Enllaç a l'àudio del Programa:



Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz.
 
Doncs el programa d’avui és la recuperació del programa 568 de la 15a temporada dedicat a una part del Jazz que es feu a Itàlia, el que editen dues discogràfiques amigues, la A.MA Records Notami Jazz, la primera dirigida per l’Antonio Martino i la segona per Toto Cicco. I els discos de la primera són: “Beyond The Sky”  de Pippo d’Ambrosio i els Opus Trio  in Studio”, mentre que els altres són: “Escape” de Laviano, Martino i Scrignoli, i els DMD Trio, “Live al Vapore Jazz Club”.


I us proposo començar amb el darrer i trencador projecte de Pippo d’Ambrosio, “Beyond The Sky”, publicat el 15 de març de 2023 per A.MA Records. Enregistrat per Tullio Ciriello a A.MA Records Studio el desembre de 2022. Productor executiu, Antonio Martino. Amb Gaetano Partipilo, saxo alt; Eugenio Macchia, piano, piano elèctric i Synt; Giorgio Vendola, contrabaix i Pippo D'Ambrosio, líder i bateria. I com sempre, dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç al bandcamp del disc:
https://amarecordsamaedizioni.bandcamp.com/album/beyond-the-sky-2.
 
I aquest és un projecte de líder, del baterista d’Ambrosio per com ha gestionat la qüestió rítmica dels temes, sense oblidar esclar la gran aportació dels companys, i potser més Partipilo al saxo alt, que realment està brutal.
 
Pel que fa a ritmes i tempos, dir-vos que ho podreu llegir al blog: I no n’hi ha de massa vitals, ràpids, car els que ho són més es queden en un “mèdium” no massa alt. De temes delicats n’hi clarament un parell, “Omega Nebula” i “Sirio”, mentre que “Aquarius” tot i començar molt suau amb una “Intro” de saxo i Synte, agafa posteriorment un tarannà més rítmic i funk. “Alioth” comença amb el motiu principal a càrrec del baixista i que després repetirà el saxofonista, tot plegat a un tempo mèdium. I el primer track “Milky Way” t’embolcalla en una atmosfera creada pel teclista amb la rítmica del líder ben marcada a tempo encara suau. I “Black Holes” comença amb un marcatge consistent del baixista amb el motiu principal i posterior melodia a càrrec del saxofonista. I també “Hydra” l’inicien amb uns aires evocadors per sons del Synte i percussions, i ja la melodia del saxo i marcatge rítmic del líder. I “Andromeda” el comença el baixista amb la línia de baixos i rítmica inclosa i ja la melodia a càrrec del saxo alt, i un ritme marcat i tempo un pèl més viu. I un tema amb uns inicis esotèrics és “Cassiopea” i posterior marcatge rítmic un pèl vital i tema amb multitud de canvis rítmics. I “Hale Bop”, comença amb una llarga i suau “intro” del líder a bateria solo, per ja després entrar la resta de companys a un tempo més viu i posterior i brutal impro del saxo alt.
 
I ja els escoltarem en el tema compost pel líder Pippo d’Ambrosio, com ho són tots, i anomenat....
 
1.10.- Sirio (Pippo d’Ambrosio) 5:55.
 
Doncs ja heu pogut escoltar amb quina melodia més maca hem començat el programa d’avui, i ha estat el saxo alt Gaetano Partipilo qui l’ha tocat amb un so preciós. Improvisacions posteriors les del profund baixista Giorgio Vendola fet amb una contundència moderada i bona pulsió rítmica, per després la del teclista Eugenio Macchia amb un so similar al Rhodes, piano elèctric mític, i bona execució solista. Hem pogut escoltar com el saxofonista recuperava el tema o melodia principal per afegir-s’hi ell tot i improvisant. M’ha impressionat per com de bé ho ha fet, pel seu fraseig agosarat i també per la sonoritat que li treu al seu instrument, que de ben segur déu ser un d’aquells saxos vintages dels anys 40s amb un so totalment americà. Un bonic tema per començar-los a escoltar.
 
“Beyond The Sky” de Pippo D'Ambrosio és l'àlbum del baterista que segueix al “A Peaceful Place”, del 2020, De la mateixa manera que el seu predecessor es va inspirar en el sufisme i la poesia de Rumi i Al-Jilali“Beyond The Sky” és un àlbum temàtic i conceptual que explora l'ordre imposat de l'Univers i juxtaposa aquest ordre amb el caos creat pels humans a la Terra. Pippo ha creat un àlbum que fusiona la bateria, les tecles, el contrabaix i el saxo alt del quartet de músics en un viatge cosmològic on el jazz fonamenta el soul grooves de tots els seus deu temes.



I seguirem escoltant-los en el tema anomenat...
 
2.4.- Black Holes (Pippo d’Ambrosio) 5:17.
 
I quin altre tema més sorprenent que ens han fet aquest quartet italià i tema també del líder i baterista Pippo d’Ambrosio. La qüestió rítmica és fonamental i ja primer marcada pel baixista Vendola i líder a la bateria. Però és que la melodia feta per Partipilo al saxo alt ha estat molt bonica i dolça, tot i que curteta i senzilla, que no simple. I ja ell mateix s’hi ha posat amb la seva més que reeixida improvisació, molt melòdica, i amb gust musical evident. El fons rítmic s’escolta ben marcat pel líder a la bateria, ell quasi que fent el seu particular solo. I Macchia l’ha seguit amb un so eteri, el del seu teclat, barreja de Rhodes i d’altres sonoritats passades pel sedàs de l’electrònica, i amb molta delicadesa sonora. I han recuperat el motiu principal o melodia amb un rerefons potent del baterista per ja arribar al final, introduint una mena de coda on hi apareix un nou motiu melòdic, acabant-lo delicadament. Gran tema de Pippo d’Ambrosio.
 
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I ja els acabarem d’escoltar en el tema anomenat...
 
3.5.- Cassiopea (Pippo d’Ambrosio) 8:43.
 
I què bo aquest tema de Pippo d’Ambrosio pels diversos canvis que ha tingut. Sempre hi ha ell fent i desfent amb la bateria, i l’han ajudat els companys, com el baixista que ha estat fent tota l’estona el motiu principal allà, als més baixos. I la melodia ha aparegut a duet de saxo i teclat, ells dos compartint els motius melòdics les moltes de les vegades d’aquests temes. I el teclista s’ha esplaiat el primer en la seva improvisació celestial per sons delicats de fons, i mà dreta melòdica a piano elèctric amb sonoritat similar a del Rhodes. La seva execució ha estat però magistral i feta amb molt bon gust musical i llenguatge jazzístic proper al de la Fusió. Una llarga improvisació del teclista on hi ha aparegut també la improvisació del líder a la bateria, ell que sembla que sempre estigui fent el seu solo, per redobles i demés virgueries que fa. I han recuperat el motiu principal per després aparèixer el baixista Vendola ell solet, fent com si fos un altre tema, i així Gaetano al saxo alt ha fet la seva brutal improvisació, amb els mateixos adjectius qualificatius i admiratius d’abans. Què bo és aquest saxofonista italià, quina tècnica i quin concepte més modern que te del Jazz que interpreta. I l’han acabat amb el que podria ser un altre i diferent motiu aplicat a un altre tema, o sigui, at infinitum. Brutal i sorprenent tema per ja deixar-los d’escoltar. Felicitats Pippo D'Ambrosio i felicitats Gaetano Partipilo, Eugenio Macchia i Giorgio Vendola.


I ara entrarem en una atmosfera jazzística més convencional, en els estàndards que fan, i no tant en els que no ho són, i sempre però, amb un plus d’originalitat i modernitat amb Laviano, Martino i Scrignoli i el seu “Escape” editat aquest 2023 per Notami Jazz, gravat al Godfather Studio de Nàpols. I aquí hi tenim a Giulio Martino, saxos; Valerio Scrignoli, guitarra i Alfredo Laviano, bateria. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc:

https://www.edizioninotami.it/cd/210-laviano-martino-scrignoli-escape-8054729511424.html.


I aquest és un projecte on hi ha estàndards de Jazz com el de John Coltrane, “Naima”, els de Thelonious Monk, “Ask me Now” i “Misterioso”  alhora que temes de Lennon i McCartney com “Come Together”, “Lucy in the Sky with Diamonds” i “Norwegian Wood”, però també el “Ida Lupino” de la molt estimada i tristament traspassada, Carla Bley. Un total de 8 temes on el Jazz hi és de totes, totes, alhora que amb alguns simpàtics efectes, sobretot en els temes dels dos beatles, on la manera estàndard d’interpretar Jazz queda relegada a d’altres opcions més de fusió. I és que aquest trio atípic de saxo, guitarra i bateria, sense contrabaix, han sabut conjuminar les seves sonoritats i oferir una música neta com una patena. A les improvisacions del saxofonista hi ha el guitarrista i el baterista, mentre que quan improvisa el guitarrista, aquest es queda sol amb el baterista. I els tempos no són massa vitals, no, i el Swing tampoc no hi és, però sí el suficient Groove per fer-nos bellugar el cap en alguns dels seus temes.
 
I podríem escoltar-lo amb els preciosos temes de Coltrane i Bley però m’ha semblat que començar escoltant-los amb la magnífica versió del tema dels dos beatles i així copsar l’altra vesant més de fusió estaria força bé...
 
4.5.- Lucy in the Sky with Diamonds (Lennon & McCartney) 6:56.
 
Doncs ja vegeu quin canvi acabem de fer, per sonoritats i per concepte, car aquí, no hi ha un marcatge permanent d’una bateria com el cas del projecte anterior. I quina revisió han fet d’aquest conegut tema, i com l’han transformat en clau de Jazz Fusió amb tota la modernitat possible. M’ha sorprès, sí, i també com el saxofonista ha passat del saxo tenor al soprano en les dues improvisacions que ha fet, i com de bé ha sabut gestionar les diferents sonoritats, alhora que ha executat ambdues improvisacions de manera extraordinària. També m’ha sobtat la gestió per sota del guitarrista i els seus delicats efectes. La coneguda melodia, les seves primeres frases, iniciada a duet per saxo i guitarra, per ja aparèixer la primera improvisació de Giulio Martino al saxo tenor. I després una altra frase.  I més del conegut tema, tot i les modificacions melòdiques. I com Valerio a la guitarra a duet amb el baterista Laviano s’aparellen per deixar pas al solo de Martino al soprano. I l’han acabat després del seu solo al tenor i ho han fet de manera etèria pels efectes del guitarrista i final sobtat. Sorprenent tema d’aquest trio, ideal per començar-los a escoltar.
 
El percussionista Alfredo Laviano, el saxofonista Giulio Martino i el guitarrista Valerio Scrignoli publiquen el seu nou àlbum de trio “ESCAPE”. L'enfocament musical del trio es basa en la llibertat i la sorpresa. Qualsevol cosa pot passar. Una autèntica escapada de les rutes més conegudes i tranquil·litzadores per obrir-se al risc d'un viatge sense destinació aparent. Les pintures de portada (d'Alfredo Laviano) formen part d'una sèrie dedicada als planetes; aquests no són els coneguts, sinó planetes imaginaris... una mena de refugi de la realitat. A partir d'aquí ESCAPE.
 
I seguirem escoltant-los ara amb un altre magnífic tema i versió, la que han fet del conegut tema de Thelonious Monk....
 
5.2.- Ask me Now (Thelonious Monk) 6:13.
 
I aquesta és una balada tonalment ambigua en re gravada per primera vegada el 23 de juliol de 1951 per a les sessions de “Genius of Modern Music” de Monk. També apareix al seu disc “5 by Monk by 5”, del 1959 i a ”Solo Monk” del 1965. Jon Hendricks va escriure la lletra de la melodia i la va anomenar "How I Wish"; va ser gravat amb aquesta lletra per primera vegada per Carmen McRae a “Carmen Sings Monk”. I Mark Murphy canta una versió (la lletra s'atribueix a Ben Sidran) al seu àlbum “Kerouac, Then and Now”.
 
I de nou ens han tornat a sorprendre aquest trio d’asos, i també per com han revisitat aquest tema donant-li la volta en alguns aspectes, sense tocar però la melodia, deixant-la reconeixible, cosa que no han fet amb el “Lucy in the Sky with Diamonds”. I l’han iniciat dolçament amb les escombretes del baterista Laviano, la melodia a càrrec del saxo tenor de Martino, acords de la guitarra i alguns efectes que potser els gestiona el baterista. I el ritme així com Latin que fa el baterista se l’hi escau la mar de bé. I la primera improvisació l’ha fet Martino i amb quina solvència l’ha feta i fraseig. I Valerio a la guitarra l’ha recolzat per sota de manera constant amb acords, notes soltes, distorsions diverses, coses que hi queden la mar de bé. I ell mateix s’ha quedat sol amb el baterista fent la seva improvisació, i amb quin gust exquisit que l’ha fet. Sonoritat passada pels efectes però de manera molt subtil, sense passar-se. I Martino ha aparegut en el pont o la B del tema de Monk, acabant-lo de cop després de recuperar-ne la primera part de la melodia. Impressionants, de nou.


Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I ja els acabarem d’escoltar amb el preciós tema de Sammy Fain anomenat...
 
6.1.- Alice in Wonderland (Sammy Fain) 5:36.
 
I aquesta melodia és la que va aparèixer el 1951 com a banda sonora de la pel·lícula homònima de dibuixos animats de Walt Disney, i tema que els músics de Jazz van incorporar al seu repertori, entre els quals el gran Bill Evans, però també els no menys grans Oscar Peterson  Dave Brubeck.
 
I els nostres herois ens n’han fet una versió preciosa, i de nou, deixant la melodia intacta, i per això l’hem reconegut. I de quina manera l’han acabat, quina delicadesa. Tema que ha començat el guitarrista a base d’arpegis per ben aviat aparèixer la melodia a càrrec del saxo tenor Martino. I les escombretes de nou del baterista han estat delicades. I el pont, què bonic i com el guitarrista s’ha convertit en baixista per tocar les notes guia. Una altra versió d’un estàndard de Jazz que ells han sabut reconduir al seu estil personal i manera d’entendre el Jazz. I Martino ens ha tornat a copsar per la improvisació que ens ha fet al tenor, molt melòdica sí, però també amb escales inversemblants per modernes i agosarades alhora amb bon fraseig i idees sorgides de la seva creativitat. I sempre el baterista acaronant la bateria amb les escombretes i fent la seva aportació solista per sota, sempre acompanyant-los. I el final, què subtil i bonic, ideal per ja deixar-los d’escoltar. Felicitats Giulio Martino, Valerio Scrignoli i Alfredo Laviano.


I ara farem una passa en la mateixa direcció de modernitat i irreverències del projecte anterior, i ho farem amb els DMD Trio, “Live al Vapore Jazz Club”, publicat aquest 2023 per Notami Jazz i gravat a l’octubre de 2022 a l’esmentat club per Alvise Valier. Amb Daniele Di Gregorio, Malletkat (vibràfon midi) i marimba; Massimo Manzi, bateria i Giacomo Dominici, contrabaix i com a convidat, Massimo Morganti, trombó. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://www.edizioninotami.it/jazz/209-dmd-trio-live-al-vapore-jazz-club-8054729511400.html.
 
I aquesta formació va enregistrar el concert en directe i el va editar Toto Cicco per la seva discogràfica Notami Jazz, coses que ens parlen de la valentia que això significa, alhora que de la confiança dels mateixos músics en publicar-ho sense posteriors modificacions, tal qual va sonar el dia del concert, o sigui que bravo. Hi ha 6 temes però llargs, com sol passar en els directes, tots dels 10 minuts als 14 i per tant amb més d’una hora de músiques impressionants. La majoria de temes són estàndards però revisitats, arranjats per a la ocasió i pels instruments utilitzats, alguns passats per sedassos electrònics, phaser i demés, com el trombó, sense oblidar el Malletkat, què és un vibràfon midi. O sigui que escoltarem una molt renovada versió del “Minor Blues”, sembla que de Django Reinhardt el “Beautiful Love” de Victor Young; el “Segmenti” que és el  “Segment” de Parker passat pel seu irreverent sedàs; l’”On Green Dolphin Street” de Bronislaw Kaper; el “Minoranze”de Solarino Manzi. També hi ha un tema que pot ser propi del grup, el “Tears over Me”. En fi, 6 temes on ens mostren tota la seva modernitat alhora que mestria.
 
I ja els escoltarem en el tema de Victor Young el força modificat...
 
7.2.- Beautiful Love (Victor Young) 14:16.
 
Doncs ja heu pogut constatar que aquesta altre formació ens ha noquejat per la seva proposta, i de nou d’una revisió a la seva manera d’un estàndard de Jazz. I sí, perquè aquest és un tema compost el 1931 per Young, Wayne King i Van Alstyne i lletra, quan hi hagué cantant, de Haven GillespieBill Evans  el va incloure en el seu “Explorations” del 1961, i molts altres l’han cantat com Anita O’Day el 1956 i interpretat, fins i tot una banda de Rock Metal i alternatiu, els Helmet en el seu disc “Betty” del 1994.
 
I en aquests més de 14 minuts, aquest trio base amb el trombonista convidat ens han acaronat a moments, com quan Daniele Di Gregorio ens ha fet la seva magnífica improvisació amb la seva marimba i amb un Swing magnífic gràcies al “walking” de Dominici al contrabaix i copets a caixa, plat i xarles de la bateria de Manzi. Un tema iniciat però amb el trombó de Morganti passat pel sedàs d’efectes diversos, en una “Intro” bastant impressionant, que res ens convidava a pensar en la melodia i tema que després escoltaríem. I sí, la coneguda melodia ha aparegut de la mà de Di Gregorio amb la marimba, on també hi ha col·laborat el trombonista, ara però amb el seu so normal, l’acústic i posterior i magnífica improvisació que ens ha fet. El Swing hi ha aparegut en el seu segon “Chorus” i ben marcat per baixista i baterista. Morganti ens ha deixat estabornits per com de bé ha improvisat, per sonoritat i fraseig increïble en el seu llarg solo, que per això era en un directe. Què bo ell, i què bo Daniele amb la seva improvisació a la marimba, a tot fusta, sense efectes, que ell sí que els usa amb el vibràfon midi, anomenat “malletkat”. Una improvisació amb un llenguatge jazzístic de primera línia, la de Daniele. I encara hem pogut escoltar al baixsita Giacomo fent la seva improvisació amb la seva “berra”. Pulsió rítmica, afinació, melodia en la seva improvisació i creativitat, la que vulgueu. I amb el final a càrrec del trombonista, han acabat aquest preciós tema escoltant els aplaudiments del públic present al Vapore Jazz Club.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I com que aquests temes són molt llargs, ja els acabarem escoltant amb aquesta altre recreació del tema de Bronislaw Kaper, el conegut...
 
8.6.- On Green Dolphin Street (Bronislaw Kaper) 9:23.
 
I aquest "On Green Dolphin Street" (titulada originalment "Green Dolphin Street") és una cançó popular de 1947 composta per Bronisław Kaper amb lletra de Ned Washington. La cançó va ser composta per a la pel·lícula Green Dolphin Street, que es va basar en una novel·la homònima de 1944 d'Elizabeth Goudge, i es va convertir en un estàndard del jazz als anys 50.
 
I sí que amb aquesta revisió d’aquest estàndard ens han deixat bocabadats, sobretot per com han estat els inicis, llargs inicis a càrrec d’efectes diversos que semblen venir d’aquest instrument desconegut per mi com és el “malletkat” o vibràfon midi, i per tant passat per ordinadors i d’altres estris electrònics i software, i ja al final aparèixer també el trombó, amb els seus efectes, quin inici més brutal. I sí que hem reconegut la melodia a càrrec del trombó de Morganti, menys mal, heee, i amb quin Swing que l’han fet en el pont i Latin en la A del tema, cosa habitual en el tema. I la llarga improvisació de Di Gregorio amb el Malletkat ens ha deixat de pasta de moniato. Cosa inversemblant que no havíem escoltat mai en aquest programa, i ja m’agradaria saber si en algun altre del país, car em sembla que aquest programa d’avui, és una primícia de presentació dels projectes d’aquests jazzistes italians, quin goig i honor. I després de la inversemblant improvisació de Daniele amb aquest instrument, ens ha caigut a sobre la també magnífica del trombonista Morganti i també passada per sedassos electrònics i efectes, que no amaguen però la seva gran classe com a músic, com ho són tots quatre. I ja a les acaballes hem pogut escoltar uns “vuits” compassos improvisant Manzi a la bateria, i compartint-los amb els companys solistes. I ja han recuperat la magnífica melodia amb sonoritats efectistes, i no ho oblideu, tot això en directe al Vapore Jazz Club on el públic present devia quedar estabornit, com hem quedat nosaltres. Brutal tema per ja acabar-los d’escoltar, o sigui que felicitats Daniele Di Gregorio,  Massimo Manzi, Giacomo i Dominici Massimo Morganti.


I ja per acabar el programa ens endinsarem en el Jazz més ortodox, per dir-ho d’alguna manera, amb els OPUS TRIO in Studio, pubicat aquest 2023 per A.MA Records. Enregistrat per Tullio Ciriello als A.MA Records Studio el novembre de 2022. Amb Antonio Martino i Roberta Maranò com a productors executius. Amb Ralph Moore, saxo tenor; Giuseppe Bassi, contrabaix i Anthony Pinciotti, bateria. Temes 2,4,6, de Giuseppe Bassi; temes 3,7 de Ralph Moore ©&℗ A.MA Edizioni; tema 1 de Giuseppe Bassi Sorriso Edizioni Musicali; tema 5 de Lee Morgan EMI UNART CATALOG INC i tema 8 de Roy Ayers, Roy Ayers Ubiquity INC. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç al Bandcamp del disc:
https://amarecordsamaedizioni.bandcamp.com/album/in-studio.
 
I aquest trio d’asos, amb dos americans i un italià, que es van trobar per fer una gira i després gravar a l’estudi, ens presenten un repertori de temes propis i alguns estàndards com és “Ceora”, de Lee Morgan però també un parell de temes de Ralph Moore, “Raffaele”, a bon tempo i a tot funk i “Lunar”, el més vital i a tot Jazz i Swing,  i també n’hi ha un de  Roy Ayers, “Fire Weaver” a tot ritme funk, tots ells en clau de Jazz, que per això tenim un saxo tenor, un contrabaix i un bateria. Un dels temes propis de Bassi és el blues “Shoki Blues”. D’ell és també el primer track “The Loniless of Godzilla”, un dels temes més delicats d’aquest projecte. I el segon, “Tomoko”, també de Bassi iniciat amb una “intro” de plats i platerets per després ja la melodia a càrrec del saxo tenor, en un altre tema delicat tot i els canvis posteriors. I un altre tema vital és “Anthony`s Dilema” de Bassi.
 
I ja els començarem escoltant en el tema compost per Lee Morgan, el conegut i preciós...
 
9.5.- Ceora (Lee Morgan) 5:20.
 
I sí, hem recuperat el so ortodox dels estàndards de Jazz. I aquest tema, Lee Morgan el va enregistrar el 1965 i publicar dos anys després encabit en el disc de Blue Note “Cornbread” enregistrat per Rudy Van Gelder on hi hagué ell mateix i Jackie McLean, Hank Mobley, Herbie Hancock, Larry Ridley i Billy Higgins.
 
I de nou amb un trio d’asos i ara amb un so més convencional interpretant de manera més o menys ortodoxa els estàndards de Jazz, com ha estat aquest tan maco de Lee Morgan. I Ralph Moore ha estat qui ens ha fet la coneguda melodia amb el seu saxo tenor i so força brillant, potent i generós. I ell mateix ha estat qui primer ha improvisat i ho ha  fet amb una destresa i lleugeresa interpretativa de primer nivell, on ha fet gala d’un llenguatge jazzístic modern i tècnica a dojo, alhora que fraseig lligat i ràpid, amb melodies creades precioses. I Giuseppe Bassi l’ha seguit improvisant fent-ho amb una contundència evident i pulsió rítmica brutal, alhora que feta amb tota la melodia del món, en un tema clàssic del Jazz Modern, on després de les improvisacions han recuperat la melodia i l’han acabat; res nou sota el sol, excepte la gestió del ritme que ha fet el baterista Anthony Pinciotti que bàsicament ha estat colpejant el canto de la caixa durant tot el tema, una intervenció nítida però. Bon tema per ja començar-los a escoltar.
 
Originalment concebut pel llegendari gestor de gira Nico Scotti, Opus Trio compta amb Ralph Moore, nascut a Brixton, saxo tenor amb Horace Silver, Roy Haynes, Darrel Grant, Freddie Hubbard i Gene Harris, el baterista de Nova York, Anthony Pinciotti que ha tocat amb Pat Metheny, Hush Point, Jeremy SteigRandy Brecker i Gary Bartz, i de Puglia, l'encertadament anomenat Giuseppe Bassi al baix stand-up, contrabaix, que ha tocat amb Schema Quartet, La Banda degli Ornesti, Street Jazz Unit. Formació creada expressament per a una gira italiana prevista per al novembre de 2022, va ser durant els assajos d'aquestes dates que els membres de la banda van saber que alguna cosa especial estava passant i va néixer la idea de les sessions i l'àlbum In Studio. Els temes, com la profunditat i l'amplitud de la musicalitat de l'àlbum són els 4 originals de Giuseppe Bassi, els dos de Ralph Moore, una fantàstica reimaginació del "Fire Weaver" de Roy Ayers i de Lee Morgan el preciós "Ceora". In Studio es va publicar el 9 de juny i realment és un àlbum imprescindible a la vostra col·lecció de Jazz.


I ara els escoltarem en el magnífic blues de Bassi anomenat...
 
10.4.- Shoki Blues (Giuseppe Bassi) 6:54.
 
I què bo aquest blues del baixista Bassi, i ja ho sabeu, melodia senzilla com ho són la majoria de les dels Blues. L’altre cosa però és la improvisació, on els músics fan i desfan segons el seu criteri musical i modernitat, o manca d’ella. Un Blues com aquest, de 12 compassos, s’acaba aviat, o sigui que els músics han de tenir una gran creativitat per no repetir-se amb licks i frases, cosa que dificulta la interpretació del tema. I el tema l’han desenvolupat la mar de bé, i primer amb una improvisació de Moore al saxo tenor que ha estat magnífica, enlluernant-nos de nou pel seu fraseig i llenguatge. També ha estat impressionant Bassi al contrabaix, que ha repetit la seva contundència alhora que pulsió rítmica i solo força melòdic sense oblidar les excursions pels acords i notes guia. I Moore ha obert la porta a la improvisació del baterista fent de nou un parell de “chorus” del tema, abans que el baterista, tot i improvisant de nou. I
Anthony Pinciotti ha compartit amb ells la seva improvisació, ells dos Ralph Moore, saxo tenor i Giuseppe Bassi, contrabaix, per ja acabar el tema tot i recuperant la melodia. Un magnífic Blues, que ja ens feia falta..
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz...
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club Sant Vicenç_
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres començant el 16è Festival de Jam Sessions amb dos combos de G.S. l'un de l'Escola Superior de Música Jam Session i l'altre del Taller de Músics, amb l’entrada gratuïta com sempre en un esdeveniment patrocinat per l’ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club Sant Vicenç us hi esperem com sempre a partir de les 22h a l'Auditori del Molí dels Frares.


Doncs ja els acabarem d’escoltar amb dos temes seguits, el primer del baixista  Giuseppe Bassi i el segon del saxo tenor Ralph Moore, anomenats..
 
11.6.- Anthony’s Dilema (Giuseppe Bassi) 3:20.
12.7.- Lunar (Ralph Moore) 3:24.
 
I què bé haver acabat el programa amb aquests dos temes de dos components del trio, i fer-ho seguits, car són curtets. I què impressionants que han estat tots dos, i primer amb l’”Anthony’s Dilema” de Bassi i sí, perquè en aquest tema el baixista marca de manera clara el motiu principal, que no és gaire més que una o dues notes, les que fan ell i Moore al tenor. I sí que el pont o la B del tema té un canvi tonal evident i a partir del qual Moore s’ha posat a improvisar i sempre per sota la gestió del baixista i els copets als plats i caixa del baterista Pinciotti on ell mateix l’acaba fent un solo força brutal, com n’ha estat el tema de Bassi.
 
I seguir amb el “Lunar” de Moore ha estat també adequat per la similitud de tempo, ambdós vitals i aquest amb tot el Swing del món. Melodia que s’ha acabat aviat i ja per compartir amb el baterista Pinciotti per què aquest solegés una mica. El procediment l’han repetit unes quantes vegades, en un tema on la curta  melodia ben aviat deixa pas a seqüències on la improvisació a tot tempo fast la combinen amb el baterista. Una sèries de “Chorus” on tots tres fan això; solo del saxo tenor i solo del baterista; solo del saxo tenor i solo del baterista i el tercer, el baixista Bassi fent un brutal ”Walking”  que fa que tot tingui aquest Swing, també amb els copets als plats i caixa del baterista Pinciotti. I l’han acabat recuperant la curta melodia d’aquest magnífic tema de Ralph Moore ideal per ja acabar el programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tant com a mi.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

Enllaç a l'àudio del Programa:
 


Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza els programes, i avui de nou amb un de recuperat de la 15a temporada, el 567, i ja us dic que fins l’inici de la 17a temporada, al setembre, així serà. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç, i avui amb el micro conte de Carme de la Fuente, el que va fer en el seu moment.
 
Bé, doncs el programa d’avui anirà de projectes de dues discogràfiques de casa nostra, Underpool i Segell Microscopi. I seran “abismes i flors” de l’Apel·les Carod i la “Third Moon of Jupiter” de Gorka Garay, ambdós de Microscopi. Mentre que d’Underpool tindrem el “Forward” de Pablo Martin Trio i “Moonstone” dels Vibe featu, Félix Rossy. I avui amb un micro conte de Carme de la Fuente.
 
I començaré el programa amb el preciós disc de l’Apel·les Carod, “abismes i flors”, Segell Microscopi 2023. Enregistrat per Gerard Porqueres assistit per Marc Pinya a El Local Estudi, el febrer de 2023. Mesclat per Gerard i masteritzat per Yves Roussel. Amb Apel·les Carod: violí i composicions. Max Villavecchia: piano. Manel Fortià: contrabaix i Josep Cordobés: bateria. I com sempre dir-vos que el bloc hi trobareu l'enllaç a la pàgina web del disc: https://www.microscopi.cat/product-page/abismes-i-flors.
 
I ja diuen ells que el violí d’Apel·les és el protagonista, car la seva veu, la seva sonoritat no és una de les usuals en el món de la música moderna. La capacitat del violinista d’improvisar en clau de Jazz, es conjumina amb les melodies,  dolces i boniques, d’aquest disc. La majoria de les peces tenen un tempo delicat. No hi trobarem Swing, car aquest disc no va d’això. Va de composicions on Apel·les ha incorporat la veu tan particular del violí, ja d’entrada. De fet, han estat pensades en “clau” de violí. Hi ha molta bellesa en aquestes melodies, alhora que tendresa. I els comentaris sobre ritmes i tempos els podreu llegir al blog:
 
Hi ha 8 peces i molts minuts per escoltar-les. Se’m fa difícil seleccionar el primer tema, que sempre sol ser el més lent, i així veure com s’ho maneguen, però també em costa seleccionar els altres. Perquè hauria d’escollir entre “Cel Rogent”, “Irati” i “Se m’emporta el riu”. Una mica més vius són “Els dies clars”, “Abismes i flors” i “Ser jo tots els arbres”. I ja ens podríem situar des del punt de vista rítmic en els dos restants, “La tempesta dins el pit” i “Mar de nit”. L’ha fet amb companys com en Max Villavecchia, Manel Fortià i Josep Cordobés, cosa que ja de per sí garanteix solvència musical.
 
Doncs els escoltarem en el preciós tema que iniciarà dolçament el piano de Max a mode d’introducció a la melodia que faran ell i el líder al violí en un duet molt bonic, i ja per després seguir amb la B del tema, el que en diem el pont i el seu canvi tonal, i anomenat....
 
1.3.- Els dies clars (Apel·les Carod) 5:04.
 
I què bonic per començar el programa d’avui. I ja heu pogut escoltar que Max ha fet de nou aquells compassos previs a la improvisació tan subtil de l’Apel·les al violí. I el líder ens ha acaronat per la seva tendresa interpretativa, però també per la pròpia harmonia i els canvis d’acords que han fet que ell hagi creat la delicada melodia. El nostre heroi ens ha mostrat la seva capacitat interpretativa alhora que la seva creativitat, improvisant amb la tècnica més depurada al violí, alhora que perfecte afinació, tot plegat amb un gust musical extraordinari. I després, de nou ells dos han recuperat el motiu principal per fer-lo i acabar el tema, quasi tal i com Max l’ha començat. Quina composició més tendra i bonica melodia que ha fet l’Apel·les Carod.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
Des d'una idiosincràsia jazzística en la forma i amb el violí com a protagonista, els vuit temes que conformen el disc destil·len la influència d'altres músiques: des d'una expressió melòdica propera a l'arrel mediterrània fins a moments d’inspiració barroca, colors impressionistes o minimalisme pop. Tot i ser música instrumental, posa el focus a la melodia el lirisme i la narració, amb la voluntat de fer del violí una veu amb tota l’expressivitat humana.
 
I seguirem amb el tema que titula el CD, l’anomenat...
 
2.4.- Abismes i flors (Apel·les Carod) 6:27.
 
I de quina manera més delicada han acabat aquesta bonica cançó, a mode de “pizzicato” de violí i a duet amb el piano, i ells dos, Apel·les i Max. I l’han acabat quasi amb la mateixa melodia que l’han començat. De fet, el motiu principal l’ha fet Max a l’inici, i també amb la melodia a càrrec del líder al violí després d’ell. I què bonica és, i què delicades les frases melòdiques que la conformen. I sí que el primer break a piano és similar al final. I ha donat pas de nou al motiu melòdic que han fet ells dos a duet. I Manel al contrabaix ens ha fet la seva aportació melòdica improvisada, preciosa, profunda, i per sota el piano de Max fent uns delicats arpegis. I què impressionant la improvisació del líder al violí, altre vegada amb afinació, creativitat, melodia, bon gust i tot plegat seguint ben a prop l’harmonia del tema. I al final, altre cop el tema a duet, i sempre amb el suport de la bateria de Cordobés. I el final, què bonic, ells dos acaronant-nos.
 
La música d'”abismes i flors” té una intenció poètica, evocadora. Vol connectar la mirada interior amb la mirada exterior, emmirallant emocions i estats d’ànim amb paisatges, fenòmens i elements naturals. Si els paisatges són estats d’ànims, l’ànima també és plena de paisatges. Flora, muntanyes, aigües i cel són joia, alegries, penes i dol, a través d’aquesta música.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el tema anomenat...
 
3.7.- La tempesta dins el pit (Apel·les Carod) 7:45.
 
I ja heu pogut constatar quina bellesa hi ha en tots els temes compostos per l’Apel·les Carod. Aquest concretament és impactant també per la qüestió rítmica, per com de manera delicada acompanya i fa anar el tema cap endavant, coses que s’han percebut més en la primera part, on han exposat la melodia. El primer “break” els ha servit per encabir-hi el líder la seva gran improvisació, de gran talla, amb una gran inventiva melòdica, seguint fil per randa l’aspecte harmònic del tema. I en el segon “break”, i després dels repetitius acords del pianista, en Josep Cordobés s’ha esplaiat la mar de bé en el seu solo a la bateria. I tot i això, la contundència ha estat molt mesurada. I és que el tema s’ho val. I quin altre delicat final, sembla que “marca de la casa”, car en alguns temes, els finals són així de bonics i delicats. Quina delícia de tema, amb moments melòdics potents, per ja acabar-los d’escoltar. Felicitats Apel·les i Max, Manel i Josep.
 
I seguiré amb l’altre projecte de Segell Microscopi 2023, “Third Moon of Jupiter”.  Enregistrat per Quique a Medusa Estudi l'1 i 2 de febrer del 2023. Masterització de Juanjo Muñoz (Catmastering). I el quartet base és: Gorka Garay, saxo tenor, veu (6) i composicions; Joan Monné, piano; Miquel Àngel Cordero, contrabaix i Marc Miralta, bateria. Mentre que el quartet de cordes és: Marina Sala, violí 1; Ana Fernández, violí 2; Carla Rica, viola i Marçal Mialet, violoncel.  I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web: https://www.microscopi.cat/product-page/gorkagaraystrings.
 
I els de l’editorial ens diuen això: El saxofonista Gorka Garay s'endinsa, en el seu tercer treball, en nous territoris sonors fusionant l'usual quartet de jazz amb el quartet de corda clàssic. La seva experimentació apassionada, allunyada de convencionalismes, aconsegueix fer néixer un jazz mutant, que ens dibuixa mons sonors sorprenents. "Happiness flows through ears" és un tema pop-jazz amb influències africanes que té el desig de complaure'ns amb el que significa el seu propi títol. Maceo Parker, Joshua Redman o Stanley Turrentine són presents a la melodia de "Soul Opens a Path", etc, etc, i més coses que podreu llegir al blog del programa:
 
 "Third moon of Jupiter", per altra banda, ens transporta a l'impressionisme clàssic i al jazz modal dels seixanta, donant pas a un jazz eteri i galàctic. "If I was a bird" passa d'una textura que s'apropa al raig brasiler, a una sonoritat més aviat india. Dues cèl·lules rítmiques conformen l'original composició "Aehaa Aehoo". Els temes més espirituals de Coltrane dels seixanta han inspirat “Travelling to the unknown”, homenatge a la mort de l'àvia de l'artista. El tema més punyent és “Imaginary Enemies”, que desborda, a través de la repetició, l'energia pròpia d'un estat de tràfic emocional. Per acabar, "Beneath the Crimson Night" és una mena de bonus track, un còmic visual-musical basat en una història de por de ciència-ficció.
 
I jo us diria que pel que  fa a tempos i ritmes, hi ha temes prou tranquilets com són “Travelling to the Unknown” i el que titula el disc, “Third Moon of Jupiter”, tot i haver-hi alguns canvis de ritmes i tempos. I més coses dels seus ritmes i tempos els podreu llegir al blog:
 
I amb un punt més de tempo tot i que també delicat hi tenim el també molt bonic “Soul Opens a Path”, ja amb les cordes fregades, com també és el “Aehaa Aehoo”, amb més marcatge rítmic i amb la veu del líder. I amb un ritme trencat i marcatge suau del bateria al xarles tancat és el “If I was a Bird”, també amb aires orientals en la melodia. I un altre tema ara marcat pels pizzicatos de les cordes és el “Happines Flows Trough Ears”, i també tempo  mèdium. I un dels més potents i vitals amb marcatge a tot “beat” és el “Imaginary Enemies” i melodia compartida de saxo i violins. I el darrer és el sorprenent “Sota la nit Carmesí (Beneath the Crimson Night)” on Gorka ens recita el críptic text el qual no albira gaires sortides a aquest món i humanitat, tema a mode de bonus track, hem pogut llegir.
 
I els començarem escoltant en un dels preciosos i delicats temes, el que titula el CD...
 
4.3.- Third Moon of Jupiter (Gorka Garay) 6:42.
 
I aquest tema tan delicat i maco està compost a base de quatre trams musicals. El primer, exposició del tema i melodia; el segon, improvisació de Monné al piano: el tercer, improvisació de Gorka al saxo tenor i quart, retorn al tema i melodia. I sí, l’ha iniciat  el pianista molinenc a base d’uns bonics arpegis a mode d’Intro per ja aparèixer la melodia a càrrec de Gorka al tenor. La base rítmica, de manera molt subtil s’hi ha afegit, amb les notes soltes de Miquel Àngel i les escombretes de Marc. Hi ha sis trams musicals en la melodia, i aquesta va “in crescendo” arribant a un final molt emocionant. Un “pizzicato” de violins i demés dóna pas a la subtil improvisació de Monné al piano, molt delicada, on de mica en mica també va agafant un tarannà més potent, també recolzat per les cordes fregades. El “pizzicato” de nou obra la porta a la improvisació de Gorka, el qual fa gala del seu so italià, el del seu Rampone Cazzani. Ha anat també in crescendo alhora que recolzat per la seva base rítmica i violins fregats, per ja deixar pas de nou a la melodia del tema, el qual rítmicament, està marcat per les notes de Cordero al contrabaix i els copets de Miralta a la seva bateria, en un molt bonic i interessant tema de Gorka Garay, ideal per començar-los a escoltar.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I encara els escoltarem en el preciós i divers tema anomenat...
 
5.5.- If I was a Bird (Gorka Garay) 6:03.
 
Doncs si el tema que titula el disc és interessant, aquest que hem acabat d’escoltar ha estat sorprenent. El final, potent i majestuós, res a veure en els altres dos trams musicals. El primer tram ha estat de nou la presentació de la melodia i desenvolupament on hi ha hagut uns moments marcats pel pianista i baixista que han donat suport a la part melòdica, molt oriental, feta pel líder i violins. Al segon tram ha aparegut Gorka en una llarga improvisació, amb moltes espurnes dels sons de les cordes fregades. De nou el líder ens ha impressionat per com de melòdica ha desenvolupat la seva improvisació, amb molt bon gust musical. La qüestió rítmica no és gens trivial, car sembla ternària i complexa, coses que ens ha marcat Marc. I les persistents notes del pianista, de nou ens han situat en un altre tram musical, i també el “pizzicato” i cordes fregades que ens han situat en el tram final, melòdic a duet de saxo i violins, tot plegat molt bonic. I sí, el final, ha estat preciós amb un canvi molt bonic.
 
I ja els acabarem escoltant en el primer track i potent...
 
6.1.- Imaginary Enemies (Gorka Garay) 5:52.
 
I quin altre tema més impactant, i també per com ha estat compost pel líder i saxo tenor Gorka Garay. Un tema iniciat pel Miquel Àngel al contrabaix per ja deixar pas al tros amb les persistents notes del pianista Mooné, i la conseqüent melodia a càrrec del saxo tenor del líder i les cordes fregades, a duet, o treset. La qüestió rítmica, molt ben marcada per Cordero i Miralta. I la B del tema, què interessant també, ha deixat pas al segon tram musical on Monné ens ha fet una gran improvisació pel canal dret, amb molta intenció rítmica també. Pel canal central, Gorka ens ha tornat a “frapar” per la seva molt reeixida improvisació i com va seguint els canvis harmònics del tema, i de quina manera més potent es veu recolzat per totes les cordes fregades. I de nou, la melodia i motiu principal com a tercer tram musical del tema. I el tema s’acabaria amb aquest tram, en condicions normals, però no, aquí Gorka ha afegit un darrer tram que ha estat impressionant, i sobretot el final, que ha estat brutal, tema ideal per ja acabar-los d’escoltar. Felicitats Gorka, felicitats noies i nois.
 
I després d’aquest preciós projecte, sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente. Gràcies Carme per embolcallar-nos amb la dolçor de la teva veu i sempre amb referència a les músiques del programa.
 
I després del Segell Microscopi ara toca Underpool...i començarem amb el “Forward” de Pablo Martín Trio. Publicat per UnderPool el 2023. Enregistrat per Sergi Felipe a UnderPool Studio, el 25 i 26 de juliol de 2022. Mesclat i masteritzat per Sergi Felipe. Amb Pablo Martín, composicions i saxo tenor; Héctor Tejedo, contrabaix i Kike Pérez, bateria. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://www.underpool.org/releases/forward/.
 
I ens trobem amb el segon treball d’aquest trio d’amics liderat per Pablo Martín. Un disc de temes propis del saxofonista i líder, on segueix elaborant i desenvolupant el que ja és el seu llenguatge propi. Hi ha diversitat de ritmes i tempos, tot i que la majoria se situen en el tempo mèdium alt. Hi tenim la preciosa i dolça baladeta “Eyes”, iniciada a saxo i contrabaix d’una bellesa remarcable. També l’anomenada “Iris” amb un ritme latin delicat, coses que ens mostra Kike a la bateria i les profundes notes de la improvisació d’Héctor. I més coses de ritmes i tempos les podreu llegir al blog del programa:
 
Un altre tema així de bonic, en els inicis amb Pipó a la guitarra i fent la “Intro”, és el “Hymn For The Silent Souls”, tema que canviarà a més vital posteriorment. Un pèl més vital és el bonic “Underline” amb una melodia de notes llargues a càrrec del saxo tenor del líder i un ritme així com trencat, per ja aparèixer el Swing en les improvisacions. A partir d’aquí els temes ja tenen una bona trempera com és el que titula el disc “Forward” amb un Swing en les improvisacions. “Cowand Newk” l’inicien amb melodia pel líder i ritme així com trencat pel baterista Pérez i ja en la B, el Swing, i primera impro de Tejedo. I també Madrugada”, amb una llarga “intro” d’Héctor al contrabix. Tambe “Intersection” és així de vital amb un curiós, magnífic i força mantingut redoble de Kike mentre Pablo fa melodies. I el tema més vital és “Alirius” iniciat amb el motiu principal a mode de “intro” pel líder, i ja després de la presentació del tema, el tempo viu i Swing s’alternaran amb el ritme trencat. El Swing però, serà el rei en les improvisacions.
 
I ja els començarem escoltant en la preciosa balada anomenada...
 
7.6.- Iris (Pablo Martin) 7:08.
 
I quin canvi musical amb aquest primer tema de Pablo Martin i companys. I què bonica ha estat aquesta baladeta a ritme de boleret, diria jo. La molt bonica i càlida melodia iniciada per Pablo segueix una bona estona una determinada seqüència d’acords marcada per les profundes notes del baixista Tejedo. S’ha notat també un canvi tonal molt delicat i bonic, tot i ser el tema bastant lineal. A partir d’aquí, el baixista ha endegat la seva improvisació, i nosaltres ens hem  quedat amb una sonoritat nítida, sense cap més instruments que el contrabaix i la bateria de Kike, el qual l’ha colpejat amb les mans, sembla. Héctor al contrabaix ens ha acaronat amb el seu discurs, on ell sol ha hagut de segir l’harmonia del tema sense cap referència, fent-nos una molt bona improvisació. El següent tram musical del tema l’ha fet el líder al saxo tenor amb una molt reeixida improvisació i so dolç. Els plats han aparegut colpejats amb suavitat durant el solo del saxofonista, i ja no han desaparegut fins el final subtil, on de nou, i amb la melodia, Kike ha tornat a colpejar-la amb les mans. Molt bonic tema de Pablo Martin i amics, ideal per començar-los a escoltar.
 
"Forward" és el darrer disc del saxofonista i compositor Pablo Martín que ha comptat, una vegada més, amb la complicitat del contrabaixista Héctor Tejedo i del baterista Kike Pérez.
 
A "Forward" aquest trio de trajectòria notable, mostra un llenguatge propi que es caracteritza per la seva energia i subtilesa, on destaca especialment l'interplay, la interrelació entre tots tres, que ha permès a aquests tres músics explorar les diferents formes d'expressivitat que ofereix aquest tipus de formació. Pablo Martín ha utilitzat el seu trio com un laboratori de creació on hi ha abocat els nou originals que formen "Forward", un exercici, que tal com ha quedat, permet gaudir del seu llenguatge consolidat i madur, i d'una comunicació entre aquests tres instrumentistes que va més enllà de la música. "Forward" compta amb la col·laboració del guitarrista Ernest Pipó a "Hymn For The Silent Souls", que arrodoneix la música que podem escortar en aquest disc.
 
I encara els escoltarem en el tema magnífic que titula el disc...
 
8.5.- Forward (Pablo Martin) 7:12.
 
I aquest és un tema molt interessant també compost a base de quatre trams musicals, amb el primer a base de l’exposició melòdica del tema. Abans però, el motiu principal a base de les notes del baixista i després les del líder al tenor. I la melodia i motiu principal apareix de nou al tram final del tema. Kike colpejant els plats i caixa de la seva bateria ha estat molt present, subtil i precís tot el tema. I abans del segon tram, hi ha hagut un espai d’interludi que ha estat la porta d’entrada de la improvisació de Pablo al tenor. I de nou aquest jove músic, com ho són els altres dos, ens ha tornat a sorprendre per com de ben trenada ha fet la seva tasca solista, amb un fraseig força entremaliat, veloç i fet amb gust musical. I en el tercer tram del tema, Héctor ha quallat una molt bona improvisació al contrabaix, molt ben acompanyat per Kike als plats, platerets i timbals de la seva bateria. Afinació perfecte la del baixista alhora que molt bon i melòdic discurs el del seu solo. I encara, i abans del darrer tram, hem pogut escoltar uns moments solistes del baterista Pérez. I el darrer tram, recuperació més o menys de la melodia del tema per acabar-lo en suspensió. Gran tema del Pablo.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el vital i potent tema anomenat....
 
9.7.- Alirius (Pablo Martin) 5:38.
 
I ves per on quin altre brutal tema que ens acaben de fer aquest trio de joves cracs, i més el líder i compositor. Un tema amb tres trams musicals, dos exposant el tema en les seves dues parts, i el de les improvisacions. I amb quin tempo vital i swing brutal que l’hem gaudit durant quasi tota la seva estona. La improvisació de Pablo ha estat realment increïble, brutal. També el suport i la feina feta per Kike a la bateria, el qual s’ha quedat sol amb el líder. I és que ells dos, Pablo i Kike, han quallat uns grans solos, fent-ho de manera excepcional, després dels primers moments on hi eren tots tres, amb l’Héctor fent un “walking” brutal, que més que fer caminar, ha fet volar la màquina conjuntament amb Kike. Un tema relativament llarg, no gaire, però que ha passat volant per com l’hem gaudit, per com l’han interpretat. En temes com aquest és on podem copsar el “creixement” musical d’aquests joves cracs, cosa que acabem de constatar abastament. Incidir de nou en l’exposició solista del líder, el qual també ha volat amb sonoritats agosarades, aquelles, les del Free Jazz en determinats moments de màxima llibertat. Brutal tema per ja acabar-los d’escoltat. Felicitats Pablo, felicitats Héctor i Kike.
 
I ja per acabar el programa d’avui escoltarem el també projecte editat aquest 2023  per Underpool, el “Moonstone”dels Vibe featu. Félix Rossy. Enregistrat per Sergi Felipe a UnderPool Studio el maig de 2022. Mesclat i masteritzat per Sergi Felipe. Portada i disseny de Pepon Meneses. Amb Benedikt Jäckle, saxos; Leandro Irarragorri, piano; Calvin Lennig, contrabaix; Jonas Kaltenbach, bateria i Félix Rossy, trompeta. Temes 1 i 7 compostos per Leandro Irarragorri; els 2 i 3 compostos per Benedikt Jäckle; el 4 compost per Félix Rossy i els 5 i 6 compostos per Calvin Lennig. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enlaç a la pàgina web del disc: https://www.underpool.org/releases/moonstone/.
 
I pel que fa a ritmes i tempos, dir-vos que dels 7 temes, n’hi ha 3 de delicats a tempo de baladeta, i el primer “Moon Stone” iniciat amb notes llargues de Félix i copets al plat i posterior frase a duet de trompeta i saxo, mentre que “Enjoy” té un punt més de tempo i melodia càlida del trompetista. I més coses sobre els ritmes i tempos les podreu llegir al blog del programa:
 
 També “MW” comença amb notes delicades del saxofonista i serà així de dolç fins el moment de les improvisacions on canviarà a un pèl més de tempo. A partir d’aquí el tempo ja és més vital, i no massa, no, és el de ritme a tot vals i anomenat “Moorea”, amb melodia a duet dels dos vents. I tot i començà dolçament amb el so del Rhodes i posterior melodia compartida pels dos vents i més per la trompeta de Rossy el tema “Erens Visions” agafarà un tarannà més vital. I ja els dos restants són els més vius de tempo, i el primer amb melodia a càrrec del trompetista de casa nostra, “Quizás” i melodia força bonica i compartida pel saxo, ara tenor, de Benedikt i ritme trencat i tempo mèdium alt en tot el tema. I el més vital és “Tribut” amb melodia com quasi en tots els temes a càrrec de Félix a la trompeta i tempo frenètic i magnífica improvisació del saxo tenor.
 
I ja els començarem escoltant dolçament en el tema compost pel contrabaixista Calvin Lennig i anomenat...
 
10.6.- Enjoy (Calvin Lenning) 4:00.
 
I esclar que aquest tema és del contrabaixista, car ell ha estat l’únic en improvisar en un tema amb tres trams musicals, el primer, presentació del tema i melodia; el segon, la llarga improvisació que ha durat un “Chorus” de l’estructura. I el tercer, com a recuperació del motiu principal i melodia  en un tema força bonic. I aquí hem escoltat com Félix ha desenvolupat la melodia del tema amb un so seu, força característic. El saxofonista Benedikt Jäckle l’ha contestat amb algunes frases, i els de la base rítmica, Lennig, contrabaix i les delicades escombretes de Jonas els han acompanyat també amb acords delicats de Leandro al piano. El compositor i baixista ha fet una improvisació marcada per la pulsió rítmica alhora que pels acords i no tant en les escales. S’ha passejat pel mànec de la “berra” amb força solvència i perfecte afinació, i ja acabant i deixant pas de nou al tema, bonic, un pèl curtet, però, i que ha estat ideal per començar-los a escoltar.
 
La banda col·lectiva Vibe publicà el seu nou àlbum "Moonstone" el 19 de juliol de 2023. Aquesta nova generació de músics està emocionada de compartir la seva música viva i lírica. Des d'Alemanya, Espanya i Suïssa, els cinc membres de la banda comparteixen la passió per la música negra americana i les ganes d'explorar la seva manera d'interactuar musicalment entre ells. El projecte va començar com un quartet i al llarg dels anys s'ha convertit en aquest quintet, que està format per Félix Rossy, Benedikt Jäckle, Leandro Irarragorri, Calvin Lennig i Jonas Kaltenbach. Després de "Live at Mehrspur" i "Incognita", "Moonstone" és el tercer àlbum que sorgeix d'aquesta amistat musical.
 
I els seguirem escoltant a tot vals en el tema compost pel saxofonista Benedikt Jäckle i anomenat...
 
11.3.- Moorea (Benedikt Jäckle) 4:02.
 
I amb aquest “Moorea” ens hem situat a tot ritme ternari, de vals, ideal per afegir-li també el seu punt de Swing, que l’ha tingut. I aquí hem tingut els trams primer de la presentació del tema i melodia; posterior amb la improvisació del pianista Irarragorri, i la de Rossy a la trompeta, i ja per recuperar posteriorment la melodia del tema i acabar-lo delicadament. I la melodia l’ha iniciat Benedikt al tenor, per després afegir-s’hi Félix, i ells dos l’han anat fent. Leandro al piano ha fet una bona improvisació jugant també amb els acords, alhora que fent-la en el registre mig del piano. Els inicis han estat més melòdics, amb una mà dreta càlida, i més elegant la feina amb les dues mans fent-ne els acords. I Félix ens l’ha fet la seva, amb un so que li reconeixem, alhora que el seu fraseig, i sobretot les pujades al registre agut, on s’hi troba la mar de bé. Ell destil·la imaginació i força vegades, sinó sempre, ben allunyat de les convencions estilístiques. Va al seu rollo, literalment. I recuperant la melodia l’han acabat dolçament. Un bon tema a tempo mèdium i amb un bon Swing.
 
Durant el procés de preparació i enregistrament, els membres van aprofundir en els aspectes de la composició, l'arranjament i el treball col·lectiu de la banda. Volien obtenir una comprensió més profunda de com combinar-se sonorament i encaixar rítmicament com a instrumentistes. Esdevenir més experimentats i hàbils com a compositors i arranjadors també els va permetre construir i compartir visions i idees musicals més detallades. Les cançons d'aquest disc van ser portades al grup per la majoria de membres i es van explorar durant els concerts de principis del 2022, fins que van arribar a la forma en què van ser enregistrades durant la sessió a l'estudi Underpool de Barcelona.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club Sant Vicenç:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 5 de juliol que començarem el 16è Festival de Jam Sessions a SVdH, amb dos combos del Taller de Músics i de l’Escola Superior de Música Jam Session. Començarem a les 20h i fins les 23h, al Molí dels Frares.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el potent tema compost pe pianista Leandro Irarragorri  i anomenat...
 
12.1.- Tribut (Leandro Irarragorri) 3:42.
 
I llàstima que el tema hagi durat 3 minutes i quasi 4, perquè ha estat força interessant. Tema amb el primer tram on ens l’han presentat alhora que amb la melodia, per després en el següent, el de les improvisacions, escoltar primer la del Benedikt Jäckle al saxo tenor; posterior, la del pianista i compositor d’aquest “Tribut”, Leandro Irarragorri, i ja per recuperar el tercer tram amb la melodia inicial en un tema lineal, car recordeu que n’hem escoltat alguns que no ho eren gens, que sempre evolucionaven. I la melodia de nou, a duet dels dos vents, saxo tenor i trompeta, mentre que la base rítmica ha estat força potent per com Jonas ha colpejat amb una certa contundència la seva bateria, però també pel baixistaa Lenning i pianista i compositor, Irarragorri. I per parlar de les improvisacions, dir-vos que la que ha fet Benedikt ha estat força reeixida, moderna la seva exposició, força bon fraseig lleuger i gràcil per com ha fet algunes carretades de notes, totes molt ben posades. I el pianista Irarragorri també ha estat força sublim, i fins i tot algun moment molt Latin Jazz, i sempre amb un bon gust i exquisida digitació, no gaire percussiva i sí, força delicada. Una pulsió rítmica evident alhora que gust per melodies properes als acords del tema. I recuperant la melodia del tema, l’han acabat delicadament, i nosaltres el programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tant com a mi.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es
i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

 

blogger templates |