Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit....Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble.

El seu Jazz entre amigos a TVE2 què és aquesta sintonia que heu escoltat i els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem. Ja sabeu que ens podeu escoltar a Ràdio Sant Vicenç 90.2 o per Internet entrant a la web de l’emissora, http://www.radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe cada setmana, els dimecres i diumenge a les 22h i fins les 23h i tants minuts...aquests darrers són variables, afortunadament.

Doncs per aquesta setmana tenim dos esdeveniments musicals a casa nostra, l’un encabit en l’Estiu de Cultura, el divendres a les 22h al Molí dels Frares, i protagonitzat per la Marina Tuset Quintet amb Víctor Mirallas, saxo tenor; Kquimi Saigi, teclats; Joan Pasqual, baix elèctric i Dídak Fernández, bateria. I un dia després i a la Sala Xica celebrarem el 7è Aniversari del Jazz Club La Vicentina i ho farem amb la cantant americana de Philadelphia establerta a Catalunya de fa temps, Violetta Curry. L’acompanyaran Jaume Vilaseca, piano; Dick Them, contrabaix i Guillem Arnedo, bateria. Doncs ja ho veieu, dos esdeveniments d’envergadura a Sant Vicenç dels Horts, els quals podreu gaudir amb tota seguretat...

Doncs ja hi tornem com sempre amb un programa farcit de novetats dels nostres músics i de les nostres editorials i serà doncs amb el treball de Fresh Sound Records del pianista americà Richard Sears Trio Skyline, que ves per on l’altre dia, davant de 23 Robadors me’l va presentar l’amic Gonzalo del Val. Seguirem amb el projecte primer de Juanjo Fernández Quintet anomenat Frozen Frame, disc editat per Quadrant Produccions. Acabarem el programa amb el darrer projecte dels RS Faktor anomenat Akúfeno, disc editat per Errabal Jazz.

Comencem el programa de la mà del jove pianista americà en un disc editat per Fresh Sound...i parlant d’ells...

Doncs deixeu-me que us digui que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada..

El projecte del pianista Richard Sears.....anomenat...


“SKYLINE”
Richard Sears Trio

Editat per Fresh Sound New Talent    FSNT 479
Enregistrat i mesclat per Sam Jones el 24 i 25 de juny de 2014 al Redwood Room a Los Gatos, Califòrnia.
Mesclat per Peter De Wagter
Produït per Richard Sears
Productor executiu Jordi Pujol

Richard Sears, piano
Martin Nevin contrabaix
Evan Hughes, bateria

Comencem ja sense més dilacions amb la música del programa d’avui, una música que serà diversa, primer amb la què més ens aproparà al Jazz, així tal qual, amb aquest trio de piano, contrabaix i bateria....

Som-hi doncs amb el primer tema, per anar-nos introduint en les seves sonoritats dolses i us posaria la coneguda balada interpretada per Bird i composada per Rainger & Robin anomenada 6.- Easy Living però no ho faré, caldrà que us feu amb el disc, i sí que podreu escoltar força swing en el primer tema del mateix Sears anomenat...

3.- En Passant          (R. Sears)                  3m50s

Docs amb aquesta meravella de composició pròpia hem començat el programa d’avui, amb la música de Richard Sears, iniciada amb una quasi suite dolça per després arrencar amb un temperat swing i la intervenció del Martin Nevin al contrabaix, per després entrar amb una màxima suavitat la música del piano, sí, amb un swing controlat...al final però, han tornat als orígens del tema, amb reminiscències clàssiques.

En Richard és un músic ara de Brooklyn però que va créixer a l’ombra de les muntanyes de Santa Cruz. Està creixent amb molta força en l’escena del Jazz i s’ha distingit com un ferotge improvisador i compositor ambiciós. Amb aquest disc de Fresh Sound ha aconseguit que la crítica l’aclami i vegi en ell a una de les més importants realitats. En la última dècada Sears ha tocat amb gent com Chick Corea, Joshua Redman, Eric Revis i Billy Hart. Com a compositor ha rebut encàrrecs de la Fundació Aaron Copland i la Societat de Jazz de Los Angeles per una Suite de sis parts en honor d’Albert "Tootie" Heath, que es va estrenar amb la llegenda de la bateria a l'Angel City Jazz Festival de 2013.

Seguim amb un altre magnífic tema, aquesta vegada no del jove compositor i sí d’un dels més clarividents i qui va donar, conjuntament amb algú més, el senyal de sortida de cap al Free, l’Ornette Coleman amb el tema anomenat....

5.- Tears Inside         (O. Coleman)            6m04s

I quin magnífic tema de l’Ornette tema aquest encara dins dels arquetipus del Blues però que ja va interpretar diguem-ne a la seva manera i a un tempo ostensiblement superior al que ens ha presentat el Richard i amb la seva formació aleshores trencadora sense instrument harmònic. La interpretació calmada del jove pianista amb les dues mans fent la melodia permet relaxar-nos, sense preses, i deixar-nos portar pel marcat swing de la secció rítmica en un tema on descobrim de quina manera s’ha plantejat el tema, amb les dues mans treballant alhora...


Havent crescut a Los Gatos, es va deixar inspirar per la abundant oferta de Jazz que es feia a la badia trobant mestres i mentors que el van encaminar en el piano com Smith Dobson i Geoffrey Keezer. Es va traslladar a Los Angeles el 2005 per estudiar a la Thornton School of Music de la USC, i va buscar improvisadors veterans, forjant relacions importants amb Roy McCurdy, Atzar Lawrence, Putter Smith, i el més important Albert Heath. El 2012 quan encara s’estava a Los Angeles, Richard va gravar un LP directe al disc del segell independent Stones Throw amb el baterista Louis Cole, de la banda Knower, i amb multi-instrumentista Sam Gendel, guia espiritual darrere del projecte psicodèlic INGA.

Aquest músic jove ens vol mostrar també de quina manera es pot acostar, aproximar al Jazz contemporani i ho fa d’una excel·lent manera i ho podreu comprovar en aquest tema, també propi anomenat.....

4.- Sturm        (R. Sears)                  5m51s

Aquest Sturm, podria ser ben bé un Storm, de tempesta, tot i que ja vegeu que bastant controlada. El jove mestre ens mostra de nou la seva debilitat de tocar amb les dues mans la mateixa melodia aconseguint els contrastos sonors adequats. Després però i en el seu solo, ha deixat la mà esquerra quasi aturada  una bona estona i amb la única solista, la dreta, ens ha mostrat el seu tarannà més agosarat improvisant de manera contemporània, i no estic parlant de l’època i sí de l’estil introduït allà pels finals dels 60s i principis dels 70s i que afortunadament encara molts músics interpreten aquest tipus de Jazz.

Richard segueix mantenint un profund compromís musical amb els seus contemporanis, i a Nova York, realitza concerts regularment amb els seus companys com els saxofonistes Roman Filiu i Ben van Gelder, el contrabaixista Martin Nevin i el baterista Craig Weinrib. Actualment, Richard manté una bona agenda amb actuacions i dedicat a l’ensenyament i ho fa als EUA i a l'estranger. A l'abril de 2016, va donar un concert de piano a Tanger pel Dia Internacional de Jazz, presentat conjuntament amb la UNESCO i l'Ambaixada dels Estats Units del Marroc. Richard és un executant destacat i compositor en residència al  Festival Internacional JazzUV a Xalapa, Mèxic el 2015. Actualment, Richard és membre de la facultat en la Nova Escola de Música Contemporània a Nova York, i el Taller de Jazz de Stanford a Califòrnia.

Acabem el projecte del Richard tot i dient-vos que queden encara uns magnífics temes els quals hauríeu de poder escoltar després d’haver adquirit el disc a la botiga de Blue Sounds del carrer Benet Mateu 26, de Barcelona, al barri de Sant Gervasi. Bé, acabarem amb el tema amb el segon tall del disc, també composició pròpia anomenada...
  
2.- Golden Hour        (R. Sears)      4m52s

Tema aquest iniciat també delicadament, ja però amb un tempo viu, ideal per acabar el programa havent pogut escoltar les “bones maneres” què té el nostre jove pianista, jove però ja amb un bon historial al seu darrera, gràcies sobretot a la seva mestria al piano. Aquest ha estat un tema amb un magnífic swing i amb un llenguatge modern en les improvisacions del nostre heroi. Una composició molt ben aconseguida que s’ha fet notar en el moment que el líder ha deixat pas al walking del contrabaix, i de quina manera ha canviat tot plegat i més després amb ell mateix en plena impro, ben reforçada per una secció rítmica compacte i precisa, ideal per transportar-lo a l’infinit de la seva imaginació.

I ara seguirem nosaltres amb un projecte jo diria que radicalment diferent, tot i esperant que us endinseu amb la música, diferent, de la proposta següent  amb el projecte de Quadrant...i parlant d’aquesta editorial....

Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada..i parlant de Quadrant...


“FROZEN FRAME”
Juanjo Fernández Quinteto

Editat per Quadrant Produccions        Q00067J
Enregistrat, per Giuliano Gius Cobelli a l’Escola de Música de Casp (EMC). Mesclat i masteritzat als TAAK Studio.
Produït per Josep Ramon Jové per Quadrant Produccions.

Juanjo Fernández, piano i composicions
Alexander  Reichardt, saxo alto
Jordi Casas, clarinet
Emanuele Tiziani, guitarra i arc
Giorgio Fausto Menossi, bateria.

Aquest és un treball que han presentat al Jazzsi entre d’altres espais, i el tema que ara escoltareu ha sonat en el programa de divulgació científica Efervesciencia...escoltem-lo doncs, aquest el primer d’aquesta proposta certament molt personal, amb el tema anomenat....

5.- Domingo en Outeiro       (J. F.)              3m40s

Doncs amb aquesta música un tant malenconiosa i amb un tarannà majestuós hem començat amb el projecte del Juan Fernández. Realment aquest és un projecte que destil·la “classicisme” per les quatre parets.

Vegem què ens diu el Josep Ramon des de la web de Quadrant...

Frozen Frame és el títol del disc que presenta el pianista i compositor Juanjo Fernandez, un projecte en formació de quintet que deixa clar que el seu líder és un creador obert i difícil d’encasellar. Escoltar el disc suposa endinsar-se en territoris on, sempre amb el jazz com a denominador comú, regnen la fusió i el mestissatge. En Frozen Frame el jazz de tradició moderna camina de la mà amb sonoritats i trames rítmiques properes a la música contemporània o simplement es deixa escoltar com fusió amb majúscules. Es tracta sens dubte d’un projecte singular, original i ple de personalitat pròpia.

Seguim amb un altre tema un tant inquietant i també amb el tarannà similar...

3.- Hay quien escriba mil palabras al dia?           (J. F.)              5m51s

El piano inicial ha donat el senyal de partida de la melodia, aquesta amb notes llargues i ben arrastrada per la constància rítmica. És ben bé què sembli que l’autor ens vulgui fer pensar alguna cosa profunda. El saxo alto i clarinet ens embolcallen amb les seves notes, i mentrestant, el baterista, amb les simples escombretes i el seu ritme persistent a la vegada que la permanent pulsió del contrabaix se’ns emporten...a un altre punt delicat, dolç on el guitarrista, de manera suau dóna pas al solo del Alexander al saxo alto, amb un bon fraseig i permanent motiu melòdic d’aquest i el clarinet...un tema que s’acaba de cop, així mateix.


Seguim doncs amb un altre tema d’aquest disc força especial....

8.- 5:40 A.M.             (J. F.)              6m24s

Doncs de quina manera se’ns ha anat emportant aquest tema, persistent i rítmica fins arribar a un punt mort que ràpidament agafa vida i de quina manera. Realment que és ben bé una mena de suite de 6 temes dins del tercer i així, de manera gràfica ens ho fan veure amb una clau, aquelles que escrivíem a les escoles. El primer que us he posat i aquest darrer estarien inclosos, si ho he entès bé en el segon, el tall tercer, el de les 1000 paraules escrites en un dia.

I és així, sense poder-vos dir massa coses del Juanjo que anirem acabant el projecte d’aquest compositor del qual li hem estrenat el seu primer treball, tot un repte emmarcat entremig del jazz i aires clàssics...
El quintet, barreja de nacionalitats, m’ha semblat que dos d’aquí, dos italians i un alemany, destil·la “savoir faire” melòdic i rítmic, i les composicions tenen el denominador comú de l’estil musical de l’autor, són força personals i aquesta és una música que és important per la seva indiscutible personalitat i imaginació. Les improvisacions, tot i que no massa extenses, són reeixides i es veu la seva submissió a la composició, la mare dels ous.

Acabem doncs amb el primer tall del disc, un tema curtet de menys de 4  minuts amb un títol llarg i significatiu....

1.- Breve introducción al correcto manejo de la sierra de arco            3m52s

Doncs amb la mateixa constància rítmica l’hem començat i acabat, i entremig el so del clarinet i les notes llargues d’una altra melodia malenconiosa, la qual, gràcies a la rítmica permanent no ens deixa caure en cap estat tristot. El clarinet és aquí el so dominant a la vegada que el ritme. Jordi Casas n’és el seu intèrpret i ben bé que ho broda, ja cap el final amb l’altre vent d’acompanyant. Un tema, la rítmica del qual ens el fa ideal per acabar aquest, el primer projecte del Juanjo Fernández. Un disc aquest que podeu aconseguir entrant a la web de Quadrant Produccions....

Acabem ja el programa 252 amb el darrer projecte de la nit, un projecte sorprenent per la seva música però més encara per com s’ha fet. Aquests companys de RS Faktor són com un col·lectiu que agermana les músiques de l’atlàntic i del país basc. Les tres formacions diferents que han enregistrat aquest projecte ho han fet en tres sessions diferents, dues a Coruña i una a Beasain...som-hi doncs amb aquest projecte..


“AKÚFENO”
RS Faktor

Editat per Errabal Jazz    ER 082
Enregistraments al Bruar Estudio de A Coruña per Xabier Ferreiro “The Man” el 15 de novembre de 2014 i 25 d’abril de 2015.
Enregistraments a Pottoko Studio de Beasain per Freddie Peláez el 20 de desembre de 2015.
Mescles, màster i producció musical realitzades el 15 i 17 de gener de 2016 al Bruar Estudios per Xabier Ferreiro.

Hi ha dues formacions, RS Atlantic Faktor i RS Basque Faktor els músics dels quals us comentaré en cada tema, però sí que el líder hi és en tots els temes.. Rubén Salvador, tronpeta eta flugelhorna.

Totes les composicions són del Rubén Salvador excepte Outubro què és de l’Hilario Rodeiro.

Comencem ja amb aquest projecte certament complex com heu pogut escoltar amb tres formacions diferents enregistrant en tres dies diferents, i sempre amb el líder i tronpeta eta flugelhorna, així en basc com està escrit en el magnífic llibret del disc. La idea és que pugueu escoltar les diverses melodies i estils que hi ha en aquest disc, o sigui que començarem amb l’únic tema cantat i ja ho sabeu, per la Lucía Souto amb la formació RS Atlantic Faktor amb:
Miguel Cabana, bateria; Simón García, kontrabaxua; Nani García, pianoa; Lucía Souto, ahotsa i Rubén Salvador, tronpeta eta flugelhorna.

En el tema dedicat a la seva germana petita anomenat evidentment....

6.- Veronica              (R. Salvador)             5m12s

Doncs Veronica es deu dir la seva germana petita, i amb aquesta delicada bossa l’ha recordat tot i explicant-nos que sempre ha estat al seu costat i que li ha donat sempre el suport necessari. La veu de la Lucía Souto és l’adequada per transmetre-li l’amor del germà, el qual ens ha mostrat el seu càlid so del seu flugelhorna. El contrabaixista Simón García ho ha endolcit amb un solo força melòdic. En fi una preciositat de tema per començar aquest projecte.

Rubén Salvador. Trompeta - Flugelhorn.

Titulat superior en Trompeta Clàssica i Jazz.
Ha estudiat amb professors com Chris Kase, Bob Sands, Jordi Rossy, Iñaki Salvador, Víctor de Diego, Andreij Oleijnizack, Joaquín Chacon, Guillermo Klein, Miguel Blanc o Mariano Díaz i participa en nombroses masterclass amb Winton Marsallis, Randy Brecker, Tim Haggans, Joe Magnarelli, Walter White, Dick Oatts, Mathew Simons, Perico Sambeat, David Pastor o Raynald Colom.

Experiència docent a les Escoles de Música de Donosti, Corunya, Amurrio, Araia, Zarautz i Conservatori de Música de Miranda d'Ebre.
Professor Titular del V, VI i VII Seminari de Jazz i Musica Moderna de Burela.

Seguim ara amb el primer tall del disc, també amb la formació RS Atlantic Faktor amb:
Miguel Cabana, bateria; Simón García, kontrabaxua; Pablo Añon, saxo altoa; Iago Mouriño, pianoa i Rubén Salvador, tronpeta eta flugelhorna.

En el tema “Sense joc”..un joc de paraules per denominar la combinació de compassos d’amalgama sobre els quals es basa aquesta composició, i on la seva melodia, va solcant com si fos un vaixell en un dia de molt mala mar, però amb el capità tot i tranquil i ben calmat.

1.- Jokorik Gabe      (R. Salvador)             5m46s

Doncs amb una mica més de tempo però també de manera delicada i l’inconfusible so del piano elèctric que ben bé podria ser un Rhodes, ha començat aquest tema amb la línia de baixos iniciada pel contrabaixista Simón García. Els dos vents han iniciat el motiu principal del tema per ben aviat ficar-s’hi el líder amb la seva trompeta en la seva improvisació, la d’un trompetista que ha aprés entre d’altres dels nostres amics David Pastor i Raynald Colom. El saxo alto Añon fa una magnífica aportació amb un so modern i amb un bon llenguatge jazzero. Les delicades sonoritats del piano elèctric, ara amb el Iago, omplen l’espai amb acords eteris i notes celestials, tot això amb una base rítmica sòbria per ben aviat tornar-hi els dos vents amb la melodia principal i anar acabant amb un turnaround...

Toca amb formacions de Pop, Rock, Cantautor com Kiko Veneno, Los Enemigos, Xoel Lopez, Mike Farris, Juan Carlos Perez, Gontzal Mendibil, La Otxoa, Gat Charro, etc, i de Soul, Funk, Reggae, com Mauri Sanchis, Ortophonk, Potato, Begoña Bagmatu, etc ...
Pren part de l'elenc de músics en els musicals "Bilbao-Bilbao" i "Arrupe".

Pel que fa al jazz, ha tocat sota la direcció de Bob Sands, Dusko Goykovich, Dick Oatts, Miguel Blanco, Bobby Martínez, Jesús Santandreu, Iñaki Askunze o Francisco "Latino" Blanco, en diferents Big Bands.

Seguim ara amb la formació RS Atlantic Faktor amb Miguel Cabana, bateria; Simón García, kontrabaxua; Nani García, pianoa; Lucía Souto, ahotsa i Rubén Salvador, tronpeta eta flugelhorna en el tema dedicat a l’extrem atlàntic de Galícia allà a les “Torres d’Hèrcules”, on el compositor vol plasmar tots els elements terra, mar i aire i fer-ho amb els instruments piano, contrabaix i melodia (trompeta i veu)..

8.- Hercules Tower               (R. Salvador)             8m01s

Doncs un tema que m’ha recordat a l’amic Juan de Diego i el seu Trakas tant pel so com l’estil rítmic i melòdic, si se’m permet. Un tema magnífic amb un permanent Groove i crec que la millor improvisació que li he escoltat al líder en aquest disc. Molta marxa, tot i que trobo que està controlada relativament...un solo del pianista Nani García força reeixit amb una secció rítmica força compenetrada, tot i deixant-li pas al bateria per desfogar-se, que ja li tocava, i després tornen als inicis, amb la veu de la Lucía acompanyant als vents.


En l’apartat del Jazz ha tocat amb músics de la talla d'Iñaki Salvador, Andreij Oleijnizak, Ion Robles, Agustin Guereñu, Gonzalo Tejada, Hasier Oleaga, Roberto Pacheco, Miguel Cabana, Nani Garcia, Roberto Somoza, Gonzalo del Val i un llarg etc ...
Participa en nombrosos projectes de jazz, però el mes destacable és el seu propi R.S.Faktor, el qual ha tocat en prestigiosos festivals de Jazz com el de Sant Sebastià, Vitòria, Salamanca o Elorrio.

Acabem el projecte del Rubén Salvador amb la RS Basque Faktor, Hilario Rodeiro, bateria; Javier Mayor, kontrabaxua; Satxa Soriazu, pianoa i Julen Izarra, saxo tenorra amb un tema que va compondre després d’arribar a Galícia una vegada es va familiaritzar amb l’entorn, amb la feina sota control i tocant amb els músics de la ciutat...un moment de felicitat o sigui...

7.- Boa Onda            (R. Salvador)             5m35s

Doncs ja vegeu quin tros de tema, melodia curta per després encetar un swing imparable, el qual ha servit al Julen Izarra per embrancar-se en el seu solo amb un so impressionant i bons recursos tècnics. Un swing permanent que serveix de base als solistes per desenvolupar, com ha fet també el líder a la trompeta i el pianista Soriazu també de manera magistral. Un molt bon tema per acabar projecte i programa...i recordar-vos que entrant a la web de Errabal Jazz podreu aconseguir aquest magnífic projecte.

Aquest projecte va treure al mercat el disc "Starting", el qual va rebre nombroses i bones critiques, a més a més del Premi Especial del Jurat a Millor disc de Jazz del País Basc per la Fundació BBK Jazz, premi lliurat pel mateix Juan Claudio Cifuentes "Cifu". Pel que fa a enregistraments, té més de 40 discos gravats de diferents estils i músiques. Actualment acaba de sortir al mercat el seu nou disc "Akufeno" el qual està rebent grans critiques i acceptació per part del públic...aquest que hem escoltat...

Doncs ja hem acabat el programa i espero com sempre que us hagi agradat tot i la diversitat d’estils, començant pel trio de jazz amb el Richard Sears, per després ficar-nos en el personal projecte del Juanjo Fernández Quinteto i acabar amb aquest del Rubén Salvador...bé abans d’acomiadar-me us voldria recordar els dos concerts que tenim aquesta setmana al nostre poble, l’un encabit en l’Estiu de Cultura, el divendres a les 22h al Molí dels Frares, protagonitzat per Marina Tuset Quintet amb Víctor Mirallas, saxo tenor; Kquimi Saigi, teclats; Joan Pasqual, baix elèctric i Dídak Fernández, bateria, i un dia després a la Sala Xica, celebrarem el 7è Aniversari del Jazz Club La Vicentina i ho farem amb la cantant americana de Philadelphia establerta a Catalunya de fa temps, Violetta Curry. L’acompanyaran Jaume Vilaseca, piano; Dick Them, contrabaix i Guillem Arnedo, bateria. Doncs ja ho veieu, dos esdeveniments d’envergadura a Sant Vicenç dels Horts, els quals podreu gaudir amb tota seguretat...


Ara sí que ho deixem estar, o sigui que gràcies per ser-hi aquí o al blog del Jazz Club de Nit, molt bona nit a tothom i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |