Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz. 

Bé, doncs dir-vos que el concert del passat divendres va ser magnífic, i que vam gaudir molt amb la proposta musical tan personal d’en Víctor Oller Trio, amb ell mateix al piano; Carla González, contrabaix i Jordi Pallarés, bateria. La Sala Xica es va veure quasi plena del tot i tothom que va venir va gaudir d’allò més. Gràcies Ajuntament de SVdH, al públic present i per descomptat als músics. 

I parlant del programa d’avui, dir-vos que serà divers com ho són els tres projectes entre ells, però la comunió rau en que és un Jazz fet a la perifèria, al País Basc, Catalunya i al País Valencià, car podrem escoltar als RS Basque Faktor, “Equanimity”; al darrer del prolífic Gonzalo del Val amb “Tornaviaje”, ambdós de l’editorial basca Errabal Jazz i el primer del jove crac contrabaixista i ara compositor, en Miquel Álvarez, “Martinete a Trane” de FSNT, i aquesta setmana amb un micro conte de Carme de la Fuente.

 


Doncs començarem el programa amb el disc de l’amic Rubén Salvador, ànima d’aquest projecte i qui primer me’l va enviar (després seria la gent de la discogràfica basca), encabit ell en els RSFaktor, “Equanimity”. Editat aquest 2022 per Errabal Jazz, enregistrat íntegrament en directe a Pottoko Studio per Fredi Peláez el 2 i 3 d’abril de 2022, mesclat, masteritzat i produït per Fredi Peláez, Hilario Rodeiro i el mateix Rubén Salvador. Amb Rubén Salvador, trompeta i fiscorn; Julen Izarra, saxo tenor; Satxa Soriazu, piano i piano Rhodes; Aritz Luzuriaga, contrabaix i baix elèctric i l'Hilario Rodeiro, bateria. Composicions i arranjaments d’en Rubén Salvador. Quatre destacats músics de l'escena que juntament amb Rubén Salvador conformen R.S. Basque Faktor. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc: http://www.hotsak.com/tienda/equanimity. 

“Equanimity” bascula sota la inevitable llei del canvi, l'instant passatger consubstancial al llenguatge del jazz; un treball ideat per un músic conscient de la no permanència de les coses, en equilibri perfecte i equànime amb allò que realment és. Inspirat en la tècnica de meditació budista Vipassana, “Equanimity” és el treball d'un músic la creativitat del qual llisca suaument sota els preceptes d'aquest mil·lenari ensenyament, ple d'accents, colors i cadències que cohabiten amb el llenguatge consubstancial al jazz. Un disc amb enorme contingut expressiu només atribuïble a un artista conscient de l'instant, en perfecta harmonia amb ell mateix i amb allò que realment és. 

Doncs els escoltarem ja en el tema dedicat a la seva mare anomenat... 

1.7.- Dhamma (Rubén Salvador) 5m17s. 

I diu ell... Dhamma: Llei de la Naturalesa. Els ensenyaments d’una persona sàvia i il·luminada, i el camí cap a la focalització mental i alliberament personal. Per totes aquestes raons, aquesta composició està dedicada a la meva mare, ja que ella m’ha ensenyat aquesta llei i ha estat, és i serà la guia vers el bon camí. Sempre estaràs en el meu cor, mare. T’estimo! 

Doncs amb aquesta dolça subtilesa musical hem començat el programa d’avui, tema propi del líder i ànima dels RS Faktor, o sigui Rubén Salvador. Composició tendra, dedicada a la seva mare, dedicada a totes les mares, que ens ha agradat força. Una melodia molt maca feta pel metall més daurat, el del líder i que ha estat secundada per la sonoritat del saxo tenor de Julen Izarra en el “pont” del tema. I els solos han estat molt bonics i fets primer pel fiscorn del líder, més càlid que la trompeta, el contrabaix més profund de Aritz Luzuriaga, i el saxo tenor d’en Julen, poètic també. Amb uns moments finals preciosos, per acabar-lo dolçament.

 


I seguirem amb ells en el tema... 

2.6.- Adhittana (Rubén Salvador) 5m51s. 

Doncs aquesta és una altra remarcable composició d’en Rubén Salvador. Té un “Groove” que se t’emporta delicadament, tot i el tempo no massa vital. De fet el tema ha tingut diversos moments, alguns més consistents que d’altres, car ha començat amb força, la del piano i bateria per després iniciar el tema amb el motiu principal, ja més delicadament i posteriorment amb la melodia a càrrec dels dos vents, acabant amb una mena de preguntes-resposta d’ells dos. Una molt maca melodia amb una rítmica “trencada”, la de la base de piano, contrabaix i bateria. El primer canvi i “break” ha estat a càrrec del pianista Satxa Soriazu el qual ens ha fet un preciós solo. També ha estat molt ben trenat el del Julen Izarra al saxo tenor i ja per recuperar melodia principal i encarar el final d’aquest preciós “Adhittana”. 

I ell ens diu d’”Adhittana” que és la “ferma determinació”. És un dels processos més difícils de la metodologia, car, a partir del sisè dia i en les meditacions de grup, se signa la proposta d’un estat estàtic del cos en la mateixa posició durant tota l’hora que dura cada meditació. Se’n fan tres cada dia. Es reflecteix la incertesa de poder aconseguir-ho, el retrobament amb el propi cos, el poder de concentració front la dificultat i el procés de meditació avançat de sis dies de disciplina. Déu n’hi do.

 


I encara els escoltarem en el tema anomenat.. 

3.3.- Vipassana (Rubén Salvador) 4m04s. 

Doncs amb aquest tema hem fet una passa endavant pel que fa als aspectes rítmics i de tempo. El tema comença amb un diàleg entre els vents, per ben aviat aparèixer l’aspecte rítmic de baixista i baterista. El tema o melodia principal apareix posteriorment, i s’ha de dir que té una certa complexitat, alhora que dinamisme i vitalitat. El baterista Hilario Rodeiro fa una feina remarcable en aquest tema, per l’aspecte de la rítmica així com “trencada” que dic jo i després per la seva execució solista després del duet dels dos vents. Abans però hem escoltat la bona feina que ha fet Julen Izarra en la seva improvisació. Bon llenguatge, tècnica, i un molt bon so, alhora que gust musical. El “break” amb els dos vents a duet, magnífic. Gran solo del baterista; inclusió del baixista Aritz Luzuriaga ara amb el baix elèctric i final sobtat d’un tema força sorprenent. 

I de “Vipassana” ens diu que significa veure les coses tal i com realment són. És una de les tècniques més antigues de meditació de la Índia. Va ser redescoberta fa més de 2500 anys i va ser ensenyada com a remei universal: L’art de viure. Aquesta tècnica no sectària té com objectiu la total eradicació de les impureses mentals i el resultat final, és la felicitat del total alliberament. Un tema, diu el Rubén que es basa en el ritme del “afrobeat” (això que jo dic ritme trencat), i que plasma l’anar endavant en la tècnica després de tres dies de fase “Anapana” i focalització de la ment en el triangle format pel nas i llavi superior.

 


I ja acabarem amb el tema més vital i anomenat... 

4.9.- Samadhi (Rubén Salvador) 4m21s. 

I ens diu d’aquest “Samadhi” que és Concentració. Realment i de la manera com es fa visible, la concentració es treballa també en aquesta tècnica per què la focalització sigui lo més precisa possible, qüestió que es requereix també en la música i més concretament en aquesta composició al més pur Be-Bop, amb les característiques pròpies d’aquest estil de Jazz com són la velocitat notable (el tempo), la melodia entremaliada i en aquests cas, amb canvis harmònics inusuals, que fomenta el desenvolupament de la mateixa concentració. 

Doncs sí, aquest tema “bopper” ens ha recordat a Charlie Parker en el seu “Donna Lee”. El tempo és brutal, sí. Gran feina doncs de la base rítmica. Els solistes, magnífics, i el primer en improvisar, en Julen Izarra al saxo tenor, el qual ens ha tornat a “frapar”. També ho ha fet el líder a la trompeta, amb un bon fraseig i trempera jazzera, ell arribant al registre agut amb solvència. Després de recuperar la melodia a duet de vents, l’Hilario ens ha mostrat la seva mestria a càrrec de la bateria fent-nos un bon solo final. Gran tema per acabar-los d’escoltar. Felicitats Rubén Salvador i companys. 

Rubén Salvador transita sobre el bastiment sonor proposat pel brillant elenc de músics que componen la formació ja des del desplegament rítmic amb aires afrolatins de “Anapana” com a punt de partida i que correspon a l'inici de la meditació on l'atenció se centra en la pròpia respiració per passar per la deliciosa “Vibration Triangle” i la dinàmica “Vipassana” fins arribar a “Equanimity” i “Anicca” on la formació estableix un més que interessant diàleg entre contrapunts i línies melòdiques. L'evocadora atmosfera d'Adhitthana” el significat literal del qual és “ferma determinació” dóna pas al delicat mood de “Dhamma” o “Llei de la naturalesa” per transitar pel subtil rubato de “Pañña” o “Saviesa” en clau d'improvisació lliure i on Rubén Salvador comparteix autoria amb Hilario Rodeiro. Al més pur estil Bebop “Samadhi” o “Concentració” es dota de canvis harmònics inusuals i melodia entremaliada per descobrir-nos “Sankhara” o “Reacció” on Salvador torna a compartir autoria amb Hilario Rodeiro i la banda desproveïda de conceptes musicals preconcebuts transita per la improvisació per acabar aquest treball amb l'alegre “Metta” o “Amor desinteressat” amb ritme basat en el second line de Nova Orleans. 

I després d’aquest projecte sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente...Gràcies Carme per com ens acarones amb la teva veu i sempre envoltada de les músiques del programa.

 


I seguirem ara amb el projecte del jove contrabaixista valencià Miquel Álvarez, “Martinete a Trane”. Publicat per FSNT aquest 2022. Enregistrat per Sebastian Laverde als Jazztone Studios, València, 30 d'octubre de 2021. Mesclat per Jan Valls. Masteritzat per Ferràn Conangla. Produït per Miquel Álvarez. Productor executiu: Jordi Pujol per a Blue Moon Produccions Discogràfiques S.L. I Miquel Álvarez Grup són: Miquel Álvarez (contrabaix), Perico Sambeat (saxo contralt i soprano), Albert Sanz (piano), Andreu Pitarch (bateria), Sergio Martínez (caixó i percussió), Juan Antonio Jiménez (palmes i jaleos). Convidats: Rafael Vargas “el Chino” (veu, palmes als #2,5,7 i 8), Javier Vercher (saxo tenor als #7 i 9). Tots els temes composts per Miquel Álvarez. I com sempre, dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc: https://www.freshsoundrecords.com/miquel-alvarez-albums/55308-martinete-a-trane-digipack.html. 

“M'agradaria donar les gràcies als meus pares, Victòria i Josep Miquel, per ensenyar-me a lluitar per les coses que estimo, a la meva família i també al meu poble, pel seu suport incondicional. —Ningú sap cap a on van a menys que sàpiga d'on vénen. Gràcies, també, per escoltar aquest àlbum”. — Miquel. 

I els començarem escoltant en el tema “en memòria dels que no la tenen” i anomenat... 

5.6.- Tientos del Olvido (Miquel Álvarez) 7m18s. 

I quina molt bonica composició del Miquel, amb el preciós so del saxo soprano de Perico Sambeat. Una melodia que ens ha acaronat ja des del primer moment. El ritme delicat dels “tientos” per cajón, percussions i bateria ens  ha acompanyat durant tot el tema. Després de la melodia ja hem pogut escoltar la primera improvisació a càrrec del jove contrabaixista i compositor, magnífica pulsió alhora que cantada per ell mateix a “temps real”, cosa no gens fàcil si es canta amb entonació i afinació cada nota que es toca. El solo posterior de Perico al soprano ha estat també brutal, ell, mestre també amb el contralt. Delicadesa la de l’Albert Sanz al piano, ell que és també un dels “grans” en això de acaronar les 88 tecles. Al final, un “vamp” on Perico ha seguit acaronant-nos tot i allargassant el tema per acabar-lo finalment de manera delicada.  I també us podria posar un altre preciós tema alhora que delicat com aquest i que és “Salvadora la de Palo” de prop de 10 minuts de dolçor interpretativa de tots ells. 

Aquest disc neix de la necessitat de trobar una única veu que uneixi les dues grans influències del compositor: el flamenc i el jazz. En Miquel s'inspira en aquests dos estils i en la representació dels seus propis principis: el respecte a la Terra, a les seves arrels i als nostres grans, així com a la bellesa i la crua realitat de la vida. Durant la seva carrera musical ha conegut molts músics com Perico Sambeat, Albert Sanz, Sergio Martínez, Rafael Vargas, Andreu Pitarch, Javier Vercher i Juan Antonio, amb qui ha compartit i après durant anys. Els va tenir presents durant tot aquest projecte, la seva personalitat i els seus sons.

 

I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de: 

Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,

Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es

Temps Record: https://tempsrecord.cat,

Youkali Music: http://youkalimusic.com,

Origin Records: https://originarts.com/,

Errabal Jazz: 

http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es,

 


I els seguirem escoltant-los a tanguillos, en el tema... 

6.3.- Tanguillos d’el Verger (Miquel Álvarez) 7m50s. 

I amb una mica més de tempo i vitalitat, tot i que no massa més, els acabem d’escoltar en aquest tema a tot “tanguillos”. Aquí Perico ha agafat el saxo contralt, instrument el més habitual en ell, on ens ha tornat a mostrar la seva molt bonica sonoritat en aquest preciós tema del Miquel. Una melodia molt maca interpretada pel saxofonista que ha deixat pas a la primera improvisació a càrrec del pianista Albert Sanz. L’Albert és un dels grans pianistes de l’escena valenciana, ell conjuntament amb l’altre Albert aquest darrer Palau. Els aires d’aquest tema, amb un flamenc molt delicat, ens han omplert de joia el nostre cos, la nostra ànima. Perico n’ha seguit les improvisacions, feta la seva amb total mestria, per llenguatge i pel seu so, magnífic i càlid. Sempre troba les millors i més adequades melodies per a les seves improvisacions. I de nou el jove crac i un dels nostres herois d’avui, en Miquel Álvarez que ha tornat a cantar entonant cadascuna de les notes de la seva improvisació. Quin crac, mare de 10 sr. Melodia de nou per encarar el final d’aquests “Tanguillos d’el Verger”. 

Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz.. 

23 Robadors: 

https://23robadors.com/programacio/,

Jamboree Festival Mas i Mas:

https://jamboreejazz.com/agenda/,

Milano Jazz Club: 

https://www.camparimilano.com/programacio-musical/,

Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,

Nova Jazz Cava: 

https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,

Jazz Club la Vicentina: 

https://jazzclublavicentina.blogspot.com/,

etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.

 


I encara els escoltarem en el tema per buleríes anomenat.... 

7.4.- El palomo (Miquel Álvarez) 8m06s. 

I aquestes “buleries” han sonat ara amb les palmes del Juan Antonio alhora que amb el seu “cajón” i més percussions, també les de les escombretes del baterista de casa nostra l’Andreu Pitarch. També hem escoltat així com de “background” els “cantes” llunyans de Rafael Vargas “El Chino”. La melodia de nou ha estat a càrrec de Perico Sambeat de nou amb el saxo contralt. Solos dels companys, el primer el de l’Albert Sanz, farcit de bon gust amb unes línies melòdiques on els aires aràbics i aflamencats amb el Jazz a la seva vora, són evidents. Més solos han aparegut, com el de l’amic Sambeat al saxo contralt i aires del Sud-Jazz i fraseig lleuger i gràcil alhora que amb la millor tècnica. Ell mateix s’ha encarregat de fer la preciosa melodia i ja per anar-lo acabant, tot i escoltant al jove crac i compositor cantar alguna de les seves línies melòdiques, acabant-lo de cop, de manera abrupta.

 


I ja els acabarem d’escoltar en el tema vital a tota rumba i sorprenent del projecte on hi col·labora Javier Vercher al saxo tenor i anomenat... 

8.9.- El apagón (Miquel Álvarez) 6m32s. 

I amb aquesta “rumba” on hi participa l’amic Javier Vercher ens hem acomiadat del projecte de Miquel Álvarez. El magnífic saxo tenor ens ha fet una “impro” d’allò més potent i moderna. El seu fraseig més que modern alhora que apropant-se al més contemporani ens ha impressionat d’allò més. Miquel però l’ha iniciat amb unes notes de contrabaix a mode d’”Intro”. El duet dels dos saxos ens ha agradat força, ells fent-ne la melodia i mentre, les palmes, piano, contrabaix i bateria fent-los tota la qüestió rítmica. El solo de Vercher, brutal. Quines ganes tinc de posar-vos-el a ell acompanyat de Jordi Rossy, disc que em va cedir aquest darrer a l’Auditori del Liceu. Més improvisacions de Sanz al piano, magnífica, i també la del saxo contralt Perico Sambeat. I amb ell hem arribat al final del tema i projecte del Miquel Álvarez, ell que me’l va cedir a la Nova Jazz Cava on vam anar a veure la formació i projecte de Victoria Pilatovic. Gran projecte de Miquel Álvarez Group, i grans interpretacions de tots ells, Bravo nois..

 


I ja acabarem programa amb el disc de l’amic Gonzalo del Val, “Tornaviaje”. De fet vam tenir el plaer de veure’l el passat diumenge al Milano Jazz Club, i esclar, va ser un directe de projecte impressionant. Editat per Errabal Jazz aquest 2022. Enregistrat però a Catalunya al Local Estudi per Marc Piña. Mesclat per Jordi Matas i masteritzat per Víctor García. Aquí hi tenim a Romain Pilon, guitarra; Raynald Colom, trompeta; Manel Fortià, contrabaix i Gonzalo del Val, bateria i Carme Canela, veu  en un tema. Gonzalo té 4 composicions i Romain Pilon, Manel Fortià, Chico Buarque i John Coltrane, una cadascun. I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc:

 http://www.hotsak.com/tienda/tornaviaje. 

I si hi tenim a Carme doncs està clar que l’escoltarem en el preciós tema de Chico Buarque anomenat...

9.8.- Gota d’agua (Chico Buarque) 4m56s. 

I què bonic ho ha fet Carme. El tema l’ha iniciat ella mateixa a la veu i el Manel al contrabaix, i encara sense la subtilesa rítmica que després hem copsat durant tota la resta del tema. L’entrada de la rítmica en la segona estrofa de la lletra ha estat sublim. La guitarra de Pilon, les escombretes del líder, el contrabaix de Fortià, tot plegat d’una bellesa esglaiadora. Carme n’ha seguit una bona estona de melodia amb més estrofes de lletra, d’un lletra colpidora pel que hem pogut entendre. I ves per on que Ray Colom a la trompeta l’ha anat recolzant tota l’estona, i al final ficant-se a improvisar, però ves per on que el tema ha acabat d’aquella manera que sempre dic, que en un directe s’allargassaria segons públic i músics. Le notes guia del Manel al contrabaix no ens han abandonat en cap moment. En fi, una delícia de tema per començar-los a escoltar, que les coses canviaran ben aviat. 

I Gonzalo ens diu què...el títol del disc i la inspiració per les seves cançons l’hi dec a la figura del mariner Andrés de Urdaneta. Jo també vaig voler retornar al port de partida, però tal i com li va passar a ell, no vaig trobar el punt exacte.

 


I encara els escoltarem en el tema del guitarrista francès Romain Pilon anomenat... 

10.5.- Azur (Romain Pilon) 4m57s. 

I aquest tema va ser el bis que ens van fer aquest passat diumenge al Milano Jazz Club. Va ser un bis força curtet, però igualment els hi vam agrair. La trompeta de Colom i la guitarra de Pilon han estat els qui s’han encarregat de fer-nos la melodia. El primer ha estat qui primer ha improvisat amb un so ple i fraseig magnífic ple de Jazz i Blues, car aquest tema en les improvisacions ben bé sembla estar farcit de Blues. Quin bon gust musical que té en Ray Colom, ell capdavanter dels més joves trompetistes, els que ara en tenen 20 i tants. El jove francès ha estat qui primer ha improvisat, i què bé ho ha fet. Aquest guitarrista em va cedir el seu darrer CD. Una impro magnífica de Pilon, en molts aspectes, melòdica i també amb espurnes d’acords. L’ha iniciada dolçament, però això sí, amb tot el Swing del món. Al final, els dos solistes han recuperat la melodia i l’han acabat així com penjat d’un fil.

 


I seguirem amb una composició, ara de Manel Fortià anomenada... 

11.6.- Simple (Manel Fortià) 4m35s. 

I aquest tema del Manel també el van tocar al Milano Jazz Club, tema que van allargassar com sempre passa en els directes. I si la base rítmica l’ha començat fent una “roda” d’acords, ben aviat ha aparegut la càlida trompeta de Ray Colom, que per cert, aquest divendres 2 de desembre presentarà el seu nou disc al Jamboree Jazz Club, amb el seu Quartet oficial. Manel n’ha iniciat les improvisacions, ell al contrabaix, amb una molt bona pulsió rítmica. Ell però sap fer-les amb molt contingut melòdic, com ha estat el cas. Pilon l’ha seguit amb la mateixa mestria i delicadesa, impro farcida de recursos estilístics més o menys com les que fa Ray a la trompeta. Ell però ha fet una “roda” final improvisant tot i apropant-nos al final del tema. Ray sap nedar en totes les aigües, i si aquestes són càlides, ell s’hi balanceja. I el tema l’ha acabat en Pilon amb la seva guitarra i so mutejat. 

I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:

Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,

Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,

Auand Records: https://auand.com/,

Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,

CRU Records: https://crurecords.com/,

Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,

Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.

 


I ja els acabarem d’escoltar en el tema més vital de tot el programa i primer track del disc, compost pel mateix Gonzalo anomenat.. 

12.1.- Es Bot (Gonzalo del Val) 5m15s. 

I aquest brutal tema va ser el primer que va sonar al Milano Jazz Club a tota hòstia la base rítmica mentre els dos solistes fan la melodia a notes llargues i soltes. El “pont” és una altra cosa, i el fan a duet. Ray s’ha posat a improvisar ara ja seguint el tempo bopper, i s’ha de dir que ho ha fet d’una manera brutal. Res a veure amb les aigües dolces on he dit que es balancejava. Ara ha seguit les ones més bèsties, les més altes, les que més t’envesteixen. I així de veloç és el tema, que ni en Pilon ha tingut temps d’improvisar. Els dos de la base rítmica no han parat en cap moment i s’han “currat” un tema brutal per tempo, gran composició del líder i baterista Gonzalo del Val. Protagonisme d’ells dos, però també dels altres dos, els solistes, l’un més que l’altre, car si en Ray ha improvisat, en Romain l’ha recolzat amb acords durant la improvisació del primer, i abans fent duet en la melodia. Gran tema del Gonzalo, grans temes de Fortià i Pilon, i gran projecte que potser també acabi essent un dels millors discos de Jazz d’aquest 2022. Felicitats Gonzalo del Val, felicitats nois.

Doncs ja hem acabat el programa d’avui que com sempre espero us hagi agradat tan com a mi. Us recordo que hem escoltat primer als RS Faktor, “Equanimity” després a Miquel Álvarez, “Martinete a Trane” per acabar com ho hem  fet amb el Gonzalo del Val, “Tornaviaje”, i aquesta setmana amb un micro conte de Carme de la Fuente. 

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

 



Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz. 

Doncs aquesta setmana tenim el concert de Jazz de novembre, car ja sabeu que en fem un cada mes. Comptarem amb un trio de joves músics liderat per Víctor Oller, piano i amb Carla González, contrabaix i Jordi Pallarés, bateria. Ens presentaran el seu darrer projecte amb les seves composicions pròpies i els estàndards de Jazz. Divendres 25 de novembre a partir de les 22h a la Sala Xica, organitzat des del JClV i patrocinat per l’Ajuntament de SVdH i per això amb l’entrada gratuïta. 

I el programa d’avui anirà de músics i músiques d’aquí i de més enllà dels Pirineus. D’aquí és el disc a guitarra baixa de Jordi Gaspar, “So Tender”. De més enllà són els danesos Kosmos Trio, “Brev Til en Ven” i els britànics Ant Law & Alex Hicthcock, amb el seu “Same Moon in the Same World”.

 

Comencem doncs amb el disc en solitari de l’amic i grandíssim músic, professor, baixista i contrabaixista, en Jordi Gaspar, “So Tender” quan el baix pot ser 'So Tender', “Tan Tendre”. Jordi Gaspar presentà l'àlbum de versions a guitarra baixa sola el 3 de juny a la sala T24 del Taller de Músics, on vaig tenir el goig i plaer de poder-hi assistir, gràcies Jordi, i el 5 de juliol a l'Escola Joan Llongueres. “So Tender” el conformen estàndards de jazz i alguns boleros que Jordi ja interpretava abans als seus concerts a manera de "sobretaula" i que han anat "evolucionant" fins a transformar-los en delicatessen. La recepta? "Interpretar-los com si fossin composicions pròpies". A cada tema treuen el cap "improvisacions en el sentit més jazzístic", afegeix, així com sentiments, records, vivències i persones que Jordi ens descobreix en la tasca que li vam proposar: desgranar aquest disc peça a peça. Recomanem escoltar 'So Tender' amb aquestes explicacions i gaudir així de tot el seu “imaginari emotiu”. 

Escoltem-lo ja en un preciós bolero, el conegut... 

1.3.- Tres palabras (Osvaldo Farrés) 4m41s. 

Doncs aquest preciós Bolero també l’havia cantat en Nat King Cole amb la seva vellutada veu. I aquí el Jordi ho ha fet de manera magistral, amb tota la delicada rítmica implícita en la cançó. També li ha afegit tot el seu sentiment, car li va dedicar a Sole, la seva parella. I ell ens diu què: Aquestes tres paraules són: “Como me gustas”, Com m'agrades”. I no hi ha dubte: penso en la meva companya, Sole. Hi ha una exposició de la melodia i després un desenvolupament, i a continuació un solo a la tessitura de veu masculina, com si la cantés jo, per descomptat. Melodia, solo i melodia. El seu solo és d’una gran factura musical i sense abandonar la qüestió rítmica, coses aquestes que en un tema interpretat per un músic sol no són gens fàcils de fer. El seu domini melòdic és innegable, és, incommensurable. Preciós bolero per començar el programa. 

“Turn Out The Stars” està dedicada a la meva filla Núria, ja que ella ho fa (encendre les estrelles). Bill Evans va dedicar “Time Remembered” al seu pare, i jo dedico aquesta interpretació/improvisació al meu. A l'àlbum hi ha dos boleros. Dedico “Tres Palabras” a Sole.”. I “El Reloj” és el bolero preferit de la meva mare, Pilar, el que va ballar en la seva joventut. Vaig tenir l'honor d'acompanyar l'admirat Lucho Gatica a la televisió cantant aquesta cançó. 


I el seguirem escoltant en el “So Tender”, primer track de l'àlbum que dóna el nom a la feina. És una peça de Keith Jarrett que dedico al meu fill Ricard. 

2.1.- So Tender (Keith Jarrett) 4m31s. 

I ell diu que “So Tender”, de Keith Jarrett dóna nom a l'àlbum. El vaig escoltar en directe en algun festival de Vitòria als 90 i després sempre als "Standards Vol.2" del Keith Jarrett Trio, que llavors escoltava de forma compulsiva. Trenta anys després, amb el meu fill Ricard al piano, sovint el toquem al menjador de casa. 'So Tender' significa "tan tendre", i així és ell: la meva referència emotiva quan l’interpreto. Doncs sí que aquest tema ens ha recordat la seva tendresa interpretativa i també la personal, la d’ell, encara que a ell li recordi a Ricard, el seu fill. La seva interpretació solista, increïble. La seva guitarra baixa de cinc cordes, és una guitarra que té història i que després us explicaré amb les seves paraules. Ell la usa com si en tingués sis, vull dir que també fent-ne acords, alhora que soleja. La mestria de Gaspar en els moments solistes és de totes i tots ben coneguda. Nosaltres ho hem tornat a copsar en aquest deliciós tema de Jarrett. 

Vaig descobrir “You Must Believe in Spring” al disc “Àngel” de Jordi Bonell. Tota la meva admiració per a ell. I la meva dedicatòria. També hi ha dos temes de Duke Ellington que no tenen dedicatòria explícita. En realitat, són miralls en els quals em reconec. I “Got it Bad” té una primera part (el “vers”) on la lletra proclama optimisme, i una segona part on confessa les coses que no van gaire bé. I “Star Crossed Lovers” es refereix a amants a qui el destí arriba a separar. Tots dos pinten el desfasament entre la passió de l'artista i la realitat, això em semblen excuses boníssimes per a una mica de blues. 


I tampoc podia faltar un tema del gran Bill Evans, el preciós.... 

3.9.- Very Early (Bill Evans) 3m40s. 

I ens diu què “Turn Out The Stars”, “Time Remembered” i “Very Early” són les tres composicions de Bill Evans que hi ha en aquest àlbum. I sobre la que acabem d’escoltar comenta que aquest tema és al primer disc de Bill Evans que vaig tenir, quan encara no havia complert 20 anys. Fa tota la vida que l'escolto i amb ganes d'entendre'l per poder-lo tocar. Sempre he tingut facilitat per despistar-me i arribar tard. Des de ben petit vaig començar un procés intern per veure què fer per arribar aviat i no puc dir que l'èxit hagi estat del 100%. Ah, el títol significa "molt d'hora". I quan el toco, em ressona. I a nosaltres també ens ha ressonat, Jordi. I un dels discos on Bill Evans toca aquest tema és el que va fer el 1970 en directe al Festival de Jazz de Montreux, a Suïssa. La primera vegada i versió va ser al 1962 en el disc Moon Beams, amb Chuck Israels i Paul Motion. I Jordi ens en fa una preciosa versió, amb la guitarra baixa com si d’una solista es tractés, ja m’enteneu. I sí, va de solista en aquest projecte, la seva primera vegada en disc i no sé si en algun directe abans d’aquest disc. Poques paraules ens queden per parlar de la seva mestria, car, escoltant-lo només, ja en tenim prou. Un solo brutal entremig del tema de Bill Evans, on es passeja per tot el mànec de l’instrument de la manera més delicada possible. 

És impossible parlar de Jordi i no esmentar la seva guitarra baixa acústica Tacoma Thunderchief amb les cinc cordes de baix, afinades E-A-D-G-C. "Vaig trobar aquest instrument en una botiga de Nova York el 2005 i va ser un fletxat, encara que el venedor no tenia cap ganes que em passés el matí provant-la", riu. Aquest instrument “de registre mitjà-alt, tessitura de tenor, harmònics que ressonen de seguida i que sembla que tingui reverberació natural” està íntimament lligat al seu creixement professional. "Descobrir la seva paleta de colors ha fet que creixés amb ella". 


I ja l’acabarem d’escoltar en el tema del gran Thelonious Monk, 

4.7.- Bye Ya (Thelonious Monk) 3m05s. 

I ell ens diu que d’aquest “Bye Ya” de Thelonious Monk, m'he atrevit a acostar-lo al boogaloo i que penso en el meu fill Pau quan el toco. I també que quan tocava al trio de Victor de Diego, sempre fèiem algun tema de Monk en boogaloo. 'Bye-Ya' té una melodia sorprenent i en boogaloo resulta divertida: és com anar amb cotxe amb la finestreta oberta; és un moment que vius al màxim però ja no ets tu qui decideix. Vaig començar a pensar en el meu fill gran, Pau, tan vital; i així la vaig enregistrar. Si fos meva es diria "Cançó del Pau". 

I quina altra obra mestre ens ha fet el nostre heroi, en aquest tema de Monk. La melodia primer i al final, com sempre sol passar, i entremig un brutal solo a la guitarra baixa. Ja en la melodia l’hem pogut escoltar gestionant-ne també els acords. La seva improvisació ha estat impressionant. La seva pulsió rítmica no ha parat en cap moment. Les seves frases, inversemblants. Brutal solo i magnífic tema per acabar-lo d’escoltar. Bravo estimat Jordi Gaspar. 

I aquest tema de Monk és un tema Latin de 32 compassos de la forma AABA que originalment es va anomenar "Playhouse" (com a dedicació al Minton's, on Monk en va ser pianista de la casa a principis dels anys quaranta amb Kenny Clarke). Inicialment es va suposar que el va arranjar Gil Fuller, quan Monk era el pianista de la big band de Dizzy Gillespie, però no es va gravar fins el 15 d'octubre de 1952 per a l'àlbum Thelonious Monk Trio amb el nom de "Bye-Ya". El productor Bob Weinstock volia anomenar la melodia "Go", però a causa de la influència llatina, ell mateix va demanar una traducció a l'espanyol, així "Go" es va convertir en "Vaya", i "Vaya" es va convertir en "Bye-Ya". La melodia es va gravar més tard en el Monk's Dream, i apareixen versions en directe als àlbums gravats al Carnegie Hall, Five Spot i Lincoln Center. 

I el meu agraïment més sincer a Iñaki Salvador, Lluís Cabrera, Andreu Jacob i Marco Mezquida pel seu compromís personal i les seves paraules, d'incalculable valor per a mi. A Sole, Núria, Ricard i Pablo pel seu alè i complicitat; especialment a elles per les sessions de fotografia. Jordi Gaspar. Músic. 


I seguirem amb el trio de joves danesos, projecte que em va passar la incansable Arlette Hovinga. Àlbum publicat el 14 d'octubre de 2022. Enregistrat a Finland Studio, Aarhus, Dinamarca, del 6 al 7 d'octubre de 2021. Enregistrat, produït i mesclat per Jacob Worm. Masteritzat per John Fomsgaard a Karmacrew. Amb: Frede Holger Thorsen: Piano, Harald Hagelskjær: contrabaix i Gustav Hagelskjær: Bateria. Totes les composicions són de Kosmos Trio. Publicat per April Publishing ApS. I aquí teniu el seu bandcamp: https://kosmostriodk.bandcamp.com/album/brev-til-en-ven i el de la discogràfica danesa: https://aprilrecords.bandcamp.com/artists. 

Malenconia nòrdica barrejada amb el drama, aquest és el projecte d'un dels trios joves de piano jazz més nous d'Europa. En una època de projectes i idees en constant canvi, el Kosmos Trio de Dinamarca destaca com un grup que s'ha creat el seu propi so i espai a l'escena del jazz nòrdic a una edat impressionantment jove. El seu àlbum debut “Brev Til En Ven” ens mostra els resultats d'un treball d'amor per la música que ja dura cinc anys. 

Escoltem-los en aquest primer delicat i íntim tema i sisè track anomenat... 

5.6.- En anden gang (Kosmos Trio) 5m18s.

 I quin sorprenent tema ens han fet aquests nois. Una melodia molt dolça interpretada primer a piano sol, per després afegir-s’hi la resta de companys, així ha passat a l’inici i al final del tema. Entremig però diverses sorpreses com la del solo al piano de Frede Holger Thorsen. Espurnes de classicisme per tot arreu. Música íntima. En els moments entremitjos hem escoltat també la mestria del baixista Harald Hagelskjær, ell amb una preciosa improvisació ben acompanyat pel piano i després, amb molta energia, la del seu germà Gustav a la bateria. El pianista ha recuperat la melodia i tots tres l’han anat reconduint cap el final afegint-hi una mena de “vamp” tot i allargassant-ne el final i acabant-lo delicadament. Delícia de tema per començar-los a escoltar.

I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de: 

Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,

Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es

Temps Record: https://tempsrecord.cat,

Youkali Music: http://youkalimusic.com,

Origin Records: https://originarts.com/,

Errabal Jazz: 

http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es, 

I seguirem ara situats en entorns de Satie i demés meravelles, amb el tema anomenat... 

6.7.- Langfredag (Kosmos Trio) ​​4m03s. 

I aquest tema és d’una profunditat i emoció ben palpables. Els cops del baterista amb les masses; les notes llargues del contrabaix, i els sons amb els aires d’Erik Satie ens han posat la pell de gallina. Els sons i harmònics creats pel baixista mentre el pianista va fent notes soltes i un pèl tenebroses, són impressionants. És sorprenent que tres joves facin aquest tipus de música que més aviat sembla parida per gent més experimentada en tot el que ens ateny a la vida, en aquest cas més aviat les pèrdues i demés tristeses. 

El pianista Frede Holger Thorsen i el bateria Gustaf Hagelskær es van conèixer el 2017 gràcies a la seva participació a Play!Ground, una branca de l'Orquestra de Jazz Europea a través de la qual van fer nombroses gires. Després de reunir-se a casa de Gustaf per compondre música junts, el germà petit de Gustaf, Harald, es va unir amb el seu contrabaix, completant el trio. Instal·lant-se en un espai segur d'exploració, o un laboratori com ells l'anomenaven, ja havien escrit set cançons a finals del cap de setmana. "La primera vegada que vam tocar junts vaig pensar que havíem de fer això durant la resta de les nostres vides, i vull dir el que dic". - Frede Holger Thorsen. 


I encara els escoltarem en un altre tema, el primer tema del disc anomenat.. 

7.1.- Mørkevandring (Kosmos Trio) 5m12s. 

Un altre tema delicat, tot i que entremig ha tingut també algunes espurnes rítmiques. Arpegis d’una mà, i melodia amb notes llargues i soltes de l’altra. Presència del baterista i baixista ja en aquests moments inicials. I una vegada presentada la melodia, el baixista ens ha fet una bona interpretació solista. L’harmonia del tema ens inspira pels canvis que té. El pianista l’ha seguit una estoneta fent la seva preciosista aportació solista, no massa llarga, amb cada vegada més presència del baterista, aquest més i més potent. Arpegis a dojo utilitzats pel pianista, com a “Leit Motiv” del tema. El “Groove” del tema és evident. Vital. Els arpegis finals, el canvi de tempo i ritme final amb els cops al canto de la caixa de la bateria, amb les notes més greus del baixista i pianista, han deixat el tema amb un final penjat, en suspensió. 

Inicialment inspirat en virtuosos de la mètrica, com Tigran Hamasyan i Avishai Cohen, en els primers dies del trio es van dedicar a explorar les complexitats del comptador imparell que es poden escoltar clarament en el seu estil compositiu. El seu so va evolucionar cap a un so tranquil, melancòlic però dinàmic que expressa la naturalesa tranquil·la i curiosa dels tres nois. Les harmonies en to menor, familiars i reconfortants i els grooves rítmicament satisfactoris es juxtaposen amb passatges d'incertesa i tensió, tempo lliure i els harmònics del contrabaix. Aquest trio de joves, tocant, mostra una maduresa molt més enllà dels seus anys; una reunió interactiva i sense ego de tres instrumentistes que estan decidits a crear música bonica junts durant els propers anys. 

I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:

Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,

Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,

Auand Records: https://auand.com/,

Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,

CRU Records: https://crurecords.com/,

Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/, 

I ja els acabarem d’escoltar en el tema anomenat... 

8.4.- Blue Garden (Kosmos Trio) 4m56s. 

I ves per on que aquests joves ens han tornat a impressionar per com van desenvolupant els seus temes, per com li van afegint canvis dinàmics i a vegades rítmics. Les dinàmiques en aquest  projecte són més que evidents alhora que també els diversos canvis rítmics i de tempo. En aquest tema però, el que sobta és el “crescendo” de la bateria partint d’uns moments delicats. La melodia o motiu principal és una barreja de diversos motius claus, coses provocades per la diversitat de la composició. Recurrències d’una sola tecla, repeticions rítmiques. Silencis, pauses, i de nou motius rítmics. Sorprenents composicions del trio, que recordeu que són col·lectives. També el “break” que ens ha deixat al pianista ben sol d’entrada a la meitat del tema, per posteriorment aparèixer baixista i baterista amb la seva enèrgica pulsació. El Groove hi és clarament en els moments on el baixista i el baterista fan la seva aportació. I el tema ha finalitzat de nou en suspensió. Ha quedat així com “penjat”. Molt bon projecte d’aquests joves danesos, els Kosmic Trio.  


I ja acabarem el programa amb el projecte del guitarrista Ant Law i el saxofonista Alex Hitchcock que s'uneixen a "Same Moon In The Same World" disc que Outside in Music ha publicat el 4 de novembre de 2022, un àlbum de dues de les veus més originals de l'escena musical creativa del Regne Unit. Aquest àlbum col·laboratiu, enregistrat a distància, compta amb una llista internacional de convidats, com ara Joel Ross, Eric Harland, Jasper Høiby, Linda May Han Oh, Kendrick Scott, Shai Maestro, Tim Garland, Ben Williams i Sun-Mi Hong, que s'uneixen per explorar les composicions conceptuals reflexives de Law i Hitchcock. Enregistrat entre octubre de 2020 i setembre de 2021. Mesclat per Sonny Johns l'octubre de 2021. Masteritzat per Peter Beckmann el novembre de 2021. Amb: Ant Law - guitarres (elèctrica, acústica, 8 cordes), Alex Hitchcock - saxo tenor, Joel Ross - vibràfon (6, 7, 8), Shai Maestro - piano (3, 4), Linda May Han Oh - contrabaix (1, 6), Jasper Høiby - contrabaix (3), Ben Williams - contrabaix (5, 8), Eric Harland - bateria (1, 2), Jeff Ballard - bateria (3, 8), Kendrick Scott - bateria (4, 7), Sun-Mi Hong - bateria (5, 6) Tim Garland - clarinet baix (6, 8) . Els temes 1, 3, 5 i 7 són d'Alex Hitchcock. Els temes 2, 4, 6 i 8 són d’Ant Law i el 9 és de John Coltrane (Jowcol Music). Els drets d'autor d'aquesta gravació sonora són propietat d'Alex Hitchcock i Ant Law sota llicència exclusiva de Outside In Music. PER A MÉS INFORMACIÓ, VISITEU els webs de: AntLaw.co.uk / AlexHitchcock.co.uk / OutsideInMusic.com.

I dir-vos que al blog us posaré l’enllaç al seu bandcamp:

https://antlaw.bandcamp.com/album/same-moon-in-the-same-world.

I també la web de la discogràfica “Outside in Music”:

https://www.outsideinmusic.com/artistsandreleases/category/Artists 

Escoltem-los ja en el delicat tema compost per Ant Law  i anomenat.... 

9. 8.- Don’t Wait Too Long (Ant Law) 6m06s. 

I en aquesta meravella de tema hi hem escoltat als dos líders acompanyats d’alguns dels seus convidats com són: Tim Garland, clarinet baix; Joel Ross, vibràfon; Ben Williams, contrabaix i Jeff Ballard, bateria. I què maco aquest primer tema d’aquests dos líders. Una repetició o nota solta pel guitarrista ens apareix com a possible motiu principal. El canvi melòdic i harmònic del “pont” és força evident i ja amb el vibràfon i acords del guitarrista. El so del tenor de Hitchcock, el del clarinet baix de Garland; què preciós tot plegat. El marcatge al canto de la caixa de la bateria de Ballard. Canvis diversos, melòdics i rítmics alhora que variació de les dinàmiques sonores. Improvisació del jove saxo tenor Alex. Moments amb crescendo. Impressionant com va creixent tot plegat amb quasi una improvisació col·lectiva, la del saxo tenor, però també la del vibràfon de Ross. Preciós final, on encara han tingut temps de recuperar la calma i motiu inicial i principal. Interessant i delicat tema per començar-los a escoltar, que les coses canviaran. 

Descrit com un “modificador de maneres de tocar" i un "innovador" per The Guardian, Ant Law forma equip amb el tenorista Alex Hitchcock ("un saxofonista increïble, amb una música molt única i original per dir" - Walter Smith III) per al seu primer àlbum com a líders conjunts. És el primer de molts projectes que han planificat junts; aquí, tots dos intèrprets porten quatre composicions cadascun  sobre la taula, desenvolupant-les i donant-les forma en tàndem abans d'enviar-les arreu del món. “Quan cap artista no podia fer una gira, tothom tenia més temps disponible per gravar. Ho vam descobrir gairebé per casualitat", recorda Law. "Vam enviar mostres als nostres músics preferits del món i vam estar encantats de saber que estaven disposats a gravar amb nosaltres". Les seves històries de col·laboració impliquen artistes que prenen el material i el porten a noves direccions, llargues hores teixint-ho tot junts i fins i tot "intercanviant quatres", a l'estil pandèmic; tots els participants varem estar en línia al mateix temps, tocant algunes frases, penjant-les i enviant-les per correu electrònic per rebre després una resposta musical espontània. 


I més música d’aquest duet amb tants convidats de luxe, i ara amb el primer track i tema d'Alex Hitchcock molt més marxós i anomenat.. 

10.1.- Outliers (Alex Hitchcock) 5m30s. 

Doncs ja heu pogut escoltar que ara hem tingut a un quartet, amb els dos líders més Linda May Han Oh, contrabaix i Eric Harland, bateria. I quina trempera la del baterista Harland al qual hem vist algunes vegades al Jamboree en aquest tema potent del jove saxo tenor britànic. I què bé l’han recolzat els altres tres de la base rítmica. I si recordem el que ens han dit, que el van fer a distància, doncs encara és més sorprenent. En aquest “Outliers”, el tenorista ha tingut un protagonisme interpretatiu quasi total. El tema però l’ha començat el guitarrista també amb una nota repetitiva, i ja amb tota l’energia de la base rítmica. La primera improvisació ha estat a càrrec del company i co-líder Ant Law. Bona feina la d’aquest jove músic que també vam conèixer al Jamboree i per això sona el seu disc aquí. El saxofonista l’ha seguit amb una gran dosi d’energia i creativitat, alhora que gran tècnica. Afegeix-ho que a l’Alex Hitchcock també el vam veure al mateix local i per això també sona aquí. Ambdós músics han sonat amb els seus respectius projectes individuals. Ara els tenim plegats. Entremig del tema han fet una “línia melòdica” repetitiva on el baterista s’ha esplaiat la mar de bé. De fet, em sembla que s’ho ha passat la mar de bé durant tot el tema. Bravo. I quin final més impressionant. 

L'àlbum pren el nom d'una línia de la novel·la Sputnik Sweetheart de l'autor japonès Haruki Murakami de 1999: "Tots dos estem mirant la mateixa lluna al mateix món. Estem connectats a la realitat per la mateixa línia". Aquesta cita es va convertir en un bon resum de l'experiència de confinament compartida per músics de tot el món, i aquesta connexió amb altres en una situació similar es va convertir en un tema que recorre la música que Hitchcock i Law escrivien. "Crec que aquesta és una de les raons per les quals l'àlbum està tan melòdicament impulsat: estàvem intentant connectar directament amb la gent, en lloc de buscar i explorar idees més abstractes". Però a l'àlbum hi ha més que melodies dolces, el duet busca veritats universals: llenguatge musical, experiència humana, maduresa emocional, compartides per músics en diferents racons del planeta. O, com diuen, "des dels nostres punts de vista únics, tots estem mirant la mateixa lluna". 

Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz.. 

23 Robadors: 

https://23robadors.com/programacio/,

Jamboree Festival Mas i Mas: 

https://jamboreejazz.com/agenda/,

Campari Milano: 

https://www.camparimilano.com/programacio-musical/,

Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,

Nova Jazz Cava: 

https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,

Jazz Club la Vicentina: 

https://jazzclublavicentina.blogspot.com/,

etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació. 


I seguim amb la seva música, i ara amb un tema del guitarrista Ant Law anomenat... 

11.2.- Haven’t Meta Yet (Ant Law) 6m59s. 

I en aquest tema que han iniciat tan rítmicament hi ha col·laborat el baterista Eric Harland i del baixista no en tinc informació. Tema potent del guitarrista on també hem pogut gaudir de  canvis diversos com el potent i llarg solo del convidat a la bateria, amb el qual han finiquitat el tema de cop. Doncs la importància del baixista és primordial, sí. El baterista però és un protagonista indiscutible car en tot moment està creant amb els seus redobles inversemblants. Hitchcock ha fet un solo impressionant per potent, per fraseig i la seva velocitat, alhora que arpegis i escales inabastables. Mentre, la base rítmica l’ha recolzat totalment, amb el guitarrista fent-ne arpegis. Aquest mateix s’ha desfermat en el seu solo, primer però, de manera tranquil·la. Un so i estils propers als més moderns mestres actuals com per  exemple Kurt Rosenwinkel i a d’altres que ja ens han deixat. I amb aquets moments finals a càrrec del baterista hem acabat de gaudir amb ells. 

Amb "Don't Wait Too Long", Law descriu una peça que es basa en la dualitat: "la tensió que experimentem quan estem esperant el moment adequat per fer alguna cosa, però no volem perdre el moment perfecte". La cançó és una festa meditativa de frases a mode de preguntes i respostes. "Va ser una experiència estranyament emotiva gravar el solo al final, sabent que estàvem elaborant la melodia amb tanta cura com a equip, tot i estar separats per milers de milles..." 

"Haven't Meta Yet" inclou una llei extrapolada que estira les capacitats de la  guitarra de vuit cordes a través d'un registre enorme amb un solo lúdic i desenfrenat de Harland al final. Una determinada melancolia emana del suaument i sinuós tema "Low Glow" d'Hitchcock amb un solo a la deriva i viatger del pianista Shai Maestro. 


I ja els acabarem d’escoltar en el tema més vital compost per l'Alex Hitchcock i anomenat... 

12.7.- Salvo (Alex Hitchcock) 5m14s. 

I en aquest tema hi ha participat Joel Ross,vibràfon i Kendrick Scott, bateria sense oblidar a la baixista o baixista del qual no ens en diuen res i això que el tema comença amb ella, sí, jo diria què és ella, la Linda May Han Oh. I el tema té una melodia força entremaliada, cosa que hem escoltat a càrrec dels dos líders a duet, saxo tenor i compositor, Hitchcock i guitarrista Ant Law. I mentre, el baixista i baterista fotent-li sense parar. Un primer solo al vibràfon del Joel Ross ens l’ha fet apreciar pel llenguatge i nítids cops a les lames. El jove tenorista ens ha captivat de nou per com ho remena. Quines melodies més maques n’extreu tot i improvisant a un bon tempo. Al final uns “licks” de baixista i vibrafonista han obert la porta al solo del baterista Kendrick Scott el qual ens ha enlluernat. Un tema on el company i co-líder ha col·laborat tot i acompanyant-los amb subtils acords. I el tema l’han acabat a duet de vibràfon i saxo tenor, melòdicament parlant, i de cop, de manera sobtada. 

"Outliers" és un complex ritme a 11/8 que Oh, Harland i Law van aconseguir: la melodia d'Hitchcock és brillant i amb aires d’himne com a contrast. "Alguns de nosaltres tendim a experimentar el món amb colors vius i brillants", diu encertadament Law en l’anomenat "Vivid". És un tribut de Law a Linda Oh, i una oportunitat per a ella de brillar, acompanyada d'orquestracions de peluix: el vibràfon, el clarinet baix i la veu s’afegeixen a la intriga sonora. 

Una interpretació atmosfèrica i millorada digitalment de "After The Rain" de John Coltrane és l'única portada de l'àlbum, abans d'un retorn a la formació combinada de "Salvo" amb els talents d'improvisació del vibrafonista Joel Ross. Les cançons finals veuen als dos líders enlairar-se seriosament: "Third" on Law s'eleva acústicament, mentre que "Chrysalis" presenta Hitchcock sobrevolant un groove eufòric cada cop més gran. "Crec que hem fet alguna cosa molt especial juntament amb aquest àlbum. No ho podríem haver aconseguit en cap altre moment", conclou Hitchcock. "Crec que és molt poc probable que tornis a escoltar aquesta combinació de músics en un sol disc". Una afirmació puntual, potser, però certament definitiva, nascuda d'una lluita sentit universalment. 

Doncs ja hem acabat el programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi. I hem partit de delicadeses, les del Jordi Gaspar, “So Tender” per seguir amb les subtileses modernistes dels Kosmos Trio, “Brev Til en Ven” i la potència dels britànics Ant Law & Alex Hicthcock, i el seu “Same Moon in the Same World”.

Us recordo que aquest divendres 25 de novembre tenim un gran concert de Jazz a la Sala Xica de La Vicentina amb en Víctor Oller Trio ell al piano i acompanyat de Carla González, contrabaix i Jordi Pallarés, bateria. 

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

 

blogger templates |