acabar amb optimisme aquest programa. Un optimisme
que donades les circumstàncies ens fa molta falta. Tema iniciat per l’Oriol al
solo per després l’Albert continuar amb la mateixa qualitat, cadascun però amb
la seva particular visió des del seu instrument de l’obra del genial Django
Reinhardt.
Acabem així el programa d’avui, carregat de ritme al final i amb una
gran introspecció a l’inici, i entremig, creativitat divertida i
desenfadada....
I amb qui ho hem fet això?..doncs primer amb el Joan Sanmartí, després
amb el Pol Omedes i al final amb l’Albert Bello i l’Oriol Saña...
Doncs res més, gràcies per escoltar-nos, bon nit i bon Jazz Club de Nit
en el Jaç de cadascú.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)