Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs avui ens toca fer un altre programa temàtic amb guitarres manouche i banjos com a instrumentes principals i amb tres artistes, tres músics amb projectes relacionats. Ja feia dies que l’havia de fer aquest programa dedicat a la música del Pere Soto & Josep Traver i el seu “Still Here” tot i recordant  Django Reinhardt editat per Temps Record  i també amb el projecte del Lluís Gómez anomenat “Dotze Contes”, editat per Red Pig Recordings, aquest amb el Bluegrass i banjos i guitarres a dojo en un projecte que vam veure el setembre en el Festival l’Hora del Jazz memorial Tete Montoliu, o sigui que ja tocava Lluís. El darrer projecte, i no parlo de l’ordre d’escolta, és el del guitarrista manouche Valentí Moya i el seu nou disc dedicat a la figura de Monk i per tant anomenat “Valentí Moya meets Monk” (Jazz Manouche Connection).

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Doncs comencem amb les músiques del projecte i ho farem amb els....


“DOTZE CONTES”           
Lluís Gómez

Editat per Red Pig Recordings
Enregistrat per Jordi “Kako” Vericat, excepte dos temes enregistrats per Marc Quintillà.
Mesclat i masteritzat per Jordi “Kako” Vericat.
Produït per Lluís Gómez

Lluís Gómez, banjo de 5 cordes, banjo-cello
Jean Marie Redon, Fred Simon, Ron Cody, banjo de 5 cordes
Josep Traver, guitarra i guitarra manouche
Miquel Talavera, guitarra
Chris Luquette, guitarra i banjo de 5 cordes
Bernard Minari, Jesse Brock, mandolina
Oriol González, piano i mandolina
Oriol Saña, violí
Henrick Novák, dobro
Joan Pau Cumellas, harmònica
Maribel Rivero, contrabaix

Aquest és un recull de set sessions de gravacions fetes el 2015 i el 2016 amb alguns dels implicats que us acabo d’esmentar.

Per Molins i Abrera...
Doncs amb tanta música com tenim, avui ens centrarem en escoltar-la a ella i no tant a mi, o sigui que si voleu saber-ne més dels músics, ho podreu llegir al blog del programa http://jazzclubdenit.blogspot.com.es/

I comencem amb aquesta delícia trobada ben amagada dins el darrer tema, que també posarem.....el preciós...

What a Wonderful World                 2m36s

Doncs si adquiriu el disc, resulta que no trobareu aquesta delícia que crec que per començar ens va molt i molt bé. Quant ens estimem aquest món tant meravellós i de quina manera més bèstia el mal tractem i ens mal tractem a nosaltres. No tenim perdó de 10 ni de 20. Magnífica interpretació i tema amagat que sovint els músics inclouen en els seus discos i que jo he extret i separat de l’altre que hi ha i que també escoltareu per acabar aquest projecte.

Lluís Gómez és un reconegut banjista, violinista i mandolinista a dins i fora del nostre país, director del Festival Al Ras i del Barcelona Bluegrass Camp, professor al prestigiós campus de Virton, Bèlgica. Un músic amb una llarga trajectòria als escenaris i dedicat a la difusió del banjo de cinc cordes. Durant anys ha viatjat als Estats Units per aprendre els seus secrets amb els mestres banjistas més venerats del bluegrass i la música folk. Ell mateix és ja en un referent al nostre país. Compon la seva pròpia música, fa sessions pedagògiques sobre el banjo i publica articles en revistes especialitzades de EUA. A Espanya els seus primers mestres van ser Sedo García i Ricky Araiza, a França va estudiar amb Jean Marie Redon i ha rebut classes dels banjístas americans Bill Keith, Tony Trischka, Pete Wernick, Noam Pikelny i Jayme Stone.

Comencem amb un tema preciós que ves per on va ser el de la darrera sessió d’enregistrament l’11 de novembre de 2016 anomenat...

7.- Nola          (Felix Arndt)              3m51s

Un tema suau per començar escrit per a piano l’any 1915 i popularitzat per banjo per Bill Keith i ja ho heu escoltat amb el violí del gran Oriol Saña, la mandolina de Jesse Brock la guitarra del Miquel Talavera i el contrabaix, sempre en tots els temes, de Maribel Rivero, en un tema que Lluís va aprendre directament del Ron Cody. Preciosa la cadència rítmica, harmònica i melòdica i bon tema per anar-nos situant en el projecte, més bluegrass, i viu, del qual, dels 13 temes n’he hagut de seleccionar ben poquets, o sigui que mireu d’entrar a la web de http://www.lluisgomez.com/tenda.html i mireu d’adquirir-lo.

Ha compartit escenari amb Bill Keith, Tony Trischka, Jayme Stone, Alex Hargreaves, Mike Barnett, Jean Marie Redon, Tom Nechville, Carter Brothers , Chris Luquette, Henrich Novák, Roberto Dalla Vecchia, Jesper Rubner i Gerry O’Connor entre d'altres. Al llarg de la seva carrera musical ha format part de moltíssimes bandes relacionades amb el folk, bluegrass, irish, blues, jazz i el jazz manouche. És autor, amb Toni Giménez, del primer llibre en castellà i català dedicat a aprendre el banjo en els estils de bluegrass i frailing, i amb Oriol Saña autor del primer llibre per aprendre el violí bluegrass, tant en castellà com en català.

Seguim amb una altra joia, una mica més mogudeta a ritme de vals anomenada....

2.- Salviac Waltz       (Ll. Gómez)               4m14s

Doncs una altra reeixida composició sorgida la inspiració d’una visita que va fer el Lluís a casa de Sharon i Jean Marie a Salviac. Diu ell, “encara recordo, un matí després de l’esmorzar, quan Jean Marie va agafar el banjo i va tocar un tema preciós original seu. Vaig pensar que jo també volia escriure aquest tipus de música”, i aquest ha estat el resultat, preciós, ja ho heu vist. El vals és un ritme encabit i utilitzat molt en la música manouche com ben aviat també escoltarem. Jo diria que a la primera guitarra hi torna a haver el Miquel i el que és segur és que a l’harmònica hi ha el Joan Pau Comelles i per descomptat que el solista de banjo és el mateix Lluís i potser a la segona guitarra l’amic Josep Traver.

He entrat al web del Lluís Gómez i he flipat amb la seva dilatada discografia que parteix del 1997 amb els Folk Follet, passa pel 2006 amb els The Mushrooms i acaba el 2018 amb la Barcelona Bluegrass Band amb un total de quasi 50 projectes entre els quals alguns de propis com aquest que estem escoltant del 2017.

Seguim amb una mica més de vitalitat ara sí en l’ona bluegrass amb el tema anomenat...

11.- Tree O house                (Ll. Gómez)               3m33s

Segons sembla, no li agrada recordar temes enregistrats prèviament però amb aquest va fer una excepció, perquè diu ell..”era per Nadal i l’Oriol González em va enviar per mail un magnífic arranjament d’aquest, un tema meu. Em va agradar tant que vaig decidir tornar-lo a enregistrar, un tema amb trio amb l’Oriol i la Maribel. En aquest tema, a més a més de la base rítmica de banjo, mandolina i contrabaix hem pogut escoltar també un solet d’una guitarra, la del Miquel Talavera o la del Josep Traver, sense oblidar el solo del líder al banjo de 5 cordes. I quin tema més marxós i quina molt bona composició. Ell ens explica en el disc que toca cinc diferent tipus de banjos per així poder capturara millor el “feeling” de cadascuna de les cançons. Se’l veu en una foto amb tots els cinc banjos penjats del coll, ell amb un més que somriure, amb una total satisfacció amb un punt de “murri”.


El bluegrass és un estil musical, inclòs en el country que, a la primera meitat del segle XX, es va conèixer com a hillbilly. Té les seves arrels en la música tradicional d'Anglaterra, Irlanda i Escòcia, portada pels immigrants de les Illes Britàniques a la regió dels Apalatxes, encara que va sofrir també influències d'estils musicals afroamericans, principalment el jazz i el blues. El nom Bluegrass procedeix del nom de l'àrea en què es va originar, anomenada "regió Bluegrass" (en anglès Bluegrass region), que inclou el nord de l'estat de Kentucky i una petita part del sud de l'estat d'Ohio. Al seu torn, la regió va prendre el seu nom de la paraula "bluegrass" ("herba blava"), nom comú de la poa dels prats, una gramínia del gènere Poa, freqüent a la zona. Aquest és l'origen de la utilització del terme per designar l'estil musical. El terme no es va popularitzar als Estats Units fins als anys 1950, sent conegut anteriorment com a hillbilly. La música bluegrass és interpretada per bandes amb instruments principals com guitarra, banjo, mandolina, violí i baix, als quals s'afegeix a vegades el dobro. La part vocal és harmonitzada a trio o duo, sempre amb una veu molt alta de característic so estripat i captivador conegut com a "high Lonesome sound". Quant a la lletra,  s’expliquen històries senzilles de tipus dramàtic, amorós o religiós vistes des del punt de vista d'un muntanyenc.

Acabarem el projecte amb el magnífic tema i que el clou com a darrer i 13è tema, l’anomenat....

13_1.- Rocky Mountains     (Ll. Gómez)               5m14s

Doncs en escoltar aquest tema un se n’adona que no dura els 8 minuts que posa el disc sinó que dura aquests cinc, i és que després que s’acabi hi ha una mena d’impro del tema heu escoltat en començar el projecte i programa. Tampoc hi ha cap informació sobre qui n’és l’autor i músics per la qual cosa intueixo que és un d’aquells “bonus tracks”, temes que ens regalen els músics com a premi per haver adquirit el disc. Haig de dir que aquest és un tema on l’essència Bluegrass es barreja amb el Country més pur, si és que hi ha puresa en alguna de les músiques. Els canvis harmònics són magnífics alhora que les interpretacions dels solistes, a la guitarra primer amb el Miquel probablement, i el banjo de cinc cordes del líder, gran intèrpret d’aquest instrument, un dels més grans del nostre territori. Una base sòlida amb el contrabaix de la Maribel, sempre recolzant amb la mandolina de l’Oriol i com a solista de gran mèrit el Joan Pau Comelles a l’harmònica. Un tema increïble per acabar el projecte del Lluís Gómez.

Una mica més del què és el Bluegrass i sinó aquí, doncs al blog del programa.

El bluegrass es va desenvolupar com a gènere musical en la segona meitat dels anys 1940. Encara que sol donar-se a Bill Monroe el títol de "pare del bluegrass", en realitat les arrels de l'estil són anteriors, remuntant-se a les antigues bandes de corda rurals i mineres del segle XIX, populars en diversos estats del sud-est dels Estats Units, amb influències d'altres estils musicals, com el blues, el ragtime o el jazz. La denominació de l'estil sí que deriva de la banda formada el 1939 per Bill Monroe, els Blue Grass Boys. A partir de 1945, el grup de Monroe va incorporar a les seves files a l'intèrpret de banjo Earl Scruggs, creador de l'anomenat "estil Scruggs" de tocar l'instrument. L'etapa dels Blue Grass Boys entre 1945 i 1948 és el moment de consagració del gènere, creant-se en aquesta època el característic so i la configuració instrumental considerats canònics del bluegrass. A finals dels anys 1940, altres bandes van començar a conrear aquest mateix estil. Els primers van ser els Stanley Brothers, que van gravar el 1947 la cançó tradicional “Molly and Tenbrooks” a l'estil dels Blue Grass Boys. En fi, sobre el Bluegrass hi ha molt d’escrit però que siguin aquestes quatre ratlles les que ens hi hagin apropat una mica.

Doncs deixem aquest magnífic treball del Lluís Gómez i de tota ala llarga colla d’amics implicats, tots grans músics i nosaltres seguim...

Abans però, dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

I seguirem i ara ho farem amb el manouche ja d’una manera clara i oberta, però també amb la visió moderna d’un magnífic duet, un dels quals repetirà, i parlo del projecte que vam poder veure a la Sala Artte del Carrer de Muntaner amb el Pere Soto & Josep Traver amb el Curro Gálvez al contrabaix. El disc és amb els dos guitarristes, o sigui que el projecte es diu....


“STILL HERE”
Pere Soto & Josep Traver

Editat per Temps Record            TR1659-GE17
Enregistrat en directe per Josep Roig a Temps Record el 15 i 16 de maig de 2017.
Mesclat i masteritzat per Josep Roig.
Produït per Pere Soto & Josep Traver
Productor executiu Josep Roig.

Pere Soto, guitarra Jacques Favino 1977
Josep Traver, guitarra D’Angelico EXL-1

Aquest és un altre projecte amb força temes tants com 12 i tots d’una gran qualitat, així és que tornarem a tenir el problema de decidir quin poso i quin no, com m’ha passat abans igualment. Tenim aquí només dos guitarristes però quin parell de guitarristes més extraordinaris alhora que grans amics badalonins i que han col·laborat en anteriors projectes.

I com no podia ser de cap més altra manera, començarem amb el preciós i delicat tema de Django Reinhardt el conegut i estimat per tots, el magnífic...

3.- Nuages     (D. Reinhardt)           4m13s

Si hi ha algun tema que identifiqui el manouche, el gipsy, crec què és aquest entre els més lents i dolços algun Minor Blues entre els més vius. Però és que aquest projecte té tres magnífiques balades més i que són el “Claire de Lune” del mateix Django, el preciós “September Song” de Kurt Weill i un tema propi del Pere en l’ona del “Nuages”, anomenat “Lulú”, magnífic però una mica més viu. O sigui que ja ho sabeu, és qüestió d’entrar al web de temps record i adquirir aquest magnífic projecte.

Pere Soto, guitarrista de jazz i compositor, arranjador, productor musical. El 1992 grava el seu primer CD Metanoic (Països Baixos), el qual va ser elegit millor disc del mes per JAZZ SOUTH ART FEDERATION (USA). El seu segon disc, “Particular Vernacular”, va ser gravat a Nova York 1994 amb Jeff Ballard, Ben Allison, Dave Douglas, Dave Liebman, Bill Gerhardt. Fundador del seu grup de gypsy jazz Django’s Castle amb el qual va produir 9 Cds. Algunes de les seves músiques apareixen en importants pel·lícules internacionals com “Un lugar en el Caribe” (2017).

Escoltem ara un magnífic tema del gran Fats Waller a ritme de vals, anomenat...

5.- Jitterbug Waltz    (F. Waller)                 4m12s

"Jitterbug Waltz" és un estàndard  de jazz del 1942 de Fats Waller gravat el mateix any per Fats Waller i His Rhythm. També va ser gravat per Art Tatum, Erroll Garner, Chet Atkins, Vince Guaraldi, Al Hirt, Eric Dolphy, David Murray i alguns més, suposem, entre els quals els nostres dos herois. Un tema escrit en Emajor i en 3/4 a ritme de vals. Quan Waller va compondre "Jitterbug Waltz", tenia 38 anys i estava en el punt culminant de la seva carrera ja com a veterà enregistrant amb RCAVictor, fent aparicions ocasionals en pel·lícules, programes de ràdio i viatjant pels Estats Units i Europa en una zona agitada. És notable per ser un dels primers enregistraments de jazz fets amb un orgue Hammond, un instrument que va guanyar popularitat en el gènere poc després i gràcies per a Jimmy Smith entre d’altres. Els nostres herois ens han fet una magnífica versió amb una melodia interpretada pel Pere mentre en Josep ha fet les tasques d’acompanyant, situació que es repetirà al llarg del projecte. El primer solo, pel canal dret, diria que l’ha fet el Josep mentre que el del canal esquerra  ha estat factura del Pere que no sé si ens estarà escoltant des de Oaxaca, Mèxic car és on passa més de la meitat de l’any. Tot i que ben vist, crec recordar que el tenim per Kansas City havent-hi anat a la Universitat com a professor de guitarra, crec. Que vagi molt bé Pere per les Amèriques. Un magnífic tema que sovint sona en les jam sessions, tot i la seva més que clara dificultat.

Al Pere se’l coneix en l’escena internacional per la seva flexibilitat estètica que abasta estils tan dispars com el gypsy jazz, el free jazz, avantgarde, jazz fusion, Bebop i en el terreny de la música clàssica els gèneres de contemporània, electroacústica, estils del segle XX en general. Del Pere li he fet algun programa i recordo amb intensitat el monogràfic seu de més de dues hores ara ja fa algunes temporades.


Seguim ara amb un tema en tonalitat menor, típica del manouche, com és el “Minor Blues” i el “Blues” de Django Reinhardt. Pere i Josep ens interpretaran un tema del Pere anomenat....

2.- Minor Rumba       (P. Soto)        2m57s

Doncs ja heu vist quina gran composició ens ha regalat el Pere primer amb la melodia, després amb el seu primer solo pel canal esquerra i després el del Josep pel canal dret, per acabar de nou amb la melodia vital i menor de tonalitat, cosa que es veu, s’escolta vaja, clarament. Gran tema, i n’hi alguns més de similar tonalitat i factura com el “Menor-K-Blues”, i el darrer del disc anomenat “Blues Lee”, fent la conya fònica similar del Bruce Lee que potser acabarem escoltant.

Josep Traver és guitarrista eclèctic amb experiéncia en estils com el swing, jazz-manouche, bluegrass, etc. És un habitual de l’escena musical de Barcelona i ha realitzat nombroses aparicions en ràdio i TV. Ha actuat en concerts a Europa, USA, Equador, Uruguai, Brasil, Sud-àfrica i Japó. Actualment forma part de grups com Joan Chamorro & Andrea Motis, Gumbo Jass Band, Dumpy Lobsters, i molts d’altres. Tot i ser resumida aquesta bio del Josep us puc dir que la seva vida musical és molt intensa i més si ens referim a l’èxit mundial de la proposta del Joan Chamorro, molt i molt amic seu, amb qui sempre, sempre, forma part de tots els seus projectes amb l’Andrea.

Seguim nosaltres amb més temes del Pere i ho fem ara amb el ja enregistrat en d’altres discos, com passa amb d’altres temes d’aquest disc, i serà el magnífic....

4.- La geta de la mongeta              (P. Soto)        2m35s

He volgut veure més coses d’aquest tema i he posat “La geta de la mongeta” al navegador, que era el Firefox, i ves per on que la primera referència que m’ha sortit és la del vídeo que vaig enregistrar a la Sala Artte amb el Pere, Josep i Curro Gálvez. Ja és casualitat, oi? O no. L’assumpte és que alguns dels temes d’aquest disc ja els havia enregistrat amb diferents formats i que també els té recollits en un llibre de partitures seves editat el 2014 anomenat Pere Soto Gipsy Jazz Fake Book on s’hi recullen 88 de les seves composicions. Ara recordo que l’any passat, o l’altre, es va proposar compondre un tema cada dia i així ens ho anava comentant, dia a dia ala Facebook. Crec que ho va complir. És un gran creador amb una imaginació desbordant alhora que amb un gran coneixement dels estris informàtics d’edició de música i àudio. Per cert, em va dedicar un Blues anomenat “Radionitis Blues” que toco de tant en tant.

I acabarem el projecte del Pere Soto & Josep Traver.....

Però abans deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

Us proposo escoltar el darrer tema i també blues anomenat...

12.- Blues Lee          (P. Soto)

Aquest és un CD que també es pot trobar a la web de CD Universe i adquirir-lo complet o per temes individuals, i m’imagino que també a itunes i spotify. Us posaré l’enllaç al blog del programa...


Doncs ja heu pogut veure de quina manera més impressionant hem acabat aquest projecte, amb la mestria del Pere Soto en composicions i interpretacions solistes ell pel canal esquerra i també com a acompanyant, i el Josep Traver com a solista ell pel canal dret i acompanyant de luxe, i així és com es veuen en el vídeo que us he comentat enregistrat a Artte i és com solen tocar en directe.

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

Bé, doncs, deixem aquest projecte i endinsem-nos en la música d’un altre molt bon guitarrista en l’ona manouche, en Valentí Moya, aquest amb un projecte dedicat a Thelonious Monk, la qual cosa vol dir que tota la música és de Monk però feta a l’estil gipsy Jazz amb el projecte anomenat...


“VALENTÍ MOYA meets MONK” (Jazz manouche connection)
Valentí Moya

Editat per
Enregistrat per Pau Romero a l’estudi Big Garden
Produït per Valentí Moya

Valentí Moya, guitarra
Oriol González, contrabaix
Thelonious Sphere Monk Jr. , bateria
com a formació base i amb col·laboracions de luxe, cadascuna en un tema, cosa difícil de decidir, car no podrem escoltar-los a tots i que són..
Edurne Arizu, acordió
Gemma Abrié, veu
Pablo Selnik, flauta
Marco Mezquida, piano

Doncs tot i haver-hi mestres músics com la Edurne Arizu i el Marco Mezquida, resulta que no els podrem escoltar car en la selecció feta per qui us parla, ells dos no surten, llàstima, o sigui que haureu de mirar d’aconseguir-lo d’alguna manera o comprar-lo digitalment a Spotify o a itunes. A Edurne la podreu en el magnífic i primer tema enregistrat per Monk, diuen, quan només tenia 19 anys, “Round’ Midnight”, mentre que Marco és la veu del delicat piano en el preciós tema del Valentí anomenat “Honesty”.

Per primera vegada, Thelonious Monk Jr. sí, sí, el fill del genial músic, ens ofereix algunes de les composicions més aclamades de Monk gravades aquest cop en clau de jazz manouche. Una sensació i visió completament diferents en escoltar alguns dels clàssics de Monk com "Teo", "Blue Monk", "Let 's Cool One" o "Epistrophy" amb un toc de guitarra swing de la mà d'un dels més reconeguts guitarristes de manouche, Valentí Moya. L'àlbum també conté dues cançons escrites pel mateix Moya, "Always Know" i "Honesty", compostes especialment per a la sessió de gravació de manouche amb Monk Jr. el qual es va enamorar de les dues cançons mentre llegia les partitures i els dos músics van decidir incloure-les en aquest enregistrament. Els músics externs que han col·laborat en aquest àlbum són alguns dels més reconeguts músics de l'escena de jazz actual espanyol, com el pianista Marco Mezquida o Gemma Abrié amb la seva poderosa veu, Pablo Selnik, un dels nostres millors i més eclèctics flautistes i Edurne Arizu, la nostra millor veu de l’acordió, ella tot i ser basca, també convivint entre nosaltres. Un disc obligat per a tots els amants de Monk i del manouche.

Escoltem doncs el primer tema amb la companyia de Gemma Abriè a la veu i cantant en català en el súper conegut blues anomenat...

4.- Blue Monk            (Th. Monk)                 5m45s

Quantes vegades haurem escoltat aquest Blues, quantes vegades l’han tocat els músics d’arreu, deuen ser milions les vegades que deu haver sonat i encara les vegades que sonarà, aquest tema i els molts i grans temes de Monk que ara ens ocupen. Les versions també seran milers i potser també els ritmes diversos, i avui n’hem escoltat una bona mostra, a  l’estil manouche, gipsy jazz, i a més a més cantat en català per una de les nostres millors veus, Gemma Abriè. Però quina intro més delicada i exquisida ens ha fet en Valentí, a guitar solo. La veu de Gemma ha aparegut quasi per sorpresa amb un text que apropa la llengua al jazz, i més encara amb la impro a duet de veu i guitarra, un solo clarament escrit i sinó assajat amb la clara intenció de quadrar-lo, com així ha succeït. L’Oriol González al contrabaix ha fet el seu ben emmarcat en el blues amb harmonies i melodia. I acabant amb la lletra “i qui dia passa any empeny”...

VALENTÍ MOYA Titulat superior en guitarra jazz per l’ESMUC, Màster Oficial en Musicologia i Educació musical per la UAB, Màster de Formació del Professorat d´ESO (especialitat música) per la UB i actualment doctorant  (didàctiques especifiques) a la UDL. És un dels guitarristes, compositors i docents referents del jazz manouche al nostre país. Com a intèrpret (guitarra jazz manouche) destaca la seva feina amb Les Deux Guitares Trio (membre fundador), La Pompe Ignition Project (amb Ivan Kovacevic i Biel Ballester), Swing 42, Joan Pau Cumellas & Valentí Moya “Quartet” i Valentí Moya Trio, també ha tocat amb Walter Coronda i Gustav Lundgren entre d´altres.

Seguim ara amb un altre emblemàtic tema de Monk anomenat...

9.- Let’s Call This     (Th. Monk)                 4m07s

Un tema que Monk va incloure en el seu disc homònim del 1954 editat per Riverside i que es va enregistrar el novembre del 53 i maig del 54. Un disc que també el podeu trobar com a “We See” i “The Golden Monk”. Monk va realitzar aquest disc en dos vinils de 10” i amb dos quintets diferents, essent Julius Watkins, Sonny Rollins, Percy Heath i Willie Jones els que varen fer aquest tema amb Monk. Valentí Moya ens ha tornat a meravellar amb la seva prístina digitació fent una altra intro ara d’un parell d’arpegis. Un tema a trio de guitarra, escombretes, les del fill del geni i el contrabaix de l’Oriol. Més delicadesa deu ser difícil d’aconseguir amb tals mitjans. I quin solo més bluesy que ens ha fet en Valentí. Per si no el coneixíeu, ara ja sabeu quin tros de guitarrista també és alhora que el bon gust en l’elecció de projecte, i dintre d’ell, els temes que l’han confegit.

Com a compositor, entre altres, el segell HOT CLUB RECORDS ha reconegut les seves composicions en diferents ocasions dins de l´estil del jazz manouche incloent-les en diferents volums del CD´s “DJANGO FESTIVAL”  un dels principals homenatges a Django Reinhardt que es fa cada any on apareixen les figures més representatives de l´estil. Composicions i arranjaments seus es poden trobar a DJANGO FESTIVAL VOL.6, 9 i 10

I amb més ganes d’escoltar la música de Monk amb aquest amagnífic “savoir faire” i estil manouche, estil de Gipsy Jazz el del Valentí Moya ara amb el tema que va marcar a molts músics d’arreu del món, l’inexplicable....

6.- Epistrophy           (Th. Monk)                 4m10s

I quina gràcia ha tingut en Valentí en aplicar aquest ritme seguit i després la mica de swing tal i com es fa en el tema original. El trobo magnífic l’arranjament, la idea rítmica i la concepció alhora que la improvisació del líder i per descomptat la pulsió rítmica de contrabaix i percussió amb escombretes les del fill del genial mestre. El fet d’haver-hi espais de silenci del solista deixa clara la idea que el ritme i seqüència són lo més important.


"Epistrophy" és un estàndard de jazz compost per Thelonious Monk i Kenny Clarke el 1941. S'ha anomenat "la primera clàssica composició moderna de jazz". Es va gravar per primera vegada el mateix any, sota el títol "Fly Right", amb una gran banda liderada per Cootie Williams trompetista amb la Big Band de Duke. La seva secció 'A' es basa en un patró d'acords alternatius de mig to. El títol "Epistrophy" no és una paraula de cap diccionari. Tanmateix, Merriam-Webster defineix la paraula "epistrophe" com "la repetició d'una paraula o expressió al final de frases, clàusules, frases o versos successius, especialment per a efectes retòrics o poètics". Per tant, és probable que Monk encunyés la paraula per significar l'ús de sons repetits al final d'una línia musical. Això correspon al terme "BeBop" que es refereix no només al nou estil de jazz que Monk, el mateix Clarke i per descomptat Bud Powell, Gillespie i Parker van ajudar a crear al Minton's Playhouse a Harlem, sinó a l'onomatopeia imitativa de la frase de dues notes sovint repetida al final d'una línia musical de bebop de  la dècada de 1940, en la qual el "Bop" és de cinc semitons per sota del  "Be". En Valentí Moya ens ha deixat cinc semitons per sota. Magnífic arranjament i interpretació.

I encara escoltarem un tema propi del Valentí Moya dels dos que té, i que serà el....

3.- Always Know       (V. Moya)                   4m28s

Doncs amb aquest tema propi d’en Valentí ben bé ens ha mostrat què, si no és prolífic com en Pere Soto és també un bon compositor i ja heu vist que ha deixat espai per a gaudi de Thelonious Jr. i també per a nosaltres, car, hem pogut escoltar lo bon baterista que és. El tema té un tempo viu, vital i agradable, repetint les sonoritats dels anteriors projectes, amb pocs instruments, menys els del Pere i Josep que el de Lluís Gómez tot i que amb aquest tampoc hi havia massa instruments, i sí que les músiques han sonat properes les unes a les atres i fins i tots alguns ritmes. Valentí s’ha mostrat magnífic en aquest tema propi alhora que en la seva improvisació, on la velocitat va acompanyada de la netedat de la pulsació de les cordes.

Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

I acabarem el programa, amb la meravella de Monk a tot ritme swing en el conegut....

8.- Well You Needn’t            (Th. Monk)                 4m30s

Aquest és un tema força “entremaliat” i també amb una seqüència a mitjos tons en el pont, la B, més o menys com en l’anterior “Epistrophy” que també he comentat. Si és així d’entremaliat, encara ho és més a aquest tempo fast endimoniat que ens ha impressionat per la netedat en les execucions. Ha sonat una flauta que podria ser la de Pablo Selnik o la de....sigui qui sigui, ens ha enlluernat la manera com ha desenvolupat tema i solo, d’una manera brutal. De fet, ja l’hem pogut escoltar en els inicis primer sola i després compartint A amb el guitarrista i líder, i després fent ells dos el pont i la darrera A. El solo magnífic del flautista ens ha més que sorprès, ens ha “corprès”, així de tant bé ho ha fet aquest grandíssim intèrpret. El líder ha realitzat el seu, també amb exquisidesa de llenguatge i ritme, alhora que gust en la interpretació. Un gran tema també amb un altre gran solo de Thelonious Monk Jr. per acabar el projecte i programa d’avui, on podríem dir que aquesta música ens resumeix el programa d’avui on les cordes han estat primordials, ara també amb aquest dolç metall, i que els ritmes manouche han estat la clau de volta de tot plegat. Un tema que per cert Miles Davis va enregistrar en aquella seqüència de quatre àlbums i que va ser en el “Steamin’ with the Miles Davis Quintet”, el seu primer quintet, i on va encabir una seqüència alternativa a la original de Monk dels acords del pont o la B, una progressió que fins i tot Monk va utilitzar.


Doncs ja hem acabat el programa d’avui, amb la guitarra, el banjo, i els ritmes del gipsy jazz o manouche i també els del bluegrass i el country americà com a protagonistes. Els que sí ho han estat, i de veritat, han estat els músics líders dels respectius projectes com són el Lluís Gómez, Pere Soto, Josep Traver i Valentí Moya, sense oblidar a tots els companys que els han donat suport, car sense ells tampoc hauria estat igual. Bé, espero que us hagi agradat la proposta d’avui, diferent de la música de Big Band de la setmana passada, i diferent de la música de la setmana vinent, com passa en cada programa. No compto pas que us avorrireu amb la música que escolteu cada setmana a Jazz Club de Nit, música que jo mateix Miquel Tuset i Mallol selecciono, tot i realitzant el programa i explicant-vos interessos comuns, a vegades, i massa sovint, amb comentaris massa allargassats. Doncs això a estat tot, fins la setmana vinent, molt bona nit a tothom i molt bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |