PROGRAMA DE RÀDIO 135, dijous 13 de juny de 2013

Benvolgudes i benvolguts a Jazz Club de Nit. Avui farem un programa especial amb un convidat especial, en Roger Mas, pianista i compositor veí de Begues i que demà ens acompanyarà, conjuntament amb els seus companys al Jazz Club La Vicentina, on presentaran el seu darrer disc ARCE, amb la Nadia Basurto, Bori Albero i Ramon Prats. Amb ell parlarem d’aquest projecte, produït per ell mateix i d’un altre disc enregistrat també el 2011, el disc de Jo Krause, Jo’s Delight.




Jo’s Delight”
Jo Krause Quartet

Enregistrat per Miquel Roger el 13 de 2011 a L’Auditorium¸Jafre de Ter, Girona.
Editat per Produccions Anacrusi S.L.            AC 078

Vicent Maciàn, saxo tenor
Roger Mas, piano
Dee Jay Foster, contrabaix
Jo Krause, bateria

Bé, comencem el programa parlant amb en Roger del treball amb el Jo Krause.

1.- Estem davant d’un projecte on les composicions pròpies d’en Roger Mas i Jo Krause van de la mà de temes de Chick Corea, Ron Carter, John Coltrane, Wayne Shorter, Billy Strayhorn i Carl Fisher... Com vàreu començar un projecte d’aquesta envergadura amb temes propis i d’altres d’aquests monstres del Jazz?
R.-

2.- Aquest va ser un disc parit des de Begues? Vivíeu llavors en aquesta magnífica població tant propera a Sant Vicenç?
R.-

3.-  Posem el primer tema de Chick Corea, el “Tones For Jones Bones”. Un tema relativament suau on hi podrem escoltar la melodia interpretada pel gran Vicent Maciàn al saxo tenor, amb un so prou delicat i prou temperat. Quin tros de músic el Vicent, oi Roger?
R.-

1.- “Tones For Jones Bones”         (C.Corea)                  6m50s


4.- Un tema no massa conegut del sr Corea¸ oi? Ves per on, va ser el seu primer disc i el tema en concret es va enregistrar el 17 de novembre de 1966 amb una formació de luxe....Woody Shaw, trompeta / Joe Farrel, saxo tenor i flauta / Steve Swallow, contrabaix / Joe Chambers, bateria..
Com és que vareu pensar en aquest tema dels inicis del Sr. Corea?
R.-

5.- Seguim ara amb el segon tema del compacte....un tema teu, el “Foster’s Choice”. El títol parla de l’Elecció de Foster....Al Foster?
R.-





6.- Tema on sembla que tu i el Vicent hi teniu en protagonisme rellevant. Tu pel fet d’haver-lo composat i el Vicent per acompanyar-te en la melodia. Ara bé, quan comences el solo, llavors sembla que en Jo agafa un cert protagonisme, tot i haver-hi també el Dee Jay  pel mig....un tema per cert de prop de 10 minuts on tu i el Vicent us esplaieu abastament en els solos, i per cert, en Jo fent un treball brutal també amb el Dee Jay....
R.-

Escoltem-lo doncs......

2.- “Foster’s choice”            (R.Mas)          9m48s

7.- Trobes que hi ha un motiu en l’ordre dels temes d’un compacte? Tu te’ls  escoltes començant pel primer tema? Ja sabem que aquesta era la opció lògica abans amb els vinils....ara amb els compactes es pot escollir amb més facilitat el tema desitjat...Quina seria la opció en aquest treball del Jo Krause?
R.-

8.- Des de la meva perspectiva de “punxador” de discos, i pensant en un programa de ràdio com aquest, jo intento començar pels temes més suaus, delicats, balades i similars, per anar pujant de ritme poc a poc....De fet, el tema que vindrà ara per a mi seria el primer o un dels primers....el magnífic tema de la mà dreta del Duke, el Sr. Billy Strayhorn anomenat  “A Flower is a lovesome thing”, una Flor és una cosa amorosa...
R.-

3.- “A Flower is a lovesome thing” (B.Strayhorn) 7m03s

9.- Quin magnífic tema del Billy, oi Roger? Un tema que va ser interpretat pel Vince Guaraldi Trio allà pel 1957, en un disc que s’intitulava de la mateixa manera, i on la majoria de temes eren així de suaus...T’haig de dir que m’agrada molt el so profund del saxo tenor del Vicent, i que s’aparta força d’altres projectes en un to més Hard Bop, demostrant la seva versatilitat...i el teu preciós solo.....amb un gran piano de cua....
R.-

10.- Anem a continuar ara amb una balada composada per tu, el tema es diu “HH7”. Quin és el motiu d’un títol com aquest?
R.-

Som-hi....

4.- “HH7”        (R.Mas)          8m24s

11.- Un altre tema on el saxo tenor del Vicent és determinant....i que et seixa pas al teu solo, aquesta vegada sí amb un clar coprotagonisme del Dee Jay, que t’acompanya a la perfecció de la mateixa manera que el líder Jo Krause, sembla que ambdós facin els seus solos conjuntament amb el teu.....
R.-

12.- Aquest disc sembla haver estat concebut per fer-lo en directe....vull dir que els temes són llargs de manera suficient quasi perquè cadascú pugui fer els seus solos.....ja sabem que en directe, tots els músics solen fer els seus solos en quasi tots els temes, oi?
R.-

13.- Posem ara un tema més pujat de to rítmic, un blues del Ron Carter on aquí sí que en Dee Jay brilla merescudament....un tema composat per un contrabaixista és, evidentment, un tema per què aquest pugui gaudir, oi?
R.-

5.- “United Blues”     (R.Carter)      6m15s

14.- Tema on el Vicent ens torna a meravellar, tema amb bon ritme i que permet també escoltar al Jo Krause fent un magnífic solo....demostrant qui és aquest grandíssim bateria....
R.-

15.-Acabem aquest disc amb un tema de John Coltrane el conegut Lonnie’s Lament. Tema que Coltrane va incloure en el seu preciós Crescent”, enregistrat el 27 d’abril de 1964 als estudis del gran enginyer Rudy Van Gelder. Van acompanyar-lo Mc Coy Tiner, Jimmy Garrison  i Elvin jones, el seu quartet....Tema dintre del moviment “avant-garde”, “modal”....una gran etapa de transició....
R.-

16.- Tema on el Jo Krause fa un solo a caixa apagada després de la coneguda melodia iniciada pel Vicent. Després d’ell hi torna en Vicent ara sí amb un clar so “Coltranià”, més que modern, contemporani...magnífic. I per sota, una magnífica secció rítmica fent-li de coixí on poder descansar...per després tornar al tema.....
R.-

Ens queden quatre  meravelles més, el .“Lonnie’s Lament” de J. Coltrane...una magnífica balada del Carl Fisher el conegut “We’ll be together again”, el conegut “Black Nile” de Wayne Shorter i el darrer tema de Jo Krause el “Solo set”....tema interpretat exclusivament per ell mateix...un solo de més de 3 minuts....

Bé, doncs per anar fent boca de cara el concert de demà Roger comunicar-te a tu i a tothom qui ens escolta que serà transmès “online” via “Multiweb Radio”, gràcies a la col·laboració dels amics Albert Punsoda, Fede Pereira, etc, etc....
Serà una primícia per nosaltres i també per ells, que tot just estan endegant aquest magnífic projecte de ràdio web.....

Anem amb el projecte que ens presentaran demà la Nadia Basurto & Roger Mas.....



“ARCE”
Nadia Basurto & Roger Mas

Editat per Fresh Sound Records New Talent   FSNT 421
Enregistrat per Carles Ribera el 21 d’octubre de 2011 a Barcelona.
Produït per Roger Mas
Productor executiu Jordi Pujol

Nadia Basurto, veu
Roger Mas, piano
Bori Albero, contrabaix
Ramon Prats, bateria

Estem davant un producte original, pels arranjaments i per la manera com Nadia interpreta els temes teus Roger, els seus i els tres temes estàndards del dis; el “Yesterdays”, un estàndard de Jerome Kern, “East of the sun”, de Brooks Bowman, i “Detour Ahead”, de Carter-Ellis-Frigo.

17.- Com va sorgir la possibilitat de fer aquest magnífic disc amb la Nadia i companys?
R.-

18.- Per què, és clar que us trobeu el dia de l’enregistrament per fer-lo amb tots els 9 temes, deu ni do. Considerant que cadascun de vosaltres viu en llocs diferents, la comunicació amb mails i demés deu fer fum....Temes composats per la Nadia i arranjats per ella o tu mateix.....quina moguda no?
R.-

Anem a veure què heu posat escrit en el fulletó del disc....Això és el que diu Nadia Basurto...

“Aquests temes han sorgit mot naturalment a partir d’una experiència que en aquell moment va suposar una reflexió que venia acompanyada de melodia i harmonia.
Busco la senzillesa del missatge i la melodia deixant un espai sempre als meus acompanyants en els quals hi confio plenament, de fet, penso en ells quan escrit aquests temes, i tots junts fem que musicalment sigui un viatge en el qual intento convidar tothom qui ho escolti. La meva recerca és la bellesa dels sons i  les paraules, res més....”

I segueix parlant de com va anar la gravació......

19.- Com va anar la gravació Roger?

R.-

20.- Escoltem el primer tema del compacte, composat per tu Roger. Què ens podries dir d’aquest tema, “Arce aka Ponent”?
R.-

Escoltem ara què diu en Roger sobre els seus temes en el disc “ARCE”....

“Sobre “Arce aka Ponent” només m’agradaria que t’imaginessis una història, estimat lector: un ocell adoptat per una imponent, robust i vell Aurò (Arce), creix sota les seves branques i fulles fins la seva emancipació; aquest ocell gaudeix i creix de tot el món exterior però no oblida el seu pare adoptiu i desitja que algun dia, aquest ancorat i vell arbre pugui veure tot el què ell mateix pot veure. Finalment aconsegueix arrencar-lo ajudat per milers d’aus amigues i emportar-se’l cap el cel, a l’aire, al paradís....”

1.- “Arce aka Ponent”          (R.Mas)          6m54s

21.- Carall, quina veu i també quin piano solo més preciós...Un tema on la Nadia t’acompanya en la melodia, com si d’un “pitu” es tractés, oi? Tema sense lletra, tot i haver-ne escrit tres en els altres temes teus...
R.-




Anem a escoltar el segon tema del compacte, aquest sí de la Nadia....lletra en anglès i música, amb una melodia que ràpidament se’t fica al cap, anomenat...

2.- “Came and left”   (N.Basurto)                5m58s

22.- Un tema introduït per la veu i melodia de la Nadia per després deixar-te a tu fent el solo amb els companys de la secció rítmica, per després fer ella el seu magnífic “scat” i tornar a la melodia....tema força maco....
R.-

Posem-ne un altre de la Nadia, lletra i música, tema delicat també....el

3.- “Once in a while” (N.Basurto)    5m05s

Tot una cucada de tema.....

23.- Com va ser el fet d’incloure aquest tema el “Yesterdays” de Jerome Kern, i de qui són els arranjaments?
R.-

4.- “Yesterdays”        (J.Kern)                      6m32s

Quina versió més impressionant d’aquest tema, escoltat tantes vegades i per diferents cantants, saxofonistes, etc, etc....

Seguim ara amb un altre tema d’en Roger i veiem què en diu ell mateix sobre “Toma”....

“”Toma”, tracta de la història d’un pare i el seu fill durant la recta final de la Guerra Civíl Espanyola i el darrer atac a Barcelona. El pare a la batalla, i el fill a casa. El pare crida “mut” mentre els crits esgarrifosos del fill no es poden silenciar. La música i la lletra procuren ser explícites pel que fa a l’aventura d’aquest pare per tornar a casa, però al mateix procuren reflectir l’eterna cicatriu i perpètua ferida que ha d’arrossegar qualsevol persona que viu una guerra.”

24.- Com et va sorgir un tema tant profund....Era quelcom que volies fer de fia anys, potser?
R.-

Escoltem-lo....amb lletra i música d’en Roger Mas..

5.- “Torna”      (R.Mas)                      6m32s

Escoltant la lletra s’albira l’angoixa del fill esperant que torni el pare de la batalla, de la guerra; com és que et va venir al cap aquesta història....algun familiar que t’ho va explicar?
R.-

Bé, doncs demà 14 de juny molt més en el concert que farem al Jazz Club La Vicentina...












0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |