Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit. Ja sabeu que aquest programa el fem els dimecres i els dijous en diferit a la mateixa hora. Ens podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la selecció de músiques improvisades que escoltareu.

Avui us presentaré un parell de novetats, la primera del trompetista francès Antoine Berjeaut, la segona del gran saxofonista Cèsar Joaniquet, i al final podreu escoltar un “medley”, que és com una barreja de temes de dos dels discos de la gran David Mengual Free Spirits Big Band. Ja sabeu que intento que els programes siguin coherents, posant-vos músiques similars sempre que pugui. Avui ho intentaré també i ja em direu si ho he aconseguit. Prepareu-vos a escoltar una música impressionant i també impressionista. Una música que segur no us deixarà impassibles.

I ja sabeu que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc....tot el de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada...som-hi doncs amb el projecte de l’Antoine....i de Fresh Sound Records.

El projecte es diu...Terra Erma, Desert, vaja...

 
“WASTELAND”
Antoine Berjeaut feat Mike Ladd

Editat per Fresh Sound Records New Talent           FSNT 450
Enregistrat i mesclat al Studio Davout pel Seb Miglianico l’abril de 2013.
Produït per Antoine Berjeaut
Productor executiu, Jordi Pujol

Antoine Berjeaut, trompeta, fiscorn, fx
Mike Ladd, vocal i poesies
Jozef Dumoulin, teclats, fx, piano
Stephane Kerecki, contrabaix
Fabrice Moreau, bateria
I la col·laboració de Julien Lourau, saxo tenor en els temes 1,2,9 i 11.

Totes les composicions són de Antoine Berjeaut mentre que les lletres són del Mike Ladd.

D’aquest jove trompetista nosaltres, per sota dels Pirineus no en sabem gaire. Ara bé, per sobre no només en saben molt sinó que també l’aprecien com a gran músic que és. La barreja que fa en aquest disc del Jazz modern, el hip-hop i la música electrocòsmica n’és un exemple. L’atmosfera d’inquietud hi és present tot situant-nos en espais desconeguts i incerts. La gran presència del contrabaix  del Fabrice en quasi tots els temes és quelcom més que inquietant, es pertorbadora fins i tot. Tot i això, el resultat final en escoltar aquesta Suite no és res més que quedar en un estat de profunda submissió als sons escoltats.

Alguns dels comentaris que he pogut trobar d’aquest jove music i el seu projecte....Terra Erma....Wasteland...

"Aventurer discret i emancipat trompetista, Antoine Berjeaut estima el Jazz de Paul Motian, el hip hop fet per Madlib i la Música electro-còsmica de Flying Lotus. Per al seu primer disc, llevat de les seves moltes qualitats de trompetista, (to mat preciós, cultura de la nota i de la frase justa, rebuig de tota forma banal), és el seu món on ens convida a anar i a explorar. (...) Antoine Berjeaut, un autèntic nou talent per veure molt de prop."

Frédéric Goaty –Jazzmag

Escoltareu en pla hip-hop al Mike Ladd recitar uns textos de la seva ploma, textos d’alguna manera imbuïts de l’esperit del T. S. Elliot i la seva The Waste Land.

Comencem amb el tema 3er anomenat Clouds, després el 4rt, Balcony, el 5è, Baroness, i farem un salt al 8è, el Volta to Mississipi....som-hi doncs

3.- Clouds                  (A. B.)             6m22s

Doncs ja vegeu quines emocions i sensacions més estranyes ens produeix aquesta música, oi? El profund contrabaix marca la pauta rítmica, per després deixar a l’Antoine acaronar-nos amb el seu so càlid i un pel apagat. El piano segueix les onades melòdiques amunt i avall; un piano molt percudiu que sembla vulgui perforar quelcom allà amunt del registre. Antoine hi torna de nou embolcallant-nos amb el seu magnífic so i el tema va acaronant-nos...

Vegem què ens diuen més de l’Antoine...

"Això no és un disc. Això és una peça de teatre evolvent, és un poema sonor captivador, un pel•lícula proveïdora d'imatges mentals. Per al seu primer disc com a líder, Antoine Berjeaut porta a la llum a un híbrid implementant la intersecció entre el son i el malson. Portat pel recitat del nord-americà Mike Ladd, Wasteland també vol que el jazz, el drum'n'bass i el hip-hop tinguin aquest ambient. Al seu voltant, el jove trompetista va reunir l'equip adequat per a dibuixar aquests paisatges tallats. Els quimèrics teclats del Jozef Dumoulin o el saxo habitat d’en Julien Lourau. Amb un títol com el de l'immens poema de TS Eliot, Wasteland havia posat el llistó molt alt i Antoine. Berjeaut ha passat aquesta primera prova amb mestria i ha tingut un gran èxit ".

Mathieu Durand (juny de 2014)
Jazz News / Le Top du Mois

Escoltem ara dos temes seguits, el Balcony i el Baroness...

4.- Balcony                (A. B.)             5m22s
5.- Baroness             (A. B.)             5m44s

Doncs ja vegeu quina música més captivadora....Us recordo que aquest és un disc de Fresh Sound Records New Talent i us recomano que visiteu la seva pàgina web  freshsoundrecords.com.

La veu del Mike també ens enlluerna com un instrument més. Un trompetista que ves per on, em recorda al nostre Raynald Colom, no endebades Ray sempre cerca en les melodies i mai toca el més fàcil i lògic que tu esperaries que toqués. Aquests dos temes enllaçats formen ben bé un Tot en majúscules on els sons profunds del contrabaix ens embolcallen així com les notes persistents del piano.
Anem ara a finalitzar aquest treball amb el darrer tema que us posaré. Aquest és un disc que dura més d’1 hora, o sigui que el que us deixo de posar te la mateixa energia que el que acabeu d’escoltar. Som-hi doncs amb el tema..

8.- Volga to Mississipi         (A. B.)             5m16s

Uns primers i posteriors moments de recitat a base de crits, i no n’hi ha per menys, donada la situació del planeta en tots els aspectes. No sembla que pugui durar gaire tot plegat. I ja a la meitat, la trompeta brillant ara del Antoine dóna pas a un break rítmic on de nou intervé el Mike i així encaren el final del tema.
Doncs ja heu pogut gaudir, espero, amb aquest disc; una música sense concessions, actual, on els textos urbans ens situen en la desesperada situació d’una terra erma, desèrtica.

Aquí teniu l'enllaç a la web de Fresh Sound Records..


Deixem aquest treball per encarar el següent del gran saxofonista català establert  a Dinamarca, en Cèsar Joaniquet.

Som-hi amb el treball d’en Cèsar.


“IN MOTION”
Cèsar Joaniquet, Kasper Agnas i Timo van Ruiswijk

Cèsar Joaniquet, saxos tenor i soprano
Kasper Agnas, guitarra
Timo van Ruiswijk, bateria

Després del concert que van fer els tres tenors al JCLV, en van fer una colla més, essent-ne el darrer el del Jamboree on també hi vaig anar. Allà, Cèsar em va explicar el perquè els discos que tenia exposant eren tots de portades diferents i amb una mena de dibuixos o gargots de diferents colors. L’assumpte era que el contingut de la música era en tots els discos la mateixa, i cada portada l’havien pintat un col·lectiu de nens i nenes amb algunes mancances, on el 20% de la recaptació de la venda dels discos aniria cap a aquesta fundació o organització. Així doncs que el vaig comprar, evidentment.

Aquest és un treball enregistrat doncs a Dinamarca on Cèsar viu i hi treballa.

És un treball de contingut contemporani i farcit de preciosos temes, o sigui que anem-hi ja amb el primer, el qual serà força tranquil, com és habitual en aquest programa...i el tema és una meravella d’en Cèsar anomenada..

9.- Piece 3                (C. J.)             5m58s

Un tema on la modernitat del fraseig del Cèsar és força evident i també on ens mostra la seva capacitat compositiva només recolzat per guitarra i bateria, instruments aquests que omplen l’espai sonor amb subtilesa i delicadesa.

Cèsar Joaniquet és un saxofonista que toca el tenor i també el soprano. Llicenciat de la fornada de l’Esmuc de fa alguns anys, ha vingut al JCLV en dues ocasions i sempre fent-nos gaudir d’allò més en les seves interpretacions. Primer el vam tenir amb l’Ivo Sans convida amb el Masa Kamaguchi i el Marcel·lí Bayer i ja aquest desembre passat, en el gran concert dels Innocents que ens van fer els Tres Tenors, amb el Lluc Casares i Gianni Gagliardi, acompanyats d’una secció rítmica de luxe amb el Xavi Torres, Vic Moliner i Joan Terol. Anem ara a escoltar un tema del Thelonious Monk anomenat...

5.- Light Blue             (T. M.)             3m05s

Un dels temes de Monk potser no tant coneguts però d’una gran bellesa melòdica i per descomptat que rítmica, on els arranjaments dels tres músics fan que aquest sigui un tema quasi diferent. Un tema que podem escoltar pel Thelonious Monk Quartet Live at Five Spot Cafe enregistrat  el 7 d’octubre de 1958 amb una formació de luxe amb Monk, piano; Johnny Griffin, saxo tenor; Ahmed Abdul-Malik, contrabaix i Roy Haynes, bateria. L’harmonia hi és però de manera evident, però sí que l’arranjament del tema el fa francament força diferent i perquè no dir-ho també molt enriquit.
Cèsar continua el seu periple als països nòrdics, on el Jazz es mira d’una altra manera. És un magnífic músic però també una gran persona i molt afable. Encara recordo com entre ell i jo vàrem sucar el pa amb tomàquet després del magnífic concert dels Tres Tenors. Col·laborador i conversador, em va explicar abans del concert com de diferent era el concepte del Jazz a partir de Dinamarca cap a munt. Segons sembla, el concepte és molt més en l’ona del Free Jazz o Contemporani, com estem escoltant en aquest el seu projecte compartit...Anem ara amb un tema del guitarrista Kaspar Agnas anomenat...

2.- Polygon                (K. A.)             6m14s

Un tema on l’atmosfera creada per la permanent pulsió de guitarra i bateria ens aproparà al projecte que escoltarem després d’aquest. Una mena de sensacions inquietants ens envolten i són les provocades per aquesta magnífica música. Aquí Cèsar ens mostra el seu gran so amb el saxo soprano en un tema realment impressionant. Tema que va adquirint un cos minut a minut arribant a una mena d’èxtasi sonor esclatant.  

Us recordo que hi ha d’altres programes com el Saxofon d’en Ramon i Josep, el Camps de Cotó de l’Andreu Fàbregues, el Jazz para Nictalopes de l’Enrique Heredia, el Calaix de Jazztre del Jordi Hatero, les Històries del Jazz de l’Albert Carrique, Jazz per a noctàmbuls i No solo Jazz de l’amic Antonio Narváez, gran fotògraf també, per parlar dels programes carregats de voluntariat, com també és aquest i que també hi ha programes de ràdio diguem-ne més institucionals, aquells que pots escoltar a les emissores estatals i/o autonòmiques i els de països com el nostre com és l’IcatJazz de l’Albert Talleda i l’amic Toni Pola, i els que fa el mestre de tots, a les escanyes, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu” per els amics, Jazz porque sí i A todo Jazz, etc... Bé, com sempre dic la oferta és força àmplia i n’hi ha per triar i remenar..

Acabem aquest magnífic i agosarat projecte amb el darrer tema, també d’en Cèsar anomenat....

8.- Looking Forward            (C. J.)             5m57s

Tema amb fort contingut de swing marcat per un permanent charles del Tim mentre toca la resta d’elements de la bateria com si d’un solo es tractés. La primera intervenció a solo del guitarrista Kasper amb només bateria al seu costat és impressionant. Després s’hi afegeix en Cèsar mentre el Kasper deia anar una sèrie d’arpegis amb efectes i diversos sons estratosfèrics. Un gran tema per acabar aquest projecte i ideal per endinsar-nos en el darrer projecte...

Doncs ara podeu anar al web del Cèsar per veure què us pot agradar...


Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Per acabar escoltareu un “medley” de temes de dos discos de la David Mengual Free Spirits Big Band...primer escoltareu el tema KOP del disc “Menta, diari sonor” i després alguns temes de la suite nº 6 del segon CD anomenat “Vertebrats”.

Primer dir-vos que aquesta és una big band que fa al voltant de 5 anys que està formada amb la idea de poder investigar en mode gran format amb temes i música d’estils diversos però amb el denominador comú de l’experimentació sonora i darrerament visual amb la Juliette Louste fent de ballarina en els seus concerts. Una vegada al mes la podem veure i escoltar gratuïtament a la Llibreria El Siglo, al Mercantinc dels dissabtes, el darrer dissabte de cada mes. O sigui que si us agrada el que esscoltareu, sapigueu que el 21 de febrer els podreu escoltar, no amb aquestes temes, sinó amb els nous que contínuament estan desenvolupant.

El primer disc és....


MENTA, DIARI SONOR”
David Mengual Free Spirits Big Band

Enregistrat el 23 i 24 de novembre de 2012 als estudis 44.1 de Girona pel Toni Paris.
Producció artística, David Mengual
Productor executiu, Oriol Jubany (Produccions Jazzenviu)

David Mengual, direcció
Àlvar Monfort, Natsuko Sugao, trompetes
Ivan González, trompeta i flauta de joguina
Joan Mas, saxo alto i flauta
Pintxo Villar, saxo alto, tenor i soprano
Juan Clavero, saxo tenor i harmònica
Gonzalo Levin, saxo tenor i flauta
Aram Montagud, Marc Joaniquet i Dario García, trombons
Lina Lomano, piano i fender rhodes
Guillem Jubany, guitarres
Àlex Reviriego, contrabaix
Josema Martin i Jordi Herreros, bateries i percussions
David Soler, pedal steel, guitarra i efectes.

Escoltarem el tema KOP, de Joan Díaz, amb arranjaments d’ell mateix, amb solos de Juan Clavero i David Soler.

8.- KOP          (J. D.)             7m55s

Doncs ja vegeu que alguna estructura musical hem reconegut, tot situant-nos en el pop dels Police més o menys alterat per les sàvies mans del Joan Díaz.

Acabem ara amb el medley del segon CD del Vertebrats de la mateixa Big Band...


VERTEBRATS”
David Mengual Free Spirits Big Band

Enregistrat el 22, 23 i 24 de maig de 2014 als estudis 44.1 de Girona pel Toni Paris.
Producció artística, David Mengual
Productor executiu, Iñaki Sandoval

David Mengual, direcció
Àlvar Monfort, Natsuko Sugao, trompetes
Ivan González, trompeta i trompa
Joan Mas, saxo alto
Pintxo Villar, saxo alto i soprano
Jordi Santanach, saxo tenor, flauta i clarinet baix
Gonzalo Levin, saxo tenor i flauta
Aram Montagut i Dario García, trombons
Amaiur González, tuba
Enric Peinado, guitarra
Lina Lomano i Toni Vaquer piano i Hammond
Àlex Reviriego, contrabaix
Josema Martin i Oriol Roca, bateries i percussions

Escoltem ja per acabar la Suite nº 6 excepte el darrer tema de l’Oriol Roca, em sap greu Oriol, esperant que gaudiu d’aquets magnífics minuts de música sense concessions, bé, només una, el record als músics i músiques del rock de finals dels 60s....No comments, only music!

10.- Black Dog         (Led Zeppelin)                      2m09s
11.- Heartbreaker     (Led Zeppelin)                      4m27s
12.- Kashmir             (Led Zeppelin)                      3m44s
13.- Bourré en Mi mineur    (J. S. Bach)               0m30s
14.- Blackbird           (Lennon & McCartney)        2m30s
15.- Little Wing         (Jimi Hendrix)                       0m42s
16.- Hey Joe             (Jimi Hendrix)                       5m18s

Doncs aquest és l’homenatge que ells van fer a aquells monstres, Bach, inclòs, he..he. I aquest és l’homenatge que jo els hi he fet a aquesta formació que em va tornar a meravellar aquest passat dissabte a la Llibreria El Siglo, el concert del qual us en penjaré precisament la part dedicada a Lennon & Mc Cartney i Jimi Hendrix, un concert impressionant que aquesta formació fa cada darrer dissabte de mes en aquest magnífic espai i que jo vaig enregistrar per a gaudi de tots.

I ara també us recomano que aneu al web de la David Mengual Free Spirirts Big Band a veure quins discos us agraden...

Doncs res més, això ha estat tot, espero que hàgiu gaudit tant com jo. Avui però la complexitat de la música ha anat del principi, complexa, cap al final, més assequible però en cap cas fàcil tampoc. Aquesta formació enfoca la concepció de la música d’una manera gens “normal”, entre cometes, i més en el pla experimental, encara que els temes que avui heu escoltat no ho siguin tant, però deu ni do que sí.

Bé, com sempre dic, aneu  a les botigues de música a comprar discos, discos de Jazz si pot ser i no us oblideu dels que posem aquí, que els posem perquè ens agraden i així tingueu més referències a l’hora d’anar-los a comprar. La música viurà si poden viure els músics. Voilà.

I ja sabeu que demà podreu tornar a escoltar el programa a la mateixa hora i divendres ja estarà penjat en el blog del programa. Bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.



0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |