Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit programa de ràdio aquí a Ràdio Ràdio Sant Vicenç 90, amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics i editorials.

Doncs farem un programa dedicat a dos trompetistes ben propers a nosaltres com són el Voro García i Guillermo Calliero. Tot i que el primer viu i treballa a València, Voro és un músic molt proper a nosaltres per la vinculació una bona temporada a Begues i amb tota la colla que compartien vivències i música amb en Jordi Rossy al capdavant de tots ells. Guillermo viu i treballa entre nosaltres, tot i visitar el seu país, Argentina una o dues vegades l’any, passant-s’hi alguns mesos en total. Tots dos han vingut al Jazz Club La Vicentina i d’això no en fa massa, tot i recordar què amb el Voro vam fer un dels darrers concert-jam, magnífic, i amb el Guillermo vam gaudir d’un magnífic concert, ambdós realitzats a la Sala Xica amb un molt bon ambient.

Abans de començar el programa us voldria recordar el concert inaugural de la 9ena temporada del Jazz Club La Vicentina que farem a l’auditori municipal del Molí dels Frares en un concert patrocinat per l’ajuntament de Sant Vicenç dels Horts, amb el quartet liderat pel jove i gran trompetista Òscar Latorre, amb Toni Saigi, piano; Marc Cuevas, contrabaix i Roger Gutiérrez, bateria. Un concert gratuït que començarà a les 22h en aquest magnífic espai. Us hi esperem.

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Doncs començarem el programa amb el projecte de Voro García anomenat...


“ROOMMATES”
Voro García

Editat per JAZZ ACTIVIST   JA03
Enregistrat per Jordi Colomé el 23 i 24 d’abril de 2011 al Jorge Rossy’s Studio a Begues.
Produït per Voro García i Carlos López

Voro García, trompeta
Enrique Oliver, saxo tenor
Leo Genovese, piano
Dee Jay Foster, contrabaix
Jorge Rossy, bateria

Un disc enregistrat tot just després que comptéssim amb la seva primera participació amb un quartet de luxe, vinguts de Begues essent la segona Jam Session que vam fer a La Cuina d’en Toni. Una formació amb Jaume Llombart, Dee Jay Foster, Jo Krause i el mateix Voro García. Aquest és un disc de nou temes amb els aires musicals d’haver passat Voro una bona estada al Berklee College of Music i haver obtingut les màximes qualificacions. Les millors sonoritats del ja llunyà 2011 però no pas escoltant-lo ara, on les músiques que escoltareu ens seran força properes en el temps, així era la seva modernitat ara ja fa més de 6 anys.
Dels nou temes n’hi ha alguns de caire més lent com són “Borero” i “Habitació d’Aigua”, ambdós temes de Voro García. Tot i això, us proposo encetar les músiques del tercer programa d’aquesta temporada amb un preciós tema de l’Enrique Oliver també amb un tarannà delicat, anomenat...

4.- Borero                   (E. Oliver)                   6m41s

Ja vegeu quina delícia per començar el programa. Una melodia preciosa amb una seqüència descendent per arribar al repòs, en dos chorus, i després i canviant de tonalitat fer el “pont” amb la mateixa seqüència. El compositor és qui ha iniciat els solos, desenvolupant el seu amb un magnífic i càlid so jo diria que com aquell de Wayne Shorter. El líder de la formació l’ha seguit amb clara i nítida sonoritat alhora que magnífic fraseig. Què podríem dir d’aquest magnífic pianista americà Leo Genovese, músic que hem pogut escoltar en anteriors programes i sempre en discos de Fresh Sound New Talent alhora que vàrem aprofitar la seva gira de 2016, on va fer una màster classe al Taller de Músics i un concert al Jamboree el 2 de juny. Magnífica tècnica i delicada pulsió alhora que creativitat la d’aquest músic americà, després del qual, Enrique torna a la “coda” per acabar el preciós tema de seqüències descendents.

Seguim ara amb un tema una mica més viu, i ho farem amb el tema de Voro García anomenat...

3.- Josep         (V. García)                  4m40s

Tot i haver-hi també un magnífic tema farcit de swing, també del líder i anomenat “Los Superfluos”, m’he decantat per aquest de caire lleugerament funk i amb un ritme ternari, tema iniciat a mode d’intro per Genovese i seguidament amb els dos vents fent la gens fàcil melodia, i no per això magnífica. Oliver s’ha “llançat” literalment al buit amb un solo impressionant on la tècnica de notes de molt curta durada ha anat de la mà del bon gust i creativitat. Voro s’hi ha posat més dolçament, però amb igual modernitat i sonoritat, ell que va fer un disc sobre Woody Shaw i que nosaltres vam posar en un anterior programa. Genovese d’igual manera i qualitat acaba d’omplir de pulcritud els solos d’aquest tema que els dos vents s’encarreguen d’acabar  amb un Turn Around magnífic i delicat. I ves per on la mestria d’una base rítmica que sembla que no hi sigui, però que fa que tot plegat vagi tot molt més que rodat, i parlem del gran contrabaixista malagueny establert a Begues com el Jordi Rossy, gran màster de la música en general, en aquest projecte al capdavant de les baquetes, unes de les millors de casa nostra.

Abans però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.



Seguim ara sí amb un altre tema de tarannà funk i ritme ternari que us recordarà de ben segur el “Senor Blues” de l’Horace Silver en aquest tema de Voro García anomenat...

1.- Begues Blues       (V. García)      6m38s

I doncs sí que un agraeix que finalment ara, el 2016, hagi pogut sortir aquesta meravella enregistrada el 2011, i ja suposo que les qüestions econòmiques hauran estat cabdals. O sigui que força contents que hagi sortit i jo força content que el Voro me’l donés pel programa en la seva darrera visita al Jamboree amb un grup de luxe amb Chris Cheek, Peter Bernstein, Dee Jay Foster, Jordi Rossy. Doncs primer una intro a secció rítmica i després el tema homenatge al “Senor Blues” amb els dos vents alhora, per després el líder i compositor iniciar el seu preciós solo, magnífic i farcit de referències a la melodia i amb l’harmonia perfectament delimitada, ajudant doncs a seguir-lo. Ja sabeu que a vegades la creativitat del solistes és un pèl complicada de situar en el tema, i això són coses que hem d’entendre car, així ells han “vist” el tema. Afortunadament els solistes solen situar-se sobre l’harmonia, com és el cas dels nostres herois i així també hem pogut escoltar el magnífic solo de l’Enrique Oliver, un gran saxofonista tenor malagueny, habitual a les nostres sales de concerts i jams, ell que en el moment d’enregistrar el disc tenia 25 anyets, i ves per on que el líder en tenia 32. Després de Genovese i el seu reeixit solo els dos vents ens tornen a portar ben a prop de “Senor Blues” amb la melodia de “Begues Blues”.

I un disc amb d’altres temes magnífics com el divertit “Merken” de Genovese, i el més vital encara de Dee Jay Foster l’anomenat “Hillbilly Pop”, nosaltres acabarem amb un altre homennatge, aquesta vegada al gran Sonny Rollins  i el seu calipso “Saint Thomas”, amb el tema de Voro anomenat Kalipso amb K.

2.- Kalipso                  (V. García)                  5m53s

De la web de SedaJazz de València hi podeu llegir vida i miracles d’aquest gran trompetista valencià que tant estimem:


Un tema vital de ritme càlid i melodia senzilla però no per això simple, i menys encara el “pont”, entremaliat i ben trenat, amb notes repetitives molt ben aconseguides per captivar i després de nou la A. El solo de l’Enrique ara sí, que el veiem amb els aires adequats de Rollins, mestre que va se les va veure amb el gran Coltrane, contemporanis ells dos, havent-li dedicat aquest darrer el tema “Like Sonny” a Rollins. El líder, igualment ens fa “ballar” i “dansar” encara que no ho vulguem, tanta vitalitat ens transmet amb el seu solo, el seu tema amb K. Genovese ens segueix enlluernant amb la seva pulcritud estilística, bones maneres i ritmes càlids, i no oblidem que gràcies als dos grandíssims màsters Foster i Rossy aquest tema i tots els altres han caminat de la millor manera possible. Tema que s’han encarregat d’acabar els dos vents amb un final magnífic, més aviat una C que la A inicial. Magnífic tema, magnífic projecte del Voro García tot i no haver-vos posat els altres cinc magnífics temes, els quals espero que pugueu escoltar una vegada havent-lo aconseguit. La recerca per internet és prou fàcil.

I nosaltres seguim però abans deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

I acabarem el programa amb l’altre gran trompetista, el Guillermo Calliero, màster que ens va acompanyar el gener del 2016 a la Sala Xica amb una formació magnífica amb l’Albert Bover, Horacio Fumero i Nicolás Correa. El seu projecte el vam poder veure en directe no fa gaire a les festes de Cerdanyola en un magnífic pati i espai, en un concert gratuït i ple de públic.


El projecte del Guillermo  es diu

“S.A.P VOL 1”
Guillermo Calliero

Editat per Fresh Sound World Jazz         FSWJ 048
Enregistrat entre el setembre i octubre de 2016 als BucBonera Studios, Barcelona; La Consulta, Reus i Dejavu, Buenos Aires.
Produït per Federico Mazzanti i Guillermo Calliero
Productor Executiu, Jordi Pujol

Guillermo Calliero (trompeta, fliscorn),
Federico Mazzanti (teclat),
Gabriel Amargant (saxo tenor),
Martín Laportilla (baix elèctric),
Nicolás Correa (bateria),
Ernesto Aurignac (saxo alto),
Toni Belenguer (trombó),
Horacio Fumero (contrabaix),
Roger Blavia, Humberto Perdomo (percussió),
Bobby Shew (trompeta),
Luis Salinas (guitarra).

Foto de la portada de Josep Tomàs.

Amb la majoria d’arranjaments a càrrec de Guillermo Calliero, Federico Mazzanti i en el segon tema José Reinoso.

Em torno a trobar amb un altre projecte amb tots els temes magnífics i on se’m fa difícil seleccionar el què sonarà i el què no. El tema de l’Enrico Rava, “Theme for Jessica”, és magnífic, ja suposo que ho sabeu, així com l’arranjament que han fet de “Flor de Lino” de Héctor Stampon, cosa que sabreu quan adquiriu aquesta meravella a la botiga Blue Sounds o per internet entrant directament al web:


Comencem doncs amb el tema de l’amic i gran contrabaixista argentí i català per voluntat vital pròpia, Horacio Fumero i el seu tema on hi col·labora Toni Belenguer anomenat...

8.- Chajà         (H. Fumero)                5m00s

Doncs ja veieu quin magnífic tema va compondre l’Horacio amb una intro rítmica a càrrec del teclat de Federico i melòdica de Calliero, essent el primer l’encarregat de fer el “pont” i els dos metalls la melodia principal amb Toni Belenguer el primer en fer el solo, magnífic el del trombonista valencià, amb un canvi rítmic inclòs, tot i que no massa evident. Moments curts swingats entremig del conjunt a ritme ternari. Calliero ha sonat com els “àngels”, així és la gran tècnica d’aquest mestre argentí que ja va passar pel Berklee College of Music establint-se a casa nostra on té tots els amors possibles, sense oblidar les seves arrels al seu país. Tots plegats hi ha tornat amb la melodia principal i així l’han acabat, magnífic tema de l’Horacio Fumero que per començar aquest projecte està molt i molt bé.

Projecte de nou temes anomenat South American Project Vol 1 i per tant n’hi haurà al menys un altre més i les músiques tenen aquestes arrels, sempre però amb les improvisacions jazzístiques, havent-hi només un sol estàndard de jazz. La resta, milongues amb Jazz, tangos i fins i tot el bolero del darrer tema, anomenat així, “Bolero”, l’única balada. El projecte és força viu, amb tots els temes, menys un, a un tempo mig, mig-alt, permetent-nos només fer una molt curta “capcinadeta” amb el Bolero d’1 minut i mig. Les col·laboracions de luxe a vegades en només un tema de gent com l’Ernesto Aurignac, Toni Belenguer, Horacio Fumero, Roger Blàvia, Humberto Perdomo, Bobby Shew i Luis Salinas fan d’aquest un projecte de gran magnitud, la de tots aquests músics a més a més de la formació base a quartet. Tot i aquest darrer comentari, dir-vos que el directe a Cerdanyola el van fer a sextet amb l’Amargant i Perdomo.

Escoltem doncs el següent tema d’aquet S.A.P. de Calliero, una preciosa cançó del gran Carlos Gardel anomenada...

2.- Golondrinas           (C. Gardel)                 5m08s

Doncs aquesta és una cançó, un tango originalment de Carlos Gardel, millorada a un nivell estratosfèric gràcies a l’arranjament del pianista, compositor uruguaià, l’amic José Reinoso. La preciosa melodia, fins i tot és molt més maca que la original cantada per Gardel. Federico ha estat qui ha fet un gran solo al teclat amb algunes frases d’altres cançons conegudes. El baixista Laportilla, reconegut a tots els nivells i peça clau, igual que el teclista i bateria, en els projectes de Calliero, ha demostrat el perquè és un dels més reconeguts en això del baix elèctric, realitzant un solo melòdic seguint de ben a prop aquesta. El líder l’ha seguit després d’una frase introductòria amb el teclista, amb un magistral solo i càlid so del seu fiscorn, quasi cantant-lo podríem sense cap dificultat, tal ha estat la manera melòdica de fer-lo. Les percussions de Perdomo han acabat el tema delicadament.

Seguim ara amb l’únic estàndard del projecte, convenientment arranjat i quasi reconvertit “en una altra cosa”, tal és el magnífic treball realitzat pel Federico. El tema és del gran Victor Young i s’anomena...

6.- Street of Dreams  (V. Young)       5m54s

Doncs amb un ritme càlid on les percussions tenen vital importància, aquest estàndard de Young es veu reconvertit a un altre tema rítmicament i fins i tot melòdica, car l’any 1932 Young el va compondre com un Foxtrot. El gran guitarrista Grant Green va fer un disc amb el nom d’aquest tema, allà pels anys 50s 60s del segle passat, i el nostre amic i teclista Federico ha estat qui ha fet aquest magnífic arranjament. El solo de Guillermo ha estat brutal i segueix impressionant-nos cada vegada que l’escoltem. La melodia immiscida en tots els seus solos ens mostra de quina manera ha après ell a solejar utilitzant tots els recursos tècniques a l’abast de pocs trompetistes. Federico al teclat està immens, i ves per on que van tenir clar que aquest treball s’havia de fer amb el teclat, el mateix que ell utilitza en els directes, i no fer-ho amb piano i després que tot sonés diferent. Gran decisió la de fer el disc per després sonar igual en els directes. El líder ha fet uns “quarts” amb bateria i percussions tornant després a la melodia, preciosa d’aquest magnífic tema, doblant-se Guillermo a fiscorn i trompeta, diria jo. Magnífic final, també.


I després d’aquest estàndard seguim ara amb un tema d’arrels italianes, tema de Fred Bongusto anomenat....

3.- Se tu non fossi bella come sei     (F. Bongusto) 3m45s

El baix elèctric de Martín Laportilla ha encetat aquest tema amb lletra de Bongusto. Una balada cantada pel mateix Bongusto, cançó italiana dels anys 60s que ves per on Guillermo devia haver escoltat de petit a casa seva, no oblidem que el seu pare va ser qui li va ensenyar a tocar la trompeta. Un tema amb lletra de Bongusto però sembla que l’autoria del qual és de Mogol, V. Pallavicini,  Locatelli. De nou Federico ha reconvertit un tema en “una altra cosa”, imbuint-li un ritme de vals, un ternari complex, ideal per a desenvolupar els solos de tots ells, i primer el del líder, i ja ho sabem, magnífic com sempre. Però vet aquí que el nostre heroi ara ha estat el gran Gabriel Amargant en un solo curt però farcit de bon gust i tècnica, molt gran, la d’aquest gran músic. Un so a lo Henderson ha deixat pas a moments percussius per ben aviat tornar a la coda i fer la melodia inicial per així acabar aquest tema, reconvertit  a quelcom més que varen fer els seus autors.

I acabem el projecte i programa d’avui, amb el primer tall del disc, si fos de vinil, tema compost per Guillermo Calliero i Federico Mazzanti anomenat..

1.- MilonJazz              (G. C. & F. M.)            3m30s

Doncs amb aquesta milonga – jazz dels dos compositors, teclista i trompetista, acabem el programa d’avui, tot i esperant que us hagi agradat la proposta, avui dedicada a dos magnífics trompetistes l’un a València i l’altre a cavall entre Barcelona i Buenos Aires, Voro García amb el seu magnífic “Roommates”, enregistrat el 2011 i afortunadament recuperat i editat el 2016 amb una formació de luxe, ja ho heu escoltat. Doncs poques més coses dir d’aquest treball de Calliero que no hagi dit ja i ara només us queda a tots vosaltres ajudar-los a seguir donant la vida pel Jazz mirant d’adquirir els seus treballs de la manera que sigui, a través d’internet o a les botigues de Jazz, poques, que encara hi ha, i concretament pel Calliero a la botiga Blue Sounds del carrer Benet Mateu 26 del barri de Sarrià-Sant Gervasi de Barcelona.

Abans d’acomiadar el programa us voldria recordar el concert inaugural de la 9ena temporada del Jazz Club La Vicentina que farem a l’auditori municipal del Molí dels Frares en un concert patrocinat per l’ajuntament de Sant Vicenç dels Horts, amb el quartet liderat pel jove i gran trompetista Òscar Latorre, amb Toni Saigi, piano; Marc Cuevas, contrabaix i Roger Gutiérrez, bateria. Un concert gratuït que començarà a les 22h en aquest magnífic espai. Us hi esperem.

Ara sí agrair-vos la vostra presència aquí o al blog del programa que ja sabeu que és jazzclubdenit.blogspot.com.es, jo Miquel Tuset i Mallol qui us ha explicat interessos comuns, ha realitzat i seleccionat les músiques esperant de tot cor que us hagin agradat lo suficient per tornar-nos a trobar en aquesta emissora la setmana vinent. Bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |