Molt bona nit a tothom, benvinguts al darrer programa de la 12ena temporada del Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz.

I deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport tots aquests anys. 

Doncs comencem a parlar d’aquest darrer programa i us diré que serà un especial dedicat a quatre projectes eclèctics, allunyats per estils, ritmes, tempos i per la manca del swing, del programa de la setmana passada. Tenim el “7 Visions” del trio SUMRRÁ, disc que trobareu a clermontmusic.com. Un altre, amb la guitarra del líder, és el del Ángel Unzu Cuarteto, “ORAIN”, editat per Moskito Records. De guitarra i teclat és el dels amics Dusan Jevtovic & Vasil Hadzimanov, presumiblement auto editat. Finalment escoltareu el projecte dels “Artbeaters anomenat “Life Compass On!” amb el darrer micro conte de la temporada de Carme de la Fuente. 


Comencem doncs amb el projecte de Dusan Jevtovic & Vasil Hadzimanoz, disc auto editat el 23 de juny de 2021, enregistrat als Aclam Studio, per Jose Cattaneo, Barcelona, Catalunya. Mesclat i masteritzat per Juan Pablo a Buenos Aires, Argentina. Produït per Dusan Jevtovic i Vasil Hadzimanov. I aquí hi tenim a Dusan Jevtovic, guitarra acústica/elèctrica i diversos efectes, i a Vasil Hadzimanov, piano acústic, Rhodes i Korg MS20. I dir-vos que al blog us posaré l’enllaç al seu bandcamp:

https://dusanjevtovic.bandcamp.com/album/dusan-jevtovic-vasil-hadzimanov-duo-2

Comencem ja amb les seves músiques, eclèctiques i preciosistes, com la que ara us proposo escoltar, anomenada... 

1.1.- Searching for New (Dusan & Vasil) 6m01s 

I de quina manera més dolça hem començat el programa d’avui, el darrer d’aquesta temporada. Els arpegis de la guitarra i del piano, amb l’afegitó dels efectes, reverberacions i demés tenen una majestuositat que impressiona. I aquesta és una de les composicions més profundes del projecte d’aquests dos amics que es van trobar a casa nostra, a Barcelona, per enregistrar aquesta meravella amb aires balcànics i no només. 

I aquí hi tenim a la inspirada parella formada per el guitarrista Dusan Jevtovic i el pianista Vasil Hadzimanov. I ens poden fer pensar en les vibracions del segell discogràfic ECM filtrada a través de Radiohead, tot i reproduint-se en un local de jazz, íntim, després de l’horari normal, tot i captant l’ambientació d’altes hores de la matinada. El bell piano arpegiat de Vasil serveix de delicat contrapunt a la crua interpretació de Dusan igual que amb la millor música instrumental. Convé gaudir-ho amb una escolta acurada, la d’aquestes composicions creatives, tot i aprofitant l’energia dels dos intèrprets, coses que donen lloc a una música alhora inspirada i original. 

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es  allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada. 


I seguirem amb els projectes, i ara escoltarem a aquestes “7 Visions” del trio SUMRRÁ. Disc editat per Clermont Music el 2021, enregistrat per Xurxo Pinheiro als Estudios Mans el 2 i 3 de desembre de 2020. Mesclat per ell mateix al Laboratorio Soyz el gener de 2021 i  masteritzat per Juan Lameiro. Produït per Christopher Nolan. I aquí hi tenim a  Manuel Gutiérrez, piano; Xacobe Martínez, contrabaix i Lar Legido, bateria. I dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web d’aquesta formació: http://www.sumrra.com/ 

I ells ens faran gaudir amb una de les seves cançons, així, tan delicada com la que acabem d’escoltar, però amb la seva personal concepció musical, la del compositor i pianista Manuel Gutiérrez, anomenada.. 

2.2.- Perifèria Universal (Manuel Gutiérrez) 5m26s 

I seguim amb el tarannà majestuós, coses que es noten per les notes i arpegis del piano amb en Gutiérrez, però també pel so dels plats de la bateria de Legido. A mida que es desenvolupa el tema, el contrabaix de Xacobe acaba d’omplir l’espai sonor i també amb la mateixa preponderància. El pianíssim del compositor ens recorda a moments algunes de les músiques clàssiques, les que ells també van aprendre en estudiar el piano. Molt bonic el tema, i com s’enlaira al final cap a cotes de vertader èxtasi i clímax. 

Recordar-vos que entreu al web de masimas on podreu veure’n tota la seva programació dedicada al Jazz però també a diversos estils com són el Blues, el Funk i demés variants. Val la pena que us deixeu caure per la Plaça Reial per anar al Jamboree. I ja de cara a l’agost, amb el seu Festival Mas i Mas. Al blog es en posaré la pàgina web: https://masimasfestival.com/agenda/ 


I seguim ara amb el projecte de l’Ángel Unzu Cuarteto anomenat ORAIN, editat per Moskito Records el 2021, enregistrat per Víctor Sánchez als Elkar Estudioa, l’11 i 12 de desembre de 2020, mesclat i masteritzat per ell mateix. I aquí hi tenim al líder Ángel Unzu, guitarra; Andrej Olejnicjak, saxos tenor, soprano i clarinet baix; Gonzalo Tejada, contrabaix i Juan Manuel Urriza, bateria. Totes les composicions són del líder Ángel Unzu. Produït per Ángel Unzu, i productors executius Gorka Reino & Carlos 'Tato' Gracia. I ves per on que el podeu aconseguir a la pàgina web de fresh sound records, o sigui que al blog us posaré l’enllaç:

https://www.freshsoundrecords.com/angel-unzu-albums/53994-orain-digipack.html 

I els escoltarem de manera delicada amb el tema... 

3.10.- 12618 (Ángel Unzu) 5m35s 

I quina altra delicada guitarra hem escoltat, sí, però també el preciós so del soprano de l’Andrej Olejnicjak. Una melodia molt bonica que a vegades fan el soprano i el contrabaix. El solo posterior està farcit d’efectes, i costa esbrinar quin instrument el fa. Te la pinta de contrabaix i potser també amb la guitarra. Quan és el soprano no hi ha cap dubte. Tampoc quan el fa el líder Unzu a la guitarra, potser doblant-se a ell mateix amb els acords/arpegis de la guitarra, però que també podia ser el baix o contrabaix. Una bella composició de l’Ángel Unzu, amb tot el suport del preciós so del soprano de l’Olejnicjak. 

Un altre lloc emblemàtic és el 23 Robadors espai on es fa el Jazz més alternatiu de la ciutat amb tot un reguitzell de projectes que s’hi han parit i que així seguirà sent. Cada dia teniu Jazz i els dimecres, concert primer i després Jam Session amb Miguel Pinxo Villar, Juan Pablo Balcázar i Carlos Falanga, trio que tindrem el 18 de setembre al Jazz Club la Vicentina. 


I acabarem amb la presentació dels projectes, i ho farem amb el projecte anomenat “Life Compass On!” de la formació Artbeaters, disc que em va enviar, amb tres més, l’amic Sergio Cabanillas, gràcies guapu. Editat el 2016 per SAZAS, enregistrat, mesclat i masteritzat per, Stefano Amerio als Artesuono Recording Studios, Cavalicco, (Udine), Itàlia. Producció i disseny de Peter Ugrin. I aquí hi tenim a Peter Ugrin, violí; Marko Čepak-Maki, guitarra; Aleš Ogrin, piano; Ilj Pušnik, baix i Janez Gabrič, bateria. I quatre temes són de Peter Ugrin, havent-hi un parell de Marko Čepak i dos més de Aleš Ogrin. I dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web de discogs del projecte:

https://www.discogs.com/es/Artbeaters-Life-Compass-On/release/17083965 

I ells també ens acaronaran amb el tema del Peter que titula l’àlbum, anomenat 

4.4.- Life Compass On! (Peter Ugrin) 5m55s 

Molt bonic també aquest tema delicat, com han estat els anteriors, tot i començant com fem sempre, amb els temes més lents per veure com els fan com els tracten. Aquí la dolçor del violí d’Ugrin fent la melodia amb notes llargues es veu reforçada pels arpegis de la guitarra de Marko. El canvi tonal en el que seria el pont és realment impressionant, per majestuós, també. I de quina manera i ja cap al final del tema, el baterista Gabrič amplia la majestuositat del tema, repetitiu, ja ho heu escoltat. Els arpegis del guitarrista ens acaronen també, tot i imposar-se la presència del baterista. Un bonic tema que acaben dolçament. 

Seguim però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. 


I seguirem amb aquestes músiques, escoltant-los ara amb temes de mica en mica més potents de tempo, coses que passen en aquest programa. O sigui que recuperarem les “7 Visions” del trio SUMRRÁ. I recordem que hi tenim a  Manuel Gutiérrez, piano; Xacobe Martínez, contrabaix i Lar Legido, bateria, i el tema de Xacobe Martínez, i primer track del disc, anomenat... 

5.1.- Ra (Xacobe Martínez) 5m00s 

I ja heu notat de quina manera més rítmica ens han acaronat aquest magnífic trio gallec. I tot i que el tema és del contrabaixista, el motiu melòdic principal el fa el pianista Gutiérrez. Ara bé, això canvia ben bé a la meitat del tema, amb una preponderància del baterista Legido. Fins i tot el mateix compositor Xacobe desenvoluparà la seva improvisació, amb un fons rítmic imponent, tot i el tempo mèdium baix. I el pianista recupera la melodia principal, per acabar-lo dolçament.


 

I seguirem amb Dusan Jevtovic, guitarra acústica/elèctrica i diversos efectes, i a Vasil Hadzimanov, piano acústic, Rhodes i Korg MS20. 

Els escoltarem en una preciosa composició anomenada... 

6.3.- Coming back from yesterday (Dusan & Vasil) 4m36s 

I de nou el bonic so de la guitarra de Dusan i el del piano de Vasil en una altra composició col·lectiva, i molt maca introducció al tema. La guitarra acústica de Dusan, fent de rítmica, canvia el tarannà del tema, reconvertint-lo en quelcom més. Amb aquesta base, ell mateix recupera l’elèctrica, la seva Strato passada pels efectes adequats, i l’energia i potència del tema creix, i creix, i també amb la inclusió dels arpegis del pianista Hadzimanov. La intensitat emotiva, la majestuositat, el bon gust d’aquesta composició un tant recursiva, o reiterativa, ens va apropant al final, al qual hi arriben ells dos, però amb l’afegitó dels diferents instruments i estris, acabant-lo però, delicadament. 

Dusan Jevtovic és un guitarrista, educador i productor serbi que viu a Barcelona des de 2003. "La veu de Jevtovic és immediatament reconeixible. El seu estil d'interpretació innat el porta a les zones més atrevides del jazz-rock i el rock progressiu, tal com el defineixen artistes tan diversos com Terje Rypdal i Nels Cline". (Todo sobre Jazz). Dusan ha enregistrat at i actuat amb artistes internacionals com Tony Levin, Gary Husband, Assaf Sirkis, Vasil Hadzimanov, Marko Djordjevic, Xavi Reija, Bernat Hernandez, Markus Reuter i David Cross. 

I darrerament amb Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar, com ja han fet, alguns dels seus projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n tot el seu catàleg. 


I seguint amb guitarres i demès, escoltarem un preciós i llarg tema de l’Ángel Unzu Cuarteto i el seu ORAIN, amb el líder Ángel Unzu, guitarra; Andrej Olejnicjak, saxos tenor, soprano i clarinet baix; Gonzalo Tejada, contrabaix i Juan Manuel Urriza, bateria. 

Escoltem-los amb el tema anomenat.. 

7.9.- 118 (Ángel Unzu) 9m57s 

I acabem d’escoltar una obra certament magna, per longitud del tema però també pels diferents estats anímics i rítmics amb els quals ens hem trobat. El so del saxo tenor de l’Andrej Olejnicjak ara s’hi escau la mar de bé. Les escombretes permanents del baterista Juan Manuel Urriza tenen una persistència rítmica que li dóna un tarannà molt maco al tema. Els moments solistes van de la guitarra delicada del líder i compositor, a l’energia del saxofonista, ara amb el tenor, havent desenvolupat aquest un magnífic i potent solo. Les coses han canviat a la dolçor, amb el solo al contrabaix de Gonzalo Tejada, fent aquest una gran tasca solista. I el tema té més canvis, i aquest ja ens situa en el solo final del líder, acompanyat per una base de dos, contrabaix i baterista, ara una mica més consistent amb els plats, tot i que no gaire. Ángel ens ha mostrat les seves habilitats solistes que ja hem vist que estan a l’alçada de les seves composicions. I el tema s’amplia d’energies, amb el saxo i guitarra recuperant el motiu principal. Gran tema de l’Ángel Unzu. 

I l’Àngel ens diu aixó...

Oràin (Ara) fa referència al moment creatiu present com a intèrpret i com a compositor. Algunes peces van ser creades amb anterioritat i altres escrites expressament per a aquest quartet. "Avui, ara, toco i composo així, pel meu passat he arribat fins aquí, demà ja es veurà. Un cop més he apostat per les composicions originals i encara que sempre he coquetejat amb el jazz, en aquesta ocasió aquesta estètica és més evident. Volia aquesta sonoritat elèctrica no habitual en els meus altres discos, de vegades dolça i de vegades agra. He tingut la gran sort de comptar amb tres grans músics i creadors que han elevat les partitures que els vaig proposar a cotes molt altes de exquisidesa, energia i elegància. Desitjava que aquesta música pogués ser íntima i delicada per moments i extremadament sorollosa en altres a la recerca d'aquests contrastos i dinàmiques que són imprescindibles. En els meus concerts a Guitarra Sola buscava aquestes dinàmiques però amb aquests músics i aquesta sonoritat, aquestes coses aconsegueixen ser molt més evidents". 

També tenim una bona col·laboració amb l’editorial basca Errabal Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es

 


I acabaré aquesta roda amb un tema magnífic del “Life Compass On!” de la formació Artbeaters, amb Peter Ugrin, violí; Marko Čepak-Maki, guitarra; Aleš Ogrin, piano; Ilj Pušnik, baix i Janez Gabrič, bateria. 

I el tema compost pel pianista Ogrin, anomenat... 

8.6.- Broken Spirits (Aleš Ogrin) 7m59s 

I un altre tema llarg ha estat aquest d’aquesta formació anomenada Artbeaters, on els aires de la fusió hi són més evidents. Una mena de Jazz-Rock a moments delicat i en d’altres, força més consistent, com quan la guitarra elèctrica de Marko es fa més evident amb les seves evolucions solistes, com hem pogut escoltar. La rítmica és també d’aquest tarannà potent, amb una base de baix i bateria i amb un piano remarcant els acords de manera insistent. El solo de Marko ha estat a nivell estratosfèric. I amb quina dolçor han reconvertit el tema a quelcom més dolç amb el solo del pianista i compositor del tema, Aleš Ogrin. Gran feina solista la d’aquest, i sempre amb l’adequada contundència rítmica. El canvi tonal en el pont, és també molt maco. I tot i recuperant el motiu principal, ha aparegut el violí de Peter Ugrin fent la melodia i més coses que ens ha fet, totes solistes, on també s’hi ha afegit el guitarrista Cèpak. Gran tema també d’aquests els ArtBeaters. 

I cada dia podeu anar a la Cocteleria Campari Milano on s’hi fan concerts de jazz i demés meravelles, a diari. I també al Sinestesia que hi ha prop de la plaça del Centre a Sants, on ja s’hi fan concerts, o sigui que és qüestió de mirar-ne la seva programació. 

I ara sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente...gràcies Carme per la sempre teva dolçor i imbuïda de les músiques del programa. Bon estiu a les dues, Carme i Teresa, i fins el setembre. 


I anem seguint amb aquestes músiques tan maques, amb els aires de totes les fusions, amb tot de temes propis, res a veure amb els estàndards de la setmana passada, coses que passen aquí, al Jazz Club de Nit. I seguirem més vius de tempo, i de nou amb aquest magnífic duet Dusan Jevtovic, guitarra acústica/elèctrica i diversos efectes, i a Vasil Hadzimanov, piano acústic, Rhodes i Korg MS20 i el seu tema... 

9.6.- Carried by the Wind (Dusan & Vasil) 4m16s 

I seguint més o menys l’aspecte de ritmes i tempos, ens hem trobat amb aquest magnífic tema de Dusan & Vasil. I ja veieu de quina manera omplen l’espai sonor dos instruments, guitarra i piano/teclat, els d’aquests dos mestres en això d’acaronar-nos amb les seves músiques. I el tempo és certament vital, car hi ha un Groove que se’ns emporta irremissiblement. Tot i això, la netedat del so dels dos instruments ens podria fer pensar una altra cosa. Primer Dusan amb la seva magnífica Strato, i després Vasil amb un teclat i els seus efectes ens han omplert de dolçor amb aquest el seu tema “Carried by the Wind”, “portat pel vent”. 

Vasil Hadzimanov, pianista, compositor, arranjador i educador, és un element intrínsec del jazz serbi que sorgeix a finals del segle XX i començaments del nou mil·lenni. És la conseqüència, el resultat d'una gran quantitat d'avantpassats talentosos que, a la seva manera, han deixat una marca indeleble en la música i el patrimoni cultural dels Balcans. Alumne del Berklee College of Music, Vasil ha enregistrat i actuat amb Theodossi Spassov, Marko Djordjevic, Dusan Jevtovic, Toni Kitanovski, David Binney, Antonio Sanchez, Matt Garrison, Nigel Kennedy i Vlatko Stefanovski. 



I encara més amb les músiques del trio SUMRRÁ i les seves “7 Visions”. I recordem que hi tenim a  Manuel Gutiérrez, piano; Xacobe Martínez, contrabaix i Lar Legido, bateria. Escoltem-los en el tema compost per Xacobe, anomenat.. 

10.3.- Asuán Alexandria 7 graos (Xacobe Martínez) 5m55s 

I de quina manera hem canviat els ritmes i tempos del programa, en un tema on fins i tot hem recuperat un magnífic Swing. I ves per on que ens l’hem trobat ja quasi des dels inicis amb la melodia del tema, però sobretot, i d’una manera més evident, en el solo del pianista Manuel Gutiérrez. Aquest ens ha sorprès de nou per la seva mestria solista, alhora que la manera rítmica com aquest tema demana ésser desenvolupat. I després d’ell, i amb el suport de contrabaix i piano, el baterista Lar Legido ens ha fet una bona demostració solista, la mateixa que la del compositor i contrabaixista, Xacobe Martínez, qui em va enviar aquest disc a casa, o sigui que gràcies Xacobe. I després d’ell, han recuperat el motiu principal, melòdic i rítmic, i també el pont, amb el seu canvi tonal. Gran tema d’aquest trio d’amics, els SUMRRÁ. 

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com  i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.


 

I de nou amb el disc de l’Ángel Unzu Cuarteto i el seu ORAIN, amb el líder Ángel Unzu, guitarra; Andrej Olejnicjak, saxos tenor, soprano i clarinet baix; Gonzalo Tejada, contrabaix i Juan Manuel Urriza, bateria. Els escoltarem en un dels temes de la seva Suite anomenada Geroa i serà el primer.. 

11.6.- Geroa-1(Ángel Unzu) 5m55s 

I de quina manera han començat l’Ángel i companys aquesta primera part de la Suite “Genoa”, amb la rítmica i tempo adequada, seguint la dels temes anteriors. La molt maca melodia ja ha aparegut i de nou amb el saxo tenor de l’Andrej Olejnicjak, i amb un so magnífic, arribant a uns aguts ben potents i brillants. El compositor i líder ha desenvolupat un magistral solo, amb un estil més proper a la Fusió però amb un contingut jazzístic magnífic. L’Ángel ens ha tornat a mostrar les seves diverses habilitats. Trobo molt remarcable el moment on ell i la resta fan un “lick” repetitiu i molt potent, amb tot el suport del baterista, moment de lluïement total pel saxo tenor Olejnicjak, acabant-se aquesta potència sonora, per tornar a recuperar la bonica melodia del tema i de nou amb els aguts del saxo tenor, per acabar amb tota la contundència possible, aquella del “lick” repetitiu, que ara no ha durat tant. Magnifica composició de Unzu i interpretació de tots ells. I de nou, el baterista ha mantingut una gran i delicada pulsió amb les escombretes. 


I ja acabant la tercera roda, si escolteu el programa complet, escoltarem el projecte “Life Compass On!” de la formació Artbeaters, amb Peter Ugrin, violí; Marko Čepak-Maki, guitarra; Aleš Ogrin, piano; Ilj Pušnik, baix i Janez Gabrič, bateria i el tema compost pel pianista Ogrin, anomenat... 

12.3.- Golden Wings (Aleš Ogrin) 7m56s 

I què bonica és aquesta música, agradable, subtil, i per sobre de tot, interpretada magistralment. I els temes, llargs, la qual cosa farà que en la versió completa del programa sobrepassem de nou les dues hores llargues. Molt maca la melodia d’aquestes “ales daurades”, alhora que el ritme, així com un tant latin soft. El motiu principal ha aparegut ja des dels inicis, amb el contingut rítmic incorporat. El violinista Ugrin n’ha fet la melodia, la d’aquest tema del pianista Ogrin. El pont també és molt maco amb els canvis tonals i demés meravelles. Marko ha estat qui primer ha realitzat la tasca solista, ara amb un so més net, sense efectes, sí, però amb la mateixa gràcia i mestria interpretativa. El seu so ha esdevingut més potent en el pont, i també més proper a la Fusió. La delicadesa del solo del compositor i pianista ens ha acaronat en aquells els seus primers moments, car, de mica en mica, i gràcies al ritme del tema, les energies van pujant alhora que les nostres emocions. El ritme Latin a càrrec del pianista ha estat evident. I al final, delicadesa de nou, sobretot en els inicis del solo de Peter Ugrin al violí, car de nou, i de mica en mica, tot va agafant un determinat caràcter, el d’aquest bonic tema de Ogrin. 

Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com  i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.


 

I ja acabant amb els quatre projectes, els escoltarem per darrera vegada en aquest programa. O sigui que hi tornarem amb el projecte del Dusan Jevtovic, guitarra acústica/elèctrica i diversos efectes, i a Vasil Hadzimanov, piano acústic, Rhodes i Korg MS20 i tema anomenat...

13.5.- Space Salchicha (Dusan & Vasil) 5m34s 

I quina potència rítmica té aquest tema, ja d’entrada. La melodia o motiu principal, curta, com si d’un blues es tractés, és així de potent, també. I ves per on que amb les improvisacions les coses canvien. Dusan primer amb la guitarra, amb tota la força de la Fusió, del Jazz-Rock-Progressiu que en dèiem, les ha iniciat. I tot i les referències jazz-rockeres, els seus motius balcànics sempre hi són. Vasil l’ha acompanyat amb la mateixa contundència mentre ell s’esplaiava. Ara bé, Hadzimanoz en el seu solo ha estat, en els inicis, més sobri, més tranquilet. De mica en mica s’ha anat omplint de rítmica, d’energia, fins els moments on Dusan hi ha aparegut. Delicadeses, subtileses de tots dos tot just abans de recuperar el motiu principal per després acabar-lo de cop. Gran tema, compartit, com ho són tots. De fet, n’hi ha que són d’un, i n’hi ha que són de l’altre, però ho han volgut obviar. Temes compartits de tots dos, i ja està. 

I per descomptat que podeu anar als concerts que fem al Jazz Club La Vicentina, i fins aquest dissabte 24 de juliol, 3er i darrer dia del 12è Festival de Jam Sessions, on tindrem un combo de l’Escola Superior Jam Session i el combo del Jazz Club la Vicentina liderat pel Geni Barry. I com sempre amb l’entrada gratuïta en un esdeveniment patrocinat per l’Ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club La Vicentina.

 


I escoltarem també per darrera vegada les “7 Visions” del trio SUMRRÁ. I recordem que hi tenim a  Manuel Gutiérrez, piano; Xacobe Martínez, contrabaix i Lar Legido, bateria. El tema és de Xacobe i s’anomena... 

14.5.- Sapiens Sapiens (Xacobe Martínez) 7m17s 

I aquí ens han sorprès per com de recurrent és el motiu principal, ara bé, amb les seves corresponents variacions. I de la manera que l’han començat no semblava que les coses havien d’anar com han anat. Piano, la mà esquerra, i contrabaix, a duet, fent el motiu on el baterista manté un marcatge fix de caixa, mentre amb el plat segueix la rítmica de la melodia. Compenetració total. I Gutiérrez ha començat amb els seus solos, fent-lo seguint la rítmica del tema en la primera part, mentre que després ha volat amb la mà dreta, lleugera i gràcil, i l’esquerra amb els acords puntuals. Xacobe amb el contrabaix ha seguit tot el tema amb la línia base, amb el motiu principal. Gran solo del pianista que ha deixat pas al del baterista Lar Legido, magistral també. Exquisidesa rítmica, seguint fil per randa l’estructura del tema, afegint també subtileses sonores sobre els “parxes” de caixa i timbales. I sempre els altres dos, recolzant-lo amb el motiu principal. Un gran tema d’aquest trio, del Xacobe, i que ells tres han interpretat la mar de bé. I ves per on que el compositor ha restat a l’ombra, car no ha volgut destacar més; ja n’hi ha hagut prou amb la seva aportació. 

I no us oblideu de la Nova Jazz Cava on encara podem gaudir amb el seu Jazz a la Fresca, o sigui que al blog ja us posaré l’enllaç a la seva pàgina web:

 



I també per darrera vegada amb les músiques de l’Ángel Unzu Cuarteto i el seu ORAIN, amb el líder Ángel Unzu, guitarra; Andrej Olejnicjak, saxos tenor, soprano i clarinet baix; Gonzalo Tejada, contrabaix i Juan Manuel Urriza, bateria, i el seu tema... 

15.3.- Arriba hay luz (Ángel Unzu) 8m11s 

I amb aquest tema Ángel crec que ens ha apropat a una estètica, la de la melodia si més no, propera a un determinat folklore amb espurnes de classicisme. Una mena de ball, ben bé podria ser. La composició és molt més diversa, tot i reconèixer el motiu a partir del qual gira tot. Hi ha també una mena de pont amb el seu canvi tonal. I la qüestió rítmica inicial, certament potent, s’ha diluït en la primera improvisació, la del contrabaixista Gonzalo Tejada, subtil i delicada, tot i que no massa llarga. Baterista primer, i després Unzu amb la guitarra, han omplert l’espai de sons estratosfèrics, coses aquestes d’alguns efectes especials. Ell n’ha extret unes sonoritats magnífiques, alhora que musicals i molt agradables. I la base rítmica de contrabaix i bateria, han estat magnífics, quina compenetració i Swing fins i tot el darrer amb les escombretes. Una meravella. I encara faltava l’Andrej Olejnicjak, el qual amb el soprano ens ha tornat a impressionar i de quina manera més brutal. Gran músic l’Andrej, el qual li dóna un “color” encara més jazzístic al projecte de l’Ángel Unzu, que de per sí ja el té. La innovació, la recerca melòdico-rítmica i la mestria interpretativa de tots ells, fa de ORAIN un magnífic treball. Felicitats, Ángel, felicitats nois.


 

I ja per acabar el darrer programa d’aquesta temporada, escoltarem finalment el projecte “Life Compass On!” de la formació Artbeaters, amb Peter Ugrin, violí; Marko Čepak-Maki, guitarra; Aleš Ogrin, piano; Ilj Pušnik, baix i Janez Gabrič, bateria. Els escoltarem en el tema compost per Peter Ugrin i anomenat.. 

16.2.- Driftin’ On Vis (Peter Ugrin) 6m49s 

I crec que hem acabat aquest programa de la millor manera possible, a un bon tempo i ritme, i crec que l’hem desenvolupat de la manera típica, començant amb els temes més tranquils, per acabar més vitals. I aquest tema té diverses parts, la primera amb l’energia inicial del baterista, per després, i ja amb la melodia principal certament tranquil·la, tot i el marcatge rítmic de baix i bateria, i posteriorment més encara amb el break rítmic delicat i dolç, el de la primera intervenció solista, la del pianista Ogrin. Posteriorment s’ha anat revitalitzant, i sobretot per la rítmica del baix i baterista. Un llarg i reeixit solo del pianista que sempre s’ha vist recolzat per violinista i guitarrista, els quals li han fet una mena de coixí amb un “riff”, amb el motiu principal. Bona intervenció del pianista, amb una mà dreta dinàmica, vital i brillant. I la melodia ha aparegut de nou, primer potent i després subtil. I el solo final del baterista ha estat igualment brutal, i també recolzat pels seus companys. Gabrič a la bateria ha estat sublim, executant-lo amb bona potència, passejant-se per totes les timbales, caixa i bombo. I al final, de nou la subtilesa, ara de la mà de la guitarra de Marko, acabant-lo delicadament. 

Bé, doncs ja hem acabat el programa 465, el darrer d’aquesta temporada, que ja en portem unes quantes, 12 a Ràdio Sant Vicenç, 5 a Ràdio Abrera i 4 a Ràdio Molins de Rei. I com sempre desitjar que us hagi agradat tan com a mi. Hem fet uns quants programes, tants com 44 que déu n’hi do. Programes llargs, en la versió completa que sempre podeu escoltar al blog del programa, com aquest que ha sobrepassat les 2h llargues. Però també amb l’ànim d’oferir-vos la millor música de cadascun dels projectes, cosa que crec hem aconseguit. Jo sempre dic que l’èxit de tot plegat rau en el bon gust de qui selecciona les músiques, i en el meu cas també amb l’ordre dels temes segons tempo, primer més delicats per acabar més vitals. Així podeu escoltar de quina manera fan tots ells, i elles, les balades i els temes més vius. En fi, un plaer haver estat un any més amb totes i tots vosaltres, i ara ja desitjar-vos unes bones vacances, un bon estiu, i fins la segona setmana del setembre, que hi tornarem de nou. Molta sort, salut i amor. 

Doncs res, que us recordo que aneu a veure jazz  en directe a llocs com Jazz Club La Vicentina, nosaltres el 24 de juliol a Can Comamala, La Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, Casa Fígari, Falstaff, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan, Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit. 

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |