Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. De fet em vaig passar tota la temporada passada recordant-lo i dedicant-li els programes. En aquesta seré més breu i amb només això “Un petó Cifu” en tindrem prou per dedicar-li-ho de manera implícita. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Avui tindrem la oportunitat de gaudir amb tres magnífics treballs diversos, és evident, i sobretot en l’aspecte rítmic on el Jazz hi serà omnipresent. Podreu escoltar el primer disc del guitarrista Jordi Solé, basat en l’obra de Julio Cortázar, Historia de Cronopios y Famas anomenat Relatos Breves amb la formació a nonet Los Cronopios, disc enviat pel mateix Jordi a Sant Vicenç. Amb Vigorous, escoltarem el primer treball editat per aquest trio que ens va visitar al JCLV en un anterior Concert-Jam patrocinat per l’ajuntament de Sant Vicenç dels Horts. El seu projecte encabeix la música del seu país, Argentina, dins el concepte més jazzístic, on les improvisacions ens ho mostraran i demostraran. Un disc que em van donar en mà ells mateixos un dimecres d’agost tot i veient-los Acabarem amb un disc que em va arribar també per correu del gran guitarrista valencià Ximo Tébar anomenat Soleo. Aquest increïble guitarrista ens mostrarà el seu gran saber en un disc on el Jazz i la música de la mediterrània s’entrellacen d’una manera natural, tot i acompanyat de mestres americans i dels seus amics del país valencià.

Us recordo que el 30 de setembre tindrem el primer Concert-Jam de la 8ena temporada a càrrec del guitarrista Joel Moreno acompanyat de l’Oriol Roca, contrabaix i Santi Colomer, bateria. Això serà el divendres 30 a la Sala Xica de La Vicentina.

Enguany podreu escoltar novetats de Temps Record en aquest programa, però si entreu  al seu web: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

Som-hi doncs amb el primer treball basat en l’obra de Cortázar....


“RELATOS BREVES”
Los Cronopios

Editat per Underpool        UNDP-017
Enregistrat als estudis Underpool el juliol de 2015
Mesclat per Sergi Felipe, masteritzazt per Fran Paredes.
Produït per Jordi Solé.

Luca Tondena, saxo tenor i flauta
Sergi Felipe, flauta i flauta alto
Natsuko Sugao, fiscorn
Jordi Santanach, clarinet baix
Amaiur González, tuba
Jordi Solé, guitarra
Juanjo Fernández, piano
Alexandre Molas, contrabaix
Ramiro Rosa, bateria

Totes les composicions són de Jordi Soler.

Instrucciones para cantar.
Empiece por romper los espejos de su casa, deje caer los brazos, mire vagamente la pared, olvídese. Cante una sola nota, escuche por dentro. Si oye (pero esto ocurrirá mucho después) algo como un paisaje sumido en el miedo, con hogueras entre las piedras, con siluetas semidesnudas en cuclillas, creo que estará bien encaminado, y lo mismo si oye un río por donde bajan barcas pintadas de amarillo y negro, si oye un sabor de pan, un tacto de dedos, una sombra de caballo. Después compre solfeos y un frac, y por favor no cante por la nariz y deje en paz a Schumann.
Julio Cortázar.

Comencem amb la veu de Cortázar  i música del nostres herois...

1.- Reflexiones          (J.C & J.S.)    2m05s
8.- Morelliana                        (J.C. & J.S.)   2m10s

Doncs com a presentació crec que ha estat bé poder escoltar la veu del mateix Cortázar i tot de fons, donant-li el coixí adequat, la música composada pel Jordi i interpretada per aquest magnífic nonet de músics ja tots amb una llarga trajectòria.

“…el jazz para mí, la música en general y el jazz en particular, es una especie de presencia continua incluso en lo que yo escribo…mi trabajo de escritor se da de una manera en donde hay una especie de ritmo, una especie de latido, de swing. Una especie de ritmo que si no está en lo que yo hago, es para mí la prueba de que no sirve y hay que tirarlo y volver…”
Julio Cortázar

Jordi Solé (Barcelona 1980), guitarrista i compositor. Comença els seus estudis al taller de músics de Barcelona amb Riqui Sabatés i Oscar Peñas. Alhora, s’apunta a l’aula de música de Cerdanyola per estudiar conjunt instrumental sota la tutela de Santiago Giacobbe. Poc després comença a rebre classes particulars de guitarra i harmonia de Octavio Hernández, més tard de Pere Arguimbau i finalment amb Albert Vila. Ha cursat els estudis oficials de grau superior de jazz i música moderna al conservatori del Liceu de Barcelona. Graduat al 2015 en l’especialització de guitarra jazz, estudiant amb Dani Pérez, David Mengual, Sergi Vergés, Fran Suárez, entre d’altres.

Seguim amb més música, la d’un treball on la “lletra” és tan important i ara ho fem amb el tema...

4.-El canto de los Cronopios                     (J.S.)              6m14s

I quin cant dels cronopis més harmònic, amb una melodia força entremaliada, en un tema molt ben estructurat amb una primera part ben identificada i separada de la segona, o podríem dir la A i la B, tot i no ser-ho tan com en els temes estàndards on el pont, entremig, permet passar i tornar a l’inici. El solo del Luca Tondena, característic el seu so pels qui l’hem escoltat algunes vegades, i molt ben realitzat, ha fet d’enllaç als inicis gens fàcils de concepció i molt ben interpretats en un tema que sembla enregistrat en directe, però que no ho és, que són ells mateixos, com a bons Cronopios qui s’aplaudeixen a sí mateixos tot i picant-li un ullet al conte.

Ha participat en les master class fetes per  Pat Metheny, Dave Holland, Fred Hersch i Kurt Rosenwinkel. En l’àmbit professional ha col·laborat i liderat diverses formacions com “Quartet fosc”, “Big Band de Cerdanyola”, ”Astrolab trio” i “Jordi Solé quartet”.


Ens diu ell mateix....
En llegir els contes de Cortázar, és inevitable acabar embriagat per un ritme característic, una pulsació concreta, un color harmònic diferent per a cadascun d’ells, una estructura elàstica i flexible. Los Cronopios neix amb l’excusa de captar aquest ritme. La troballa d’aquest swing que roman amagat sota les frases i els paràgrafs de l’autor, ha estat el motiu principal en la realització d’aquest projecte musical. El nonet pretén aprendre de la màgia, les atmosferes i, en definitiva, del ritme dels relats de l’escriptor per després poder recrear-ho musicalment.

Seguim ara amb una mica més de tempo vital amb el tema anomenat...

5.- El perseguidor    (J. S.)             5m06s

Amb aquest tema, Jordi homenatja al mestre i aficionat al Jazz, Cortázar, ell mateix un aficionat a tocar la trompeta allà pel París previ al maig del 68. Amb una intro delicada a càrrec del líder, compositor i guitarrista, ha començat aquest tema que tot just després s’ha enlairat rítmicament parlant gràcies a una base rítmica impressionant amb el Ramiro Rosa i companys. Un tema que ens situa en el primer solo, crec que del Sergi Felipe a la flauta, ben al mig del tema, on es fan amb el Jordi les seves preguntes i respostes, les quals, una vegada contestades ens han situat al final d’aquest tema també gens fàcil i molt ben estructurat.

Les actuacions que s’en destaquen amb aquestes formacions són:
XIX festival internacional de blues de Cerdanyola, Cicles de jazz a Sarrià, Festival de jazz Costa Brava, Festival de jazz de Sant Cugat, “Vermuts musicals” festes majors de Rubí, 3r cicle de músiques tranquil·les de Mataró, al club “Angel Blau” d’Andorra, i a la sala Jamboree de Barcelona.

I ens diu ell mateix..
Aquesta música la vaig escriure per el meu treball de final de carrera del Conservatori del Liceu, després vaig escriure alguna composició mes i vaig decidir enregistrar-ho.

I acabem aquest magnífic projecte final de carrera amb el tema més viu del disc anomenat....

2.- Distante espejo   (J.S.)              4m26s

I hem acabat amb aquest altre tema, on la concepció melòdica és una evidència de la coherència del treball. Els ritmes han estat diversos i no heu pogut escoltar les dues magnífiques balades que també hi són, amb l’ànim pervers que em fa dir-vos que mireu d’aconseguir-lo entrant a la web de Underpool..  http://underpool.org

I ens diu ell finalment..
Els personatges creats per l’escriptor són perseguidors. Ell també era un perseguidor. La música interpretada pels Cronopios retroba aquest anhel de cerca incessant, i desvetlla aquesta pulsació latent i obstinada que es troba entre les frases que flueixen amb swing en els contes d’aquest apassionat del jazz que era Julio Cortázar.

Nosaltres deixarem al Jordi Solé i 8 Cronopios més, i també al causant de tot plegat, Julio Cortázar i seguirem el nostre caminar...però abans..

Doncs deixeu-me que us digui que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada..

Seguim ara amb el projecte...


“VIGOROUS”
Ariel Vigo, Matías Míguez, Salvador Toscano

Autoproduït, SGAE Ref AV001 i amb dipòsit legal
Enregistrat per l’Iván Hanon a l’Estudio Soiart, Barcelona 2016.
Mesclat per l’Iván Hanon i Vigorous.
Han col·laborat Javier Lloret i Guillermo Rizzotto.

Ariel Vigo, saxo alto
Matías Míguez, baix elèctric
Salvador Toscano, bateria

Totes les composicions són de Vigorous excepte Villa Characato que és de l’Ariel.

Una formació que ella mateixa s’identifica musicalment en el format Contemporary World  Jazz i que nosaltres vam poder gaudir en directe aquesta darrera temporada, aviat farà un any del 10 d’octubre de 2015 tot just abans d’editar el seu disc, en un concert-jam al JCLV la temporada  que hem tot just deixat.

I això ens deia en Pere Pons en la seva presentació al Jamboree..

Liderat pel saxofonosita Ariel Vigo, el grup Vigorous es presenta al Jamboree amb un objectiu molt definit: transmetre al públic una bona part del cabal d'idees que genera la seva inspiració musical. Disposa d'un so refinat i amb un swing natural que posa al servei tant de composicions originals com de lectures personals de clàssics del jazz. El trio de Vigo persegueix la llibertat creativa per obtenir una sonoritat particular, arriscada, magnètica i honesta, ple d'una energia que és guiada únicament per l'instint. En el seu repertori conviuen una barreja de ritmes que van del baiao al candombe passant per carnavalito, el latin, el swing, el funky i el groove. Una aposta de vigor i personalitat pròpia sota les coordenades d'un jazz calent i molt vigorós.

Comencem doncs amb el primer tema, un dels més pausats, amb una música i ritmes de clars arrels personals, de tots tres, on es donaran la mà amb les magnífiques improvisacions jazzístiques, amb el tema anomenat....

2.- Al hilo        (Vigorous)                 7m04s

Una delicada composició, situant-nos ben al mig del rovell de l’ou del con sud. Tot i viure entre nosaltres de fa alguns anys tots tres, compartint magnífiques estones de Jam Sessions úniques i dedicades al Jazz i la Fusió com la WTF, no s’han oblidat de les seves arrels i ens les han volgut mostrar de la millor manera i amb la seva música. Hem pogut escoltar la profunditat del so del baix elèctric del Matías, el so brillant del saxo alto de l’Ariel i les percussions modernes i autòctones a càrrec del Salvador, en un primer tema d’una gran profunditat.

Des que es va establir a Barcelona, ​​l'any 2001, Ariel Vigo ha tingut no poques satisfaccions professionals. Durant tots aquests anys s'ha presentat en diferents escenaris d'Europa i ha compartit shows amb figures mundials, com Ron Carter, Benny Golson, Scott Henderson, Cedar Walton, Jorge Pargdo, Roberto Fonseca, Joana Bacallao, Giovanni Hidalgo, José Luís Quintana (Changuito -Els Van Van), José Luís Cortés (El Tosco-NG La Banda), Andy Montañez, El Cano extremenya, Rafu Warner, Gerardo Rosales, Adolescents, Ludmila Merceron, entre altres.Els mitjans europeus defineixen al saxo argentí com un músic de so refinat i un swing natural, tant en les seves pròpies composicions com en abordar un repertori de estàndards clàssics del jazz. Vigo persegueix la llibertat creativa per obtenir una sonoritat particular, arriscada, magnètica i honesta, ple d'una energia que és guiada únicament per l'instint, amb un objectiu molt definit: transmetre al públic una bona part del cabal d'idees que genera la seva inspiració musical .

Seguim amb la música d’aquest trio tan potent....Vigorous amb un altre tema impactant, el composat per l’Ariel anomenat...

4.- Villa Characato   (A. Vigo)        5m44s

Un tema amb marcat ritme funk i on el compositor ens mostra la seva vessant més trencadora i moderna tot i modificant el so del seu saxo mitjançant estris electrònics. Un tema que ha anat desenvolupant-se amb força rítmica a la vegada que hem gaudit de la magnífica improvisació de l’Ariel. Ja quasi al final, ens han situat en un context de calma i relaxació agraïda després de la canya anterior, per situar-nos de nou en el context inicial, més funk.

Parlar del Matías Míguez és parlar d’un dels més sol·licitats baixistes de l’escena catalana. Forma part de diversos grups liderats per altri o coliderats amb ell mateix com aquest Vigorous o el projecte amb la Paula Domínguez i Vicenç Solsona anomenat Aire i del qual ara mateix l’han enregistrat per Temps Record. Alhora és membre de les formacions liderades pel músic canadenc establert a casa nostra, Cece Giannotti. També forma part dels grups liderats pel Bluesman Amadeu Casas amb el qual i en formació a trio els vam tenir al JCLV en un Concert-Jam patrocinat per l’ajuntament. Saber-ne més requeriria molta estona de xerrar d’ell, els seus estudis, maaster classes, agrupacions, locals on ha tocat, festivals internacionals no hi ha participat, enregistraments que ha fet i un llarg etc. Assidu a les WTF del Jamboree, participa de l’escena del país mostrant-nos un agraïment que fa palès parlant-nos en català.

Seguim amb aires similars tot i que una mica més pujats de to, també amb els ritmes argentins en el tema anomenat...

5.- Palestra    (Vigorous)                 6m28s

Tema iniciat per baix i tambors diversos a la Argentina, per ja ràpidament intervenir-hi el saxofonista en un tema melòdicament força ben aconseguit tot i ser curt el motiu principal. Els canvis rítmics en la B, en pla Bossa, i els més marcats en la A ens fan captar-lo ben aviat. Després d’un parell de chorus, i en un clar relax auditiu, ens hem quedat garratibats en escoltar les elucubracions d’aquest mestre del saxo alto. El tempo s’ha doblat, al menys, per la insistència de la secció rítmica a dos, esdevenint el tema un totum rítmic i improvisat fins aturar-se de nou al tempo inicial i tornar als inicis del tema. Una Palestra magnífica que ens han ofert aquest trio de mestre.


Parlant del Salvador Toscano....he extret això del seu web:
Vaig néixer a la ciutat de Buenos Aires, Argentina, el 28 de novembre de 1977. Vaig cursar la carrera de Performance en bateria del Sindicat Argentí de Músics ia l'Escola de Música Popular d'Avellaneda (Govern de Buenos Aires). Vaig estudiar amb professors de trajectòria nacional i internacional com José Maria "Pepi" Taveira, Aldo Caviglia, Rubén Llop, Tristany Taboada, Gabriel Spiller en bateria, Carlos Rivero a percussió folklòrica, Hernán Merlo i Ariel Goldemberg en àudio perceptiva i harmonia. Classes particulars de piano amb Abel Rogantini. També he participat en Màster Class i seminaris internacionals a càrrec de músics com: Ron Carter, Nicolás Arnicho i Robby Ameen. Exerceixo la docència particular i institucional des de 1996. Com a docent he donat classes a l'Escola Integral de Florida d'Argentina i des que em radiqui a Barcelona (2003), vaig realitzar reiterades suplències en diverses escoles de la ciutat (Poble Nou, Sagrera, Horta ... ). Vaig impartir Tallers i Master Classes de Música Brasilera (particulars i en la EMBA d'Argentina), alguns al costat de músics brasilers.

Seguim ara amb un tema molt festiu que d’entrada ens situarà en un altre context, anomenat...

6.- Acción despierta            (Vigorous)     5m19s

Doncs si els inicis han estat força festius com deia, en entrar l’Ariel Vigo amb la flauta la festa s’ha dulcificat sense deixar-ho de ser. Els estris percudius que tant bé domina el Salvador Toscano són els que, conjuntament amb l’efecte de doblar-se el saxofonista donen aquest aire tan festiu. L’esquellot tan ben situat en el temps és el que ens ho recorda. Un tema amb l’Ariel a la flauta, i de quina magnífica manera la toca i ens acarona la seva melodia, la d’un tema que com diu el títol, ens desperta l’acció. Delicadesa rítmica acompanyant el flautista, més plena amb esquellots i demés estris. El suau solo del Matías també ens l’ha mostrat en la seva vessant més melòdica. Després els inicis festius, flauta i acabant aquest preciós tema.

En l'àmbit professional Salvador ha participat de diverses agrupacions i artistes, entre ells:
Argentina: Soledad Villamil, Miguel Cantilo, César Isella, Santiago Giacobbe, Alisa Kaufman, El Gelater.

Espanya: Antonio Serrano, José Reinoso, Jorge Pardo, Pancho Varona, Antonio García de Diego, La Banda sabinera. Guevara, REQUIEM (d'Enric Montefusco i Raül Fernández Refree), Pere Soto, Paulinho Lêmos, Xavi Garriga, Lucas Masciano.

I segueix la seva informació al seu web...

Acabem el projecte de Vigorous amb un magnífic tema anomenat

9.- Pasan cosas       (Vigorous)     5m34s

Amb l’inici del tema ja ens situem en un context rítmic totalment beat. El tema però, te un desenvolupament on la imaginació compositiva, rica en matisos, ritmes i melodies l’ha portat primer al solo del Matías, sempre amb el background rítmic del Salva, per després portar-nos a escoltar l’excel·lent solo del saxofonista, el mestre Ariel Vigo. Un tema ideal per deixar aquest projecte, a tot drap, amb una música excelsa feta per només tres músics, tres grandíssims músics i amics.

Deixem aquest projecte i ja ens situem al final del programa amb el darrer projecte però abans.....

Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Doncs acabem el programa amb un magnífic que vaig rebre des del país Valencià...el darrer treball del gran guitarrista Ximo Tébar anomenat...


“SOLEO”
Ximo Tébar

Editat per Warner Music 
Enregistrat per Michael Borby el gener de 2015 als Acoustic Recording Studios, Brooklyn, New York.
Enregistrat per Jorge Pérez el novembre de 2015 als Morgana Studios, València.

Produït per Ximo Tébar
Co produït per Donald Edwards
Productor executiu Amparo Tébar

Ximo Tébar, guitarra i veus
Ramón Cardó, saxo (en el #6)
Santi Navalón, teclats
Orrin Evans, piano (no en el #7)
Ricardo Belda, piano (en el #7)
John Benítez, contrabaix i baix elèctric
Donald Edwards, bateria
Fernando García, percussió (en el #2)
Claudia Tébar, cors (en el #2 i #7)

Totes les composicions de Ximo Tébar excepte Nardis que és de Miles Davis.

Comencem ja amb el primer tema d’aquest magnífic disc, anomenat....

3.- Luna llena            (X. Tébar)      8m21s

Doncs amb aquesta petita meravella hem començat el nostre caminar amb aquest gran mestre de la guitarra, Ximo Tébar. Els aires del sud ens embolcallen, els seus aires mediterranis i músiques aflamencats. La delicadesa al piano del gran Orrin Evans omple d’etèries melodies l’espai obert. La secció rítmica, delicada també, hi és de manera permanent, fent de coixí als solistes. El líder, ens mostra el seu so tant dolç, el de la seca guitarra de caixa ample, una Gibson sense cap dubte. No ens estranya que hagi rebut elogis del mateix George Benson, car aquest so, te clares similituds al de la primera època del mestre americà.

Ximo Tébar (València 1963). Reconegut per la premsa internacional com un músic experimental, progressista i revolucionari que l’ha permès ser distingit com el creador del Son Mediterrani (fusió de jazz i flamenc amb gust Mediterrani). Ximo és un coneixedor de la tradició del jazz i la seva forma de tocar la guitarra. Ha estat recolzat públicament per prominents mestres del jazz com Benny Golson i George Benson. El seu tarannà internacional el va portar a establir la seva residència a Nova York, on es va presentar en escenaris com ara el Teatre Apolo, Jazz al Lincoln Center, Birdland, etc., va col·laborar i gravar amb músics com Lou Donaldson, Benny Golson, Joe Lovano, Dave Samuels , Joey DeFrancesco, Dr. Lonnie Smith, Louie Bellson, Anthony Jackson, Johnny Griffin, Tom Harrell, Idris Muhammad, Arturo O'Farrill o de Dave Schnitter, etc. En l'actualitat és professor d'especialista en jazz al Conservatori Superior de Música de València "Joaquín Rodrigo" on ensenya guitarra de jazz, la improvisació, l'anàlisi, la música del negoci i la producció musical. També comparteix les seves gires, gravacions, produccions musicals i classes magistrals Seminaris, amb la direcció del seu segell Omix Records.

Seguim ara amb el magnífic tema de Miles Davis....

4.- Nardis       (Miles Davis)             7m06s

Mare meva i quin grandíssim tema i versió que han fet aquests grans músics i Ximo Tébar al capdavant. Un tema que Miles mai va enregistrar i que porta el segell del gran Bill Evans, el qual sí el va incloure en el seu repertori. Davis el va escriure pel disc de Cannonball Adderley Portrait’s amb el mateix Evans i amb Blue Mitchell, Sam Jones i Philly Joe Jones. Un tema on els aires flamencs hi són pel fet d’utilitzar l’escala frígia dominant i l’escala menor gitana, escales que va emprar Davis en el seu Sketches of Spain. Aquí, en Ximo Tébar i els seus ens deixen clavats a la cadira tot i escoltant-los. Riffs d’estàndards com el Softly like in a morning sunrise i demés virgueries d’aquest mestre valencià. L’Orrin Evans al piano ens enlluerna igualment en el seu solo i per descomptat la secció rítmica que està imponent amb en John Benítez, contrabaix i baix elèctric i Donald Edwards, bateria. Un magnífic tema i interpretat de manera magistral.

La seva extensa discografia (16 àlbums com a líder), els nombrosos premis que ha rebut (4 vegades i concedits pel Ministeri de Cultura 1989-90. Dos "Premi Dexter Gordon" per RTVE Jazz "Jazz Entre Amics", etc) les excel·lents crítiques que ha rebut, i l'eclecticisme especialment modern i la seva música l'ha portat a ocupar un lloc especial en el món del jazz contemporani. El desembre de 2003 es va traslladar a Nova York fixant la seva residència a Manhattan i començà a introduir-se en l'escena del jazz tocant amb Michael P. Yorker Mosmman, Dave Schnitter, Anthony Jackson i Arturo O'Farrill pels clubs de jazz com Birland, Smoke, Dizzy’s jazz at Lincoln Center, etc .. el febrer de 2004 va signar un contracte a Nova York amb Sunnyside Records i va començar a treballar, amb l'ajuda d'Arturo O'Farrill amb l'Afro Cuban Jazz Orchestra Chico O'Farrill tocant tots els diumenges al club de Jazz Birland. També va començar a treballar amb Joe Lovano, Tom Harrell, Dave Samuels, etc, i com a productor en gravacions.

Seguim ara amb el tema dedicat a Jaco Pastorius anomenat....

1.- Jaco Opus Town (X. Tébar)      5m52s

Ho hem fet amb un tema homenatge a qui va ser el que millor va desenvolupar les noves i modernes maneres de tocar el baix elèctric, en Jaco Pastorius, recordant-lo amb els increïbles The Weather Report. Els inicis del Jaco Opus Town són ben bé Jaco amb guitarra i baix en aquesta ona. Després, més calma inicial amb notes greus a la guitarra i veu del líder. El solo del líder va agafant força partint de la suavitat interpretativa fins arribar a un clímax molt ben aconseguit i gràcies a la seva gran intervenció en el solo. Acaben tots dos, baixista i guitarrista per deixar pas al solo del pianista, més temperat i marcat per baixista i baterista i efectes als teclats. Al final, apoteosi amb els de les cordes.

Considerat per la crítica a tot el món com el creador de l’especialitzat So de la Mediterrània, la seva àmplia discografia, 16 discos, es compon de jazz tradicional com la seva gran col·lecció de discos "The jazz guitar trios" (4 volums que va enregistrar al costat dels millors organistes i bateries al món, Joey DeFrancesco, Dr. Lonnie Smitt, Lou Bennett, Idris Muhammad, Billy Brooks, etc.). El seu més original i innovador és el disc de fusió, "Son Mediterráneo" (WEA 1992) disc considerat com un dels 100 millors àlbums de jazz dels anys 90, "Homepage" (WEA, 1998) nominat "Millor Àlbum de Jazz" al 1999 Premis de la Música espanyola i primer disc de jazz que ha entrat en les llistes d'èxits. "Embrujado" (Omix 2003), posa l'accent en el disc com: "Una obra total i completa. Imaginativa amb un gran i especial Jazz".


En el seu més experimental i avantguardista disc "Eclipse" (Omix 2006) i en el posterior "Steps" (Omix 2008), ambdós han estat qualificats com els millors de l'any per la revista All About Jazz de Nova York. També el cd "Celebrating Erik Satie" (2009) es basa en el treball experimental de la música brillant del compositor francès Erik Satie arranjat en clau de jazz, free-jazz i flamenc contemporani, el qual va ser gravat a Nova York amb distingits músics com, Sean Jones , Robin Eubanks, Orrin Evans, Jim Ridl, Boris Kozlov i Donald Edwards.

Acabem el projecte i programa amb el sisè tall del disc, del gran saxofonista, mestre de molts músics valencians, en Ramón Cardó en l’anomenat...

6.- Tarantza   (R. Cardó)     8m53s

Doncs amb aquesta meravella hem acabat el projecte de Ximo Tébar i programa 256. Hi hem tornat amb els aires de l’escala frígia, la que es fa amb el tercer mode en un tema impressionant, ara amb el so del soprano del compositor, primer per la seva delicadesa inicial i posteriorment i de manera quasi permanent amb un tempo doblat on la secció rítmica ens mostra el seu saber, que és molt. En el solo del líder, ja s’albiren les ganes de desfermar-se i doblar el tempo, car ho fan en algunes ocasions. Poc a poc, aquesta aparent indecisió s’acaba realitzant del tot i sense aturador possible tot i després d’escoltar el motiu principal. El solo del pianista comença amb un walking del contrabaixista que dóna peu a l’Orrin Evans a meravellar-nos. El bateria Donald Edwards aprofita l’avinentesa per oferir-nos un gran solo tot i escoltant el magnífic so i solo del soprano del compositor Cardó. Al final, espurnes de guitarra espanyola, sons estratosfèrics del soprano i final, amb el motiu principal del tema.

Doncs amb aquest tema acabem el programa d’avui, el segon programa de la 8ena temporada, el 256. Espero que ho hàgiu gaudit d’allò més. Crec honestament que la música que hem escoltat ha estat increïble. Hem partit d’un concepte personal sobra l’obra de Julio Cortázar, la del guitarrista i líder de Los Cronopios, en Jordi Solé. Després ens hem endinsat en la música d’arrels argentines i ritmes iguals, amb els aires jazzístics adequats per acabar amb aquesta magnífica obra de sons mediterranis de la mà del millor guitarrista del País Valencià, en Ximo Tébar. Us recordo que podeu aconseguir aquests discos a les botigues o potser contactant amb els mateixos músics tot i entrant al seu web, on segur hi trobareu els seus mails.

Us recordo que el 30 de setembre tindrem el primer Concert-Jam de la 8ena temporada a càrrec del guitarrista Joel Moreno acompanyat de l’Oriol Roca, contrabaix i Santi Colomer, bateria. Això serà el divendres 30 a la Sala Xica de La Vicentina.

Bé, doncs ara si, bona nit i bon Jazz Club de Nit  en el Jaç  de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |