Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. De fet em vaig passar tota la temporada passada a Ràdio Sant Vicenç  recordant-lo i dedicant-li els programes. En aquesta seré més breu i amb només això “Un petó Cifu” en tindrem prou per dedicar-li-ho de manera implícita. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs aquesta setmana hi tornem amb un programa de Jazz dedicat als nostres músics i a les nostres editorials, amb projectes actuals i amb súper novetats com la de l’amic Nando Picó dedicada a Barcelona i anomenada “Barcelona Paradís”, disc editat per Quadrant Produccions. Seguirem amb el projecte editat per Temps Record dels Wednesday Whispers anomenat “A Year From Now” per acabar amb el disc del baterista Juanma Barroso editat per Fresh Sound New Talent anomenat “Pyro’s Mood”. Discos acabats de sortir del forn i amb les tres editorials discogràfiques de casa nostra que ens donen el seu suport.

Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Som-hi doncs amb el primer projecte de la nit, el del saxofonista Nando Picó, el qual sembla ben bé un homenatge al Jazz embolcallat per ritmes reaggae i demés de similars, alhora que amb precioses balades...


“BARCELONA PARADÍS”
Nando Picó

Editat per Quadrant Produccions        Q00071J
Enregistrat per l’Albert Requesens a Soiart, Rockyrumba, Musicart Barcelona
Produït per Josep Ramon Jové per Quadran Produccions.

Nando Picó, saxo tenor
Toni López, guitarra
Oriol Roca, contrabaix
Topata, bateria i percussió        
Com a formació base i amb col·laboradors diversos dels quals en parlarem en els temes seleccionats.

Dels 8 tracks del disc, 6 són del Nando i dos del seu amic Toni López.

Nando Picó ens ofereix un disc farçit de bon rotllo i dedicat a la ciutat i músics que l’han vist formar-se durant els darrers 20 anys. Músics de diferents estils i cultures diverses. Colombians, Senegalesos, Cubans, Brasilers, Veneçolans, Francesos, Alemanys, Canadencs, Argentins, Uruguaians, Holandesos, Xinesos, Japonesos, etc...De tots aprenc en lo personal i professional i és a tots ells a qui dedico aquest treball. Moltes gràcies.

Escoltem-lo en el seu primer tema que com sempre hauré intentat que sigui el més delicat rítmicament...amb l’anomenat...

3.- Sun               (N. Picó)                 3m36s

Aquest és un tema que ben bé ens situa en el context sonor d’aquest projecte, amb la música i els ritmes, tot i que aquests canviaran. La senzillesa de les composicions ens apropen a una música agradable, gens complicada, parida amb la sana intenció de fer gaudir qui l’escolta i fer-los passar una estona molt agradable, i és evident que el Nando i la seva gent ho aconsegueixen de manera fefaent.

Normalment els músics agraeixen a molta gent la seva ajuda i col·laboració, i tot i que el Nando també ho ha fet, ho fa de manera especial a la seva família i amics per la capacitat tan gran d’entendre l’absència que produeix la dedicació a aquesta ofici. Us vull....diu Nando Picó.
                          
Seguim amb la veu de Verónica Marin, el Fender Rhodes del Paquito de la Iguana en el primer tall del disc anomenat....

1.- Isla Bonita    (N. Picó)                 4m46s

Amb una curta intervenció de Verónica tot i presentant-nos el títol, el líder ens recorda que s’estima als seus amics i amigues. Aquests en formen part i en gaudiren de l’enregistrament d’aquest el seu primer projecte personal. Li haurem de preguntar al Nando quina és aquesta illa tan bonica. El so del seu tenor s’emmarca en un estil més Soul Jazz dels 70s tot i aparèixer licks més Sonny Rollins sovint, un dels seus herois. El solo del seu amic i gran guitarrista Toni López ens omple del típic so jazzístic també dels 70s, com Gabor Szabo i fins i tot el Benson més smooth, si se’m permet.

Veiem què ens diu en Josep Ramon Jové des del web de Quadrant tot i parlant-nos d’aquest projecte..


Barcelona Paradís és el nou disc del saxofonista Nando Picó. A través de 8 tracks aquest músic descriu la seva experiència musical dels últims anys a la ciutat de Barcelona. Es tracta d’un projecte obert, que aplega un ventall d’estils que van des del latin jazz a la bossa nova, passant pel flamenc, el soul o el reggae, tot des de la visió predominant del jazz. Barcelona Paradís és una proposta fresca que també actua com a porta d’entrada cap a d’altres llenguatges més sofisticats.

I seguim amb una mica més de ritme, calentet, calentet amb un tema preciós on la senzillesa està acompanyada del bon gust ara amb acompanyants com  na Verónica Marin, veu i Miguel Ramón, tiple amb el tema anomenat...

5.- Latin Dancing  (N. Picó)             3m35s

Amb aquest tema latin, el líder ens ha mostrat una altra de les seves estilístiques rítmiques preferències. La música en clau de festa és també un aspecte que sovint oblidem en ares de quelcom més sofisticat i intel·lectual. La música d’aquest disc és força divertida, i tot i que no hi ha cap obligació i cada músic evidentment decideix quin serà el seu projecte. S’agraeix quan aquesta emoció també hi apareix en escoltar-la.

Un músic amb una formació sòlida...Estudis amb Mario Rossy i Joan Soler, David Bixler, Vicens Martin, Joan Monné, Joan Díaz, Victor de Diego, Seamus Blake, Perico Sambeat, Bruce Barth. Titulat superior de música moderna amb l'especialitat de jazz per l'Escola Superior de Musica Moderna de Catalunya (ESMUC).

I no ens oblidem que Nando forma part del grup Music Arqueology amb el mateix Oriol Roca, contrabaix; Toni López, guitarra i amb l’amic Miguel Ballester, bateria.

I continuem amb aquest projecte tan i tan delicat fet amb tot l’amor possible a la ciutat i als músics que l’han acompanyat i encara acompanyen amb el tema del seu amic Toni López anomenat...

8.- Cala Calma  (T. López)              4m16s

Amb un inici amb calma, com diu el títol, el tema del guitarrista López navega per les aigües dolces de les músiques més amables. La B del tema, el pont, el trobo magnífic i preciós, a la vegada que el so de la guitarra i les percussions que el fan caminar. El líder al tenor ens recorda sovint la melodia i com m’agrada el pont. Ja sabeu que els temes solen tenir diverses combinacions com per exemple AABA, AABC, i demés. En totes aquestes combinacions la B seria el pont, un canvi harmònic que pot ser harmònic, tonal, melòdic i fins i tot rítmic, que és clau per a un millor gaudi del tema. Imagineu-vos que els temes no tinguessin canvis, tot AAAA, serien molt aburrits. Doncs això, que m’agrada molt el pont d’aquest.

Un músic amb experiència personal segons el que veiem ara mateix..

Ha tocat amb Jamie Cullum, Alt F4, BarnaBop Quintet, Es 3 Latino, Coaxial, Combo Francesc Capella, London Jazz, F collective, Teo Grajales quintet, Nando Picó quintet, La brigada Lincoln, José Campaña,Pep Gatches, La Sucursal, Zulu 9.30 ...

I acabarem el projecte de l’amic Nando Picó amb el tema més viu, però controlat, ja ho veieu que aquest és el tarannà d’aquest projecte, una música amable, que t’acarona i acompanya dolçament. Un disc que podreu trobar al web de Quadrant Produccions. Acabem doncs amb el tema on hi col·labora en Sergio Ramos eps però no patiu que no és qui us penseu. Aquest és músic i no fot trompades a dojo i sí, li fot a la bateria, cajón i Djmbé en el tema anomenat..

7.- Indigo     (N. Picó)                       5m07s

I aquí les percussions han estat les qui ens han situat en el tema, per després trobar-nos amb la melodia principal del tema interpretada pel líder i el seu tenor. I després, com ja heu comprovat s’hi ha ficat amb el pont, el bridge que diuen els anglesos. El solo del Nando amb la percussió com a únic suport l’ha permès endinsar-s’hi per després intervenir-hi el suport de la guitarra rítmica del seu amic, el qual ha desenvolupat posteriorment el seu solo amb total delicadesa, ara amb aires més jazzeros i sense oblidar els orígens de Benson, tot i escoltar-ne d’altres fins i tot més Blueseros. Melodia de nou i final per acabar aquest projecte del nostre amic Nando Picó al qual des d’aquí li desitgem els millors èxits amb aquest i els altres projectes.

Enguany podreu escoltar novetats de Temps Record en aquest programa, però si entreu  al seu web: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

Doncs som-hi amb el projecte editat per Temps Record anomenat


“A YEAR AFTER NOW”
Wednesday Nispers

Editat per Temps Record            TR1578-GE16
Enregistrat per Jordi Portales
Producció de Wednesday Nispers
Productor executiu Josep Roig per Temps Record

Rai Castells, guitarra i FX
Marcus Gibert, saxo tenor
Valentí Querol, bateria

Veiem què ens diuen des de Temps Record....
Wednesday Nispers és una formació recent, que va començar a partir de les ganes de tocar de tres músics i ha derivat en un projecte concret i l’enregistrament del seu primer disc A Year From Now (Temps Record 2016).

Som-hi doncs amb el primer tema escollit d’aquesta formació, on el canvi d’estil respecte la formació anterior és força substancial en el tema de composició col·lectiva, el més delicat del projecte, anomenat,

4.- 40ºC         (W. Nispers)              5m01s

Amb sons delicats han començat els nostres joves herois amb un tema anomenat 40ºC que ara quan l’escoltem estem bastant més freds, aconseguint escalfar-nos amb la seva calidesa. Aquest ja veieu, és un projecte sense contrabaix ni piano, sort que hi ha la guitarra per ajudar amb acords diversos i així seguir l’harmonia del tema. Dificultat cercada i superada per aquests joves músics en aquest el seu primer tema, gens fàcil però força reeixit, ens han situat en la seva sonoritat més clara per la manca dels altres instruments, i també més solitària, havent de suplir-ho amb la seva imaginació i sonoritats.

Els tres músics exploren la sonoritat d’una formació especial, sobretot per l’absència d’un baixista. El repertori és una mescla de composicions pròpies, standards de jazz “girats”, i temes més moderns.

Som-hi doncs amb el següent tema d’aquest projecte, en el tema del baterista Valentí Querol anomenat....

5.- Capsigrany          (V. Querol)     5m42s

Tot i els inicis força delicats i tranquils amb els sons eteris i delicats de la guitarra d’en Rai, amb suaus tocs als tambors d’en Valentí, el tema esdevé quelcom de més potent i evolvent amb un groove impressionant una vegada la melodia del tema ens embolcalla i després el pont del tema. Curt i ras, tot comença després amb el solo del Marcus Gibert. Molt bon so n’extreu del seu tenor i bona improvisació. El guitar man s’enlaira amb claredat i nitidesa en un tema del baterista el qual sembla que no hi sigui però sí, i del tot. Van a buscar l’inici del tema i es troben amb el final del tema.

El guitarrista Rai Castells es va graduar Summa Cum Laude al Berklee College of Music (Boston), gràcies a diverses beques. A Boston va estudiar amb George Garzone, Joe Lovano i molts altres. Ha tocat amb Bill McHenry, Jeff Galindo, Marco Mezquida, Miguel “Pintxo” Villar, Martí Serra i Raynald Colom per nombrar-ne alguns.

Seguim ara amb un tercer de propi, que ja vindran els versionats d’estàndards, ara amb el tema col·lectiu anomenat...

7.- 104ºF        (W. Nispers)              4m21s

Doncs deu ni do de la composició. Modernitat en el concepte i en les interpretacions. Una mena de impro col·lectiva iniciada com si esdevingués de quelcom anterior. Si abans eren els 40ºC ara són els 104ºF...no ho sé, hauria de repassar la fórmula de la conversió de centígrats a farenhait. A veure? Ah sí...40ºC són 104ºF tot i ser els temes diferents. Ens ho hauran d’explicar. Potser és una altra manera de veure la mateixa cosa. Una altra manera de composar la mateixa cançó?


Marcus Gibert, va estudiar a Barcelona amb en Joan Chamorro, l’Alfons Carrascosa i en Jon Robles i a Bèlgica amb Kurt Van Herck i Ben Sluijs. Ha participat de projectes amb Bert Joris, Dré Pallemaerts i la Ghent Youth Jazz Orchestra.

I ara sí que ja ens hi posem amb els estàndards i ho farem amb el tema del màster de màsters Sonny Rollins....

8.- Airegin      (S. Rollins)     5m11s

Aquest és un dels emblemàtics temes de Rollins, un tema que es pot tocar a bon tempo però que ells l’han fet al tempo original. "Airegin" es va enregistrar per primera vegada el 1954 pel quintet de Miles Davis i editat als EUA en l’LP de 10”, Miles Davis with Sonny Rollins. Hi van participar en Miles Davis (trompeta), Sonny Rollins (saxo tenor), Horace Silver (piano), Percy Heath (contrabaix), i Kenny Clarke (bateria). Un tema d’aquells que no es toquen gaire a les Jams d’amateurs i potser sí en les de professionals. Els nostres nois la “clavan” força i més el saxo tenor Marcus Gibert amb un magnífic solo. En Rai Castells a la guitarra “broda” el tema amb l’únic suport de la bateria. Al final aquest, fa una demostració de poder en el seu solo que flipes.

En Valentí Querol, ha crescut amb mestres com Marc Miralta, Angá Díaz, David Xirgu i Jon Robles, tocant sovint amb aquest últim (Jon Robles Big Band) i altres projectes com Picnic Suite i Zoom Trio amb músics com Joan Martí, Àlex Reviriego i Juan Clavero.

I acabarem el projecte d’aquests magnífics músics amb el tema del guitarrista Rai Castells anomenat....

3.- An Hour    (R. Castells)              4m01s

Amb aquesta joia de composició del guitarrista del trio, ens acomiadem d’ells tot i recordant-vos que podeu fer que la música creixi tot i adquirint aquest magnífic projecte accedint al web de Temps Record i fent-vos amb el disc. Ajudem als nostres músics i a la música car sinó córrer risc de desaparèixer. Els músics i projecte s’ho valen de totes, totes. Un magnífic tema propi, ara del guitarrista Castells que ens ha captivat per la concepció moderna de la melodia. Poca broma. Però és que cadascun en els posteriors solos ens fan flipar.

Doncs deixeu-me que us digui que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada..

Doncs nosaltres acabarem el programa amb el darrer projecte del gran bateria i compositor Juanma Barroso anomenat...


“PYRO’S MOOD”
Juanma Barroso

Editat per Fresh Sound Record New Talent             FSNT 484
Enregistrat per Pablo Pulido l’11 i 12 de gener de 2015 a Estudio Uno, Madrid.
Produït per Juan Manuel Barroso
Productor executiu, Jordi Pujol

Ariel Brínguez, saxo tenor
Jorge Vistel, trompeta
Albert Bover, piano
Reinier Elizarde, (el Negrón), contrabaix
Juanma Barroso, bateria
Amb la col·laboració de:
Maikel Vistel, saxo tenor
Luís Guerra, piano en els temes 6 i 8
Capman, veu en el 5

En aquest disc, la majoria de temes són del Juanma Barroso, però també n’hi ha de Paco Charlin, Jorge Vistel, Wayne Shorter i Hoagy Charmichael.

Comencem doncs amb el primer tema del disc, també amb una música una passa més enllà o una passa en una altra direcció respecte als projectes anteriors que hem escoltat. Ho farem amb la col·laboració del pianista Luís Guerra amb el preciós tema de Wayne Shorter anomenat...

8.- Fall            (W. Shorter)              5m14s

Una preciosa música d’un dels més grans i innovadors saxos tenors de la història del Jazz encara per sort entre nosaltres. Un tema que va escriure Shorter el 1968 pel disc “Nefertiti” del segon quintet de Miles Davis on quasi tots els temes portaven la seva ploma. Els nostres herois ens en fan una magnífica versió amb uns preciosos solos de l’Ariel Bringuez, saxo tenor; Luis Guerra, piano i Jorge Vistel, trompeta. Un disc on també hi participa el seu germà Maikel tot i no poder esbrinar en quins temes toca, o potser sí, ja ho veurem.

Sabem com era l'estat d'ànim de Monk, i Pyro’s Mood sembla ser quelcom profundament seriós, potser una mica intens, però ple de diàleg urgent i invenció. Una arranjaments magnífics per a tots els vents, els quals reben gran quantitat d'espai creatiu, l'ús eficaç dels mestres convidats, i els preciosos temes que revelen les versions de “Skylark” i “Fall” de Wayne Shorter, probablement donen el sentit més clar de com funciona la ment musical de Barroso.
Brian Morton, Jazz Diari (febrer de 2015)

Seguim ara amb dos temes enllaçats, el primer a base de solo de contrabaix i el segon en un altre tema també del líder, a veure què us semblen....

4.- Taitas                   (J. Barroso)               2m23s
9.- Aceñas Way        (J. Barroso)               5m01s

Doncs ja heu vist de quina manera, i en el primer tema, el Negrón, Reinier Elizarde ens ha mostrat de quina manera domina el contrabaix, no endebades és un dels més sol·licitats on hi viu i que és a Madrid. Allà s’hi estan de fa anys amb els germans Vistel, en Guerra i molts més músics cubans i de tot arreu, i fins i tot hi tenim allà al nostre amic Esteve Pi entre molts altres. En el segon tema ens mostren un tema modern de concepció amb una línia propera a Shorter i on el respecte a la tradició hi és totalment present. El so de la trompeta a registre mig del Jorge és impressionant i de quina manera la toca aquest mestre cubà que vaig tenir la oportunitat de portar aquí i muntar-li un parell de bolos, un a la Nova Jazz Cava i l’altre al Club de Jazz Sant Cugat. Amb ell va venir el seu germà Maikel i en Luís Guerra i aquí s’hi van afegir ni més ni menys que Marko Lohikari i Ramon Prats.


Juanma Barroso representa els valors del Jazz d’una manera inusualment clara. Dedicació, creativitat, energia, investigació, interacció, coneixement de la tradició, personalitat i honestedat són adjectius aplicables tant al Juanma com a la seva música.

Seguim amb el tercer tall del disc, un tema ja amb força vitalitat rítmica anomenat...

3.- Open Road          (J. Barroso)               6m55s

Doncs i quin tema més complex, potent d’entrada i ben estructurat amb la intro, per després, amb tot el Groove possible, esdevenir encara més viu amb el grandíssim solo del Jorge. Una secció rítmica potent amb el líder a la bateria, el Negrón i l’Albert fan que rutlli la màquina i de quina manera. I de quina manera l’Albert controla els espais rítmics amb els seus precisos acords. El solo posterior del saxo tenor, d’un dels dos, car no ho especifiquen, immens, permet al pianista deixar anar empremtes de colors sonors, mentre contrabaix i bateria donen el suport adequat al solo del tenor i després aquest, dóna pas al del líder a la bateria, solo esclatant. Després hi tornen tots amb la gens fàcil melodia del tema per finiquitar-lo.

L’aposta estètica del disc és la culminació del procés musical que aquest grup ha portat a termini aquests darrers anys. Espais per a la investigació i el diàleg a múltiples bandes on el líder i els companys de viatge hi troben un marc expressiu col·lectiu on desenvolupar una música de gran bellesa.

Les composicions del disc reflecteixen el món musical de Juanma. Melodies interessants, textures d’instrumentacions variades, on cada membre de la família te el seu espai i moment de protagonisme; distints ambients harmònics que generen un món de possibilitats perquè els solistes puguin plasmar la seva visió i personalitat i un desenvolupament rítmic i dinàmic que dota d’una energia que no pot aturar els temes.

Acabarem aquest projecte amb el tema del Jorge Vistel anomenat....

7.- El centro de la esfera     (J. Vistel)       5m31s

Un altre tema amb una intro o melodia principal que deu ni do la complexitat i bellesa. El compositor cubà brilla abastament amb aquesta composició i evidentment amb la seva interpretació a la trompeta. El seu germà al tenor segur hi deu ser. El tema es desenvolupa seguint el concepte musical inicial però a més a més amb el Groove adequat i demés afegitons artístics de la completa base rítmica amb el líder de la formació, impressionant a la bateria. El solo del tenor es veu embolcallat per la resta de la formació i després d’ell és el característic so del mestre Bover el que ens enlluerna per la seva precisió i pulcre digitació alhora que imaginació creativa. Els germans, suposo, hi tornen per acabar el tema i programa de cop.

Aquest projecte és un univers musical emmarcat en la tradició i, al mateix temps, en el jazz més actual i interessant. Els temes propis i els dos aliens, un d’ells “L’Skylark” que no hem escoltat i sí el “Fall” de Shorter, conformen aquest “Pyro’s Mood”, aquest darrer enregistrament ple de creativitat, energia, investigació, coneixement de la tradició, i sobretot ple de bellesa i d’emocions.

Bé, doncs fins aquí el Programa d’aquesta setmana, el 262, que ja en són una bona colla. Avui hem començat amb el primer projecte personal de l’amic Nando Picó, anomenat “Barcelona Paradís”, un disc farcit de ritmes suaus i càlids amb reggaes i demés. Després hem fet una passa estilística diferent amb el trio sense contrabaix ni piano, només saxo, guitarra i bateria, cosa gens fàcil, amb els amics Wednesday Nispers i el seu “A Year From Now” per acabar amb aquest impressionant projecte del bateria Juanma Barroso amb acompanyants de luxe com l’estimat Albert Bover i els Vistel Brothers entre d’altres i el seu “Pyro’s Mood”.

Doncs res més, espero que hàgiu gaudit del programa d’avui i ja sabeu que la setmana vinent hi tornarem i que el podreu escoltar al blog del programa:
htpp://jazzclubdenit.blogspot.com.es

Gràcies per ser-hi, aquí Miquel Tuset i Mallol qui us desitja bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |