Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats de músics i editorials.


Avui farem un programa temàtic amb músiques més o menys afins, i sí amb tres líders saxofonistes, primer amb el “Departure” de Lolo García editat per Youkali Music, després amb el darrer treball del Vernau Mier anomenat ”Frisson Sextet” editat per Fresh Sound New Talent i acabarem una mica més contemporanis amb Lena Bloch i el seu “Heart Knows” també de FSNT. Podrem escoltar també un microconte i aquesta setmana ho farà Teresa Tuset.

I darrerament estem col·laborant amb els amics de www.youkalimusic.com i concretament amb el seu director Thomas Shindowsky i així és que em fan arribar alguns dels projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Entre tots ho cardarem tot.

Comencem doncs amb el magnífic disc de Lolo García on ves per on, hi havia el nostre estimat Miguel Serna al qual malauradament se’l va emportar un cotxe en una desgraciada nit de llamps i trons, a ell i a un seu amic músic també. El projecte es diu doncs...


“DEPARTURE”
Lolo García

Editat per Youkali Music             youkali 132
Enregistrat per Richard Cano i Ernesto Suay el 25, 26 i 27 d’agost de 2015 al Teatre Arniches d’Alacant
Mesclat i masteritzat per Richard Cano
Produït per Lolo García

Lolo García, saxos diversos
Santi de la Rubia, saxo tenor
Isaac Martín, guitarra
Javi Justo piano i Fender Rhodes
Miguel Serna, baix elèctric i contrabaix
Paco Cherro i Mariano Steimberg, bateria
i la veu de Margot Cortés en “Circulo vicioso”.

Totes les composicions són de Lolo García.
Disc dedicat al seu pare, per haver-lo recolzat de manera incondicional i transmès tot el seu amor per la música.

Aquest és un projecte càlid, a voltes íntim, amb composicions asimètriques pel que fa a ritmes, on, en la majoria de temes el compositor ha “jugat” amb el concepte de no mantenir el ritme durant tot el tema. Quan dic el ritme em refereixo a la pulsió i així és que en força temes, i com si aquest fos el quid del projecte, els breaks de ritme hi són abastament. Temes que comencen a tempo mig o alt, i que entremig s’endolceixen amb una preciosa calma. Els canvis rítmics inclouen també canvis emocionals, car aquesta deu ser la motivació del compositor. L’escolta és doncs d’una permanent alerta i sorpresa, car mai saps què esdevindrà. És llavors com una “suite” anomenada “Departure”, o sigui “Sortida”, sortida cap el desconegut. Si a això li afegim les interpretacions dels músics acompanyants, doncs resulta ser que el resultat és magnífic, que les composicions són força reeixides i que la modernitat hi és, tot i no en el concepte del Jazz contemporani, aquest quasi en el format de jazz conceptual.. Un projecte magnífic que ara escoltarem, tot i recordar-vos de nou que el baixista Miguel Serna, amic nostre, ja no està entre nosaltres. Una abraçada on estiguis Miguel.

Al blog us posaré l’enllaç a la web de Youkali Music on el podreu adquirir, car ara mateix podreu comprovar la seva magnificència...


I què millor que començar sinó amb la preciosa balada cantada per Margot Cortés anomenada....

4.- Circulo Vicioso              (L.García)                  5m41s

Doncs i quina preciositat de cançó i veu la de Margot. El tempo súper slow i melodia em recorda un tema de l’Ernesto Aurignac cantat per Carme Canela en el disc “UNO” del saxo malagueny. Preciositat dels sons dolces de la guitarra de l’Isaac escombretes del baterista, l’amic Mariano Steimberg. El líder al saxo soprano ens ha enlluernat amb el so i solo, dolçament melòdic i perfecte afinació, coses aquests difícils amb el soprano. En aquest tema hem comptat també amb Miguel Serna  al contrabaix i guitarra de Isaac Martín.  Preciós tema per a començar el projecte i programa.

I Lolo García després de nombroses gravacions com a sideman i integrant de diferents projectes, publica "Departure", el seu primer treball discogràfic com a líder. Un disc en el qual conflueixen molt diverses influències estilístiques (Clàssic, Jazz, Funk i Pop), provinents del seu extens i variat bagatge musical. Tota una amalgama de sonoritats i textures que fan difícil etiquetar l'estil compositiu d'aquests nou temes originals, amb formats que alternen des del quartet al septet. Una visió calidoscòpica i contemporània del Jazz actual, interpretada des de la finor i delicadesa d'uns excel·lents músics.


Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Seguim també amb dolçor amb el tempo una mica més viu amb el tema anomenat....

5.- Aurora Boreal                 (L. García)                 6m23s

Doncs ja heu pogut escoltar quina altra preciosa composició, amb canvis rítmics inclosos, amb breaks diversos, i sobretot, un molt bon gust alhora de composar per després acabar-ho d’adobar fent-ne les diverses aportacions dels diferents companys de viatge. El solo al Fender Rhodes de Javi Justo ha estat magnífic, seguint l’estela del tema, amb el crescendo inclòs al final d’aquest, amb el duet de saxos, el del líder i el del Santi dela Rubia, alto i tenor respectivament, mentre que en el solo ha estat el soprano del líder, mentre que Isaac a la guitarra, Mariano a la bateria i Miguel Serna al contrabaix, i tots plegats han vestit de mudar aquest preciós tema de Lolo García.

I Lolo García als 8 anys comença els seus estudis al conservatori, de piano i saxofon. Es gradua de saxòfon clàssic obtenint Premi Fi de Grau Elemental, Premi Fi de Grau Mitjà i Menció d'Honor en Grau Superior, l'any 1999. Durant aquest període rep classes particulars de la mà de Serge Bichon, Francisco Martínez i Casa-Bernadette Charrier , entre d'altres, i assisteix a nombrosos cursos a Espanya i França amb professors com Jean Marie Londeix, Delangle, Defayet, Fourmeau, Pedro Iturralde, etc. Posteriorment estudia harmonia moderna, arranjaments i saxòfon jazz al "Taller de Músics" de Barcelona, ​​i assisteix a Master-Class amb Phil Woods, Paquito D'Rivera, Jerry González, Perico Sambeat, Jon Robles, Bobby Martínez, Ramon Cardó, Daniel Flors , Jesús Santandreu, Jim Rotondi, Jerry Bergonzi, Grant Stewart, etc.


Seguim amb un altre gran tema de Lolo García una mica més viu, vital i sorprenent, amb el darrer track del projecte anomenat...

9.- Modus Operandi                       (L. García)                 8m12s

Doncs ja heu pogut escoltar de quina manera més impressionant ha començat aquest gran tema també del líder. Un tant funky el seu ritme, però amb tot un seguit d’amalgames diverses i sonoritats increïbles, mentre la secció rítmica ha estat implacable marcant el baterista, ara Paco Cherro i Miguel Serna al baix elèctric, i per descomptat Javi Justo al Fender Rhodes. Després del solo d’aquest, hi ha tornat amb el tema, al qual ens recorden de manera recurrent, després dels diversos solos. El break rítmica ha aparegut, amb aires orientals amb la veu de Margot, ara piano de Justo, i quina sorprenent delícia, per després segui el solo de l’entranyable Miguel amb el baix elèctric, el qual ens ha acabat d’acaronar el nostre interior ja fins el final del tema. I si recordeu com ha començat, doncs ens confirma la diversitat rítmica en cadascun dels temes.

Lolo García porta més de quinze anys com a docent, impartint cursos i classes de saxòfon, harmonia i combo, tasca que compagina amb composicions i arranjaments per a diverses formacions com a grups de cambra, banda, big band i orquestra. Alguns dels seus últims treballs han estat com a Director de l'Escola Municipal de Música de Finestrat (2004-07), saxofonista del programa de Canal 9 "El Picú" (2008-09), professor de Combo de Jazz a la Universitat d'Alacant ( 2009-10), i professor de saxòfon en diverses escoles de música. Actualment combina els seus estudis de jazz al Conservatori Superior de Música "Joaquin Rodrigo" de València, amb la seva tasca docent i amb diversos projectes musicals entre els quals destaquen "Claj Quartet" (quartet de jazz que interpreta temes propis dins d'una estètica nu-jazz), "The jazz Messengers Project" (quintet de jazz que ret homenatge a aquesta mítica formació), "Urband" (septet de jazz-fussion) i "Bird Lives" (Tribut a Charlie Parker, amb orquestra de corda i quartet de jazz).


I nosaltres acabarem el projecte d’aquest gran músic alacantí Lolo García, amb el tema anomenat...

2.- Puede Ser Hoy              (L. García)                 7m09s

En aquest tros de tema, els dos vents han compartit el saxo tenor, Miguel Serna al baix elèctric, sempre amb la delicada guitarra de l’Isaac Martín, ara també amb el Fender Rhodes de Javi Justo i la bateria de l’amic Mariano Steimberg. Una formació que ha anat canviant segons els temes i molt més que podreu copsar-ho si adquiriu el disc entrant al web de www.youkalimusic.com. Quina meravella de tema i quin final més espaterrant, no ara sí, hem pogut escoltar al gran Santi dela Rubia en un solo, increïble, tot i estar acompanyat per tots plegats aconseguint un clímax impactant. Els inicis han estat diversos, sempre però amb els dos saxos tenors a l’uníson fent la melodia, diversa i preciosa. De nou hem tingut un break rítmic i ara protagonitzat pel Javi Justo al Fender Rhodes. I quin so més increïble que té aquest instrument, aparegut a finals dels 60s amb gent com Chick Corea, Keith Jarreth, Joe Zawinul i una colla més. La vitalitat ha aparegut al cap d’una estona de solo de teclista, i ja amb els dos saxos alhora. De nou un break i ara amb el solo del saxo tenor i jo diria que del Santi dela Rubia.

I deixem aquest magnífic projecte d’aquest gran músic....

I nosaltres seguim però......deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

I ara seria un bon moment per a escoltar el micro conte de Teresa Tuset
................................
Magnífic Teresa, ens tornem a trobar d’aquí quinze dies.

I seguim ara amb el darrer projecte del també saxofonista, aquest un noi molt jove de casa nostra anomenat Vernau Mier, i el seu....


“ FRISSON SEXTET”
Vernau Mier

Editat per Fresh Sound New Talent serie 1000
Enregistrat per Jaume Figueres el 29 d’octubre de 2016 als Estudis Ground de Girona.
Mesclat i masteritzat per Benjamin Gut a Idee Und Klang Studio, Basilea.
Produït per Joan  Díaz
Productor executiu, Jordi Pujol

Vernau Mier, saxo alto
Albert Carrique, saxo tenor, soprano i clarinet baix
Pol Omedes, trompeta
Joan Codina, trombó
Manel Fortià, contrabaix
Andreu Pitarch, bateria
Totes les composicions són de Vernau Mier excepte “Na Carreira” què és de Chico Buarque i “Zenzero” de l’amic Manel Fortià.

Aquest és un projecte que em va fer arribar en Vernau ja fa dies per no dir alguns mesos, i és que soc bastant escrupolós pel que fa a seguir un cert ordre cronològic. Si aquest és un projecte nou de FSNT abans sempre poso els anteriors. I tot i que encara me’n queden alguns per posar, no masses, he volgut incloure’l en aquest programa per la similitud entre els projectes, tot i la seva diversitat. És el segon disc al seu nom, i sí, dir-vos que el primer, magnífic i diferent, potser més assequible que aquest, també el vam posar en aquest programa. Les composicions d’aquest projecte sense instrument harmònic, ni piano ni guitarra són certament elaborades sense oblidar-ne la bellesa, car aquesta hi és de manera evident. Com sempre passa amb alguns projectes, mica a mica un hi va entrant, i això és el que m’ha passat a mi i us passarà també a vosaltres.

I ja sabeu que al blog del jazzclubdenit tindreu l’enllaç a la web de FSNT i d’aquest disc en concret:


Comencem ja amb el tema de Chico Buarque anomenat

2.- Na Carreira         (Ch. Buarque & E. Lobo)               7m45s

Doncs i quina manera de gaudir amb aquest tema tan positiu de Buarque. Però és que la combinació de vents i arranjaments de Vernau han estat molt ben aconseguits. Dos saxos altos, trombó i trompeta més base rítmica de contrabaix i bateria donen molt de si. Però és que aquests joves músics són molt bons intèrprets, la qual cosa hem pogut escoltar amb el primer solo de Codina. Recordo amb satisfacció haver-lo vist a La Traska Truska de Molins en un memorable concert de Joan Chamorro amb el nostre estimat Joan Monné, i amb un frontline de vents amb Fredrik Carlsquit, Joan Codina  i el mateix Chamorro al baríton, i una base rítmica de David Mengual i David Xirgu. Doncs això, que el solo de Codina en aquest tema ha estat magnífic, cosa gens fàcil al trombó de vares. Pol Omedes l’ha seguit amb un so càlid el de la seva trompeta, quasi sonant com a fiscorn i també amb una molt bona interpretació. Si Codina encara està embolicat amb el G.S. Pol no només l’ha acabat fa temps sinó que a més a més ha retornat del seu màster a Gratz, Àustria, on ha millorat de manera evident el seu fraseig i tècnica. I és que no paren d’aprendre, quina sort que tenen.


Abans de continuar dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

I seguim amb un tema força vital anomenat....

4.- La bossa de l’Encarnació        (V. Mier)         8m17s

Amb un motiu recorrent al contrabaix, Albert Carrique ha iniciat la melodia d’aquest tema amb un magnífic so al saxo soprano, amb una intro que més ha semblat un solo. Els altres vents han aparegut fent també un riff i així deixar als altres intervenir melòdicament, que per això hi ha tants vents, i és que són quatre vents, els quatre vents. El líder ha aparegut al saxo alto amb un solo melòdic però no exempt de recursos tècnics i modern fraseig. El so que n’obté Vernau del seu alto és fosc, a voluntat i comparativament amb d’altres altos que hem pogut escoltar. Coses aquestes relacionades amb “boquilles vintage”, marca d’instrument, any de fabricació, i per descomptat, com ho pela cadascú. En el projecte anterior, el del Lolo García ja hem pogut constatar de quina manera s’hi produïen breaks rítmics, i també hem pogut comprovar-ho en aquest tema d’en Vernau Mier. Aquest és doncs el “Leit Motiv” de les músiques del programa d’avui, sembla ser. Veurem què més ens deparen. Abans d’acabar el tema amb el motiu principal d’aquesta bossa de l’Encarnació, hem gaudit amb els solos de Codina i  Fortià, ambdós, excel·lents.

I seguim amb un altre tema impactant i personal d’en Vernau Mier en l’anomenat....

5.- Vaya Turca!        (V. Mier)         6m37s

Doncs quin altre magnífic tema compost pel Vernau, el qual, començant amb el ritme del baterista Pitarch i pulsió del Manel al contrabaix ja ens situa en aquesta qüestió bàsica del tema, l’aspecte rítmic, probablement un ternari complex. La melodia principal interpretada a la trompeta per l’Omedes, aèria, fresca i amb una certa recurrència, apareix després d’una introducció conjunta dels altres vents. La sonoritat aguda de la trompeta contrasta amb la més greu de la resta de companys, metalls i canyes, aconseguint un impacte sonor magnífic. El tarannà i profunditat dels sons dels acompanyants donarà pas a les improvisacions, primer a càrrec del líder al saxo alto, amb el seu so característic dolç i greu, per ser un alto. Magnífica demostració de creació estilística al voltant de les harmonies i profusió de recursos tècnics. Pol Omedes a la trompeta ens recorda encara més la melodia inicial, per sonoritat i aproximació melòdica del seu solo, un solo al voltant d’un cor del tema, i que ha deixat pas al polifacètic saxofonista Albert Carrique, ell ara amb el tenor. Magnífic solo d’aquest músic d’Olesa al qual hem vist créixer en ambdós àmbits, el musical i personal, havent començat amb el saxo alto ara ja fa alguns anys, instrument primer i principal, però que ha volgut tastar també els diversos clarinets i el saxo tenor. No ens oblidem de la secció rítmica del Manel Fortià i Andreu Pitarch els quals han donat suport rítmic a tota aquesta colla de músics. Al final, retorn als inicis per així acabar aquesta preciositat de tema, que com tots aquests, com més els escoltes, més t’agraden.

Frisson Sextet, el segon disc del saxofonista / compositor Vernau Mier, és un treball introspectiu que resumeix les seves experiències personals durant els darrers mesos a Barcelona abans de començar un nou capítol a Suïssa. És a través de les seves composicions que reflexiona sobre l'experiència de desprendre's d'un lloc i una vida i migrar a un lloc desconegut. Esperant noves oportunitats amb la llibertat d'explorar noves fronteres, tot ocupant-se del fret, de la frissança causada per l'inici d'una nova vida. Frisson Sextet combina diferents sons de la tradició del jazz, des d'un enfocament directe amb el free-jazz i les mètriques imparells. Tot i que els arranjaments dels temes tenen molta importància en una formació com aquesta, la improvisació i la interacció entre tots els components estan molt presents en gairebé cada segon. Fresh Sound New Talent – 2018.


I ja acabem aquest projecte del Vernau Mier i ho farem amb el tema..

7.- Wo isch The Blues        (V. Mier)         5m10s

Doncs tot i recordant al nostre estimat Valentí Grau de Jazz Terrassa, el qual sempre demana que el bis del concert sigui un Blueset, hem pogut gaudir amb aquest blues, el títol en alemany del qual, ens remet a la seva actual ubicació probablement a la Suïssa de parla alemanya on deu estar fent el seu màster. “On és el Blues”, diu el títol, i ben bé que ho hem pogut comprovar. Tema que han començat Pol i Vernau fent-ne la melodia, la pregunta, essent els altres companys els qui li han fet la resposta, una melodia, tot s’ha de dir que magnífica, i mireu que se n’han fet i se’n faran de melodies del Blues, però trobo que està molt ben trobada. Però ja heu pogut escoltar de nou de quina manera més impactant els han recolzat la base rítmica de contrabaix i bateria, magnífics tots dos, Manel i Andreu. Pol Omedes ha estat qui primer ha iniciat els solos i ja heu pogut escoltar-lo, magnífic el Pol, amb un so personal i llenguatge jazzístic de primer nivell. El líder al saxo alto l’ha seguit igualment amb tota una demostració de creació modernista sobre quelcom tant trillat com és un blues. I de trillat ja heu pogut escoltar que res de res. Albert Carrique ha seguit amb el tenor, primer de manera retallada i ben aviat amb un solo súper lligat, a trio, com feia Sonny Rollins. Magnífic tema i solos per acabar el projecte d’en Vernau Mier després dels quals, han recuperat la melodia principal i així acabar-lo de cop.

I nosaltres encarem la darrera part del programa però abans....

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

I ara farem un salt estilístic també amb un disc de FSNT de la sèrie “normal”, i ho poso entre cometes per diferenciar-ho del projecte anterior que era de la sèrie 1000 de FSNT. Escoltarem les composicions d’una gran saxofonista i el seu projecte anomenat....


“HEART KNOWS”
Lena Bloch

Editat per Fresh Sound New Talent    FSNT 531
Enregistrat per Paul Wickliffe a Charlestown Road Studio, Hampton, NJ, el 27 de juliol de 2017.
Mesclat i masteritzat per Paul Wickliffe a Skyline Productions, Warren, NJ.
Produït per Lena Bloch, Russ Lossing, Cameron Brown i Billy Mintz (The Feathery)
Productor executiu: Jordi Pujol

Lena Bloch, tenor sax
Russ Lossing, piano
Cameron Brown, contrabaix
Billy Mintz, bateria.

Aquesta és una saxofonista i compositora nascuda a la Rússia dels soviets, i crescuda i desenvolupada als EEUU, i ens diuen des del blog www.diskoryxeion.blogspot.gr , el novembre de 2017.....

Lena Bloch, una russa als EUA

"La saxo tenor femenina Lena Bloch va néixer a Rússia en l'era soviètica, però que ha estat vivint a Brooklyn durant alguns anys on va fer Jazz amb el seu quartet FEATHERY, els membres d’aquest projecte.
Bloch ha estudiat amb Lee Konitz i segueix sota la seva direcció i consells sobre l'espontaneïtat en l’improvisació de  les seves pròpies composicions amb molt d'èxit. Observem que de les vuit pistes del seu darrer CD, quatre són les seves pròpies creacions i les altres quatre són obra del pianista Lossing. Les seves referències la web del disc "Heart knows" a Fresh Sound New Talent, són moltes i variades. Aquesta n’és una d’elles.

Com a antic ciutadà soviètic, manté una bona relació amb el que es coneix com "música clàssica", mentre que alhora es poden distingir indicis d'influència oriental (Europa de l'Est i Orient Mitjà), amb un toc de Konitz/Tristano dominant tant les seves pròpies peces com les del seu pianista. Com a conseqüència d'això, hi ha temes excepcionals, com el tema de 8 minuts "Heart Knows", que no és fàcil de desxifrar en la seva tercera ona.

Després, en els 7 minuts del "Three Treassures" aconsegueixen promoure la música de l'Orient, amb un magnífic Cameron Brown al contrabaix, un as musical, antic col·laborador d'Archie Shepp i d'altres. A continuació, hi ha el tema de 13 minuts "French Twist" en què sorgeixen de Bach i acaben en un lloc més enllà, en una balada excepcionalment melòdica, i més com "Esmeh", on els posseeix el camí, l'art i la tècnica per transportar-nos als límits de les antigues talles perses, amb l'artesania impressionant de tots els participants. En resum, un disc excepcional que ens va sorprendre ".

I de nou dir-vos que al blog del programa us penjaré l’enllaç al web d’aquest disc de FSNT..


Doncs som-hi amb el llarg tema anomenat....

5.- Esmeh     (L. Bloch)      10m34s

Doncs ja heu pogut comprovar que he reservat pel final del programa quelcom sorprenent per composicions, estructures i músiques. Aquest és un disc amb tres temes de més de 10 minuts, dos d’elles de més de 12, cosa no gens habitual. Les harmonies orientals hi són prou evidents si ens atenem a les melodies inicials i motius principals d’aquest  magnífic i llarg tema. S’hi pot imaginar quelcom profund i fins i tot fantasmagòric, on la imaginació de cadascú es pot enlairar per camins diversos. Si el solo de la líder ha estat esclatant, més ho han estat les intervencions de la resta de companys, i més la del pianista Russing, aquest desenvolupant posteriorment el seu llarg i increïble solo. Igualment brutal ha estat el realitzat pel contrabaixista Cameron Brown, després del qual ja ens hem acostat al final del llarg i sorprenent tema d’aquesta magnífica compositora i saxofonista, Lena Bloch.

Simon Adams, novembre de 2017, de Jazz_Journal_Magazine

"La líder Lena Bloch descriu aquesta formació i músiques  com a "composició col·lectiva espontània i comunicació musical instantània", una descripció adequada de l'empatia col·lectiva que es mostra sobre el que és un llarg conjunt de cançons. Bloch és d'origen rus i va emigrar a Israel el 1990, després va estudiar amb Lee Konitz. El seu minimalisme genial és evident en la seva respiració, sobretot en la pista que dóna nom al projecte, “Heart Knows” i l'eloqüent “Counter Clockwise”, però també hi ha una intensitat fosca en la seva manera de tocar el tenor que afegeix drama en alguns temes quan és necessari. De la mateixa manera, el pianista Russ Lossing, la urgència del qual en alguns moments, amaga una ratxa romàntica que es posa al capdavant en el tema “French Twist”. Cameron Brown té una força superbament mòbil en tots els temes, i el baterista Mintz ofereix discreció i suport en la mateixa mesura. El que realment es destaca és la unitat d'aquest conjunt, la uniformitat del sentiment i a interpretació de tots quatre, la contemplació i profunditat ocasional, que dura tota l’estona. Per a un debut, “Heart Knows”, és excel·lent".


Seguim amb el primer track del disc, tema o millor dit suite dedicada a Yusef Lateef anomenada evidentament...

1.- Lateef Suite        (L. Bloch)                  12m01s

Amb uns inicis melòdics de saxo i piano un tant contemporanis d’estil i sense aparent ritme, no ens hauríem imaginat la manera com s’ha desenvolupat el tema rítmicament parlant. La recurrència del lick del contrabaixista sembla el motiu principal a partir del qual hagués sorgit tot. Ja ho heu escoltat, motiu recurrent utilitzat per a fer llargues improvisacions quasi mantenint un sol acord. El tarannà profund també hi és, i ja ens ho diu el títol, que el “cor coneix”, el “cor capta”, el “cor viu”, el batec del qual s’ha parat per poder escoltar el del contrabaixista, ell sol, en un solo magistral, per després copsar l’aparició oriental del pianista i posterior transformació en un homenatge a les estructures més blueseres, on de nou el concepte del jazz modern, el jazz més actual ha aparegut de nou. La persistència del motiu principal de contrabaix i ara també amb el pianista han acompanyat la veu del saxo tenor de la líder per així acabar-lo delicadament.

recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

I nosaltres acabarem aquest sorprenent projecte i programa amb el tema més viu d’aquest disc de Lena Bloch, anomenat...

3.- Three Treassures          (L. Bloch)                  6m31s

Doncs amb més tempo però amb igualtat de concepte, on la simbiosi de les músiques orientals i les occidentals i el Jazz concretament han estat presents en els temes que hem escoltat, i els que no, i que per tant us recomano poder-ho fer tot i adquirint aquest disc entrant a la web de FSNT, i així gaudir encara molt més de tot plegat. La delicadesa del baterista, probablement tocant amb les mans, però mantenint vitalment el tema des de l’inici, ens ha situat en un context d’una passa endavant, rítmica però. La compenetració i diàleg permanent de saxofonista i pianista ha estat present en aquest tema i hi és en la resta de temes. Així com han fet també contrabaixista i baterista, magnífica base rítmica si n’exceptuem al pianista, ell més en l’àmbit de la creació permanent, tot i no fer els clàssics solos, que de clàssics no ho han estat gens.

Doncs amb aquest projecte i tema hem acabat el programa d’avui, que crec ha estat magnífic si considerem que hem fet un programa temàtic per l’estil de les creacions tot i partint del projecte inicial del Lolo García, “Departure” editat per Youkali Music, amb els quals ja portem dos programes i espero que en siguin molts més. Després heu pogut escoltar el segon disc personal de Vernau Mier, “Frisson Sextet” editat per FSNT sèrie 1000 i acabar amb aquest inquietant de Lena Bloch, “Heart Knows”.

Espero doncs que hàgiu gaudit amb el programa d’avui, i ja sabeu que us esperem la setmana vinent, si voleu, podeu i en teniu ganes. Gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és jazzclubdenit.blogspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels colzes d’interessos comuns i seleccionat les seves músiques us desitjo molt bona nit i molt bon Jazz Club de Nit  en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |