Bona nit a tothom i benvinguts tots, homes, dones, nens i nenes, al darrer programa de la 5ena temporada a Ràdio Sant Vicenç, al programa Jazz Club de Nit...estem als 90.2 MHz per la gent del poble i a l’adreça següent per escoltar-nos online

Seguim amb la música de Charlie Haden.... i avui us presentaré el projecte de la cantant Lucy Lummis....un programa amb música diversa, tant que la primera part de la Lucy serà melòdica amb estàndards i temes del món del teatre musical, mentre que a la segona acabarem amb el nostre particular homenatge a Charlie Haden i la música serà lleugerament més trencadora. Aprofitant la presentació del disc de la Lucy en el Festival Mas i Mas el dimarts 5 d’agost al Palau de la Música Catalana, en Roger Font m’ha cedit 4 entrades pels oïdors del programa.... esteu atents al Facebook i a l’esdeveniment del programa nº 172.

Encetem doncs el programa amb el disc de la Lucy Lummis....



WITH THE BEST IN TOWN
Lucy Lummis                                

Enregistrat a Estudi Laitena per Jordi Vidal
Editat per Youkali Music S.L.                             Youkali 085
Producció musical, Antonio Peral
Producció executiva, Antonio Peral

I amb una llarga llista de músics, arranjadors, intèrprets i compositors... els noms dels intèrprets que tocaran en tots els temes, tot i que hi ha algunes variants, són aquests:
per descomptat....

Lucy Lummis, veu

Secció completa de cordes fregades...

Pere Bardagí, Carlota Amargós, Helena Satué, Jordi Bofarull, violins
Cristian Benito, Sergi Claret, Marina Arrufat i Ignasi Roca, violins
Úrsula Amargós, Anna Aldomà i Anna Arnal, violes
Manolo Martínez i Oriol Aymat, violoncels....

Big Band...sense pianistes

David Pastor, trompeta
Matthew Simon, trompeta
Jaume Peña, trompeta
Sergi Vergés, trombó baix
Josep Tutusaus, trombó
Antonio Peral, saxo tenor
Cesc Miralta, saxo tenor
Jaume Badrenas, saxo baríton
Xavier Figuerola, saxo alto
Miquel Àngel Cordero, contrabaix
Marc Miralta, bateria
Percussió, Dani Forcada

Pianistes....

Jaume Vilaseca, piano
Lluís Vidal, piano
Joan Albert Amargós, piano
Josep Maria Duran, piano

Comencem doncs la selecció de temes d’aquesta magnífica producció, gens habitual en el nostre món musical....i ho farem amb una gran balada de la Maria Grever, amb títol original “Cuando vuelva a tu lado” i que la Dinah Washington va popularitzar com a ...

5.- What a difference a day makes           (M. Grever)    3m12s

Doncs ja vegeu quina magnífica veu i quin color tan personal te la Lucy.
Tema arranjat i interpretat a piano per Josep Maria Duran amb quasi tota la big band i tota la secció de cordes fregades..i amb unes espurnes a la trompeta amb sordina de l’amic David Pastor.

Lucy Lummis....neix a Barcelona el 1980, filla d’artistes, mare ballarina i pare músic. Nascuda entre bambolines, havia de ser artista. Classes de dansa, música i cant i posteriorment estudis de teatre musical a Londres on la guardonen com la millor estudiant de la seva promoció.

Seguim amb la mateixa línia melòdica, recordeu que aquest és un disc on la melodia i classicisme del Jazz hi són força presents....escoltareu ara el primer tema del disc....arranjat per Joan Albert Amargós..tema de Hugh Martin..

1.- The boy next door           (H. Martin)                 3m27s

Un estàndard del 1944 introduït en la pel·lícula musical “Meet me in St. Louis” i
cantat per la nena prodigi Judy Garland.i que Lucy clava amb una gran sensibilitat i emoció...d’altres músics l’han enregistrat com el mateix Bill Evans, Frank Sinatra, Barbra Streissand, Sarah Vaugahn, etc....
Aquí hem pogut escoltar també a l’Antonio Peral al saxo tenor..i a la secció de les cordes fregades..

Lucy ha treballat durant anys pels escenaris de mig món gràcies a la seva formació artística com a cantant, ballarina i actriu, experimentant en tot tipus de treballs professionals com són el cinema, televisió, cabaret, orquestres, grups de jazz, doblatges, publicitat, etc...Dins el món del teatre musical, la Lucy ha treballat a Fama, El Musical fent de Mabel Washington. Va fer d’assistent de coreografia a Mamma Mia i va ser Directora Resident a Chicago fen una gira per tota Espanya. Més encara va formar part en l’equip de creació d’un musical en el West End londinenc, i també va entrar a la companyia Zorro al teatre Garrick de la mateixa capital anglesa.



I continuem amb la tònica de balada amb el segon tema del disc,,,un tema arranjat pel Sergi Vergés...i original de Johnny Mercer i Gene de Paul per a la pel·lícula “Seven brides for a seven brothers”, Set núvies per a set germans, tema molt carrincló tal i com el cantaven  a la pel·lícula però que el Sergi ha sabut adequar per a la ocasió...també amb totes cordes...

2.- When you’re in love        (Mercer i de Paul)    3m40s

Si trobo a faltar una cosa en aquest disc, i és la meva opinió, és la participació de més músics en els solos....de fet, no hi ha solos, estrictament parlant, la qual cosa fa que els temes siguin una mica curts...i particularment crec que amb els músics que hi ha en aquest projecte hauria estat genial deixar marge pels solos improvisats...la qual cosa segur que canviarà el dia de l’estrena al Palau.

Després de tot aquest temps desenvolupant les seves habilitats artístiques ha pogut finalment encarar aquest gran projecte, amb una carrera al seu darrera força sòlida i unes grans aptituds artístiques treballades al llarg d’aquests anys i també gràcies al seu pare, músic i amic de tots o quasi tots els participants. Una producció amb quasi 30 músics que es presentarà al Palau amb tots els músics participants en el disc.  Així és com Lucy Lummis ha pogut finalment plasmar en un disc tot el seu art, seleccionant els temes que més li agraden dintre dels musicals i dels estàndards i gràcies a tots els grans músics que la van acompanyar en l’enregistrament que com ella diu, són els millors de la ciutat.



Seguim ara amb una magnífica balada cantada i interpretada per tothom, però com ells ningú, ells que són la Billie Holliday i el Charlie Parker....un tema anomenat Lover Man Oh where can you be?, vaja, el Lover Man, tema que Jimmy Davis, Roger Ramírez i James Sherman van escriure per la Billie. L’escoltarem amb un arranjament fet pel Lluís Vidal i a ell mateix al piano i solo improvisat, sí, improvisat......una balada però reconvertida a un ritme una mica més viu..i sense la secció de cordes...el

6.- Lover Man            (J.D, R.R i J.S.)                    5m11s

Un tema que la Lucy ha brodat amb la seva personal veu i que la resta de músics acompanyants ha executat a la perfecció....tema amb un pèl més de swing i on ara sí hem escoltat un solo, el del Lluís Vidal al piano...

Sobre aquest disc hi ha diversos comentaris de gent especialitzada, gent com el Pere Pons que ens diu..
“Ocasions com aquesta són les que permeten reviure els clàssics i posar en negre sobre blanc allò de “ha nascut una estrella””....

I la veu de l’Albert Mallofré.....
“És un luxe, i d’empeus....per escoltar-lo m’he hagut d’aixecar de la cadira.. Per respecte!!”....

Amb una mica més de tempo, no gaire més, ja que aquest projecte segueix la dinàmica relaxada, acabarem per posar-vos el setè tema del compacte..el conegut....I got plenty o’ nuthin’....dels germans Gershwin....arranjat pel Josep Maria Durán..amb canvi rítmic inclòs al bell mig del tema...tema de l’òpera Porgy and Bess del 1935, on hi havia temes com el Summertime, etc...la big band com sempre i la secció de cordes fregades....

7.- I got plenty o’ nuthin’       (G. & I. Gerswhin)     3m10s

Els temes que no heu escoltat...són els següents:

3.- Gotta Move
4.- On the street where you live
8.- The way he makes me feel

Doncs ja heu pogut escoltar una selecció de temes d’aquest magnífic projecte de la gran cantant, gran artista en general, Lucy Lummis acompanyada d’un luxe de músics en el disc i que podreu escoltar-los a tots al Palau de la Música el dia 5 d’agost a partir de les 21h....i bé, segons les vostres intencions escrites al facebook d’aquest programa hi haurà dues parelles agraciades amb els dos parells d’entrades, o quatre individuals, segons circumstàncies, cedides per l’amic Roger Font....que ho gaudiu força...gràcies Roger...



Seguim ara amb la segona part de l’homenatge a Charlie Haden i ho fem amb la Liberation Music Orquestra, que el 1990 va fer un magnífic disc anomenat “The Dream Keepers”,  editat per Blue Note i enregistrat als Clinton Studios de New York el 4 i 5 d’abril d’aquell any.

“The Dream Keepers”, va ser nominat per a un premi Grammy i va ser votat com  l’"Àlbum de Jazz de l'any" en l'enquesta del Down Beat Magazine del 1991. Haden, Carla Bley i Ray Anderson també van guanyar per primera vegada, i aquest any van ser el millor baix acústic, compositor i trombonista, respectivament.

L'àlbum és el tercer disc d'estudi de la Liberation Music Orchestra de Haden, el següent després de La balada dels Caiguts, The Ballad of the Fallen. I la formació amb:

Charlie Haden - baix
Carla Bley - arranjador, director d'orquestra
Don Alias ​​- percussió
Ray Anderson - trombó
Joseph Daley - tuba
Sharon Freeman - corn francès
Earl Gardner - trompeta
Mick Goodrick - guitarra
Tom Harrell - trompeta, fiscorn
Joe Lovano - flauta, saxòfon tenor
Branford Marsalis - flauta, saxòfon tenor
Ken McIntyre - saxo alt
Juan Lázaro Mendolas - flauta (fusta), flauta de pa
Paul Motian - bateria
Amina Claudine Myers - Piano
Dewey Redman - saxo tenor
El Cor Juvenil de Oakland, Elizabeth Min, director

Escoltem ja la suite Dream Keeper, amb temes tradicionals de El Salvador i de Venezuela, així com les parts 1, 2 , 3 i 4 del tema del mateix nom de la Carla Bley i l’himne del moviment femení anarquista de la guerra civil espanyola.....



1. "Dream Keeper" (Bley, Hughes, Traditional) – 16:51
"Dream Keeper Part 1" (Bley)
"Feliciano Ama" (tradicional de El Salvador)
"Dream Keeper Part II" (Bley)
"Canto del Pilon (I)" (tradicional de Venezuela)
"Dream Keeper Part III" (Bley)
"Canto del Pilon (II)" (tradicional de Venezuela)
"Hymn of the Anarchist Women's Movement" (tradicional de la Guerra Civil Espanyola)
"Dream Keeper Part IV" (Bley)

Recordem una mica els orígens i el perquè de la Liberation Music Orquestra...Haden la va muntar el 1969 que és quan va treure el seu primer àlbum dedicat als temes de la Guerra Civil, disc que vam posar en l’anterior programa...La Liberation va ser una Orquestra on la Música Experimental i la música política anaven de la mà, i el fet d’enregistrar música relacionada en fets polítics i de guerra com a mitjà reivindicatiu de les llibertats de les persones i dels pobles, va ser el motiu més important. El primer disc el 1969, després el 1983 la Balada dels Caiguts i el 1991 aquest Dream Keeper....La majoria dels arranjaments eren de la Carla Bley, la primera dona de Paul Bley....ja se sap què fan els americans amb els cognoms de solteres de les seves dones..els fan desaparèixer....Arranjaments i també força dels temes que van enregistrar eren de la Carla Bley i és clar que també n’hi havia de Charlie Haden..alguns dels quals són els següents, tot i que no els posarem....



2. "Rabo de Nube" (Rodríguez) – 5:23
3. "Nkosi Sikelel'i Afrika" (Sontonga) – 10:31
4. "Sandino" (Haden) – 6:39

Escoltem ara el darrer tema d’aquest disc, tema de Haden on el trombó de Ray Anderson inicia el tema espiritual...i sembla que el so trencat del trombó és ideal per expressar tota la ràbia dels oprimits.....més endavant el tenor més subtil i suau ens endinsa en la tristor.....i el contrabaix de Haden en la profunditat del missatge....anomenat....

5. "Spiritual" (Haden) – 8:59 

Després d’aquest homenatge als reprimits del món mundial seguirem amb la col·laboració que va fer Haden el 2002 amb Michael Brecker, Brad Mehldau i Brian Blade per fer el disc “American Dreams”, un disc de Verve enregistrat als Signet Studios el 14 i 17 de maig a Los Angeles, Califòrnia.




Amb la formació a quartet de....
Charlie Haden - contrabaix
Michael Brecker - saxòfon tenor
Brad Mehldau - piano
Brian Blade – bateria

Un disc carregat també de simbolisme i de molta mala bava, fent burla del somni americà...els Somnis Americans, o el Somni Americà d’una terra lliure i amb oportunitats per a  tothom que no ha sigut ben bé així, ni als EEUU....ni enlloc, i més ara donades les circumstàncies en les quals vivim i que ens han fet adonar-nos-en de com hem estat enganyats tots plegats....
En aquest disc tenim l’honor de comptar amb quatre monstres del Jazz...un Brad Mehldau aleshores ja reconegut per tothom com el gran pianista que era i és...i un Brian Blade que ha esdevingut un perfecte drummer i que li preguntin al Josua Redman amb qui ha col·laborat en molts dels seus àlbums, també ho ha fet amb Wayne Shorter en els seus darrers projectes Footprints, Alegria i que vam poder veure a la Nova Jazz Cava ara fa uns anys...

Comencem amb el primer tema de l’àlbum,,,,composat i arranjat pel mateix Charlie Haden...com que aquest és un disc amb una secció de cordes fregades, hi ha qui ho dirigeix quasi tot i aquest és el Allan Broadbent en aquest tema...

1.- American Dreams          (C.Haden)      4m52s

Una introducció amb cordes i contrabaix que més aviat ens fa témer les conseqüències del somni americà...i el piano del Brad, trist, melancòlic, per enllaçar amb el següent tema de la mateixa tònica, tema dirigit per Vince Mendoza....

2.- Travels                 (Pat Metheny)           6m46s

 Una altra delicada balada, delicada i preciosa....però no seguirem tota l’estona amb la mateixa tònica, no...mirarem d’incidir en un tema força modern d’interpretació, on el saxo tenor del Michael i el piano del Brad ens deixaran bocabadats....i sempre la presència de Charlie Haden...però abans sapiguem què ens perdrem avui....i què podeu escoltar si compreu el disc...a les diverses botigues de discos de casa nostra, com la Blue Sounds on hi trobareu tot i més de totes els editorials i també els discos de Fresh Sounds...al carrer Benet Mateu 26 al barri de Sarrià....els temes que no escoltarem.....

3.- No Lonely Nights    (K.Jarrett)
4.- It Might Be You       (Alan & Marilyn Bergman)
5.- Prism                        (K.Jarrett)
6.- America The Beautiful  (Kattharine Lee Bates)
7.- Night Fall                 (C. Haden)

Escoltarem però el magnífic tema de Brad Mehldau...amb un Michael que comença el tema i un no sap quan s’acaba i comença el seu solo..més aviat sembla solapar-se una cosa amb l’altre....amb quasi 4 minuts ininterromputs....per deixar pas al Brad, ara si amb el seu magnífic solo i que arribarà fins el moment d’intervenir el Michael amb el tema..un tema a quartet.

8.- Ron's Place         (B. Mehldau)             7m30s

I els dos temes següents que no escoltarem...

9.- Bittersweet                       (Don Sebesky)
10.- Young And Foolish     (Albert Hague)

I no podia ser d’una altra manera, en un disc del Haden que hi hagi un tema de l’Ornette Coleman...i aquest ja és força més potent i sense secció de cordes

11.- Bird Food          (O.Coleman)             7m31s

Un tema clarament bopper iniciat per saxo i piano fent la curta i enrevessada melodia, per després deixar a Haden fer la seva aportació melòdica a la improvisació....per després entrar el Brad amb uns motius curts i repetitius i així encarar el seu solo una mica entretallat...i després un walking de Haden ens situa en un altre món...donant pas al solo del Michael...per després ell i el Brad fer la curta melodia del tema i acabar-lo... i encara ens quedaven dos temes més per escoltar...

12.- Sotto Voce                    (Vince Mendoza)
13.- Love Like Ours             (Alan & Marilyn Bergman)

Bé, deixem aquest projecte a quartet amb el Brecker, Mehldau i Blade i ja com a darrer disc enregistrat per Charlie Haden amb el seu amic Keith Jarrett, el “Last Dance”, enregistrat el 13 de juny d’aquest 2014 i editat per ECM tot just fa quatre dies i amb només ells dos com a integrants del projecte. Un projecte a duo, dels que tant li agradaven a Haden, on tothom podria escoltar el seu magnífic contrabaix..



Keith Jarrett, piano
Charlie Haden, contrabaix

Ara escoltareu algunes de les coses que li va dedicar el seu amic Keith Jarrett després del comiat terrenal de Charlie Haden....

Així que ... Charlie .... què et puc dir? El baix es va convertir en el baix de nou a les teves mans, després que tots els contrabaixistes que pensaven que estaven fent lo últim, mentre que també estaven fent més lo més sintètic i metàl·lic i dur i també “cool” (que condueix a l'eventual guanyador del concurs.. de la manera de tocar l’anomenat baix elèctric). Tu mateix, sempre embolicat al voltant del teu contrabaix, mentre el tocaves; fent l'amor amb ell; i aquells de nosaltres que et vam escoltar i vàrem tocar amb tu, vam sentir això. Al teu voltant hi havia els contrabaixistes que estaven més "separats" de l'instrument. Què pots haver pensat d’aquesta desafecció? En realitat, jo sé la resposta, perquè en tot el temps que hem tocat junts al meu trio, amb l’American Quartet, i amb una secció de corda, etc (fins i tot quan estaves enganxat a les drogues dures), tu no vas pensar en res que no fos la música. Em vas dir que era difícil per a tu  escoltar-me tocar amb la meva banda perquè sabies quines notes s'havien de tocar. Altres baixistes no t’impressionaven molt; quina era la tècnica si no hi havia cor?

Escoltem el primer tema del disc....aquell tema que va fer famós Charlie Parker allà pels anys 40s.....el conegut

1.- My Old Flame   (Sam Coslow / Arthur Johnston)    10m19s

Quina meravella de tema, ells dos sols fent música, ja no necessitem a ningú més, ells dos s’ho fan tot. Tot s’escolta més net i més clar.....més pur.....
És ben bé així, escoltes la música i no trobes a faltar ningú....el segon tema del disc i que no posaré és el...

2.- My Ship      (Ira Gershwin / Kurt Weill)              9:37

Després d’aquesta meravella My old flame, escoltarem més paraules emotives  del Keith...

Jo tenia una assistent de gira que va escoltar Jazzmine en una limusina de camí a un concert. Era jove i no estava familiaritzada amb el Jazz i va dir...”Vosaltres nois, esteu tant junts”...i jo li vaig preguntar el perquè deia això..i em va dir..”Doncs perquè si tu toquessis el contrabaix i el Charlie el piano, sonaria tot igual”..això va ser un compliment, una floreta.
Una vegada jo era en un “backstage” en un festival i l’Ornette també corria per allà. No ens havíem trobat mai encara i en aquells temps jo tenia el meu quartet amb el Dewey Redman (el qual estava totalment alcoholitzat), Charlie, (que era un total addicte a les drogues dures), i Paul Motian. Dewey i Charlie havien format part del grup de l’Ornette i després van venir amb mi. Ornette em va preguntar com és que jo coneixia aquesta música d’església. Jo havia de ser negre....No, li vaig dir......l’església és a tot arreu. Després em va preguntar com és que havia aconseguit mantenir el grup durant tots aquells 10 anys, amb gent com Dewey i Charlie a la banda. Com havia estat possible? I jo li vaig contestar....perquè eren els millors...

Escoltem ara la magnífica versió que fan del tema de Monk, el primer tema que va composar amb només 19 anys....

3.- Round Midnight   (T. Monk / Cootie Williams)            9m34s

Una recreació de dos monstres d’una gran obra d’un monstre més gros i gran, aquí sí que no hi ha dubte....els joves han aprés dels vells i els han superat?...pregunta.....i resposta .....en la majoria de casos,...nooooo.

Seguim amb les emotives paraules de Jarrett.....

En els meus inicis, quan vaig tenir l’oportunitat d’enregistrar el meu primer àlbum, jo no volia fer-lo amb els músics amb els quals ja havia tocat i vaig assajar amb un altre baixista, l’home però tenia molta feina ja que tocava amb d’altres grups i Charlie era la meva segona opció... Jo no l’havia escoltat massa en aquells anys però després del primer assaig va passar una cosa que no m’havia passat mai amb ningú. Vam tenir una connexió increïble, indeleble, que va durar més de quaranta anys. Quan vam dissoldre el quartet, Charlie es va desintoxicar del tot i  vam  tocant junts després de més de 30 anys.

Escoltem ara el magnífic tema, ja una mica més viu, de Bud Powell..i amb aquest tema acabem el programa i la segona part del nostre més sentit homenatge....

4.- Dance of the Infidels       (Earl "Bud" Powell)  4m23s

I acabo amb les paraules de Keith.....

A la gent sempre li encantarà com va tocar ell, però ningú el podrà imitar. Va ser una rara avis, un ser original. Entonació perfecte, una gran oïda, el to més càlid, el més captivador de la història dels contrabaixistes de jazz; i sempre musical. I mai he tingut un millor soci en un projecte per la seva aportació honesta i profunda comprensió de les nostres intencions en l'elecció dels temes dels discos "Jasmine" i "Last Dance".

T’estimo, amic...I love you, man.....Keith Jarrett

D’altres temes del disc que no escoltarem són els següents.....

5.- It Might as Well Be Spring (O. Hammerstein II / R. Rodgers)
6.- Everything Happens to Me(Thomas Adair / Matt Dennis)
7.- Where Can I Go Without You (Peggy Lee / Victor Young)
8.- Every Time We Say Goodbye (Cole Porter)
9.- Goodbye  (Gordon Jenkins)

Doncs res més, espero que us hagi agradat el darrer programa de la temporada, avui amb la magnífica producció de la Lucy Lummis “With the best in town” i la segona part de l’homenatge a Charlie Haden....amb una música majorment delicada i melancòlica....per diversos motius entre els quals la tristor i ràbia per la situació política mundial i que ell tant bé va saber expressar amb la seva música i també pel fet que ens hagi deixat..no m’ha semblat massa bé posar alegries diverses...ho sento si us heu avorrit, que no crec...

Als afortunats que podran anar al Palau a veure aquest magnífic projecte de la Lucy Lummis, dir-vos que gaudiu del concert i de passada reiterem les gràcies al Roger Font que ens ha cedit les entrades...els afortunats ja quedareu amb ell per com recollir-les....suposo que les tindreu a la taquilla amb el vostre nom...

I doncs ja dir-vos a totes i a tots bon estiu, que gaudiu de les vacances i que escolteu molta música i si pot ser Jazz, Blues i derivats. La clàssica també us anirà bé per millor entendre el Jazz....i ja el setembre hi tornarem amb el programa però també amb la programació del Jazz Club La Vicentina que començarà el 19 de setembre amb la Natsuko Sugao Septet....

Bona nit i bon Jazz club de Nit en el Jaç de cadascú....

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |